اجرای سند ۲۰۳۰ حرکت در مسیر تربیت اسلامی نبود/ آموزش و پرورش دستگاه نظام‌ساز و دولت‌ساز است


به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبریان، حجت‌الاسلام محیالدین بهرام محمدیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، گفت: موضوع تربیت یکی از مباحث اصلی دعوت انبیاء الهی است. ضمن اینکه خداوند، مربی و تربیت‌کننده مردم است و این رسالت و مأموریت را با بعثت انبیاء بر عهده آنها گذاشته و آنها هم مردمان را در مسیر دعوت به خداوند قرار داده‌اند.

وی افزود: نتیجه تربیت فرزندان باید هدف و نیت‌های خداوند متعال باشد، همچنین تفاوت تربیت اسلامی با سایر تربیت‌ها هم در همین موضوع است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: روش تربیتی جوامع غیراسلامی با روش جوامع اسلامی بسیار متفاوت است به طوریکه در نگاه اسلامی باید هدف تربیت، شناختن و قائل شدن به توحید خداوند متعال باشد و روش و جهت تربیت هم باید فرموده خداوند و روش پیامبر و اولیاء الهی باشد. به همین جهت باید رشد و شکوفایی نسل و فرزندان خود را در مسیر خداوند و کمال ائمه قرار داده و از اسوه‌ها درس بگیریم.

وی تأکید کرد: تربیت اسلامی اسوه‌محور است به همین جهت در دعاها و زیارت‌ها درخواست خود را زندگی و حیات در مسیر پیغمبر و ائمه خواهانیم.

 رئیس سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: باید پدران و مادران در زندگی الگوی فرزندان خود باشند و ما به آنها توصیه می‌کنیم نسبت به تربیت فرزندان خود بسیار مراقبت و توجه داشته باشند و باید بدانیم که فرزندان آنگونه که آرزو می‌کنیم بزرگ نمی‌شوند بلکه آنگونه که زندگی می‌کنیم بزرگ می‌شوند.

وی افزود: هماهنگی بین تربیت در خانه، مدرسه و رسانه بسیار مهم است چرا که گاهی در مدرسه ارزش‌هایی تعریف می‌شود که در منزل آن امر تعقیب نمی‌شود و گاهی در مدرسه، منزل و رسانه چیزی گفته می‌شود که به دلیل تفاوت زیاد موجب تعارض می‌شود.

حجت‌الاسلام بهرام محمدیان تصریح کرد: در مدرسه پرهیز از اسراف، لزوم وفای به عهد، عدم دروغگویی، عدم خیانت و دلهره و اضطراب  گفته می‌شود، اگر در رسانه این امر تعقیب نشود دچار مشکل خواهیم شد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: فرزند‌داری حضرت زهرا (س) الگوی پدران،‌مادران، مربیان و معلمان است چرا که وی همواره به فکر همسایگان، فقرا، محرومان و … بوده است که البته در عمل هم این موضوع را به دیگران نشان می‌داد و نتیجه این تربیت به حضرت زینب (س) و حسین‌بن‌علی (ع) بود که جانشان را برای انسانیت و عبودیت دادند.

وی گفت: امروز تحول بنیادین در آموزش و پرورش ماجرا شده است که امیدوارم به سرانجام مقصود برسد اما سلطنت‌طلب‌ها و افراد دارای تفکر لیبرال‌دموکراسی و قائلین به اسلام بدون حکومت مخالف این سند تحول بوده‌اند ولی این سند با تمام این شرایط تهیه، تدوین و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت و ما هم باید تمام تلاش خود را برای اجرای آن به کار گیریم.

 رئیس سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: نظام تربیت بسیار یکپارچه است و معلم برنامه درسی، فضا و تجهیزات، قوانین و همکاری خانواده می‌تواند حرکت معنادار و جهت‌داری را توامان با هم داشته باشد لذا همه این موارد باید با یکدیگر اجرا شده و حرکت کند تا اهداف ناقص نماند. ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم تأکید فرمودند که باید بند بند سند تحول اجرایی شود.

حجت‌الاسلام بهرام محمدیان افزود: دستگاه تعلیم و تربیت به تنهایی نمی‌تواند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کند به همین جهت باید تمامی دستگاه‌های تعلیم و تربیت و آموزش کشور به کمک ما بیایند.

وی با اشاره به سند 2030،‌ گفت:‌ آنهایی که می‌خواستند سند 2030 در کشور اجرایی شود شاید نیت سویی نداشتند اما اگر این سند اجرایی می‌شد، تمام امکانات و نیت‌های آموزش و پرورش در جهت و مسیر تعلیم و تربیت اسلامی قرار نمی‌گرفت.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: صیانت از دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت بسیار مهم است و به همین دلیل دشمن از قدم‌های بزرگی که در این مسیر برداشته شده می‌هراسد و می‌کوشد آموزش و پرورش را بی‌اعتبار کند.

وی گفت:‌ آموزش و پرورش حافظ و صیانت‌کننده ملیت و نظام سیاسی ماست و امروز دانش‌آموزان ملت واحد ایرانی را در مدارس تجربه کرده و پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی را هر روز در مدارس به اهتزاز در می‌آورند.

حجت‌الاسلام بهرام محمدیان در پایان گفت:‌ آموزش و پرورش دستگاه نظام‌ساز و دولت‌ساز است و همه باید در این مسیر ایفای نقش کنند.

انتهای پیام/