«خاصّه‌خوانی خبریان» از رسانه‌های روز کشور نقش کلیدی بانوان در حمایت از کالای ایرانی/ دوقطبی‌سازی به بهانه تلگرام


مجله خبریان‌پلاس: رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه خبریان در لابه‌لای این تحلیل‌ها و نقل آنها برای شماست:

 

***

 

(روزنامه‌های اصلاح‌طلب)

 

تکرار دوباره تئوری «بستن با کدخدا»!

شرق: فریدون مجلسی در سرمقاله شرق با اشاره به دیدار سه جانبه رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در کشور ترکیه که از امروز با محوریت مسائل سوریه برگزار می‌شود، نوشته است:

«نقش ایران هنگامی می‌توانست بارزتر و مؤثرتر باشد که موانع مذاکره، تبادل‌نظر و کاستن از مخاطرات ناخواسته را با طرف قوی مسائل منطقه یعنی آمریکا برطرف کند و حضور فعال‌تری در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای برای خود ایجاد کند. اکنون زمان آن است که ایران مزایای نسبی خود را در منطقه تثبیت کند.»[1]

به نظر می‌رسد منظور عمدی یا سهوی آقای مجلسی و روزنامه شرق، انجام «مذاکره موشکی» با غرب بوده است!

 

فیلترینگ تلگرام یک کار عجیب و مشوّق قانونگریزی است

اعتماد: فردی به نام بهمن کشاورز در سرمقاله امروز اعتماد ضمن عجیب دانستن بحث فیلترینگ تلگرام گفته است:‌ (فیلترینگ تلگرام) تشویق قانون گریزی محسوب می شود زیرا وقتی مواردی را مردم به عنوان حقوق مسلم خود و حتی حقوق مکتسب شان شناختند و باور کردند اگر این حقوق بدون ارایه ادله قانع کننده که برای عامه مردم قابل درک و قبول باشد محدود یا حذف شود ناچار برای احقاق آنچه که حق خود می دانند به وسایلی متوسل خواهند شد که ممکن است توسل به آن خود نوعی قانون شکنی و قانون گریزی محسوب شود.[2]

 

فیلتر تلگرام سبب فروپاشی می‌شود!

آرمان امروز: فردی به نام حامد چشم روشن در سرمقاله آرمان امروز به بحث فیلترینگ تلگرام اعتراض کرده و نوشته است:

«در صورتی که ساختارهای ارتباطاتی جدید که گستره بیان و مشارکت اجتماعی ایران را به حداکثر رسانیده است و به نوعی بستر اعتراضات نیز به‌شمار می‌رود، با مجموعه‌ای از سیاست‌های فیلترینگ بسته شود، بی‌شک انباشت نارضایتی و آنومی اجتماعی غیر قابل تصوری در ابعاد گوناگون به‌خصوص بی‌اعتمادی فزاینده و فروپاشی سرمایه اجتماعی را همراه خواهد داشت. نشنیدن و ندیدن فریاد اعتراضی مردم در کنار پاک کردن صورت مساله با دلایلی چون تهدیدات نهفته در این فضا، مانعی بر توسعه اجتماعی خواهد بود و جامعه ایران در نداشتن فضای اعتراضی فروخواهد رفت.»

گفتنیست، اصلاح‌طلبان مدتیست که عدم اجرای تمام خواسته‌های خود از قبیل رفع حصر، عدم فیلتر تلگرام، تأیید صلاحیت مشاهیر اصلاح‌طلب و غیره را مساوی با شکل‌گیری اعتراضات دامنه‌دار علیه نظام اسلامی معرفی می‌کنند.[3]

 

دوقطبی‌سازی به بهانه تلگرام

ایران: این روزنامه دولتی در سرمقاله خود به قلم محمدامین قانعی‌راد، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب نوشته است: موضوع فیلترینگ تلگرام مبهم است. در یک سو دولت و شخص آقای روحانی قرار دارد که به‌طور مشخص مخالفت خود را با این مسأله ابراز کرده است. اما در طرف دیگر برخی افراد در نهادهای دیگر موافق مسدود‌سازی هستند. با این حال به نظر می‌رسد این بحث بعد از اعتراض‌های دی ماه 96 جدی شده که تلگرام  با مسأله امنیتی و اعتراض‌های مردمی پیوند داده شد.

او همچنین می‌نویسد:‌ چطور مردم به گردانندگان شبکه‌های پیام رسان داخلی اعتماد کنند که طبیعتاً نهادهای دولتی و حاکمیتی خواهند بود. یعنی همه حرف‌های دل خود را در شبکه‌ای بگذارند که به راحتی قابل دسترسی و اطلاع‌یابی و کاوش از سوی نهادهایی است که بعضاً مردم یا به آنها اعتماد ندارند یا از آنها احتراز می‌کنند. معمولاً مردم در یک محیط غیردولتی حرف‌های خود را راحت‌تر بیان می‌کنند.[4]

 

*** 

 

(روزنامه‌های اصولگرا)

ابهام ترکیه در نشست ترکیه

سیاست روز: قاسم غفوری در سرمقاله این روزنامه با اشاره به نشست سه جانبه رؤسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در ترکیه با محوریت مسائل سوریه نوشته است: هر چند که نیازها و دغدغه‌های امنیتی ترکیه قابل درک است اما اقدام نظامی یک جانبه در خاک سوریه و البته عراق قطعا راهکار تحقق امنیت مورد نظر ترکیه نخواهد بود.

او همچنین با اخذ موضعی خوشبینانه تأکید می‌کند: نشست سه‌جانبه ترکیه می‌تواند گامی دیگر برای حل بحران سوریه باشد که دامنه آن می‌تواند به حل بحران یمن، فلسطین و … نیز گسترش یابد چنانکه جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته و دارد که حل بحران‌های منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت گیرد و دل بستن به گیمگران فرامنطقه‌ای جز استمرار بحران و نابسامانی نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.[5]

 

تابویی علیه کالای ایرانی که شکسته شد

صبح نو: این روزنامه در یادداشت روز خود به بحث تولید ملی پرداخته و می‌نویسد: اجرایی‌سازی سیاست «حمایت از کالای ایرانی»،‌ اکنون بر بستر بسیار مناسبی قرار دارد که زمینه‌سازی‌های کافی درباره‌اش صورت گرفته است؛ به وضعیت بازار بنگرید: پنج‌سال قبل هنگام خرید شما در برابر این سؤال که «ایرانی‌اش چطوره؟» پاسخی جز یأس و ناامیدی و نفی نمی‌شنیدید. حتی اگر کالای مشابه ایرانی نیز وجود داشت با این گفت‌وگو مواجه می‌شدید که «اینم هست، اما خارجی‌ا‌ش خیلی بهتره» اما امروز شرایط به کلی دگرگون شده؛ دیگر کسی با سرشکستگی از وجود کالای ایرانی پرسش نمی‌کند و مهم‌تر از آن در کلیت کسب و کارها، معرفی و ترغیب و عرضه چنین کالاهایی در مقیاس وسیع صورت می‌گیرد. در واقع یک سد گفتاری فروریخته و گامی مهم در فراگیرسازی داد و ستد تولید داخلی میان مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان برداشته شده است. فتح چنین سنگر ذهنی‌ای، محقق‌شدن واقعی، میدانی و نهایی افزایش و تثبیت خرید کالای ایرانی را بسیار تسهیل کرده و اگر سازوکارهای کلان اقتصادی (که متولیان آن در نهادهای دولتی، تقنینی و شوراهای مشورتی عالی حضور دارند) در جهت برنامه‌ریزی مشارکت عمومی به نفع ساخت ایران تقویت شود، راه رسیدن به اهداف فرهنگی برای توفیق در چنین عرصه‌ای تا نیمه پیموده شده است.

صبح نو می‌افزاید: این پیوست فرهنگی اجرای سیاست حمایت از کالای فرهنگی، می‌بایست از لایه گفتار به رفتار و اقدام منتقل شود و احتمالاً بیش از ذهنیت، نیازمند محرک‌ها و مشوق‌های تکنیکی است، نظیر بهبود کیفیت، ارتقای صادرات به واردات، معرفی درجه‌بندی‌شده کالاهای ایرانی (از حیث میزان داخلی-خارجی بودن) و… که طبعاً در لایه فرهنگ‌سازی مؤثر بوده و توانی متفاوت از فعالیت‌های رسانه‌ای را می‌طلبد.[6]

 

پنج راهبرد حمایت از کالای ایرانی

رسالت: محمد ناظمی اردکانی در سرمقاله رسالت به ارائه 5 راهکار برای حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی پرداخته است.

«اصلاح فضای کسب و کار»،‌ « قطع وابستگی به نفت»، «ایجاد محدودیت و به‌کارگیری روش‌های سختگیرانه برای واردات کالاهای مشابه ساخت داخل»،‌ «تدوین سند توسعه کشور و در امتداد آن سند توسعه صنعت، کشاورزی، خدمات و تجارت» و «بازبینی و بازخوانی راهبردهای تولید در بخش‌های صنعت و کشاورزی و خدمات» 5 راهبردی هستند که ناظمی اردکانی برای حمایت از تولید ملی، آنها را ارائه کرده است.[7]

 

نقش کلیدی بانوان در حمایت از کالای ایرانی

جوان: عبدالله گنجی در سرمقاله امروز جوان نوشته است: تحقق شعار امسال که عبارت است از «حمایت از کالای ایرانی» به چهار رکن اصلی برمی‌گردد که عبارتند از تولیدکننده، مصرف‌کننده، دولت و رسانه. هر کدام از مثلث مصرف، تولید و حمایت وظیفه‌ای بر عهده دارند اما رسانه به عنوان ابزار مستقل از آن سه رکن، می‌تواند پیوند هر سه را برقرار نماید، کم‌کاری هر کدام از سه ضلع را به تصویر بکشد و عاملان به شعار سال را برجسته نماید.

او همچنین در نکته‌ای قابل تأمل تأکید می‌کند: خانم‌ها نقش کلیدی در مصرف کالاهای ایرانی دارند و مردان در این میان نقش حداقلی را ایفا می‌کنند. توجیه خانم‌ها و پرهیز دادن آنان از پرستیژ «خارجی» بخشی از مأموریت رسانه‌هاست. کلید و رمز استفاده از کالای ایرانی در دست خانم‌هاست. نهضت و قیام آنان برای استفاده از کالای ایرانی می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد. به تعبیر دقیق‌تر کلید رونق اقتصاد داخلی در دست زنان است. فرهنگ مصرف کالای ایرانی باید توسط خود آنان تولید و بازتولید شود. زنان باید بلندگوی مصرف کالای ایرانی در رسانه‌ ملی و رسانه‌ها باشند. آنان جنس خود را بهتر از مردان می‌شناسند و در تولید اعتماد برای هم‌جنسان خود از مردان مؤثرترند.[8]

***

1_ http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=184706

2_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3723953

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/216991

4_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/462407

5_ http://www.siasatrooz.ir/vdciupaz3t1auv2.cbct.html

6_ http://sobhe-no.ir/newspaper/444/1/17613

7_ http://www.resalat-news.com/newspaper/item/16499

8_ http://www.Javann.ir/003mDs

 

انتهای پیام/