ویتامین هایی که پوست را شاداب می کند

کمبود ویتامین عوارض بسیار زیادی برای پوست ایجاد می‌کند که درمورد کمبود هر نوع ویتامین متفاوت است. خشکی ‌پوست، ایجاد چروک و پیری زودرس، عدم ترمیم زخم ‌ها، اختلال در ساخت کلاژن، خونریزی زیرپوست و لثه از جمله عوارض کمبود ویتامین‌ های مورد نیاز پوست است.

در ادامه این مطلب با ویتامین های موثر بر سلامت پوست و کارکرد هر کدام از آن ها آشنا می شوید: کمبود ویتامین A موجب خشکی پوست، تأثیر منفی بر رشد مو و علاوه بر آن کم ‌شدن بینایی در شب و افزایش خطر عفونت می‌شود. این ویتامین در گوشت، جگر، روغن ماهی، زرده‌ تخم ‌مرغ در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و هویج وجود دارد. ویتامین B١ برای عملکرد سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ ها دخالت دارد و کمک می‌کند تا بیماری های پوست درمان شوند. منابع این ویتامین در جگر، آجیل، نان گندم، غذاهای دریایی، تخم ‌مرغ و نخود سبز وجود دارد. ویتامینB٢ نیز برای پوست و مو مفید است. ایجاد ترک در گوشه و کنار دهان و لب‌ ها به دلیل کمبود ویتامینB٢ است و همچنین کمبود این ویتامین موجب ریزش مو و شوره‌ سر می‌شود. منابع این ویتامین در جگر، شیر و جوانه ‌‌مخمر وجود دارد. ویتامین B۵ نیز نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد و منابع این ویتامین جلبک پهن، حبوبات و پنیر است. ویتامین B۶ نقش اصلی در حفظ سلامت پوست دارد. منابع این ویتامین در گوشت، مرغ، آجیل، نان (آرد گندم)، موز و اسفناج است. ویتامین B٩ برای رشد و توسعه‌ سیستم‌ گردش خون و ایمنی بدن لازم است. علاوه بر این، برای تولید سلول‌ های جدید پوست، مو و ایمنی مفید و منابع این ویتامین در سبزیجات با برگ سبز، لوبیا، نان (آرد گندم) و مخمر است. ویتامین B١٢ برای سلول‌ های سیستم عصبی و سلول ‌های مغز استخوان لازم است. کمبود ویتامین B١٢ باعث ایجاد کم ‌خونی شدید می‌شود و منابع این ویتامین در گوشت و ماهی است. ویتامین C از مواد اصلی ساخت کلاژن برای پوست است. کلاژن باعث ایجاد حالت ارتجاعی پوست و موجب جلوگیری از تشکیل چین و چروک در پوست می‌شود. فقدان ویتامین C منجر به خونریزی و کاهش مقاومت بدن در مقابل برخی از بیماری ‌های عفونی می‌شود. منابع این ویتامین در انگور سیاه و سفید، گریپ ‌فروت، پرتقال، فلفل ‌سبز، جعفری، ترشک و اسفناج و انواع مرکبات و دیگر میوه ‌ها وجود دارد. پوست بدن قادر به تولید ویتامین D تحت ‌تاثیر نور خورشید است. ویتامین E یک آنتی ‌اکسیدان قوی است که باعث مصرف نرمال اکسیژن و جلوگیری از اکسیداسیون در بدن می‌شود. منابع این ویتامین شامل غلات، سبزیجات، زیتون، ذرت، روغن آفتابگردان و بادام ‌زمینی است. ویتامین K برای انعقاد طبیعی خون ضروری است. منابع این ویتامین در روغن سویا، جگر، گردو، فندق، اسفناج و کاهو است.

مواد غذایی کنسرو شده و فست ‌فودها مانند انواع ساندویچ‌ های سوسیس، کالباس و پیتزا، مواد غذایی حاوی قندهای ساده، مواد غذایی حاوی چربی ‌های اشباع، برخی از نوشیدنی‌ ها مانند نوشابه‌ های گازدار و قهوه از جمله مواد غذایی مضر برای پوست هستند. کافئین موجود در قهوه ادرار آور است و نوشیدن مقادیر زیاد قهوه به صورت منظم، باعث کم ‌آبی می‌شود که تظاهرات آن روی پوست، به صورت خشکی و عدم انعطاف ‌پذیری آن است.

کانال اخبار آشپزباشی

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار