اقتصادی

شهید «مالک رحمتی»؛ مدیر جوانی که از امام رضا(ع) رسالت خود را خواسته بود

شهید «مالک رحمتی» استاندار فقید آذربایجان‌شرقی که در حادثه تلخ سقوط بالگرد به همراه رئیس‌جمهور به شهادت رسید، از الگوهای جوان‌گرایی در دولت سیزدهم محسوب می‌شود، وی تعهد و نظم در فرآیند اقدامات اداری را اولویت می‌دانست و در مسئولیت‌های خویش از هیچ تلاشی برای خدمت به مردم دریغ نمی‌کرد، همچنین رفاه کارمندان تحت امر خود، همواره مورد توجه این شهید بود و برای تحقق منویات مقام معظم رهبری مجاهدانه اقدام می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهید «مالک رحمتی» متولد سال ۱۳۶۱ در شهرستان مراغه در استان آذربایجان‌شرقی بود. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه امام صادق(ع) و دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی البرز بود. این شهید جوان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سمت قائم‌مقامی تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت، البته وی از تیر تا بهمن ۱۴۰۲ به عنوان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم فعالیت کرد.

شهید رحمتی، جوان‌ترین استاندار آذربایجان‌شرقی

پس از درگذشت مرحوم «زین‌العابدین رضوی خرم» استاندار وقت آذربایجان‌شرقی در ۳۰ دی ۱۴۰۲، اعضای هیأت دولت سیزدهم با انتخاب «مالک رحمتی» برای سمت استانداری آذربایجان‌شرقی موافقت کردند و او به‌عنوان دومین استاندار آذربایجان‌شرقی در دولت سیزدهم منصوب شد. شهید مالک رحمتی نخستین استاندار استان آذربایجان‌شرقی بود که – پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال  ۱۳۵۷ -، در سال ۱۳۶۱ متولد شده است.

شهید مالک رحمتی پس از اخذ مدرک از دانشگاه امام صادق(ع)، در طرح مشاوران جوان احمدی‌نژاد سر از وزارت کشور درآورد. پس از وزارت کشور، سیاست را رها کرد و به یکی از معادن زیرمجموعه‌ی بنیاد کوثر رفت؛ یک شرکت زیان‌ده معدنی با سود سالانه کمتر از ۷ میلیارد تومان که در یک‌سال مدیریت مالک درآمدش به بیش‌از ده برابر رسید، به‌طوری که وی مدیر نمونه دولتی جهادی کشور محسوب شد.

شهید مالک رحمتی ناجی شرکت‌های ورشکسته

شهید مالک رحمتی در پایان دوره‌ی مدیریت خود در این شرکت معدنی، در انتخابات انجمن سنگ ایران کاندیدا شد و در روز انتخابات چنان خطابه‌ای خواند که مرحوم «حاج‌قاسم شفیعی» رییس وقت انجمن مذکور گفت: اگر این جوان امروز رأی بیاورد، من هم در انتخابات باقی می‌مانم»؛ و این‌گونه مالک ۳۰ ساله با تحصیلات تخصصی حقوق، نائب‌رئیس انجمن سنگ ایران شد.

مسیر بعدی مالک، هلدینگ سبحان بود؛ شرکتی ورشکسته که مدیر قبلی آن راهی اوین شده بود. مالکی که حقوق خوانده بود، جهت مدیریت در سبحان باید گرید بورسی می‌گرفت. وی که از ریاضی و بحث‌های فنی بیزار بود، با نمره سطح A، گرید مالی از بورس گرفت و شرکت مالی زیان‌ده به وی تحویل داده شد، که در دوره مدیریت شهید مالک رحمتی به بهای ۳۰۰ میلیارد تومان در بورس به فروش رفت.

مخالفت پدرخانم با ستاد اجرایی، حکمتی برای خادمی امام رضا(ع)

شهید «مالک رحمتی» سال‌های بعد یکی از پیشنهادها به “محمد مخبر” رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای گرفتن پست مهمی بود اما، “سیدمصطفی سیدهاشمی” از مدیران ارشد ستاد، مخالفت سختگیرانه‌ای کرد. این نماینده پیشین مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، راز مخالفت خود را این‌طور گفت: «مالک، دامادم است. او را جایی نیاورید که بگویند با رانت پدر همسرش آمده است.»

مسیر مالک از اواخر دهه ۹۰ با حاج‌آقا “مروی” گره خورد. سعادت خادمی امام رضا(ع) در معاونت بهره‌وری و مسئول مولدسازی دارایی‌های راکد آستان قدس رضوی، مسئولیتی بود که مالک را خیلی زود تا قائم‌مقامی آستان قدس رضوی رساند اما، این شهید بزرگوار ادامه مسیر خدمت را در وزارت اقتصاد سپری کرد و ریاست سازمان خصوصی‌سازی را بر عهده گرفت، البته نه برای خصوصی‌سازی بلکه به‌دنبال درآمدساز کردن دارایی‌های راکد طرح مولدسازی بود.

شهید رحمتی مسئول تحقق دستور رهبری در مولدسازی

اما شرایط در مولدسازی طبق برنامه‌ی مالک رحمتی پیش نرفت و او علی‌رغم موفقیت در پروسه مولدسازی، پس از فوت استاندار آذربایجان‌شرقی، با پیشنهاد هیأت دولت راهی تبریز شد که خود یک ایران کوچک است. آن‌جا بود که تمام تجربه‌ی مدیریتی خود را برای تنظیم امور اداری به کار گرفت تا خدمت حداکثری خود را ارائه کند.

تا این که در آخرین ماموریت خود در افتتاح یکی‌از مهم‌ترین سدهای کشور و سایر پروژه‌های استانی، به همراه سید شهدای خدمت، آسمانی شد و به فیض شهادت نائل آمد. به راستی شهید مالک رحمتی همسو با منویات مقام معظم رهبری خالصانه به‌دنبال خدمت تمام‌عیار بود که در نهایت پاداش مجاهدت‌های خود را گرفت.

شهید رحمتی: از امام رضا(ع) رسالت خود را بخواهید

بر اساس خاطره‌ای به نقل از کارمند روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ شهید «مالک رحمتی» اوایل دوران مدیریت خود در این سازمان، دستور جلسه‌ی دیدار صمیمانه با کارکنان را می‌دهد تا هر کسی اعتراض صنفی یا کاری دارد، در این جلسه بیان کند. در همین راستا شهید رحمتی پس از استماع صحبت کارکنان، به تک‌تک اعتراضات پاسخ داده و قول همکاری در ارتقای سطح رفاهی کارکنان را می‌دهد.

وی در پایان، خاطره‌ای تاثیرگذار از دوران تصدی مسئولیت قائم‌مقامی آستان قدس نقل می‌کند که؛ فرد عارفی در تقابل با شهید رحمتی به وی گفت که، هنگام زیارت امام رضا(ع) از حضرت چه می‌خواهی؟، شهید رحمتی پاسخ داد که حوائج مادی و معنوی و عاقبت به‌خیری. اما آن عارف به مالک رحمتی پیشنهاد کرد که، این‌بار وقتی به بارگاه امام(ع) رسیدی، به جای درخواست حوائج از ایشان، درخواست حضرت را نسبت به وظیفه‌ی خود بخواه که “رسالت تو در حیات خویش چیست” و “نسبت به اعتقاداتت چه مسئولیتی داری؟”

شهید مالک رحمتی این خاطره را در حیات خویش تاثیرگذار دانسته و تاکید کرد که: «گاهی به‌جای درخواست عافیت و رفاه، باید شناخت کاملی از رسالت و وظایف شخصی و اجتماعی خویش داشته باشیم.»

بدیهی است که همین کرامات رضوی، شهید مالک رحمتی را لایق خدمت خالصانه و شهادت مفتخرانه‌ای کرد که آرزوی همه دوستداران اوست.

شهید «مالک رحمتی» دارای سوابق متعدد اجرایی بود که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱) عضو هیأت‌مدیره و قائم‌مقام‌ سازمان اقتصادی کوثر
۲) استاندار استان آذربایجان‌شرقی
۳) عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دوره‌های هشتم و نهم
۴) عضو کمیته مدیران مدیریت مالی ایران
۵) مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سبحان
۶) مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن
۷) رئیس هیأت‌مدیره‌ی شرکت سیم و کابل تبریز
۸) قائم‌مقام و عضو هیأت‌امناء و ریاست بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی
۹) نائب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن سنگ ایران
۱۰) عضو هیأت علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه آل‌طاها
۱۱) سرپرست اسبق اداره تشکل‌های صنفی و تخصصی وزارت کشور
۱۲) عضو انجمن علمی اسلام و توسعه اقتصادی
۱۳) عضو کارگروه تخصصی تدوین سیاست‌های داخلی برنامه پنجم توسعه کشور
۱۴) رئیس سازمان خصوصی‌سازی.

گفتنی است، روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همراه با برخی اعضای هیأت دولت برای افتتاح سد مرزی “قیز قلعه‌سی” به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود که، بالگرد حامل وی هنگام بازگشت به تبریز، در منطقه جنگلی و کوهستانی ورزقان دچار حادثه شد که در این حادثه دردناک، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس‌جمهور کشور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی، سردار «سیدمهدی موسوی»، رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سه خدمه پروازی این بالگرد به شهادت رسیدند.
روحشان شاد و راهشان پُررهرو باد.
انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا