۹۵ درصد کلیه ابلاغها در قوه قضائیه الکترونیکی است

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه ۹۵ درصد کلیه ابلاغها در قوه قضاییه بهصورت الکترونیکی است، گفت: هم برای ایرانیان خارج از کشور و هم برای اتباع سایر کشورها در ایران، این موضوع را حل کردیم.
به گزارش ایسنا، محمد کاظمیفرد با حضور در برنامه “صف اول” سیما، درباره اقدامات تحولی و هوشمندسازی دستگاه قضا، اظهار کرد: استفاده از فناوریهای نوین یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است و یکی از محورهای اساسی تحول در دستگاه قضایی بر اساس سند تحول قضایی و نسخه روزآمد شدهی آن بوده و ۴۰ درصد تکالیفی که در این سند طراحی شده، بر اساس فناوریهای نوین است و نشاندهنده این است که محور تحولات در دستگاه قضا بر اساس فناوری اطلاعات و فناوریهای نوین است.
وی ادامه داد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری و یکی از کارکردهای فناوری نوین، دستیابی آسان مردم به خدمات قضایی است و در گذشته مردم برای استفاده از خدمات قضایی باید بهصورت فیزیکی به مراجع قضایی مراجعه میکردند. پس از آن دفاتر خدمات ایجاد شد و امروزه خدمات ما بهصورت ۲۴ ساعته و در پهنه جغرافیایی تمام دنیا باید ارائه شود چرا که ایرانیان خارج از کشور نیازمند خدمات الکترونیک قضایی هستند که در دوران تحول این امکان با استفاده از پیامرسانهای داخلی ایجاد شد. برای ایرانیان داخل کشور نیز پنجره خدمات الکترونیک قضایی کامل شد تا بتوانیم بسیاری از خدمات را در اختیار مردم قرار دهیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: تقریبا ۸ تا ۹ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم؛ امکانی فراهم کردیم که ایرانیان خارج از کشور خودشان میتوانند کارهای قضاییشان را انجام دهند. داشتن شناسه قضایی خیلی کمککننده است و نبود آن باعث شده بود که ایرانیان خارج از کشور کلا نتوانند خدماتی دریافت کنند.
کاظمیفرد در رابطه با هوشمند شدن فرآیند ارجاع به کارشناسان و موضوع رتبهبندی کارشناسان نیز گفت: یکی از مسائلی که میتواند هم در اطاله دادرسی و هم در اتقان رای قاضی تاثیرگذار باشد، بحث کارشناس است. کارشناسی به روال سنتی اینگونه بود که قاضی یک یا چندین کارشناس را انتخاب میکرد و کار را به آنها ارجاع میکرد، بدون اینکه بداند سایر قضات نیز کاری به او ارجاع دادهاند یا خیر و چند کار به آن شخص ارجاع شده است.
وی ادامه داد: کاری که سند تحول قضایی از ما برای حل این مسئله خواست این بود که این ارجاعها بهصورت هوشمند و سامانهای انجام شود.
کاظمیفرد گفت: ارجاع هوشمند به کارشناسان این امکان را میدهد که مشخص شود چند کار به یک کارشناس ارجاع شده و به این ترتیب شانس انتخاب شخصی که کار بیشتری به او ارجاع شده در سراسر کشور پایینتر میآید. این انتخاب باعث میشود تا توزیع کارشناسان عادلانهتر شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: پیش از این اتفاق، ما کارشناسانی داشتیم که تعداد زیادی کار کارشناسی به آنها ارجاع میشده و کارشناسانی بودند که اصلا کار کارشناسی به آنها ارجاع نمیشده است. کارشناسانی که تعداد بالایی کار کارشناسی به آنها ارجاع میشد عملا ممکن بود کارشان از کیفیت لازم برخوردار نباشد و در زمان مناسب نیز کار را به انجام نرسانند.
وی با بیان اینکه با این اقدام، توزیع کارشناسان عادلانه صورت میگیرد، گفت: نکته دیگری که سند تحول از ما خواسته است کیفیت این کارهاست، کار کارشناسی که به سمت قاضی برمیگردد را از خود قضات راجع به کیفیت، دقت و سرعت پاسخگویی کارشناس جویا میشویم و یک رتبهای بر اساس این نظرات برای کارشناس در نظر میگیریم و در اختیار قضات سراسر کشور قرار میدهیم. این کار باعث میشود قاضی در انتخاب بعدی خود علاوهبر اطلاع از تعداد کارهایی که به یک کارشناس محول شده، بر اساس رتبه آن کارشناس و نظرات همکاران خود، کارشناسی را انتخاب کند که از دید همکاران، کیفیت بهتری داشته باشد.
کاظمیفرد با بیان اینکه در حال حاضر انتخاب کارشناسان بر اساس توانایی و شایستگی است، گفت: در حال حاضر اسامی کارشناسان در اختیار قضات قرار میگیرد و پس از آن کار به کارشناسان ارجاع میشود. هماکنون خیلی به این موضوع سختگیرانه ورود نکردیم. بر اساس همین مدلی که الان شروع کردیم حدود ۴۶ درصد ارجاعها انجام میشود.
ادامه دارد…