اقتصادیکسب و کار استانها

اخرین اخبار ماینرهای ارز دیجیتال

قیمت دستگاه ماینر در بازار ایران ؛ عوامل مؤثر بر قیمت دستگاه استخراج

با گسترش اخبار ماینینگ در بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال، روزبه‌روز به تعداد کسانی که تمایل دارند به استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مشغول شوند افزوده می‌شود و همان طور که احتمالاً می‌دانید، مهم‌ترین کار برای شروع فعالیت، تهیه دستگاه استخراج یا همان «ماینر» است.

دستگاه ماینر همان طور که از نامش پیداست، وسیله‌ای است که برای استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌شود. ماینرها دستگاه‌هایی ای‌سیک (ASIC) هستند که به‌طور مشخص برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند. دستگاه‌های ای‌سیک یا همان مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، مدارهایی هستند که فقط برای یک کاربرد خاص طراحی شده‌اند و توانایی انجام عملیات دیگری را ندارند؛ اما هدفی را که برای آن طراحی شده‌اند با بیشترین توان و سرعت ممکن انجام می‌دهند.

با این حال، قیمت دستگاه‌های ای‌سیک به‌دلیل هزینه تولید بالایی که دارند، نسبت به مدارهای معمولی بیشتر است. همچنین به‌دلیل مسئله تحریم‌ها و قانون‌گذاری‌های جدیدی که هر از گاهی مشاهده می‌کنیم، قیمت این دستگاه‌ها در ایران متغیر و نسبت به استاندارد جهانی بالاتر است.

مجموعه این عوامل باعث شده تا این مطلب را به بررسی وضعیت ماینینگ و قیمت دستگاه‌های ماینر در ایران اختصاص دهیم. در ادامه این مقاله ابتدا مختصری از وضعیت صنعت استخراج در ایران را مطالعه می‌کنید و سپس از قیمت دستگاه‌های ماینر در بازار ایران مطلع می‌شوید. در پایان هم با عوامل مؤثر بر قیمت دستگاه‌های ماینر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

وضعیت ماینینگ در ایران

وضعیت صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در ایران بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. تا اوایل سال ۹۸ ماینرهای ایرانی با قدرت در این صنعت فعالیت می‌کردند و شرایط مناسبی حاکم بود؛ اما در خرداد ۹۸ دولت و مقامات قضایی موجی از بگیر و ببندها (به‌معنای واقعی کلمه) را آغاز کردند. در تابستان آن سال، هزاران دستگاه استخراج توقیف شد و ده‌ها نفر از فعالان با جریمه‌های سنگین روبه‌رو شدند.

در ۱۳ مرداد ۹۸، مصوبه ماینینگ در دولت به تصویب رسید. این مصوبه ماینینگ را به‌عنوان یک فعالیت قانونی به رسمیت شناخت؛ اما ماینرها ملزم شدند که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کنند. همچنین ماینینگ با برق کشاورزی، صنعتی، خانگی و تجاری ممنوع اعلام شد. بر اساس این مصوبه، ماینرها باید از وزارت نیرو برقی با تعرفه صادراتی دریافت می‌کردند که با قیمت متوسط هر کیلووات ۹۶۵ تومان، این تعرفه تقریباً ۹ برابر بیشتر از برق صنعتی بود که ماینرها قبلاً از آن استفاده می‌کردند.

از طرف دیگر، به‌دلیل مشکلات گمرک، بیشتر دستگاه‌های استخراج موجود در کشور برچسب قاچاق خوردند که طبق قانون، مقامات قضایی می‌توانستند آنها را ضبط کنند.

در فروردین ماه ۱۴۰۰، بار دیگر قوانین مربوط به تأمین برق مراکز ماینینگ دستخوش تغییر شد. طبق ابلاغیه وزارت نیرو، اوقات سال به سه دسته نوع ۱ (اوج بحرانی)، نوع ۲ (محدودیت بار) و نوع ۳ (عادی) تقسیم‌بندی شد که هریک تعرفه و شرایط خاص خود را داشتند.

بر این اساس، بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج برابر با ۱۶,۵۷۴ ریال تعیین شد که این میزان در زمان‌های نوع ۳ (عادی) با ضریب نیم و در زمان‌های نوع ۲ (محدودیت‌دار) با ضریب ۲ محاسبه می‌شد. همچنین در زمان‌های نوع ۱ (اوج بحرانی)، فروش برق به مراکز ماینینگ از طریق شبکه، ممنوع اعلام شد.

در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۰، دولت دوازدهم در پی قطعی‌های مکرر برق در ایران، استخراج ارزهای دیجیتال را تا پایان شهریورماه رسماً ممنوع اعلام کرد. این قانون ماینرهای دارای مجوز را هم شامل می‌شد.

آخرین تغییرات اساسی در قانون‌گذاری‌های مرتبط با استخراج در ایران به اسفند ۱۴۰۰ بر می‌گردد که وزارت صمت شیوه‌نامه جدیدی را منتشر کرد و از امکان استخراج تنها با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد. طبق این شیوه‌نامه، ماینرهای دارای مجوز و فارم‌های استخراج باید برق موردنیاز خود را تنها از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

قیمت محبوب‌ترین دستگاه‌های ماینر در ایران

پس از آغاز مشکلات فعالان صنعت ماینینگ در ایران که در بالا به آنها اشاره کردیم، خریدوفروش دستگاه‌های استخراج در کشور هم با بحران مواجه شد.

امروزه همچنان در ایران دستگاه‌ استخراج خریدوفروش می‌شود؛ اما بازار آن به‌هیچ‌وجه قاعده‌مند و امن نیست. تفاوت قیمت دستگاه‌ها بین فروشندگان مختلف نسبتاً زیاد است و از طرف دیگر، کلاهبرداران فراوانی برای خالی‌کردن جیب افراد ناآگاه نقشه کشیده‌اند.

بنابراین، در هنگام خرید دستگاه استخراج حتماً تحقیقات کامل را انجام دهید و ترجیحاً حضوری اقدام کنید.

در ادامه فهرستی از قیمت ۱۴ دستگاه استخراج محبوب بیت کوین را مشاهده می‌کنید. از این دستگاه‌ها در مقیاس صنعتی استفاده می‌شود. برخی از دستگاه‌هایی که به آنها اشاره می‌کنیم، جدیدترین ماینرهای جهان هستند؛ اما برخی دیگر از آنها قدیمی‌ترند و قدرت استخراج کمتری دارند. با این حال، برخی از ماینرهای قدیمی هنوز سودآوری خود را از دست نداده‌اند و در ایران هم محبوب هستند.

زمان به‌روزرسانی: بهمن ۱۴۰۰

دستگاه استخراج (قدرت)         قیمت در ایران         وضعیت دستگاه

Bitmain Antminer S۱۹ Pro (۱۱۰Th)          ۳۰۴ تا ۴۸۸ میلیون تومان     آکبند و کارکرده

MicroBT Whatsminer M۳۰S (88Th)          ۲۲۵ تا ۳۵۰ میلیون تومان     آکبند و کارکرده

Bitmain Antminer S۱۷+ (73Th)   ۱۴۴ تا ۱۸۵ میلیون تومان     کارکرده

Bitmain Antminer S۱۷ Pro (۵۳Th)             ۱۰۷ تا ۱۲۰ میلیون تومان     آکبند و کارکرده

MicroBT Whatsminer M۳۱S (70Th)          ۲۰۵ تا ۲۴۰ میلیون تومان     آکبند و کارکرده

MicroBT Whatsminer M۲۰S (68Th)          ۱۳۳ تا ۲۳۵ میلیون تومان     کارکرده

Bitmain Antminer T۱۷+ (55Th)   ۹۵ تا ۱۱۷ میلیون تومان       آکبند و کارکرده

MicroBT Whatsminer M۲۱S (56Th)          ۱۰۸ تا ۱۲۲ میلیون تومان     کارکرده

Bitmain Antminer S۹j (14.5Th)   ۱۵ تا ۲۸ میلیون تومان          کارکرده

Bitmain Antminer S۱۱ (20.5Th)  ۲۹ تا ۳۵ میلیون تومان          کارکرده

Bitmain Antminer T۱۹ (84Th)      ۲۷۴ تا ۳۲۵ میلیون تومان     آکبند

MicroBT Whatsminer M۳۲ (68Th)             ۱۶۰ تا ۲۴۵ میلیون تومان     آکبند و کارکرده

Bitmain Antminer S۱۹ (95Th)      ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان     آکبند

MicroBT Whatsminer M۲۱S (58Th)          ۱۰۵ تا ۱۳۳ میلیون تومان     آکبند و کارکرده

این قیمت‌ها بر اساس داده‌های موجود در سایت‌های فروشنده ماینر، بررسی وب‌سایت‌های فروش کالای دست دوم و همچنین با پرسش از کارشناسان ماینینگ نوشته شده‌اند و ممکن است کاملاً دقیق نباشند؛ بنابراین به این اطلاعات اکتفا نکرده و حتماً تحقیقات شخصی خود را انجام دهید. اخبار لحظه ای ارز دیجیتال را می توانید در سایت ارزیدو دنبال کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت ماینر

هر چقدر که زمان بازگشت سرمایه (مدت‌زمانی که لازم است تا پول خرید یک دستگاه برگردد) کوتاه‌تر باشد، تقاضا برای آن دستگاه بیشتر است و قیمت آن هم طبیعتاً بالاتر می‌رود؛ اما از نظر کلی، مهمترین عواملی که بر قیمت یک ماینر تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

قدرت پردازش یا هش‌ ریت دستگاه

هش ریت، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج را نشان می‌دهد و هرچه بیشتر باشد، قدرت دستگاه بالاتر است. به‌زبان ساده، این قدرت پردازش به این معناست که دستگاه استخراج چقدر می‌تواند در پردازش بلاک‌ها به شبکه کمک کند.

بنابراین هرچه این قدرت پردازش یا هش‌ ریت بیشتر باشد، دستگاه توان محاسباتی بیشتری داشته و در یک زمان مشخص مقدار بیشتری ارز دیجیتال استخراج می‌کند.

به‌طور میانگین هش ریت دستگاه‌های استخراجی که در حال حاضر در ایران رایج‌اند در محدوده ۱۴ تا ۱۱۰ تراهش بر ثانیه (TH/S) قرار دارد.

مصرف برق

مصرف برق در کنار هش ریت مهمترین متغیری است که بر سودآوری ماینینگ، بازگشت سرمایه و در نتیجه قیمت ماینر تأثیر مستقیم دارد. در کشورهایی که تعرفه برق بالاست، دستگاه‌های ماینینگِ پرمصرف (نسبت به قدرت) بسیار ارزان هستند.

به‌عنوان نمونه، دستگاه Whatsminer M۳x با قدرت ۱۲ تراهش و مصرف برق ۲,۱۰۰ وات یکی از پرمصرف‌ترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین است. تا چندی پیش که ماینرها در ایران با استفاده از تعرفه برق صنعتی استخراج بیت کوین انجام می‌دادند و قیمت بیت کوین و سختی شبکه در وضعیت مناسبی قرار داشت، این دستگاه سودآوری خوبی داشت و قیمت آن به بالای ۶ میلیون تومان هم می‌رسید؛ اما حالا با وجود افزایش قیمت برق ماینینگ در ایران و سختی شبکه بالا، سودآوری این ماینر ناچیز است و با قیمت ۲ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

مصرف برق یک ماینر با قدرت آن و مصرف دیگر دستگاه‌ها ارتباط دارد. مثلاً دستگاهی که ۵۰ تراهش قدرت دارد و مصرف برقش ۲,۱۰۰ وات است، نسبت به قدرت و دیگر دستگاه‌های موجود، پرمصرف محسوب نمی‌شود.

وضعیت شبکه و قیمت

سختی شبکه (Difficulty) متغیری در بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتال است که همگام با افزایش قدرت پردازش شبکه، افزایش پیدا می‌کند و استخراج را سخت‌تر می‌کند.

زمانی که سختی استخراج افزایش پیدا کند و قیمت ارز دیجیتال موردنظر (مثل قیمت بیت کوین) هم نسبت به آن افزایش نیابد، سودآوری دستگاه‌های ماینر کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت آنها نیز با کاهش مواجه می‌شود.

به‌دلیل ورود دستگاه‌های استخراج جدید، قدرت پرداش شبکه بالا می‌رود و سختی هم افزایش می‌یابد که در نتیجه پس از مدتی، سودآوری دستگاه‌های استخراج قدیمی از بین می‌رود و قیمتشان سقوط می‌کند.

وزن و اندازه

کوچک و به‌اصطلاح جمع‌وجوربودن و همچنین سبک‌بودن دستگاه‌های استخراج به‌عنوان مزیت در نظر گرفته می‌شود و در قیمت این دستگاه‌ها تأثیرگذار است. وزن و اندازه دستگاه‌هایی که به‌صورت انبوه استفاده می‌شوند، تقریباً مشابه یکدیگر است.

شرکت و برند تولیدکننده

حتماً شما هم هنگام خرید لپ‌تاپ یا گوشی، یکی از مهم‌ترین مسائلی که به آن توجه می‌کنید، برند آن محصول است. برخی از محصولات صرفاً به‌خاطر اینکه برند و کارخانه‌ای که آن را تولید کرده سابقه درخشانی در آن حوزه دارند، قیمتشان بالاتر است.

در میان دستگاه‌های استخراج نیز، اینکه چه شرکتی آنها را تولید کرده است، اهمیت زیادی دارد. از مشهورترین کمپانی‌هایی که در حال حاضر دستگاه استخراج تولید می‌کنند می‌توان به شرکت بیت‌مین (Bitmain)، تولیدکننده ماینرهای انت‌ماینر (Antminer) و شرکت میکروبی‌تی (MicroBT)، تولیدکننده ماینرهای واتس‌ماینر (Whatsminer) اشاره کرد. قیمت محصولات این دو شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها بالاتر است.

آکبند یا کارکرده‌بودن دستگاه

همان طور که قابل‌حدس است و در جدول قیمت دستگاه‌ها هم مشاهده کردید، یکی از عوامل کلیدی در تعیین قیمت یک ماینر، آکبند یا کارکرده‌بودن آن است. پیش‌تر هم اشاره کردیم که قیمت ماینرها در ایران متغیر است و از اصول ثابتی پیروی نمی‌کند. این قضیه هم درباره دستگاه‌های آکبند و هم درمورد دستگاه‌های کارکرده صدق می‌کند؛ اما روی‌هم‌رفته، دستگاه‌های آکبند قیمت بالاتری نسبت به انواع کارکرده دارند.

درباره دستگاه‌های کارکرده نیز، مسلماً هرچه یک دستگاه جدیدتر و سلامت آن بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت برخی از دستگاه‌های کارکرده می‌تواند تا حدودی با نسخه‌های آکبند آن برابری کند.

هنگام خرید ماینرهای کارکرده حتماً به نکاتی مانند شیوه نگهداری از دستگاه، شرایطی که دستگاه در آن نگهداری شده، سلامت بدنه آن و صدای آن توجه کنید. ماینرها دستگاه‌هایی با استهلاک بالا هستند و استفاده از آنها مراقبت‌های خاصی را می‌طلبد. اگر این دستگاه‌ها در شرایط خوبی نگهداری نشده باشند، طول‌عمرشان کاهش پیدا خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم نگاهی به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در ایران داشته باشیم، چالش‌های آن را بررسی کنیم، برخی از معروف‌ترین دستگاه‌های ماینر را که در ایران هم موجود هستند معرفی کنیم و بازه قیمتی آنها را بیان کنیم.

با این حال، در طول مقاله اشاره کردیم و باز هم تکرار می‌کنیم که استخراج ارزهای دیجیتال در ایران ممنوع و غیرقانونی است. این کار چالش‌هایی دارد که در کنار چالش‌های همیشگی استخراج (سختی استخراج، سقوط قیمت‌ ارزهای دیجیتال، هزینه برق، موانع قانونی، منسوخ شدن دستگاه‌ها و …) آن را به فرایندی پرریسک تبدیل می‌کند.

اگر با همه نکات مطرح‌شده، همچنان قصد خرید دستگاه ماینر دارید، باید توجه کنید که این دستگاه‌ها اغلب به‌صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند که نتیجه آن شکاف قیمت زیاد، پشتیبانی‌نکردن از مشتری و کلاهبرداری‌های بسیار است.

همچنین باز هم تأکید می‌کنیم که قیمت‌های ذکرشده در این مقاله از سایت‌های داخلی و فروشنده‌های فعال ماینر برداشته شده‌اند و هیچ توصیه‌ای از جانب وب‌سایت ارزدیجیتال برای خریدن یا نخریدن این دستگاه‌ها وجود ندارد.

دستگاه ماینینگ؛ آشنایی با انواع مدل های استخراج بیت کوین

ماینینگ چگونه صورت می‌گیرد؟

استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که به واحد پردازش گرافیکی (GPU) با ظرفیت بالا نیاز دارد. در استخراج، تراکنش‌های جدیدی به بلاک چین اضافه می‌شود و استخراج کنندگان در ازای اضافه کردن بلوک‌های جدید، توکن‌هایی به دست می‌آورند. سود حاصل از تراکنش‌ها از تفاوت بین انرژی مورد استفاده در فرآیند و نرخ تبادل عمومی ارزهای دیجیتال استخراج می‌شود. با افزایش قیمت ارز دیجیتال، استخراج کنندگان قدرت پردازش بیشتری را به رایانه خود اضافه می‌کنند تا از این راه، خروجی خود را تقویت کنند.

هرچه تعداد محاسباتی که سخت افزار کامپیوتر بتواند در هر ثانیه انجام دهد – که به آن توان پردازشی یا نرخ هش گفته می‌شود – بیشتر باشد، سرعت انجام محاسبات پیچیده ریاضی توسط کامپیوتر بیشتر و شانس برای یافتن یا ایجاد بلوک بعدی و دریافت پاداش مربوط به استخراج هم به دنبال آن افزایش می‌یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در رابطه با انواع دستگاه ماینینگ را در اختیارتان قرار دهیم.

چگونه می‌توان به وسیله دستگاه ماینینگ درآمد کسب کرد؟

دستگاه ماینینگ بیت کوین یک نوع سرمایه گذاری است و به همین دلیل شامل پرداخت هزینه هم می‌شود. هر چه این دستگاه قوی‌تر باشد، مصرف برق بالاتری هم خواهد داشت. قبل از خریدن دستگاه ماینینگ باید مصرف برق آن را سنجید و میزان سودآوری را محاسبه کرد.

توجه به پارامترهایی مانند هزینه تجهیزات، نرخ هش، مصرف برق و قیمت فعلی بیت کوین به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید. با این حال ماینینگ به کسب و کاری پر سود تبدیل شده است. در حال حاضر افراد زیادی هستند که حاضرند پول خود را صرف بهره برداری از مزارع استخراج بیت کوین کنند.

برای ساختن این مزارع یا دیتاسنترها از دستگاه‌های ماینینگ مختلف، کارت‌های گرافیک و همچنین کولر استفاده می‌شود. بدیهی است کارکردن و روشن نگه داشتن آن‌ها برق زیادی لازم دارد. بنابراین انتخاب درست نوع دستگاه‌ ماینینگ بیت کوین به ویژه برای تازه واردان بسیار مهم است. چون باید هزینه قابل توجهی را چه از لحاظ سخت افزاری و چه میزان برق مصرفی پرداخت کنند.

کسانی که تمایل به استخراج بیت کوین دارند، باید با شرکت‌های بین المللی که به منابع نامحدود سخت افزاری دسترسی دارند و روی مزارع استخراج، هزینه زیادی می‌کنند و همچنین صدها استخراج کننده که در قالب استخرهای استخراج گرد هم می‌آیند، رقابت کنند. بنابراین یکی از  اولین دوراهی‌ها برای علاقه‌مندان به استخراج ارزهای رمزنگاری شده این است که استخراج را به صورت فردی و تنها انجام دهند یا به یک استخر ملحق شوند؟

استخر استخراج یا Mining Pool چیست؟

استخر استخراج یا Mining Pool به گروهی از کاربران گفته می‌شود که برای استخراج بیت کوین، منابع سخت افزاری در دسترس خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در چنین حالتی، قدرت پردازش و شانس حل یک بلوک و کسب پاداش از آن بالاتر می‌رود. سپس پاداش به دست آمده بین استخراج کننده‌ها به نسبت توان پردازشی که هر نفر به اشتراک گذاشته، تقسیم می‌شود. بنابراین پیوستن به استخر، جریان ثابت درآمدی ایجاد می‌کند.

اما باید در نظر داشت که برای پیوستن به استخرها باید مبلغی را پرداخت کرد. البته ممکن است برخی استخرها هزینه‌ای نداشته باشند. پیوستن به استخر استخراج نیز مثل ثبت نام در یک وب سایت است. بعد از ایجاد یک حساب کاربری در وب سایت استخر، باید یک «Worker» ایجاد کنید. می‌توانید چندین Worker بسازید و آنها را به هر قطعه سخت افزاری که استفاده می‌شود اختصاص دهید.

انواع دستگاه‌های ماینینگ

به دلیل معرفی سخت افزارهایی که مخصوص استخراج بیت کوین طراحی شده‌اند، ماینر بیت کوین GPU (واحد پردازنده گرافیکی) و CPU (واحد پردازشگر مرکزی) به قعر تاریخ پیوسته‌اند.

مثلا یک دستگاه ماینینگ استاندارد «FPGA» با نرخ هش ۸۲۶ مگا هش هرتز در ثانیه ۸۰ وات برق مصرف می‌کند. اما یک کارت گرافیک معمولی با قدرت هش ۶۰۰ مگاهش بر ثانیه می‌تواند تا ۴۰۰ وات برق مصرف کند. این پیشرفت باعث شد تا اولین مراکز یا مزارع بزرگ استخراج بیت کوین ساخته شوند.

مدل «AntMiner S» با قدرت هش ۱۴۰۰۰۰۰۰ مگاهش یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های «ASIC» بیت کوین است که گفته می­‌شود تا آینده‌ای نزدیک، جایگزینی برای آن وجود ندارد. با این حال چنین دستگاهی قیمت بالایی هم دارد.

بسته به اینکه چه تجهیزاتی برای استخراج بیت کوین انتخاب می‌شود، نرم‌افزارهای مورد نیاز آن نیز متفاوت هستند. مثلا زمانی که از GPU و FPGA استفاده می‌شود، کامپیوتر میزبان برای اجرا نیاز به «کلاینت استاندارد بیت کوین» و نرم افزار استخراج بیت کوین دارد.

در مدل‌های جدید ASIC معمولا از قبل تنظیمات لازم انجام می‌شود که شامل یک آدرس بیت کوین نیز می‌شود. در این صورت وصل کردن آن به پریز برق، تنها کاری است که باید انجام شود. اما ممکن است برای ماینرهای ASIC قدیمی، همچنان به نرم افزار نیاز پیدا کرد.

در جدول زیر، مقایسه بهترین ماینرها با توجه به قیمتشان در سال ۲۰۱۹ انجام شده است:

AntMiners17pro

  • ۳۲۱٫۱۳ جزئیات
  • خالص در آمد ۰٫۰۶۳۱۲۳۹۰ BTC
  • کارمزد استخر ۰٫۰۰۱۲۶۲۴۸ BTC
  • درآمد بعد از کارمزد ۰٫۰۶۱۸۶۱۴۲ BTC
  • درآمد ۵۶۲٫۱۸$
  • هزینه برق ۲۴۱٫۰۶$
  • درآمد بعد از هزینه برق ۳۲۱٫۱۳$
  • یک ماه

به نظر می‌رسد «S17» پیش از هزینه‌های برق، سود قابل قبولی از ۰٫۰۶۳۱ BTC کسب کرده است. با این حال می‌بینید که در این حالت، برق تقریباً ۵۰٪ هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد.

Ebit b12

  • ۲۳۷٫۳۷ خالص در آمد ۰٫۰۵۰۹۰۶۳۷ BTC
  • کارمزد استخر ۰٫۰۰۱۰۱۸۱۳ BTC
  • درآمد بعد از کارمزد ۰٫۰۴۹۸۸۸۲۵ BTC
  • درآمد ۴۵۳٫۳۷ USD
  • هزینه برق ۲۱۶٫۰۰ USD
  • درآمد بعد از هزینه برق ۲۳۷٫۳۷ USD
  • یک ماه

«Ebit 12+» قادر به تولید ۰٫۰۵۰۹ BTC قبل از احتساب برق است. هزینه برق ۴۷٪ درآمد را تشکیل می‌دهد.

Innosilicon T3

  • ۲۰۸٫۴۶ خالص در آمد ۰٫۰۴۳۷۷۹۴۸ BTC
  • کارمزد استخر ۰٫۰۰۰۸۷۵۵۹ BTC
  • درآمد بعد از کارمزد ۰٫۰۴۲۹۰۳۸۹ BTC
  • درآمد ۳۸۹٫۹۰ USD
  • هزینه برق ۱۸۱٫۴۴ USD
  • درآمد بعد از هزینه برق ۲۰۸٫۴۶ USD
  • یک ماه

«T3» قبل از هزینه برق ،BTC 0.0437 یعنی سود کمی را ایجاد می‌کند. هزینه برق، کمی کمتر از ۵۰٪ هزینه‌های درآمد است. در نمونه‌های بالا هزینه خود دستگاه ماینینگ لحاظ نشده است.

استخراج ابری

علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در استخراج بیت کوین بدون پرداخت هزینه برای خرید سخت افزار و برق و … می‌توانند از «استخراج ابری» یا «کلود ماینینگ (Cloud Mining)» بهره ببرند. در این روش بر اساس یک قرارداد و پرداخت مبلغی به شرکت‌های ارائه دهنده، مقدار مشخصی توان پردازشی به دست می‌آید که با این کار فقط نیاز به یک کامپیوتر ساده برای ارتباطات و یک کیف پول خواهد بود.

اما این روش همراه با خطر کلاهبرداری و تقلب است که سرمایه گذاران باید قبل از پرداخت پول، از شرکت‌های طرف قرارداد اطمینان حاصل کنند. همچنین در این روش کنترلی روی سخت افزارها وجود ندارد. اگر متصدیان ارزش بیت کوین را ناپایدار ببینند، ممکن است عملیات استخراج را متوقف کنند و در نتیجه، سودآوری کاهش یابد.

مرجع:

www.arzido.com

دکمه بازگشت به بالا