عمومیکسب و کار استانها

با انواع سنگ ساختمانی و کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید

انواع سنگ های ساختمانی با عکس و کاربردی که هریک دارند

سنگ‌ها از مواد سخت و مقاومی با تنوع رنگ و جنس بسیار بالا هستند که از قدیم به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بود. این ماده علاوه بر اینکه نقش مهمی در مقاوم‌سازی ساختمان ایفا می‌کند به‌عنوان عنصری تزئینی برای زیباتر کردن بناهای مختلف کاربرد دارد. سنگ‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که آن‌ها را از سایر مصالح ساختمانی متمایز می‌کند. دوام و مقاومت بسیار بالا، جلا پذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه‌ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت خمشی، غیرقابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات جوی، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و غیره ازجمله ویژگی‌های منحصر به فرد انواع سنگ های ساختمانی است.

 با کالاساخت همراه باشید تا با بعضی از پرکاربردترین انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آن‌ها آشنا شوید. به طور حتم تصاویر انواع سنگ های ساختمانی در شناخت آن‌ها به شما کمک خواهند کرد که در این مطلب به آن نیز پرداخته شده است.

انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

 سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یکی متداول‌ترین انواع سنگ های ساختمانی از دسته سنگ‌های آذرین است این سنگ به رنگ‌های قرمز، سیاه، قهوه‌ای، شکلاتی، صورتی، آبی و سبز وجود دارند با استفاده از این سنگ به راحتی می‌توان در فضا هارمونی و هم‌خوانی ایجاد کرد. گرانیت بسیار سخت و بادوام با قابلیت صیقل پذیری بالا است. در برابر نفوذ آب و ضربه مقاوم است. یکی از ویژگی‌های خاص سنگ گرانیت قابلیت استفاده در کنار سایر مصالح نظیر فولاد، چوب و شیشه است. این قابلیت سبب شده که از این نوع سنگ به راحتی برای بیشتر بخش‌های ساختمان استفاده شود. مقاومت در برابر حرارت و نفوذ آب ویژگی است که باعث می‌شود بتوانید به راحتی این سنگ را دکوراسیون آشپزخانه، سینک روشویی، سینک آشپزخانه، کانتر و کف‌پوش استفاده کنید.

استفاده از گرانیت به‌عنوان یکی از انواع سنگ های ساختمانی که در برابر ساییدگی و خوردگی مقاوم است، برای راه‌پله انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. گرانیت در مقایسه با سایر سنگ‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار است زیرا منابع آن به وفور در کشور یافت می‌شوند. همچنین هزینه‌های مربوط به نگهداری آن هم پایین است.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی ساخته شده از کلسیت کریستال است و در رنگ‌های کرم، سفید و خاکستری برای دکوراسیون داخلی و خارجی کاربرد دارد. این سنگ یکی از پرکاربردترین انواع سنگ های ساختمانی در نماهای مدرن و همچنین نماهای کلاسیک است. تراورتن دارای بافتی متخلخل و رنگ‌های متنوع و نواری شکل است که تنوع رنگی آن به علت اختلاف در ترکیباتی است که در زمان رسوب‌گذاری در عناصر سنگ وجود دارند.

سنگ تراورتن خاصیت صیقل پذیری و برشکاری بالایی دارد که درخشندگی بالایی به وجود می‌آورد و آن را برای استفاده در نماهای حجمی مناسب می‌کند. از سنگ تراورتن در نماهای رومی استفاده می‌شود که می‌تواند انواع حجم‌های لازم را با استفاده از آن به دست آورد. وجود تخلخل در این سنگ باعث شده مقاومت آن برابر عواملی مانند انبساط، یخ‌زدگی، انقباض، گرما و غیره بالا باشد. به علت تخلخل بالای سنگ تراورتن این سنگ از انواع سنگ های ساختمانی مناسب برای کف‌پوش ساختمانی است زیرا مانع از سر خوردن می‌شود. سنگ تراورتن در مقایسه با سنگ گرانیت قیمت مناسب‌تری دارد از این رو استفاده از آن رایج‌تر است.

سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت نوعی سنگ دگرگونی بسیار سخت است که در اثر دگرگونی ماسه سنگ در اثر فشار و گرمای بسیار زیادی در لایه‌های زمین به وجود آمده است. این سنگ سطحی زبر و سخت و در عین حال بلوری دار دو در رنگ‌های قرمز، خاکستری و قهوه‌ای موجود است. کوارتزیت از انواع سنگ های ساختمانی با ظاهری شبیه مرمریت ولی مقاومت بالاتر و مشابه گرانیت ولی سخت‌تر از آن است. قیمت سنگ کوارتزیت نسبت به سایر سنگ‌ها پایین‌تر است. به علت مقاومت در برابر هوازدگی سنگ کوارتزیت برای پوشش دیوارها، نماکاری ساختمان، مرمت دیوارها، کفپوش‌ها گزینه مناسبی است. همچنین در دکوراسیون داخل خانه مثل آشپزخانه، پذیرایی و سرویس بهداشتی کوارتزیت کاربرد دارد.

سنگ مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی است که تحت فشار و حرارت به واسطه تبلور مجدد هنگام دگرگونی سنگ‌های آهکی ایجاد می‌شود. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه‌هایی به رنگ‌های متنوع یافت می‌شود. این رگه‌ها به دلیل ناخالصی‌هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است. مرمر با رنگ‌هایی متمایز از دیگر سنگ‌های طبیعی دیده می‌شود. رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد، سفید، خاکستری، ارغوانی و سبز.

سنگ مرمر از قابلیت صیقل پذیری بالایی و سطحی آینه‌ای دارد. به دلیل جلای بالا و رنگ‌های زیبا از انواع سنگ های ساختمانی است که برای دکوراسیون داخلی، کف‌پوش، ستون‌ها، پله‌ها و تزئینات داخل ساختمان استفاده می‌شود. سطح درخشان و نگهداری و تمیز کردن آسان سنگ مرمر آن را مناسب کاربرد در آشپزخانه می‌کند. البته قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار می‌روند بالاتر است.

سنگ مرمریت

یکی دیگر از انواع سنگ های ساختمانی سنگ مرمریت یا ماربل است. این سنگ، سنگی آهکی رسوبی است. مرمریت گاهی با مرمر اشتباه گرفته می‌شود اما در واقع هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارد چون سنگ مرمر از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده ولی مرمریت رسوبی است. این سنگ به سه دسته سنگ چینی، سنگ کریستال و سنگ ابری دسته‌بندی می‌شود. سنگ مرمریت چینی بافتی ریزدانه و بلورین دارد که به سه نوع چینی سفید، چینی کریستال و چینی خاکستری تقسیم می‌شود. سنگ مرمریت کریستال بافتی دانه درشت و بلورین دارد و سنگ مرمریت ابری نیز از نوارهای غیر موازی حاصل از تجمع کانی‌های روشن و تیره تشکیل می‌شود.

این سنگ نسبت به سایر سنگ‌ها سبک‌تر اما پایدارتر است. سنگ مرمریت آب را جذب نمی‌کند اما در برابر هوازدگی و باران‌های اسیدی مقاومت کمی دارد. همین مقاومت کم باعث شده که این سنگ بیشتر در داخل ساختمان مثل کف‌پوش و دیوار پوش استفاده شود. مرمریت همچنین برای استفاده در دیوار پارکینگ و دیوار‌های راه پله مناسب هستند.

مطلب مفید بخوانید: معرفی بهترین کارخانه های تولید میلگرد کشور

ماسه سنگ

ماسه سنگ حاصل ته‌نشینی ماسه‌ها در کف رودخانه یا جویبار است. این سنگ جزء سنگ‌های رسوبی است و از پیوند دانه‌های سیلیسی حاصل می‌شود. ماسه سنگ به رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه‌ای وجود دارد و به دلیل تطبیق‌پذیری بالا یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ماسه سنگ می‌توان در کف‌پوش، دیوار پوش، پوشش سقف، بالکن‌ها، استخرها و پاسیوها استفاده کرد.

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک از کنار هم قرار دادن خرده سنگ‌های تراورتن با مواد چسبنده ساخته می‌شود. سنگ‌های تراورتن به طور طبیعی و یا در حین فرآیند استخراج از معدن ممکن است شکسته و خرد شوند. معماران و طراحان از این ضایعات با نام سنگ آنتیک برای زیباسازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان، کفپوش‌ها، محوطه‌سازی اماکن تفریحی، باغ‌ها و ویلاها استفاده می‌کنند. سنگ‌های آنتیک در مقایسه با سایر انواع سنگ های ساختمانی نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند. وجود تخلخل در سنگ‌های آنتیک امکان چسبندگی این سنگ‌ها بر روی هر نوع دیواری (گچی، سیمانی، سرامیکی و…) ممکن می‌کند. سنگ‌های آنتیک نسبت به تغییرات محیطی، یخ زدگی، رطوبت، فشار، خراش، سائیدگی و آتش مقاوم هستند. به علت مقاومت بالا در برابر گرما از آن برای زیبا سازی فضای خارجی شومینه‌ها استفاده می‌شود.

سنگ اسلب طبیعی

سنگ اسلب طبیعی محصولی طبیعی است که صفت مشخصه آن نوع و ترکیب مواد معدنی تشکیل دهنده آن است. این سنگ یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که هیچ‌گونه آلاینده‌ای مضر برای سلامتی ندارد. به همین دلیل از آن می‌توان در محیطی‌هایی مانند آشپزخانه به راحتی استفاده کرد. سنگ اسلب آتش‌زا نیست و به هنگام آتش‌سوزی هیچ ماده خطرناکی مضر برای سلامتی، تولید نمی‌کند. همچنین نیازی به پوشش‌های شیمیایی، مواد اشباع کننده و یا انواع روکش‌ها ندارد.

این سنگ ساختمانی در انواع رنگ‌ها، ساختارها و بافت‌های مختلف در دسترس است؛ بنابراین معماران با طیف وسیعی از انتخاب روبرو هستند تا آن را برای هر نوع فضا و یا نمایی به کار ببرند. از موارد کاربرد و استفاده این نوع سنگ می‌توان به‌عنوان سنگ تزئینی در دیوارها و به‌عنوان کف‌پوش ساختمان نام برد. غیر از انواع سنگ های ساختمانی که در این متن معرفی شدند، سنگ‌های ساختمانی زیادی وجود دارند که هر کدام خصوصیات و کاربردهای مختلفی دارند. سنگ‌هایی مانند لاشه، اسلب، توف، قواره، پلاک، مالون، گیوتین، ازاره، دیوریت و غیره. در این متن به معرفی انواع سنگ های ساختمانی پرکاربرد پرداخته شده که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

آشنایی با انواع سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی

سال ها بعد که دیگر هیچ انسانی روی کره زمین باقی نمانده، تنها سازه ها هستند که از ما به جا می مانند. ساختمان های سر به فلک کشیده ای که زمانی مأمن ما بوده اند. برخی از آن ها شاید تا سال ها بعد هم سرپا باشند، درست مانند بناهای قدیمی که از پیشینیانمان به جا مانده اند. این سازه ها از سنگ درست شده اند. سنگ های طبیعی که جدا از جلال و شکوهی که به ساختمان داده اند؛ به طول عمر آن نیز افزوده اند. سنگ ساختمانی سنگی است که برای درست کردن یک سازه یا ساختمان از آن استفاده می کنند و سال‌ ها پابرجا باقی می‌ماند. اما تعریف کامل سنگ ساختمانی چیست و معروف ترین آن ها در ایران کدام اند؟ کابرد این سنگ ها چیست و چطور آن ها را می توان در یک سازه به کاربرد؟ پاسخ تمامی این سوالات در ادامه موضوع بیان می شود.

تعریف سنگ ساختمانی

تعریف سنگ ساختمانیاز جمله مصالحی که در تولید ساختمان ها از آن استفاده می کنند؛ سنگ است. سنگ ها یادگار هزاران سال فشار و حرارت لایه های داخلی زمین به آهک و رسوب هستند. بیش از صد نوع سنگ طبیعی وجود دارد اما تنها از چند نوع به خصوص می توان به عنوان سنگ ساختمانی استفاده کرد. سنگ هایی که برای ساختمان سازی استفاده می شوند؛ باید در برابر حرارت و تغییرات آب و هوایی مقاوم باشند. قیمت مناسبی داشته باشند. در برابر سایش و خمش که ناشی از عبور زیاد بر روی آن ها است مقاوم باشند و از زیبایی و رنگ بندی خوبی نیز برخوردار باشند. سنگ هایی که این ویژگی ها را داشته باشند برای استفاده در ساختمان و بخش های مختلف آن مناسب می‌باشند.

کاربرد و کاربری سنگ ساختمانی

سنگ های ساختمانی استفاده های زیادی دارند. اما در یک بخش بندی کلی در ۳ بخش ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند: بخش داخلی ساختمان، بخش خارجی ساختمان و همچنین به عنوان سنگ تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از سنگ ساختمانی در بخش داخلی:

در بخش های داخلی ساختمان از سنگ های طبیعی در کف و دیوارها استفاده می شود. بسته به نوع سنگ می توان از آن در آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام (در کف و دیوار و یا به عنوان وان سنگی )، در کف اتاق خواب، کف سالن، راه پله‌ ها، قاب آسانسور، کانتر و… استفاده کرد.

استفاده از سنگ ساختمانی در بخش خارجی:

عمده استفاده از سنگ های ساختمانی در بخش خارجی برای تزئین نمای ساختمان است. راه پله های ورودی را نیز با این سنگ ها تزئین می کنند. برای سنگفرش فضاهای باز به خصوص تراس نیز سنگ های طبیعی بسیار زیبا بوده و رنگ و جلای ویژه ای به آن می بخشد. از سنگ های طبیعی علاوه بر نماکاری یا سنگفرش، جهت تزئین نیز استفاده می کنند. ساخت مجسمه های سنگی، تزئیناتی مانند: ستون ها و گلدان های سنگی از جمله استفاده های دیگر سنگ ساختمانی است.

ویژگی‌ های سنگ ساختمانی

سنگ‌ ساختمانی باید دارای ویژگی هایی باشد که آن ها را برای سال‌های طولانی قابل استفاده کند. از جمله این ویژگی‌ها:

  1. سنگ ساختمانی باید سبک باشد. ساختمان ها از نظر تکنیکی نباید از حد مشخصی سنگین تر باشند. بنابراین باتوجه به مصالح و تحمل هر سازه باید از سنگ متناسب با آن استفاده کرد. برخی از سنگ های ساختمانی بسیار سنگین و محکم هستند و برخی دیگر سبک هستند. که البته این سبک بودن دلیلی بر استحکام کمتر نسبت به سنگ های سنگین تر است.
  2. سنگ هایی که برای استفاده در ساختمان سازی به کار می روند بصورت صیقلی، هوند، بوش، همر و یا براش فرآوری می‌شوند.. در مراحل فرآوری سنگ هایی که برای ساختمان ها استفاده می شوند؛ از اپوکسی یا رزین استفاده می کنند. سپس برای سفت شدن این پوشش از اشعه یو وی استفاده می کنند. با این کار تمام خلل و فرج سنگ پر شده و علاوه بر این که سنگ سطحی جلا یافته به خود می گیرد؛ در برابر حرارت، تغییر رنگ و نفوذ آب نیز مقاوم می شوند. تمیز کردن این سنگ ها نیز بسیار ساده تر بوده و می توان هر چند سال یک بار دوباره سنگ را جلا داد.سنگ ساختمانی
  3. سنگ باید با بخشی که به کار می رود هماهنگی داشته باشد. برای مثال سنگی که قابلیت بالایی در جذب آب دارد برای استفاده در حمام، سرویس بهداشتی یا هر جایی که با رطوبت سر و کار دارد مناسب نیست.
  4. سنگ ساختمانی باید مستحکم باشد. این سنگ باید در برابر فشار و ضربه هایی که ممکن است به طور اتفاقی به آن وارد شود مقاوم باشد.
  5. ضخامت سنگ جهت استفاده در ساختمان بسیار مهم است. از سنگ هایی که نازکتر هستند بیشتر برای بخش کف و دیوار استفاده می شود. اما سنگ های ضخیم تر را به عنوان کانتر یا وان حمام یا حتی مجسمه‌ های تزئینی استفاده می‌کنند.
  6. سنگ ساختمانی باید در برابر تغییرات دمایی و نفوذ مواد شیمیایی مقاوم باشد. انتخاب سنگ مناسب برای ساختمان بسیار مهم است. سنگ ساختمانی بسته به جایی که به کار می رود باید در برابر تغییرات دمایی ، نفوذ آب و یا مواد شیمیایی مقاوم باشد. برخی از سنگ های طبیعی که برای ساختمان سازی از آن استفاده می کنند؛ حتی در برابر نفوذ اسید نیز مقاوم هستند.
  7. سنگ های ساختمانی باید ساب پذیری بالایی داشته و در برابر سایش و خمشی که بر اثر عبور و مرور در طول زمان به وجود می آید؛ تا حد زیادی مقاوم باشند.

آشنایی با انواع سنگ ساختمانی

باتوجه به قابلیت ها و ویژگی هایی که برای سنگ ساختمانی بیان کردیم؛ سنگ های طبیعی زیادی هستند که می توان از آن ها در نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها استفاده کرد. این سنگ ها علاوه بر طبیعی بودن؛ ویژگی های دیگری دارند که برای مصرف در بخش های مختلف ساختمانی بسیار کارآمد هستند. از معروف ترین سنگ های ساختمانی که در ایران معادن زیادی دارند؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

الف) سنگ مرمریت

سنگ مرمریت سنگی طبیعی و جذاب است که از نظر ظاهری بسیار به سنگ مرمر شباهت داشته و اغلب با آن نیز اشتباه گرفته می شود. حتی برخی فکر می کنند که این دو سنگ یکی هستند. مرمریت جزو سنگ های آهکی بوده و با توجه به ناخالصی های درونی آن رنگ بندی های کرم تا خاکستری دارد. ماده اصلی تشکیل دهنده مرمریت کربنات کلسیم بوده و می توان به مواد دیگری از جمله کلسیت و دولومیت در ساختار این سنگ نیز اشاره کرد.

در سنگ مرمریت ساختار کربنات منیزیوم نیز دیده می شود. بر اساس این ساختار مرمریت را به دسته های مرمریت دولومیتی، مرمریت کلسیتی و منیزیومی تقسیم بندی می کنند. درون سنگ های مرمریت رگه های مختلفی وجود دارد. این رگه ها اغلب از کوارتز، هماتیت، لیمونیت و پریت هستند. باتوجه به این رگه ها و درصدشان، رنگ سنگ نیز تغییر خواهد کرد. مرمریت مانند سنگ مرمر در صورت خالص بودن به رنگ سفید دیده می شود. این سنگ مقاومت سایشی و خمشی خوبی دارد و برای استفاده های داخلی و خارجی ساختمان بسیار مناسب است. این سنگ از نظر وزنی جزو سنگ های سنگین بوده و تحمل نسبتاً بالایی در برابر حرارت، نور خورشید، تغییرات دمایی و… دارد.

چیزی که واضح است؛ به سبب آهکی بودن این سنگ، باید انتظار نفوذ آب یا مواد شیمیایی را تا حدودی داشت. مرمریت را به صورت اسلب، تایل، پله و … فرآوری کرده و آن را با کمک رزین و اپوکسی جلا داده و مستحکم می کنند. از محبوب ترین مرمریت های ایرانی می توان به مرمریت دهبید، خوی، مرمریت پرطاووسی، مرمریت آباده، مرمریت ادواری و… اشاره کرد.

ب) سنگ مرمر

سنگ مرمر یا اونیکس جزو سنگ هایی است که از دوران باستان در سازه های دنیا دیده شده است. مرمر سنگی دگرگونی است. آهک در لایه‌ های زیرین زمین فشار و حرارت زیادی را تحمل کرده است. کانی اصلی مرمر کلسیت بوده و به سبب وجود ناخالصی هایی که ممکن است درون آن باشد؛ رنگ های مختلفی به خود می گیرد. سنگ مرمر جزو مقاوم ترین سنگ های طبیعی است که در کشورهایی مانند ایتالیا و ایران به وفور یافت می شود.

اونیکس سنگ باشکوه و زیبایی است و همین سبب شده تا علاوه بر استفاده در سازه های ساختمانی، از آن برای ساخت مجسمه ها و موارد تزئینی گران قیمت نیز استفاده کنند. مرمر تحمل بالایی در برابر نفوذ آب و حرارت دارد و در برابر فشار، خراش و مواد شیمیایی نیز بسیار مقاوم است. حتی این سنگ در برابر عوامل خارجی مانند: باران و نور خورشید نیز تغییر رنگ نمی دهد. به جرات می توان گفت که مرمر تنها سنگی است که می توان بدون محدودیت در تمام بخش های یک ساختمان از آن استفاده کرد. سنگ مرمر برای استفاده در راه پله ها مناسب است زیرا در برابر سایش و خراش مقاوم است. از آن برای سرویس بهداشتی، حمام و مکان های مرطوب می توان استفاده کرد زیرا بسیار قدرت جذب پایینی دارد.

در نهایت حتی به عنوان کفپوش بخش های رو باز ساختمان نیز بسیار مناسب است. خاصیت اعجاب انگیز سنگ مرمر عبور نور است. یعنی اگر نور به سنگ مرمر بتابد؛ با توجه به ساختار داخلی سنگ، نور از آن عبور کرده و دوباره آن را به محیط باز می گرداند. همین امر سبب می شود مکانی که سنگ مرمر به کار رفته باشد درخشان تر به نظر برسد. علاوه بر این مرمر، سنگی است آرامش بخش، که به محیط حالتی آرام و دلنواز می بخشد. مرمر در رنگ های مختلفی در طبیعت یافت می شود. اما سنگ اونیکس خالص سفید بوده رگه ای درون آن وجود ندارد. اما مرمر های آبی، نارنجی، صورتی و سبز نیز بسیار کمیاب و گرانقیمت هستند و برای تولید مواد تزئینی گرانقیمت از آن استفاده می کنند.

ج) سنگ تراورتن

زمانی که صحبت خرید سنگ نمای ساختمان به میان می‌ آید؛ سنگ تراورتن جزو اولین انتخاب ها است. تراورتن محبوبیت زیادی بین افراد برای ساختمان سازی دارد. تراورتن سنگ مناسبی برای کف ساختمان نیز می باشد. سنگ تراورتن جزو سنگ های آهکی متخلخل است. این سنگ حاصل رسوب آب در معادن و چشمه های آب گرم یا رسوب کف دریاهاست. این رسوبات در مکان‌ هایی که ارتفاع کمی دارند تشکیل شده است. بیشتر معادن این سنگ در کشورهای ایتالیا، ایران، ترکیه و پرو قرار دارد. ایتالیا و ایران جزو عمده ترین تامین کننده های سنگ تراورتن در جهان هستند. از نظر ظاهری این سنگ دارای تخلخل زیادی بوده و به سبب وجود ترکیباتی مانند آهن و کلسیم رنگ های متنوعی نیز دارد. متخلخل بودن برای سنگ تراورتن یک مزیت به حساب می‌ آید. این ناصافی ها از تراورتن یک عایق عالی برای صدا و حرارت بوجود آورده‌اند.

استفاده از تراورتن به عنوان سنگ نمای ساختمان و سنگ کف ساختمان سبب می شود تا صدا از محیط خارج نشود. همچنین در فصول سرد سال نیز هوای گرم از محیط خارج نمی شود. همچنین این سنگ در برابر حرارت نور خورشید و یا باران مقاوم بوده و تغییر شکل و یا رنگ به مرور زمان در آن دیده نمی شود. ایران دارای معادن بیشماری از سنگ تراورتن است. همه این سنگ ها دارای ویژگی های مشابهی هستند. اما هرچه سنگ خالص تر باشد؛ تخلخل کمتری دارد. در نتیجه قیمت تمام شده سنگ بسیار بیشتر از نمونه های دیگر خواهد بود. تراورتنی که از معادن ایرانی استخراج می شوند؛ اغلب رنگ روشن دارند. رنگ هایی مانند کرمی و خاکستری جزو محبوب ترین رنگ ها در سنگ تراورتن هستند. از جمله معروف ترین تراورتن های ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنگ تراورتن آتش کوه
  • سنگ تراورتن تکاب
  • سنگ تراورتن حاجی آباد
  • سنگ تراورتن دره بخاری
  • سنگ تراورتن آذرشهر

د) سنگ گرانیت

گرانیت از جمله شناخته شده ترین سنگ های ایرانی است که تقریباً می توان از آن در هر بخش ساختمان استفاده کرد. ایران جزو کشورهایی است که معدن این سنگ به وفور در آن یافت می شود. گرانیت ایرانی نیز جزو گرانیت های درجه یک دنیا به حساب می آید. سنگ خارا یا گرانیت جزو سنگ های آذرین است و درون بافتش سنگ های دانه درشت و دانه متوسط دیده می شود. کانی هایی که اغلب در این سنگ دیده می شوند کوارتز، فلدسپات و میکا هستند. سنگ گرانیت جزو سنگین ترین سنگ هایی است که به عنوان سنگ ساختمانی از آن استفاده می کنند. این سنگ که جزو قدیمی ترین سنگ های جهان نیز می باشد؛ در سازه های زیادی استفاده شده است. گرانیت را در سایزهای مختلف فرآوری می کنند. باتوجه به ویژگی هایی چون:

  • استحکام بالا
  • مقاومت در برابر سایش و خمش
  • مقاومت بالا در برابر خراشیدگی
  • مقاوم در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی
  • جذابیت ظاهری
  • موجود در رنگ های متنوع
  • و…

برای استفاده در کانتر آشپزخانه و کابینت‌ ها، استفاده در سرویس های بهداشتی و استفاده به عنوان وان سنگی، استفاده در نمای بیرونی ساختمان ، سنگ کف و سنگ دیوار در بخش های داخلی بسیار مناسب است. مقاومت بالا در برابر سایش، آلودگی و عدم جذب آب و مایع سبب شده که بتوان از آن به راحتی در بخش‌ هایی مانند: راه پله‌ ها و کف ساختمان که رفت و آمد زیاد است؛ با خیال راحت استفاده کرد. این سنگ برای سالیان زیادی به عنوان نما در ساختمان های مهم و یا گرانقیمت استفاده شده است. اما نکته حائز اهمیت در خصوص سنگ گرانیت این است که جزو سنگ های گرانقیمت بوده و اغلب در سازه هایی که بودجه زیادی برای ساخت و ساز در نظر گرفته اند و یا جزو ساختمان های گرانقیمت اند؛ مورد استفاده قرار می گیرد.

ی) سنگ چینی

سنگ چینی یکی از زیباترین سنگ های بازار ایران است. سنگی کریستالیِ آهکی یا دولومیتی. باتوجه به فشار و درجه حرارت زیادی که این سنگ در زیر لایه های زیرین زمین تحمل کرده؛ به آن سنگ دگرگونی کریستال نیز می گویند. سنگ های چینی جزو خانوداه بزرگ مرمریت ها هستند. کانی اصلی این سنگ محبوب ایرانی، کلسیت بوده و در برخی از آن ها رگه هایی از کوارتز نیز دیده می شود. این سنگ به صورت اسلب فرآوری شده و در بخش های زیادی از ساختمان استفاده می شود. سنگ اسلب چینی از نظر کیفیت در سطح متوسطی قرار داشته و برای بخش های داخلی و خارجی ساختمان بسیار مناسب است.

این سنگ تخلخل کمی داشته و به خوبی به کمک ملات به دیوار یا کف می چسبد. همچنین به دلیل رنگ روشن و مقاومت بالا در برابر آفتاب خوردگی و رطوبت، سنگ مناسبی برای نمای بیرونی ساختمان است. سنگ های چینی که روانه بازار می شوند اغلب بدون رگه بوده و سفید رنگ هستند. باتوجه به نوع بلور سنگ های چینی که می توانند درشت یا ریز باشند؛ نوع استفاده سنگ چینی مشخص می شود. سنگ‌های چینی که دارای بلورهای ریزتری می باشند را برای انجام کارهای هنری مانند: مجسمه سازی و خلق آثار هنری و تزئینی مانند: گلدان، چهارچوب تابلو، لیوان، زیر سیگاری های با شکوه و… مورد استفاده قرار می‌ دهند.

سنگ های چینی را  میتوان در محیط های کوچک و کم نور استفاده کرد و یا برای استفاده در دیواره‌های اتاق خواب، سنگ کف و حتی بعنوان سنگ نما در فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار داد. این سنگ به دلیل رنگ روشن و سطح صافی که دارد؛ محیط را بزرگتر از چیزی که هست نشان می‌دهد. بنابراین طبیعی است که تقاضا برای آن زیاد باشد. از جمله معروف ترین سنگ های چینی موجود در بازار ایران می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سنگ چینی ازنا
  • سنگ چینی الیگودرز
  • سنگ چین قروه
  • سنگ چینی نیریز
  • سنگ چینی لایبید

قیمت سنگ‌ چینی به موارد زیادی بستگی دارد. اینکه سنگ از کدام معدن استخراج شده باشد، نحوه فرآوری آن به چه صورت است، در چه اندازه‌ هایی برش خورده و… فاکتورهای مهمی در قیمت این سنگ هستند. اما به طور کلی سنگ چینی ازنا و سنگ چینی الیگودرز جزو پرطرفدارترین‌ های این خانواده بوده و به دلیل رنگ بندی متفاوت و قیمت مناسبی که دارند؛ در پروژه های بسیاری به کار برده می شوند.

خ) لایم استون

لایم استون از خانواده سنگ های آهکی و رسوبی است. ماده معدنی و اصلی تشکیل دهنده ی لایم استون کلسیت است. سنگی که به سبکی معروف است.لایم استون مانند تمامی سنگ های آهکی دیگری که در طبیعت وجود دارند؛ قابلیت جذب آب بالا داشته و در برابر ضربه و فشار، مقاومت کمی از خود نشان می‌ دهد. دلیل این که لایم استون تا این حد ضعیف است؛ آهکی بودن سنگ است. در واقع ساختار شیمیایی و فیزیکی این سنگ به طوری رقم خورده که اگرچه سنگ زیبایی است؛ اما برای استفاده در بخش های خارجی ساختمان اصلاً مناسب نیست.

البته این که گفته می شود این سنگ مقاوم نیست به این معنی نیست که نمی توان از آن استفاده کرد. بلکه در فرآیند فرآوری سنگ اقداماتی انجام می دهند که سنگ، مستحکم تر شده و برای سالیان زیادی قابل استفاده می شود. اما به طور کلی توصیه می شود در دکوراسیون داخلی و بخش هایی که کمتر در معرض عبور و مرور است از این سنگ استفاده شود. معادن سنگ لایم استون در ایران دارای سنگ های روشن مانند: کرم و سفید بوده و یک دست هستند. در این بین معدن سنگ بوژان استثنا بوده و دارای یک طیف رنگی تیره است. لایم استون از نظر قیمت جزو سنگ های طبیعی مقرون به صرفه بوده و با توجه به رنگ روشن و یک دستی که دارد؛ فضا را بزرگتر نشان می دهد و برای محیط اطراف بسیار مناسب است. انواع مختلفی که از این سنگ در بازارهای ایرانی خرید و فروش می‌ شوند. عبارتند از:

  • لایم استون مرودشت
  • لایم استون کرمانشاه
  • لایم استون مهاباد
  • سنگ لایم بوژان
  • سنگ لایم گوهره
  • سنگ لایم بوکان

که در این بین، لایم استون بوژان و لایم استون مرودشت طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

 با کیفیت ترین ها را از کالاساخت بخواهید

کالا ساخت فعالیت خود را با رویکرد سرمایه گذاری، تولید و بازرگانی محصولات معدنی و بصورت تخصصی سنگ های ساختمانی آغاز کرد. معدن مرمریت دهبید شایان به عنوان بزرگترین معدن مرمریت استان فارس پشتوانه اصلی شرکت کالاساخت است. تولید تخصصی سنگ مرمریت دهبید شایان در کالا ساخت در تهران آغاز شده و صادرات آن به کشورهای هدف در حال برنامه ریزی و اقدام است.

شرکت ما در راستای اهداف مورد نظر خود و با اعتقاد راسخی که به کار تیمی دارد، برنامه های متنوع و متفاوتی را با مجموعه های صاحب سبک و خوش نام صنعت سنگ ایران آغاز کرده است. در برنامه های توسعه ای این شرکت صادرات بلوک و سنگ بریده بصورت گسترده و بسط قراردادهای همکاری با معادن معتبر دیگر و افزایش تولید سنگ فرآوری شده و واردات بلوک سنگ های مرمریت لوکس، جهت فرآوری در داخل جایگاه ویژه ای دارد.

دکمه بازگشت به بالا