خانواده و جامعهکسب و کار استانها

خطرات سنگ فرز در زمان استفاده چیست؟

۱۰ نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز

۱۰ نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز و پرسلان بر عنوان مطلبی است که قصد داریم در مجله الکتروابزار به آن بپردازیم. ایمنی سنگ فرز یکی از نکات بسیار مهم در هنگام کار با دستگاه فرز است. دستگاه فرز یکی از پرکاربردترین وسایل در صنعت به شمار می رود که می توان به کمک آن، بر روی بسیاری از مواد سخت از قبیل فلز، بتن، سرامیک، آسفالت و … عملیات برش را انجام داد. یکی دیگر از مزایای این دستگاه این است که می توان از آن در نقش یک تیزکننده و صفحه پرسلان نیز استفاده کرد. قبل از کار با دستگاه فرز و خطرات کار با مینی فرز لازم است سؤالات زیر را از خودمان بپرسیم:

  • آیا لازم است که از دستگاه فرز استفاده کنیم و یا از ابزار دیگر نیز می توان برای انجام کار مورد نظر استفاده کرد؟
  • آیا مهارت لازم و کافی را برای استفاده و کار کردن با دستگاه فرز داریم؟
  • آیا با خطرات مرتبط با استفاده از این دستگاه آشنایی داریم؟

پرسلان بر چیست | پرسلان بر مینی | قیمت صفحه پرسلان بر

با توجه به خطرات سنگ فرز در ادامه به برخی از نکات ایمنی کار با سنگ فرز که لازم است رعایت شود، اشاره شده است:

  1. از دیسک (سنگ برش) مناسب استفاده کنید. هر دیسکی برای کار مشخصی طراحی شده است. به همین دلیل، لازم است که دستور العمل های استفاده از هر دیسک را از قبل مطالعه کنید. به عنوان مثال، لازم است هنگامی که دیسک در حال برش کاشی های سرامیکی است، از آب نیز به عنوان روان کننده استفاده کرد. دقت شود که از کار با دستگاه فرزی که محافظ دیسک برش ندارد، جلوگیری شود.
  2. هنگام کار با دستگاه فرز حتماً باید از عینک ایمنی، لباس کار مخصوص، دستکش ایمنی، کلاه ایمنی، شیلد محافظ صورت و … استفاده کرد تا از بدن و صورت خود در برابر اصابت نخاله های ناشی از فرزکاری محافظت کنید. بسته به موادی که با آنها کار می کنید، ممکن است استفاده از محافظ گوش و ماسک گرد و غبار نیز ضروری باشد.
  3. زمانی که می خواهید روی یک شی، عملیات فرزکاری را انجام دهید، اگر شی مورد نظر کوچک باشد، باید آن را روی یک سطح به طور محکم ثابت کرد. اما اگر آن شی بزرگ بود، آن را صاف روی زمین قرار دهید.
  4. باید به این نکته توجه داشته باشید هنگامی که می خواهید دیسک را تعویض کنید، دستگاه حتماً از برق کشیده شده باشد.
  5. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن دقت کنید، این است که از قرار دادن دیسک هایی که به سختی روی دستگاه قرار می گیرند، خودداری کنید. حفره ای که در وسط دیسک قرار دارد، باید متناسب با قطر محور فرز انتخاب شود.
  6. از قرار گرفتن دیسک بر روی دستگاه فرز حتماً مطمئن شوید.
  7. قبل از کشیدن کابل اتصال دستگاه فرز از برق، از خاموش بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. زیرا اگر دستگاه روشن بماند، ممکن است هنگام استفاده دوباره از آن، به شما آسیب وارد شود.
  8. قبل از کار با دستگاه فرز حتماً دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. زیرا تولیدکنندگان دستگاه و دستورالعمل ایمنی سنگ فرز همیشه بهترین منابع برای استفاده و القای نکات ایمنی خواهند بود.
  9. قبل از تنظیم، تمیز کردن، تغییر دیسک، تعمیر دستگاه و … باید مطمئن شوید که دستگاه فرز هیچ تماسی با برق (منبع) نداشته باشد.
  10. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید، این است که قبل از استفاده، از سلامت دستگاه فرز از قبیل دسته جانبی دستگاه، کابل متصل کننده به برق، لوازم جانبی، دکمه خاموش و روشن و … مطمئن شوید.

لازم به ذکر است که در صورت خرابی سنگ فرز خود، لازم است تعمیر آن را به متخصصین سپرده و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید. سعی کنید به صورت دوره ای عملکرد دستگاه خود را بررسی کنید و آن را تست نمایید تا بدین ترتیب، خطرات فرزکاری را به حداقل برسانید.

کار با فرز حساس است. بنابراین برای حفظ سلامتی خود، تمام توجه خود را به کار معطوف کرده و تمامی نکات ایمنی برشکاری با سنگ فرز را رعایت نمایید. ناآگاهی از نکات ایمنی می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای شما ایجاد کند.

نکات ایمنی ، بایدها و نبایدهای فرزکاری

در کارگاه های ساخت و تولید در سراسر جهان، ابزارهای برقی و بخصوص فرزها بصورت نا مناسب و بدون رعایت ایمنی استفاده می شوند. این موضوع هنگامی که کارگرها کم تجربه باشند، بیشتر عیان است. وقت گذاشتن برای یادگیری بایدها و نبایدهای فرزکاری ، به شما کمک می کند تا از صدمه دیدن خود و اطرافیانتان جلوگیری کنید. با نیک تیک همراه باشید.

انجام یا عدم انجام ، مسئله این است. هنگامی که قصد برش و یا فرزکاری با یک ابزار برقی حرفه ای را دارید، پاسخ به این مسئله، تفاوت بین یک محیط کاری ایمن و یا بودن حادثه ای در کمین شما، را معلوم می کند.

سابقه فرزها

در طی سالیان گذشته، فرزهای کوچک، همه کاره و پرمصرف ترین ابزار کارگاه آهنگری ها شده است. سابقا این ابزار بزرگ، سنگین و سخت مهار بود. اکنون بسیار تغییر کرده است. مهندسان طراح ابزار برقی بسختی تلاش کرده اند تا فرزها سبک تر، ایمن تر، ارگونومیک تر و قدرتمندتر شوند. این امر به ویژه در مورد فرزهای کوچک صدق می کند که قدرت آنها ۱۲ آمپر و بیشتر است. همینطور مدل های شارژی با یک باطری ۱۸ ولتی لیتیوم یون تا ۱۰۰ آمپر توان ارائه می دهند. پیشرفت های حاصل شده در طراحی فرزهای امروزی ، باعث شده تعداد و تنوع کارهایی که از آنها استفاده می شود، افزایش یابد.

فرزهای با کیفیت بالا ، معمولا دارای مشخصات صنعتی استاندارد در ایمنی هستند، نظیر تغییر آسان وضعیت مکانی گارد یا محافظ صفحه برش بدون نیار به آچار که به شما اجازه می دهد محافظ صفحه را به سرعت تغییر وضعیت دهید بدون اینکه نیاز به جدا نمودن کامل آن باشد. کلاچ ایمنی لغزشی نیز در اکثر فرزهای صنعتی موجود می باشد. این کلاچ در هنگام گیر کردن صفحه در قطعه کار و یا برخورد آن با یک مانع در هنگام فرزکاری ، شما را از لگد فرز محافظت می کند.

تمامی فرزها دسته جانبی دارند. این دسته کمک شما در کنترل بهتر فرز در حین کار، بخصوص در زمان انجام برش و یا سایش سنگین می باشد. دسته ضد لرزش جانبی و دسته های جانبی که با ابزار زاویه ۹۰ درجه می سازند، ایمن و ارگونومیک بوده و به شما امکان می دهد تا به مدت طولانی بدون خستگی کار کنید. گرفتن ابزار با هر دو دست، نه تنها انجام کار را برای شما امن تر می کند، بلکه بهره وری فرزکاری را نیز بیشتر می کند.

اول ایمنی

همه انسان ها گاه و بیگاه سهل انگار و یا از خود راضی می شوند، بخصوص هنگامی که کار بطور مداوم تکراری باشد. به یقین این فکر به ذهن شما خطور کرده است که ” بدترین سانحه ممکن چه می تواند باشد؟ سانحه ای که وقوع آن فقط یک ثانیه طول خواهد کشید.”

بی تردید معنی این فکر، بی توجهی به قوانین نوشته و نانوشته و یا هر چیز دیگر می باشد، نظیر بی توجهی به اصول اولیه ایمنی با انتخاب اشتباه صفحه برش یا سابی که مناسب فرزکاری مدنظر شما نباشد و یا اینکه بسادگی تصمیم بگیرید که گارد صفحه برش یا دسته جانبی را به فرز نبندید. به نظر بی اهمیت و یا حتی بی ضرر می آید. اما اگر به مدت طولانی تکرار شود، دیر یا زود سانحه ای اتفاق می افتد. حال چگونه از سهل انگاری اجتناب کنیم؟

در ابتدا با قوانین و دستورالعمل نحوه استفاده از فرز مانوس شوید. سپس آن قوانین را دنبال کنید. به زبان ساده کتابچه راهنمای استفاده از ابزار را بخوانید. این کتابچه راهنما، نه تنها بهترین اطلاعات راجع به خود ابزار و نحوه استفاده ایمن از آن ار ارائه می دهد، تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را نیز در بر دارد، نظیر چگونگی مراقبت و نگهداری از ابزار و نحوه انتخاب لوازم جانبی و مصرفی مناسب.

جای تعجب نیست که به دلیل گسترده تر شدن کاربرد فرزها نسبت به گذشته، نظیر تراشیدن، تمیزکاری، کند کردن لبه های تیز، سنباده زنی، پرداخت کاری، پولیش، ساب و برش، تعداد مجروحین کاربران این ابزار نیز افزایش یافته است. با وقت گذاشتن و مطالعه کتابچه فرز و آشنا شدن با تمام دستورالعمل های ایمنی ابزار، احتراز از بسیاری جراحات، ممکن می شود.

تجهیز فرز

به عنوان کاربر ابزار برقی، باید بواقع راجع به مورد کاری که باید انجام شود بیاندیشید و تجهیزات لازم را با فرز به نحو مناسب تطبیق دهید. این مهم است که هرچه شما انتخاب می کنید، با توصیه های سازنده در باب ابزار و لوازم جانبی و مصرفی آن مطابقت داشته باشد.

ارزیابی و انتخاب لوازم جانبی و مصرفی باید به نحوی باشد که تحمل سرعت دوران فرز در حالت آزاد را که در مشخصات ابزار قید شده و حتی سرعت بیشتر از آن را داشته باشد. کار را با انتخاب صفحه سنگی آغاز کنید که اندازه آن مناسب فرز شما باشد. در صورت استفاده از سنگ های بزرگتر، خطر شکستن و ترکیدن سنگ در سرعت خیلی زیاد شما را تهدید می کند.

بسته به نوع لوازم مصرفی، محافظ های ایمنی مختلفی ممکن است لازم شود. به عنوان مثال صفحه های برش نازک نظیر استیل برها، نیاز به گاردی دارند که از دو طرف تا ۱۸۰ درجه صفحه را دربرگیرد. همینطور گاردی که برای صفحه های فنجانی شکل نیاز است، با گاردهای معمولی تفاوت دارد.

بعضی تولیدکنندگان صفحه های برش، صفحات تقویت شده ارائه نموده اند که هم زمان می توان هم برای کارهای برش و هم ساب استفاده نمود. این نوع از صفحات نه تنها سبب صرفه جویی در زمان شما می شود، چرا که نیاز به تعویض صفحه برای انجام کارهای مختلف نیست، بلکه باعث افزایش ایمنی در کار نیز می شود، به این دلیل که دیگر مجبور نیستید در حین انجام کار، ذهن تان را مشغول یادآوری تعویض صفحات کنید.

فهرست بایدها و نبایدهای فرزکاری

قبل قبل از روشن نمودن فرز و شروع فرزکاری ، مطمئن شوید که فهرست ذیل را از نظر گذرانده اید.

بایدها:

  • باید خود فرز و تمام صفحه سنگ ها را قبل از نصب روی ابزار، در جستجوی هرگونه ایراد، بازرسی چشمی کنید.
  • باید فلنج های نصب صفحه را بررسی کنید تا دارای قطر صحیح و برابر باشند. قطر این فلنج ها باید حداقل یک سوم قطر صفحه سنگ باشد و در دور حفره صفحه برجسته باشند.
  • باید همواره از گاردی استفاده کنید که حداقل نصف صفحه سنگ را پوشش دهد.
  • باید چنانچه صفحه سنگ جدید و نو روی فرز نصب نموده اید، حداقل به مدت یک دقیقه فرز را قبل از استفاده نمودن، روشن نگه دارید.
  • باید در حین فرزکاری، از عینک ایمنی و یا سایر انواع محافظ چشم استفاده کنید.
  • باید صفحه سنگ ها را با احتیاط حمل و یا نگهداری کنید. از افتادن و یا ضربه خوردن آنها اجتناب کنید.
  • باید صفحه سنگ های سایشی را در مکان خشک و به دور از نوسان دمای زیاد نگهداری کنید. بعضی از چسبندگی و پیوندها تحت تاثیر رطوبت بالا و نوسان دمای زیاد، صدمه می بینند.

نبایدها:

  • نباید از صفحه سنگ ترک دار یا صفحه سنگی که به زمین افتاده و یا صدمه دیده، استفاده کنید.
  • نباید صفحه سنگ نا مناسب را به زور به فرز بخورانید و نباید حفره صفحه سنگ نامناسب را برای جا خوردن در فرز تغییر دهید. اگر سایز سنگ مناسب نیست، از آن استفاده نکنید.
  • نباید بیش از حداکثر سرعتی که تولیدکننده صفحه سنگ اعلام نموده، آن را دوران دهید.
  • نباید پیچ نصب صفحه سنگ روی فرز را بیش از اندازه سفت کنید.
  • نباید در حالیکه فرز روشن است، در مقابل صفحه سنگ بایستید.
  • نباید موادی را برش یا ساب بزنید که صفحه سنگ ، مناسب آن مواد نباشد.

انتظار غیر منتظره ها را داشته باشید

همواره انتظار غیر منتظره ها را داشته باشید. در هنگام استفاده از فرز ، مراقب اوضاع و محیط اطراف باشید. ذهن خود را روی کاری که انجام می دهید متمرکز کنید و آماده لگد احتمالی ابزار باشید. اگر شما هوشیار باشید، کنترل ابزار آسان تر و کم خطرتر خواهد بود.

بسیاری از تولیدکنندگان ابزارهای برقی و ساینده ها، آموزش اصول ایمنی و برنامه های پشتیبانی در محل کارگاه را ارائه می دهند تا مروری بر استفاده مناسب از ابزار و لوازم جانبی و مصرفی آن باشد.

این آموزش در هر جایی می تواند ۱۵ دقیقه تا یک ساعت و نیم طول بکشد و هر چیزی نظیر راهنمایی های ایمنی تا نمایش عملی استفاده ایمن از ابزار را می تواند پوشش دهد.

وارد بودن به ملزومات ایمنی یک ابزار، امری واجب است. دانستن دستورالعمل های ایمنی و درک اینکه چرا، چگونه و با چه سرعتی یک حادثه می تواند اتفاق بیافتد، اولین قدم در راستای داشتن یک محیط کار امن است.

منبع : toolstation.com

دکمه بازگشت به بالا