فرهنگ و سینما

در آرشیو دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما ۷۰ هزار قطعه موسیقی وجود دارد

مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما در نشست خبری دومین جشنواره ملی نماهنگ فجر با بیان اینکه آرشیو دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما بزرگترین آرشیو کشور است، گفت: در آرشیو ما هفتاد هزار قطعه موسیقی وجود دارد و همچنان سعی داریم سر و سامان بهتری به این حوزه دهیم.

به گزارش ایسنا، نشست خبری دومین جشنواره ملی نماهنگ فجر با حضور علی رضا قزوه- مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما و همچنین دبیران این جشنواره امروز یکشنبه (نهم بهمن ماه) در محل این دفتر برگزار شد.

علیرضا غزوه- مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما در ابتدای این نشست گفت:جشنواره هایی مثل شعر فجر و تئاتر فجر در حال اجراست موسیقی فجر با کمی تاخیر برگزار می شود و نماهنگ فجر اگرچه متولی اش دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیماست اما خودش را جدا از دیگر جشنواره ها نمی داند و تلاش می کند کاری در حد جشنواره های دوره های گذشته انجام دهد. 

وی ادامه داد: این جشنواره بسیار جوان است اولین دوره اش در سال ۹۷ برگزار شد و امسال بعد از چهار سال و مسائل کرونا و دیگر مشکلات برگزار می شود و اختتامیه آن را اسفندماه برگزار می کنیم. در اولین دوره ای که برگزار شد بیش از یک هزار و صد نماهنگ به دبیرخانه رسید. برگزیدگان هم انتخاب شدند. امسال هم در دومین دوره بیش از ۸۰۰ قطعه به دبیرخانه رسیده است. طبق معمول همه جشنواره ها یک مدیر و یک دبیر جشنواره داریم. مجید مصلحی مدیر جشنواره و غلامرضا ملکوتی دبیر جشنواره هستند.

وی با بیان اینکه در همین یک سال به شعر بسیار توجه کرده اند، گفت: سعی کردیم شاعران انقلاب اسلامی حضور جدی تری داشته باشند، با سخت گیری ها، نظارت و شوراهایی که داشتیم، محتوای سرودها و شعر تیتراژها از کیفیت بالاتری برخوردار شده است. با تذکرهای شدید که دادیم جلوی کارهای بدون مجوز را گرفتیم و کارهای دارای مجوز پخش می شود.

قزوه با بیان اینکه آرشیو دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما بزرگترین آرشیو کشور است، گفت: در آرشیو ما هفتاد هزار قطعه موسیقی وجود دارد که برخی هم شامل نماهنگ است و همچنان سعی داریم سر و سامان بهتری به این حوزه دهیم. 

وی در ادامه درباره وضعیت تولیدات دفتر شعر و موسیقی نیز یادآور شد: طی سال روزی یک موسیقی تولید و سالی سیصد قطعه آمار تولیدات ماست که البته در میزان حجم تولید، کار کم است. رادیو آوا، جوان، تهران و فرهنگ جزو رادیوهایی هستند که موسیقی زیادی پخش می کنند و سهم موسیقی در سازمان بسیار بالاست. اگر بودجه ما افزایش پیدا کند آمادگی داریم این سیصد قطعه در سال را به هزار عدد برسانیم. بخشی هم تامینی آماده می شود و از همه نهادها استقبال می کنیم. صداوسیما متعلق به همه مردم است و درهای سازمان روی همه کسانیکه با جدیت کار می کنند، باز است و تلاش داریم مشارکت بیشتری داشته باشیم. 

در بخش دیگری از این نشست، مجید مصلحی- مدیر جشنواره نیز با اشاره به اینکه نماهنگ بر شدت تاثیرگذاری موسیقی می افزاید، گفت: امروز سرعت و کثرت نماهنگ گاهی با سرعت پدیده های اجتماعی همسنگ می شود و می تواند بخشی از مسایل را بهبود بخشد یا به چالش بکشد. 

وی با بیان اینکه جای یک شبکه تلویزیونی نماهنگ در قاب رسانه خالی ست‌، یادآور شد: البته از سال گذشته در حوزه فضای مجازی در قالب شبکه نوا که متعلق به این دفتر است روزی دو ساعت برنامه داریم. 

مصلحی سپس درباره این جشنواره یادآور شد: علی رغم مشکلات زیادی که داشتیم تلاش کردیم دومین جشنواره نماهنگ اسفند ماه امسال برگزار شود. یکی از اهداف قالب جشنواره برجسته شدن نماهنگ است. هدف دیگر فرصتی ایجاد می کند که برخی جهت گیری های ما که در قالب پیام خود را نشان می دهد، اینجا از آن بهره برداری شود. نکته دیگر استعدادهای جوان استان ها هستند که در قالب این جشنواره شناخته می شوند. 

وی با بیان اینکه آثار موسیقایی که در نماهنگ استفاده می شود می تواند آرشیوی و تولیدی باشد که البته در نتیجه کار مهم است، گفت: وحدت ملی، گردشگری، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ایران آینده از جمله موضوعاتی است که در سرفصل های جشنواره در نظر گرفته شده است. 

در ادامه ملکوتی- دبیر جشنواره در توضیحاتی عنوان کرد: در حوزه فرهنگ فراخوانی داشتیم که به همه نهادها ارسال کردیم. استنباط من این است که امسال آمار قطعات به دو هزار اثر برسد. آنچه که در حوزه نماهنگ فجر مد نظر ما بود این بود که افرادی که در این حوزه کار کرده اند، اما کارشان به جایی راه پیدا نکرده است، مورد بهره برداری ما قرار بگیرد. 

وی اعلام کرد: شرکت کنندگان علاوه بر سایت به دبیرخانه هم می توانند آثار را ارسال کنند و ۲۵ بهمن ماه هم پایان مهلت ارسال آثار خواهد بود.

ملکوتی همچنین  اعلام کرد قرار است از چهره های که در حوزه شعر انقلاب کار کرده‌اند اعم از خواننده، شاعر و تهیه کننده، فیلمبردار و بهترین اثر و آهنگ تقدیر به عمل آید.

در پایان مصلحی درباره شبکه نوا در فضای مجازی یادآور شد: شبکه نوا بیش از دو ساعت کار جدید به صورت روزانه دارد و بنا این است که سال آینده به چهار ساعت برسانیم. این شبکه پیش زمینه های یک شبکه تلویزیونی نماهنگ را فراهم می کند و درحال حاضر حجم زیادی از تولیدات در این شبکه وجود دارد. این شبکه جزو چهارمین یا پنجمین شبکه هاییی است که در تلوبیون حدود یک و نیم میلیون بازدید در ماه مخاطب دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا