استان ها

خلیلی: جذابیت‌ نمایش خیابانی با مشارکت تماشاگر دو چندان می‌شود

همگام با تئاتر فجر چهل و یکم؛

کارگردان نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» گفت:‌ در نمایش خیابانی گیشه حذف می‌شود و ارتباط دوسویه برقرار است، علاوه بر این یکی از جذابیت‌های نمایش خیابانی این است که با تماشاگر مشارکت وجود دارد و برای هر کاراکتر نمایش، تعریف مشخصی در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا، نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» به کارگردانی مجتبی خلیلی در رویداد بزرگ هنری کشور سه اجرا خواهد داشت و آخرین اجرای خود را امروز دوشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت انجام خواهد شد.

خلیلی درباره قصه و درون‌ مایه نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» و شیوه اجرای آن گفت: داستان نمایش در مورد زوج جوانی است که هر دو فارغ‌التحصیل رشته داروسازی هستند و برای ورود به بازار کار با شغل‌های عجیب‌وغریبی برخورد می‌کنند و شرایط اقتصادی برایشان قابل‌تحمل نیست تا اینکه تصمیم می‌گیرند برای اینکه تسکینی برای این همه درد در زندگی داشته باشند قرص استامینوفن با طعم کدئین با دوز بالا بسازند؛ این اثر نمایشی به شیوه تئاتر شورایی اجرا خواهد شد.

وی در رابطه با انگیزه خود برای انتخاب این موضوع و اجرای آن به شیوه نمایش خیابانی افزود: تهران شهری عجیب‌وغریب و سرشار از سوژه‌های ناب است. در جامعه کنونی با شرایطی مواجه هستیم که برای داشتن یک زندگی ایده ئال در تهران و برای اینکه بتوانیم زندگی‌مان را پیش ببریم به مسکن، شغل و آرامش که چند پارامتر کوچک هستند، نیاز داریم تا این پارامتر‌ها چرخ‌ دنده زندگی را بچرخانند، اگر یک چرخ‌ دنده کار نکند مابقی چرخ‌دنده‌ها هم از کار می‌افتند. شرایط حال حاضر، مرا به این فکر انداخت تا نمایشی را پُر از حرف‌ها و قصه‌هایی که مردم آن را حس کرده‌اند، در خیابان به‌ عنوان بهترین محل برای اجرا داشته باشم.

خلیلی: هرجا که دغدغه مشترک باشد، مکانی برای اجرای نمایش خیابانی است

** در نمایش خیابانی گیشه حذف می‌شود

خلیلی در پاسخ به این سؤال که آیا در نمایش خیابانی باید محل اجرا را متناسب با موضوع نمایش انتخاب کرد یا هر جایی را می‌شود برای اجرا در نظر گرفت، توضیح داد: هر کجا که مجموعه‌ای از انسان‌ها با دغدغه‌ها، علایق، اهداف یا مسائل مشترک در کنار هم باشند و بخواهند مسائل خود را با همکاری و همفکری رفع کنند ، می‌شود تئاتر خیابانی اجرا کرد، با توجه به اینکه محیط اجرا در نمایش خیابانی شرایط خاص خود را دارد بازیگر باید آمادگی هرگونه اتفاقی را داشته باشد تا بتواند به هدف اصلی نمایش برسد.

کارگردان خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» با اشاره به تفاوت‌های اجرای نمایش خیابانی با دیگر انواع تئاتر از نظر متن نمایشنامه و اهمیت نقش بازیگران ادامه داد: یکی از کلیدی‌ترین چیزی که نمایش خیابانی را با نمایش صحنه‌ای متمایز می‌کند، زمان است. در نمایش خیابانی شما در مدت‌ زمان کوتاهی که در اختیار دارید یک نمایش کامل را به تصویر می‌کشید.

وی اظهار داشت: در نمایش خیابانی گیشه حذف می‌شود و ارتباط دوسویه برقرار است، علاوه بر این یکی از جذابیت‌های نمایش خیابانی این است که با تماشاگر مشارکت وجود دارد و برای هر کاراکتر نمایش، تعریف مشخصی در نظر گرفته می‌شود تا مخاطب درک درستی از اثر داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌ فرد نمایش خیابانی این است که ما تماشاگرـ بازیگر داریم که در روند اجرا وارد نمایش می‌شود و به کمک بازیگر قصه نمایش را به پایان می‌رساند. این در حالی است که در نمایش صحنه‌ای اتفاقات متفاوت‌تری رقم می‌خورد و اجرا متکی به گیشه است، ارتباط تک‌سویه برقرار است، تنها تماشاگر داریم و تماشاگر در اجرا بی‌تأثیر است و اجرا در نمایش صحنه‌ای کارگردان‌محور است؛ همچنین در نمایش صحنه‌ای، نور، گریم، متن و… همه زنجیروار دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک اثر به صحنه برود.

خلیلی: هرجا که دغدغه مشترک باشد، مکانی برای اجرای نمایش خیابانی است

** نمایش‌های خیابانی نباید منحصر به مناسبت‌ها باشد

این کارگردان درباره تفاوت اجرای نمایش‌های محیطی در تهران و شهرستان‌ها هم گفت: نمایش خیابانی در شهرستان‌ها و تهران فقط به مناسبت‌ها ختم می‌شود که به عقیده من لازم است متولیان امر و مدیران اداره کل هنر‌های نمایشی از انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها بخواهند تا در طول سال در شهرستان‌ها و تهران اجرای نمایش داشته باشند تا یک فرهنگ‌سازی انجام شود؛ البته لازم است برای رسیدن به سطح مطلوب، ارگان‌های دولتی و خصوصی از گروه‌ها حمایت کنند.

خلیلی که پنجمین حضور خود در بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را تجربه می‌کند به ویژگی‌های اجرا در جشنواره تئاتر فجر و اهمیت این رویداد اشاره کرد و ادامه داد: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر محل تبادل اندیشه‌ها و فرهنگ‌هاست و هر اثر نمایشی جهان‌بینی خود را روایت می‌کند و امسال در این دوره از جشنواره درصد حضور آثار شرکت‌کننده از شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد و خوشبختانه در این شرایط شهرستان‌ها سنگ تمام گذاشتند.

خلیلی: هرجا که دغدغه مشترک باشد، مکانی برای اجرای نمایش خیابانی است

کارگردان نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» در پایان این‌چنین گفت: پادزهری که تسکین‌دهنده تمامی شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه امروز است، استامینوفن با طعم کدئین با دوز بالا است؛ این نماد و به تعبیری راهی برای آرامش یافتن انسان است اگر ما کمی در دنیای امروز هوای هم را می‌داشتیم اکنون نیازی به استامینوفن با طعم کدئین نداشتیم.

نمایش خیابانی «استامینوفن با طعم کدئین» فردا دوشنبه (۱۰ بهمن‌ماه) سومین اجرای خود را در آخرین روز از رقابت‌های جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر در مقابل تالار وحدت خواهد داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا