اقتصادیکسب و کار استانها

فرق بین تتر erc20 و trc20

تتر (Tether) چیست؟

تتر یک استیبل‌کوین یا ارز دیجیتال پایدار است. در استیبل‌کوین‌ها (Stablecoin) که حالت پایداری دارند، نوسانات قیمتی چندانی وجود ندارد. در دنیای ارز دیجیتال که کاربران به‌دنبال راه‌های امنی برای تراکنش هستند، استیبل‌کوین‌ها ساده‌ترین و امن‌ترین راه برای انجام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال هستند و قیمت روز تتر در مقایسه با دیگر ارزها مناسبتر است.

ازآنجایی‌که استیبل‌کوین‌ها ساده‌ترین و امن‌ترین راه برای انجام تراکنش‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال هستند، کاربران از چنین ارز دیجیتالی برای تراکنش‌های روزمره خود استفاده می‌کنند. استیبل‌کوین‌ها مزایایی دارند که عبارت‌اند از: امن‌ترین راه تراکنش، کم‌هزینه‌ترین راه تراکنش، ساده‌ترین راه تراکنش و انتقال فوری در تراکنش‌ها

تتر یا USDT ارز دیجیتالی با قیمتی ثابت است که از کاربران در مقابل نوسانات شدید بازار ارزها محافظت می‌کند و کاربران با آن می‌توانند به‌صورت دیجیتالی دلار منتقل کنند. البته به‌دلیل تحریم‌ها خرید تتر برای ایرانیان مشکل است اما خرید تتر از () راهی امن برای انجام این کار است. در تولید تتر محدودیتی وجود ندارد و تولید این ارز همانند بیت کوین نیست. چراکه تولید بیت کوین به‌سختی امکان‌پذیر است. دیگر رمز ارزها فرآیند ماینینگ و یا استخراج رمزارزی خاصی دارند، در مورد تتر چنین نیست و این رمز ارز را یک ‌نهاد متمرکز تولید می‌کند.

تتر انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از: USDT ERC20 بر پایه بلاکچین اتریوم، USDT Omni بر پایه بلاکچین بیت‌ کوین و USDT TRON بر پایه بلاکچین ترون. ازآنجایی‌که ما به‌دنبال تفاوت‌های بین TRC20 و ERC20 هستیم، تنها این دو مورد را به همراه تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Usdt trc20 چیست | آدرس trc20 در تراست ولت | تبدیل تتر trc20 به erc20

TRC20 چیست؟

TRC20 پلتفرمی غیرمتمرکز است که درزمینه به اشتراک‌گذاری آسان و به‌صرفه فایل‌های دیجیتالی تتر به وجود آمده است. تتری که روی شبکه ترون ایجاد می‌شود تتر  TRC20 نام دارد. ترون ارز دیجیتالی است که بین کاربران شناخته‌شده است و بلاکچین خاص خودش را دارد. علاوه‌براین، تعداد زیادی از مؤسسان ارزهای دیجیتال برای ارزهای جدید خود نیازی به تولید یک بلاکچین نمی‌بینند و از بلاکچین ترون استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌های اصلی تتر TRC20 می‌توان به سرعت ‌بالا و کارمزد پایین اشاره کرد. انتقال‌ها در این نوع تتر در زمان کوتاه و با هزینه بسیار کم انجام می‌شود. دلیل بالا بودن سرعت و پایین بودن هزینه در این توکن این است که برای انتقال دارایی تنها یک ارسال تراکنش به قرارداد هوشمند انجام می‌شود.

دریافت و برداشت تتر TRC20 در بلاکچین ترون انجام می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های این توکن امنیت بالای آن است. همچنین تتر TRC20 برای تراکنش‌هایی با مقدار کم و تعداد زیاد مناسب است. به‌عبارت‌دیگر این توکن برای نقل‌وانتقال مبالغ خرد مناسب است. بد نیست بدانید که آدرس کیف پول در این تتر با T شروع می‌شود.

به تتری که روی شبکه اتریوم قرارگرفته است تتر  ERC20 می‌گویند. بلاکچین اتریوم دومین بلاکچین محبوب در دنیای ارزهای دیجیتال است ازاین‌رو می‌توان بر روی شبکه بلاکچین اتریوم توکن ساخت. همچنین به هنگام انتقال تتر کارمزد زیادی در شبکه از کاربران گرفته می‌شود. این مقدار از کارمزد بستگی به شلوغی شبکه دارد. اگر شبکه‌ای شلوغ باشد کارمزد بیشتری دریافت می‌کند.

از ویژگی‌های تتر ERC20 می‌توان این مورد را ذکر کرد که این نوع تتر از امنیت بالایی برخوردار است. علاوه‌براین، این توکن برای تراکنش‌هایی با مقدار متوسط یا نسبتاً زیاد مناسب است. به‌عبارت‌دیگر این تتر برای نقل‌وانتقال مبالغ بالا است. همچنین، آدرس کیف پول در این تتر با 0 و x شروع می‌شود.

این توکن در همان ابتدای عرضه به بازار ارزهای دیجیتال نقص‌هایی داشت که توجه همه را به خود جلب کرده بود، اما همچنان برای ساخت توکن بر روی بلاکچین اتریوم، استاندارد ERC20 به‌عنوان پرطرفدارترین استاندارد معرفی می‌شود. ERC223 از دیگر استانداردهای اتریوم است اما استاندارد انتقال ERC20 شناخته‌شده‌ترین نوع استاندارد در شبکه بلاکچین است.

تتر ERC20 چیست؟

ERC20 رایج‌ترین توکن بر بستر بلاک چین اتریوم است. این توکن برای توابع پرداختی در این بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و از توکن‌های کاربردی شبکه به شمار می‌رود. همچنین می‌توان از ERC20 برای پرداخت هزینه‌ی کالا و خدمات استفاده کرد. به‌عبارت‌دیگر هنگامی که قصد دارید در شبکه اتریوم، انتقال کوین به آدرس دیگران انجام دهید، یا هنگامی که قصد دارید رمزارزهای خود را از این شبکه به کیف پول خود واریز کنید، می‌توانید از توکن ERC20 استفاده کنید. آدرس انتقال ارز از طریق این توکن با ۰ شروع می‌شود.

این توکن تعویض‌پذیر است؛ می‌توان آن ‌را با توکن‌هایی که استاندار مشابه دارند، تعویض کرد. همچنین این توکن قابل انتقال است؛ می‌توان erc20 را از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل کرد. استفاده و انتقال این توکن مستلزم تولید تعداد خاصی از آن است؛ باید میزان مشخصی erc20 تولید شود تا بتوان از آن استفاده کرد یا به آدرس دیگر انتقال دا

 تفاوت TRC20 و ERC20

TRC20 و ERC20 کاملاً شبیه به یکدیگر هستند اما ازلحاظ کارمزد با یکدیگر متفاوت‌اند. در TRC20 کارمزد انتقال تتر در شبکه ترون معمولاً کمتر از کارمزد ERC20 است که کاربران باید در شبکه اتریوم پرداخت کنند.

علاوه‌بر‌این دو توکن ازلحاظ سرعت تراکنش هم با یکدیگر فرق دارند، یعنی سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه ترون بسیار بیشتر از سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه اتریوم است.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع تتر، امنیت تراکنش است. با انتخاب استاندارد انتقال ERC20 امنیت تراکنش افزایش می‌یابد. این امر به این دلیل است که برای تائید تراکنش ارسال‌شده به شبکه، گره‌های بیشتری باید این تراکنش‌ها را تائید کنند.

پشتیبانی صرافی و کیف پول یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع تتر است. اکثر صرافی‌ها و کیف پول‌ها از استاندارد ERC20 پشتیبانی می‌کنند، این در حالی است که TRC20 این حجم از پشتیبانی را ندارد و صرافی‌های محدودی خدمات مربوط به این نوع تتر را ارائه می‌کنند.

ERC20 یا TRC20: مسئله این است!

تترِ روی بلاکچین ترون ازلحاظ هزینه و سرعت تراکنش‌ها در شرایط حاضر بر تتر اتریوم برتری دارد. اما با توجه به شناخته‌شده‌تر بودن ERC20 نسبت به TRC20، سبب شده که صرافی‌ها و کیف پول‌های بیشتری از این توکن پشتیبانی کنند؛ این امر تنها مزیت این نوع تتر است. انتخاب هرکدام از این تترها کاملاً سلیقه‌ای است و بستگی به شرایط و دیدگاه تریدر نسبت به تراکنش‌ها و بازار دارد.

استیبل کوین چیست؟

قبل از شروع اصل مطلب باید توضیحی مختصر در رابطه با استیبل کوین‌ها برای آشنایی بیشتر با آن‌ها ارائه کنیم. چرا خرید تتر و دیگر استیبل کوین‌ها همیشه طرفدار دارد؟ این ارزهای دیجیتال با هدف کنترل نوسانات شدید بازار رمزارزها پدید آمدند. استیبل کوین‌ها، برای کنترل قیمت، از پشتوانه طلا، دلار یا سایر کالاهای این‌چنینی استفاده می‌کنند. هرچند عده‌ی زیادی بر این باورند که این امر صحت ندارد و این رمزارزها ماند ارز فیات بی‌پشتوانه هستند و فرضیه‌‌ی دارای پشتوانه‌ بودن آن‌ها را رد می‌کنند. حال با فرض بر این ‌که این موضوع صحت داشته باشد و استیبل کوین‌‌ها دارای پشتوانه باشند؛ آن‌ها را می‌‌توان به ۴ دسته اصلی تقسیم کرد:

  • استیل کوین با پشتوانه ارز فیات
  • استیبل کوین با پشتوانه کالا
  • استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال
  • استیبل کوین بدون پشتوانه

تتر استیبل کوینی با پشتوانه دلار

تتر یک استیبل کوین است با پشتوانه دلار و با نام USDT نیز شناخته می‌شود. ارزش این استیبل کوین یک دلار آمریکا به‌صورت ثابت است. هدف از ایجاد تتر مقابله با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بود و به دلیل آنکه بر پایه‌ی بلاک چین‌های مختلف قابل اجرا بود، بین تریدرها محبوبیت زیادی پیدا کرد و امروزه حجم معاملات با این رمزارز در حال رشد روز افزون است.

در ابتدای معرفی این رمزارز به بازار، تتر در رده سی‌ام ارزهای دیجیتال قرار داشت. اما افزایش حجم معاملات با این توکن‌‌ها سبب شد در رتبه‌های نخست محبوبیت‌ترین‌ها در فهرست رمزارزها قرار بگیرند. محبوبیت تتر سبب شد انواع مختلفی از آن به وجود بیاید. توکن‌‌ ERC20 بر پایه‌ی بلاکچین اتریوم و تتر TRC20 بر پایه‌ی بلاک چین ترون، از مشهورترین و پرکاربردترین تترهای بازار ارزهای دیجیتال هستند.

منبع :

https://coinmarketcap.com/

دکمه بازگشت به بالا