علمی و پزشکی

اثرات داروهای گیاهی بر بهبود میگرن

کنفرانس علمی درمان گیاهی میگرن با سخنرانی سعید کیانبخت، متخصص فارماکولوژی و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی برگزار شد. مخاطبین این دوره، پزشکان عمومی، داروسازان و متخصصین طب سنتی بودند. این کنفرانس به صورت مجازی و آنلاین بر بستر آموزش‌های مجازی جهاد دانشگاهی (امجد) برگزار شد.

 به گزارش شفاف، کیانبخت با اشاره به اینکه میگرن، یک بیماری شایع عصبی است که باعث درد شدید و احساس تپش در یک طرف سر می‌شود، گفت: این بیماری معمولا شامل سردرد همراه با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، بو یا صدا، سرگیجه، اختلالات بینایی و سوزن سوزن شدن یا بی حسی صورت، دست‌ها یا پا‌ها است.

وی، به گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی پیشگیری‌کننده از حملات میگرن اشاره کرد که از جمله آن‌ها می‌توان از کورکومین، بالنگ، و گشنیز و همچنین منتول و بابونه به عنوان دارو‌های تسکین‌دهنده حمله حاد میگرن، نام برد.

کیانبخت تأکید کرد: تاکنون ۱۹ کارآزمایی بالینی، اثرات بابونه گاوی، سایبان، اسانس نعناع، گشنیز، بالنگ، گل محمدی، بابونه و اسطوخودوس را بر میگرن بررسی کرده‌اند. نتایج درباره اثربخشی بابونه گاوی، متناقض است و شواهد مثبت، ولی محدودی برای سایبان وجود دارد.

کنفرانس علمی درمان گیاهی میگرن با امتیاز بازآموزی و با مجوز اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و آخرین یافته‌های علمی مربوط به این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

دکمه بازگشت به بالا