علمی و پزشکیکسب و کار استانها

از گیربکس خورشیدی در چه صنایعی استفاده میشود؟

گیربکس چیست؟

گیربکس، سازه ای است که می تواند سرعت را به نیروی دورانی و یا گشتاور تبدیل کند. البته باید اشاره کنیم که این سازه، قابلیت انجام عکس این کار را نیز دارد و می تواند گشتاور را به سرعت تبدیل کند. در بسیاری از ماشین آلات صنعتی، از گیربکس ها استفاده می شود و آن ها می توانند به انجام شدن حجم بسیار زیادی از کار کمک کنند. گیربکس خورشیدی؛ به نوعی از گیربکس گفته می شود که می تواند به راحتی و آسانی، اقدام به افزایش سرعت و همچنین کاهش گشتاور کند. البته نا گفته نماند که این نوع از گیربکس ها می تواند اقدام به افزایش گشتاور و همچنین کاهش سرعت کنند.

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، گیربکس خورشیدی، در بین تمامی انواع گیربکس ها، بهترین و عالی ترین عملکرد را دارد. اما با این وجود شاید برایتان جالب باشد بدانید که عملکرد گیربکس خورشیدی درست همانند عملکرد بسیاری از انواع دیگر گیربکس ها است. اما با این وجود آمار استفاده از گیربکس خورشیدی به میزان قابل توجهی بالاتر از انواع دیگر گیربکس ها است.

تولید کننده گیربکس خورشیدی | طرز کار گیربکس خورشیدی | قیمت گیربکس خورشیدی اصفهان

چرا درون گیربکس خورشیدی روغن ریخته می شود؟

گیربکس خورشیدی، سازه ای است که باید هر چند وقت یک بار، به طور دقیق روغن ریزی شود. علت این روغن ریزی ها، عوامل بسیار زیادی است. که از این دلایل، می توان به مواردی همچون کاهش صدای ناشی از کارکرد این سازه، کاهش گرمای تولید شده ناشی از حرکت قطعات و همچنین انتقال آن ها به محفظه، جلوگیری از زنگ زدن و همچنین افزایش میزان محافظت در برابر این اتفاق، و در نهایت، کاهش اصطحکاک بین اجزاء مختلف موجود در این سازه. نا گفته نماند که استفاده از روغن در گیربکس ها سبب می شود تا طول عمر این سازه ها افزایش یابد و در نهایت، به راحتی و آسانی، از فرسودگی این قطعه جلوگیری شود.

به خاطر داشته باشید که روغن ریزی درون گیربکس های خورشیدی، زمان دقیقی دارد. به طور کلی و طبق استاندارد های تعیین شده، در هر 100 ساعت کارکرد گیربکس خورشیدی، باید عملیات روغن ریزی انجام شود. البته باید اشاره کنیم که پس از هر بار روغن ریزی، زمان تعیین شده بیشتر می شود و در واقع، زمان عملکرد مناسب دستگاه بیشتر می شود. به این گونه که در اولین بار روغن ریزی، باید پس از 100 ساعت، و در دفعات بعدی، باید پس از هر 1000 ساعت کارکرد تعویض شود.

گیربکس خورشیدی چگونه کار می کند؟

گیربکس های خورشیدی، به این گونه ساخته می شوند که درون آن ها، یک قطعه به صورت ثابت نگه داشته می شود، و در نهایت پس از آن، سایر قطعات دیگر، به صورت محرک عملیات های لازم را انجام می دهند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این گونه طراحی در گیربکس خورشیدی، سبب شده تا در مقایسه با سایر گیربکس ها دیگر، میزان سرعت بیشتر و همچنین گشتاور کمتری را داشته باشد. التبه همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم، گیربکس خورشیدی می تواند عکس این عملیات را نیز انجام دهد. به بیان بهتر، افزایش گشتاور و کاهش سرعت.

چینش قطعات

تنظیم انجام عملیات های بالا، یعنی کاهش سرعت و افزایش گشتاور، و یا کاهش گشتاور و افزایش سرعت، به این گونه است که در هر کدام از حالت ها، انتخاب قطعه ای که ثابت می ماند متفاوت است. در صورتی که چرخ دنده خورشیدی در گیربکس خورشیدی ثابت باشد، می توان با افزایش گشتاور و همچنین کاهش سرعت رو به رو شد. و همچنین زمانی که دنده خورشیدی محرک بوده و همچنین قفسه در گیربکس بچرخد، می توان با افزایش سرعت و کاهش گشتاور رو به رو شد

نحوه ی عملکرد گیربکس خورشیدی

نحوه ی عملکرد گیربکس خورشیدی نیز مانند سایر گیربکس ها به گونه ای است که سرعت را افزایش و گشتاور را کاهش میدهد و یا برعکس (سرعت را کاهش و گشتاور را افزایش )

تولید کننده گیربکس خورشیدی

شرکت ها و برند های بزرگ تولید کننده ی گیربکس خورشیدی چه نمونه های خارجی و چه ایرانی در این صنعت بزرگ در حال ساخت گیربکس خورشیدی هستند، که برندهای خارجی شامل ، ، ،  Reggiana ایتالیا، ، ، و همچنین شرکت های ایرانی نیز محصولات خوب و با کیفیتی به مشتریان خود ارائه داده اند که از میان آن ها میتوان به شرکت های ایرانی ، سهند دور اصفهان، شاکرین اصفهان، رستمی و اشاره کرد که شما میتوانید بر حسب نیاز خود با گرفتن مشاوره از کارشناسان بخش فروش گیربکس کالاصنعتی اطلاعات لازم را کسب کرده و مطمئن خریداری بفرمایید.

در داخل گیربکس های خورشیدی و سایر انواع گیربکس ها باید از روغن استفاده کرد که دلایل آن به شرح زیر است :

  1. کاهش اصطحکاک بین قطعات و افزایش راندمان
  2. کاهش انتقال گرما به محفظه
  3. محافظت در مقابل زنگ زدن
  4. کاهش صدا

روغن مورد استفاده در گیربکس ها دنده صنعتی است که با تحمل فشار و جابحایی سریع حرارت از داخل به بیرون مانع از فرسایش و کاهش عمر گیربکس میشود.

همچنین مواد افزودنی EP به کاهش فرسودگی سطح چرخ دنده و ها کمک میکند.

قابل ذکر است که قبل از راه اندازی دستگاه از مقدار مجاز روغن داخل گیربکس مطمئن شوید و روغن گیربکس را حتما در ابتدا پس از 100 ساعت کارکرد و در مراحل بعدی پس از 1000 ساعت کار با دستگاه تعویض نمایید.

با توجه به گرمای زیاد داخل گیربکس و منبسط شدن روغن میتوان از مخزن انبساط روغن استفاده کرد که شکل زیر شماتیک آن را نشان میدهد :

از مواردی که میتوان به به افزایش راندمان و طول عمر گیربکس و عدم آسیب رسیدن به آن میتوان موارد زیر را اشاره کرد :

  1. گیربکس را حتما بر روی سطوح ماشینکاری شده قرار دهید و پایه های الکتروموتور به شاسی پیچ نشود.
  2. استفاده کردن از محدود کننده های گشتاور و نیرو در صورت اعمال بار بیش از حد مجاز
  3. سطح محورهای ورودی و خروجی تمیز و گریس کاری شوند.
  4. قبل از روشن کردن دستگاه در آن روغن ریخته شود (جهت اطلاع از مقدار و نوع روغن به کاتالوگ مراجعه کنید. )
  5. باز شدن و تعمیر دستگاه توسط افراد مجاز و متخصص

طرز کار گیربکس خورشیدی

نحوه ی کارکرد گیربکس خورشیدی به گونه ای است که یک عضو از مجموعه ثابت میشود و عضو دیگر گردش میکند و نتیجه ی این طراحی افزایش سرعت و کاهش گشتاور و بالعکس (کاهش سرعت و افزایش گشتاور) خواهد بود. نتیجه به این بستگی دارد که کدام عضو ثابت و کدام محرک باشد که در زیر بررسی میکنیم :

کاهش سرعت

هنگامی که چرخ دنده رینگی محرک باشد و خورشیدی ثابت باشد در نتیجه قفسه آهسته گردش کرده که این همان حالت دنده دو است.

افزایش سرعت

  1. اگر خورشیدی ثابت و قفسه در گیربکس بچرخد.
  2. رینگی ثابت و قفسه بچرخد در نتیجه خورشیدی سریع تر از قفسه می چرخد.

انتقال مستقیم

هنگامی که دو عضو به هم قفل شده و یا با سرعت مساوی گردش کنند مجموعه چرخ دنده ی خورشیدی به صورت یک مجموعه واحد شده و نسبت دور 1:1 میشود.

دنده عقب

هنگامی که قفسه ثابت، خورشیدی بچرخد، هرز گردها، هرز شده و رینگی در جهت عکس در گیربکس بچرخد.

خلاص

وقتی هیچ کلاچ و یا قفل کننده ای درگیر نباشد در نتیجه هیچ باری بر موتور وارد نمی شود مشابه حالت استارت.

مشخصات گیربکس خورشیدی

این نوع از گیربکس ها قابلیت تحمل دور ورودی تا مرز 3500 دور در دقیقه را دارند و محدوده دور نرمال بین 800 تا 5 دور خروجی است. همچنین قابلیت تحمل مقدار گشتاور 650 الی 500000 نیوتن متر و دوام و استحکام گیربکس های خورشیدی نسبت به بقیه گیربکس ها بیشتر میباشند.

موتور گیربکس خورشیدی یا الکتروگیربکس خورشیدی

در صورتی که یک الکتروموتور به گیربکس کوبل کنیم نام محصول جدید را الکتروگیربکس یا موتور گیربکس می گویند.

منبع:

https://www.rollstar.com/en/products/gearboxes

دکمه بازگشت به بالا