استان ها

وقتی گروه‌های سرود رنگ تازه‌ای به جشنواره موسیقی فجر می‌زنند

گزارش آنا از نخستین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر؛

نخستین شب جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسراها در حالی گذشت که گروه های سرود برای نخستین بار در سطح یک جشنواره رسمی حضور پیدا کرده و مردم نیز از آنها استقبال کردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری آنا، سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در حالی شب گذشته اجراهایش را آغاز کرد که برای نخستین بار شاهد حضور گروه های سرود به دبیری حامد جلیلی در سطح مهمترین جشنواره رسمی موسیقی کشور بود.

برنامه های این گروه های سرود با اجرای عبدالله روا از مجریان تلویزیون آغاز شد. قطعات «ایراندخت»، «تسبیح  بارون» و «دختران انقلاب» به سرپرستی معصومه بوربور در فرهنگسرای ارسباران رقم خورد.

*گروه های سرود کشور آینده خوبی درسطح کشور دارند

حامد جلیلی دبیر بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار آنا گفت: امسال برای نخستین بار است که به عنوان یک بخش مستقل در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردیم و هدفمان هم این است که با یک دید بلند مدت هویت گروه های سرود کشوررا به آنها بخشیده و امکانات کافی برایشان فراهم کنیم.

وی افزود: باعث خوشحالی است که امسال برای نخستین بار توانستیم به عنوان یک بخش مستقل سرود را به جشنواره فجر بیاوریم تا به حال گروه های سرود در حد خیلی محدود یک یا دو تک اجرا در جشنواره های قبل بودند اما امسال ما بخش مستقل داریم هر چند که در بخش رقابتی قرار ندارد.

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف اصلی ما این است که برای سال بعد حضور جدی تری در جشنواره داشته باشیم و هویت بخشی برای گروه های سرود کشور ایجاد کنیم که طی این هویت بخشی امکانات لازم برایشان نیز فراهم شود. در بحث هویتی که مطرح کردم بهرحال عزیزان گروه های سرود در خیلی محافل هنری هنوز هویتی ندارند که بخواهند خود را در اقسام هنر جای دهند. ما این هویت بخشی را برایشان تعریف کردیم و یکی از راه هایی که بتوانیم به این هدف برسیم ، هویت موسیقیایی دادن به بخش سرود است که واقعا ماهیتش شناخته نشده است.

جلیلی با تأکید بر اینکه محمد اله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی نیز مساعدت خوبی با آنها در بخش سرود داشته، گفت: ایشان یک سالن مجزا و یک بخش خوب برای سرود امسال در جشنواره موسیقی فجر برایمان در نظر گرفتند . البته امسال در بخش جنبی هستیم اما تمام توانمان را به کار میگیریم تا برای سال های دیگر اگر عمری باقی باشد، به صورت یک بخش اصلی در جشنواره موسیقی حضور داشته باشیم و مورد داوری قرار گرفته و از جایزه باربد هنرمندانمان استفاده کنند.

*۱۷ گروه سرود به جشنواره موسیقی فجر راه یافتند

جلیلی در پاسخ به این سوال که چه گروه‌هایی را برای حضور در جشنواره دعوت کرده اند، گفت: ما تعداد زیادی از گروه‌هایی که با آن‌ها در کل کشور در ارتباط هستیم را به واسطه  دفتر سرود بودن، می‌شناسیم، اما به خاطر محدودیت زمانی و امکاناتی که داشتیم مجبور شدیم تنها تعداد محدودی از آن‌ها را انتخاب و همینطور، چون جشنواره محلی برای نمایش آثار است، مجبوریم باز گروه‌های درجه یک را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه هفده گروه از سطح کشور و از استان‌های تهران، شیراز و یزد به جشنواره دعوت شدند، گفت: این‌ها در همین ۵ روز کارهایشان را در فرهنگسرای ارسباران به اجرا در می‌آورند.

*اجرا‌های سرود نخستین گروه دخترانه شرق تهران

معصومه بوربور سرپرست یکی از گروه‌های سرود نیز درباره نحوه تشکیل این گروه گفت: گروه سرود دختران انقلاب از سال ۵۷ فعالیتش را در منطقه جنوب شرق تهران آغاز کرده و نخستین گروه سرود دخترانه است که در این منطقه استان تهران فال شده است و الان شاهد شکوفایی آن هستیم. مهمترین افتخار ما تاکنون اجرای برنامه به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) در محضر رهبر انقلاب بوده است.

سپس گروه سرود نسل سلیمانی نیز اجرای خود را با قطعه «ایرانم» برای مخاطبان اجرا کردند. همه اجرا‌های گروه‌های سرود زنده بوده است و سپس اجرای گروه «شمیم یاس» به سرپرستی فاطمه سادات قاضوی نیز با دو قطعه «کبوترانه» و «خدا» صورت گرفت.

در ادامه برنامه این شب نیز از شهروز حقی یکی از هنرمندان سرود فعال کشور تقدیر شد و یک تابلوی نقاشی که علی ضیایی هنرمند خطاط انجام شده بود، به او تقدیم شد. حقی پس از گرفتن جایزه اش گفت: من مطمئن بودم که در جمع دوستان امشب غریبه نیستم چرا که شما هستید. خوشحالم که این جشنواه با قدم بچه‌های سرود رنگ تازه‌ای گرفته است. واقعا جای بچه‌های سرود در جشنواره خالی بودم این جشنواره متعلق به گروه‌های سرود است.

 سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بیست و هشتم بهمن ماه تا سوم اسفند ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا