علمی و پزشکی

عکس | ظاهر عجیب و غریب این‌ مارها خبرساز شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از پر جنب و جوش ترین مارها عبارتند از مار گیره دار سانفرانسیسکو، مار گربه ای حلقه دار طلایی، مار مرجانی آبی مالایا و مار پرتو خورشید؛ مهم نیست که چه احساسی نسبت به مارها دارید، انکار زیبایی فریبنده آنها سخت است. با توجه به اینکه بیش از ۳۹۰۰ گونه مار در سرتاسر جهان پراکنده شده‌اند، جای تعجب نیست که آنها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلف هستند. بسیاری از ما فقط با مارهای معمولی باغی که در حیاط خانه‌هایمان یافت می‌شوند یا مارهای مسی و پنبه‌دهان مخوف آشنا هستیم. با این حال، غیر از مرگبار و خطرناک بودن، می‌توانیم مارها را به خاطر زیبایی‌شان تحسین کنیم.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به یک پرسش جنجالی: چرا اینترنت کار نمی‌کند؟!

شاهین سیاه آمریکایی سر از جنگ اوکراین درآورد! / عکس

پوست مار دارای سلول هایی به نام کروماتوفور است که محدود به تولید رنگ هایی مانند قهوه ای، سیاه و قرمز است. سلول های ایریدوفور رنگین کمانی تولید می کنند که توسط کروماتوفورها در برخی مارها منعکس می شود. پس چگونه مارها رنگ های دیگری مانند بنفش، زرد، سبز، آبی دارند؟ خوب، رنگ‌های اصلی تولید شده با یکدیگر تعامل دارند یا در مقادیر یا کیفیت‌های مختلف موجود هستند، که منجر به رنگ‌ها و الگوهای مختلف موجود در گونه‌های مختلف می‌شود.

مارها در طول زمان رنگ‌ها و الگوهای متفاوت و منحصربه‌فردی را به‌عنوان مکانیزمی برای پنهان شدن از شکارچیان، فریب دادن طعمه‌ها یا حتی ترساندن هرگونه موجودی ایجاد کرده‌اند. مارها بسته به محل زندگی، آنچه شکار می کنند، آب و هوا و عوامل دیگر، با این موارد سازگار می شوند و بر این اساس ظاهر می شوند.

در ادامه این گزارش به بررسی رنگارنگ‌ترین مارهای دنیا پرداخته شده‌است.

مار گارتر سانفرانسیسکو (Thamnophis sirtalis tetrataenia)

مارهای عجیبی که بخاطر رنگشان مشهور شدند!/ عکس

لیست ما با مار رنگارنگ معروف به مار گیره دار سانفرانسیسکو شروع می شود. این مار یک زیرگونه کوچک و چند رنگ از مارهای معمولی است. با الگوی قابل توجهی از راه راه های سیاه، قرمز و آبی-سبز متمایز می شود. پس از اجرای قانون گونه های در معرض خطر، این مار یکی از اولین مارهایی بود که به عنوان در معرض خطر انقراض معرفی شد. این یک مار غیر سمی است که قربانیان خود را به طور کامل می گیرد و می بلعد.

مار تاک آسیایی (Ahaetulla prasina)

مارهای عجیبی که بخاطر رنگشان مشهور شدند!/ عکس

مار تاک آسیایی یک گونه مار بومی جنوب آسیا از خانواده Colubridae است. به مار تاک آسیایی، مار شلاقی بوئی، مار شلاقی گونتر و مار شلاقی شرقی نیز می‌گویند. بدن این مار به رنگ زرد متمایل به سبز است. ممکن است بدن خود را بکشد تا در صورت لزوم یک الگوی شطرنجی از فلس های روشن و تیره را در معرض دید قرار دهد. مار تاک آسیایی بدن نازکی دارد که به سمت انتها باریک می شود.

مار گربه‌ای حلقه‌دار طلایی (Boiga dendrophillia)

مارهای عجیبی که بخاطر رنگشان مشهور شدند!/ عکس

این مار زیرگونه ای از دندروفیلا بویگا است. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که این مار دقیقا شبیه زنبور عسل است. رنگ های این مار دوست داشتنی مطمئناً توجه شما را به خود جلب می کند، زیرا بدن آن بیشتر مشکی است، اما با نوارهای زرد رنگی حلقه شده است. اگرچه معمولاً در اسارت نگهداری نمی‌شود، اما مار گربه‌ای حلقه‌دار طلایی گاهی توسط نگهبانان متخصص مار نگهداری می‌شود. این یک مار سمی است، اما زهر آن به اندازه کافی برای کشتن یک فرد قوی نیست. این مارها در بسیاری از بخش‌های جنگل‌های جنوب آسیا یافت می‌شوند.

افعی گودال جزیره‌ای (Trimeresurus insularis)

مارهای عجیبی که بخاطر رنگشان مشهور شدند!/ عکس

این گونه از مار بومی آسیای جنوب شرقی است. این افعی خیره کننده یکی از جذاب ترین مارهای جهان است. در رنگ های مختلف خیره کننده ظاهر می‌شود. برخی فیروزه ای، برخی سبز لیمویی و برخی دیگر زرد هستند. این گونه از افعی‌ها گوشتخوار هستند و از طعمه های نزدیک خود تغذیه می کنند. زیستگاه طبیعی آنها در جنگل است، جایی که ممکن است در درختان پیدا شوند. آنها از دوزیستان، حشرات و پرندگان تغذیه می کنند.

منبع: azanimals

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا