علمی و پزشکی

این افراد آنتی‌بیوتیک بیشتری مصرف می‌کنند

ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند کمبود خواب می‌تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های روانی شود.

به نقل از ارث، گروهی از محققان به رهبری دانشگاه برگن با بررسی نزدیک به ۲۰۰۰ بیمار در نروژ دریافتند افرادی که کمتر از ۶ ساعت یا بیش از ۹ ساعت در روز می‌خوابند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند و احتمال بیشتری دارد که به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشند.

بسیاری از مطالعات قبلی به ارتباط بین خواب و عفونت در نمونه‌ای از جمعیت عمومی پرداخته‌اند و محققان قصد دارند این ارتباط را در میان بیماران در مراقبت‌های اولیه ارزیابی کنند که شیوع مشکلات خواب بسیار بیشتر است.

در این تحقیق از بیماران خواسته شد کیفیت خواب خود را از نظر مدت زمان خواب، احساس خواب خوب و ترجیح زمان خواب بررسی کنند و گزارش دهند که آیا در سه ماه گذشته عفونت داشته و یا از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند یا خیر.

نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که کمتر از ۶ ساعت یا بیش از ۹ ساعت می‌خوابند، به ترتیب ۲۷ و ۴۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت بودند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن برای مقابله با عفونت‌ها بیشتر به آنتی‌بیوتیک نیاز داشتند. خطر بالاتر گزارش عفونت در بین بیمارانی که خواب کوتاه یا طولانی را گزارش کرده‌اند چندان تعجب‌آور نیست زیرا می‌دانیم که ابتلا به عفونت می‌تواند باعث بد خوابی و خواب‌آلودگی شود اما خطر بالاتر عفونت در میان افراد مبتلا به اختلال بی‌خوابی مزمن نشان می‌دهد که این رابطه در جهت دیگری نیز پیش می‌رود.

محققان اظهار کردند که خواب ضعیف می‌تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت کند.

افزایش آگاهی از اهمیت خواب، نه تنها برای سلامت عمومی بلکه برای سلامت بیماران و هم در بین پزشکان عمومی ضروری است.

این مطالعه در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا