اقتصادیعمومیکسب و کار استانها

کیف پول سخت افزاری یا Hardware Wallet چیست؟

کیف پول سختافزاری چیست و چگونه کار میکند؟

آموزش کیف پول سخت افزار: به‌طور‌کلی، مشابه حساب بانکی دیجیتال است که با استفاده از آن می‌توانید به‌سادگی ارزهای دیجیتال خود را ارسال و دریافت و مدیریت کنید. کیف پول سخت‌افزاری دستگاهی فیزیکی است که به‌طور‌ویژه برای ذخیره‌سازی امن دارایی‌های دیجیتال طراحی شده است. این کیف پول‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار موجود است. برای مثال، کیف پول (Ledger Nano S) بسیار شبیه فلش مموری است.

استفاده از کیف پول سخت‌افزاری یکی از روش‌های ایمن‌ برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. کیف پول‌های سخت‌افزاری ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای دارند که امکان حمله هکرها را کاهش چشمگیری می‌دهند. این یعنی هکرها نمی‌توانند بدون اجازه مالک اصلی دارایی به دارایی‌ها دسترسی پیدا کنند. همچنین، کیف پول‌های سخت‌افزاری به کاربران اجازه می‌دهند تا انواع دارایی‌های دیجیتال خود را به‌صورت آفلاین و بدون نیاز به اتصال دائمی به اینترنت ذخیره کنند. بر‌این‌اساس، برخی افراد به کیف پول سخت‌افزاری «کیف پول سرد» می‌گویند.

زمانی‌که از کیف پول‌های آنلاین یا نرم‌افزاری استفاده می‌کنید، کلید دسترسی به کیف پول شما به‌صورت آنلاین ذخیره می‌شود؛ بنابراین، اگر وب‌سایت کیف پول شما هک شود، این خطر وجود دارد که ارزهای دیجیتالتان را از دست بدهید. خوشبختانه زمانی‌که از کیف پول سخت‌افزاری استفاده می‌کنید، این خطر وجود ندارد؛ چون در این نوع از کیف پول، از فضای ذخیره‌سازی آفلاین استفاده می‌شود.

علاوه‌براین، کیف پول‌های سخت‌افزاری پین‌کدی اضافی برای محافظت در‌برابر استفاده غیرمجاز دارند؛ پس اگر کیف پول سخت‌افزاری شما به‌سرقت برود یا گم شود، هیچ‌کس نمی‌تواند بدون داشتن پین‌کد به ارزهای دیجیتال شما دسترسی پیدا کند.

چرا به کیف پول سختافزاری نیاز داریم؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توانند انتخاب مناسبی برای کاربران دنیای ارزهای دیجیتال باشند. این کیف پول‌ها بسیاری از خطرهای خارج از اختیار کاربران را به‌‌حداقل می‌رسانند. برای نمونه، کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال خلأهای امنیتی مهم در صرافی‌های ارزهای دیجیتال یا بدافزارهایی را به‌حداقل می‌رسانند که از آسیب‌پذیری‌های روز صفر (Zero Day) در سیستم‌عامل‌های موبایل و دسکتاپ سوء‌استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، فراموش نکنید که کیف پول‌های سخت‌افزاری کاملاً امن نیستند. به‌عنوان مثال، در حادثه‌ای امنیتی، هکرها به کیف پول سخت‌افزاری لجر حمله کردند و با استفاده از روزنه‌ای، کامپیوترهای متصل به کیف پول‌های لجر را کنترل و بدافزار خود را روی آن‌ها اجرا کردند. در این‌جا، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که انجام این نوع حمله‌ها بسیار سخت‌تر از کلاه‌برداری‌های فیشینگ و هک‌ کیف پول‌های نرم‌افزاری است.

همچنین، در چند سال گذشته چشم‌انداز امنیت و قدرت ساختار این کیف پول‌ها بسیار پیشرفت کرده و استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار آسان‌تر شده است. این نوع از کیف پول‌ها ترکیب مناسبی از امنیت و راحتی را به شما ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت کیف پول سختافزاری با کیف پولهای داغ

به‌طور‌کلی، دو نوع کیف پول وجود دارد: یکی کیف پول نرم‌افزاری (کیف پول داغ) و دیگری کیف پول سخت‌افزاری (کیف پول سرد). هر‌کدام از آن‌ها از ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود بهره می‌برند و شباهت‌هایی نیز به یکدیگر دارند. درادامه، برخی از تفاوت‌های کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را مرور می‌کنیم.

طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال

حالت ذخیرهسازی

اگرچه هدف کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ذخیره و افزایش ایمنی دارایی‌های سرمایه‌گذاران است، نحوه ذخیره‌سازی آن‌ها تفاوت دارد. کیف پول سخت‌افزاری دارایی‌ها را به‌صورت آفلاین و با استفاده از رسانه‌ای فیزیکی بدون اتصال به اینترنت ذخیره می‌کند؛ در‌حالی‌که کیف پول نرم‌افزاری داده‌ها را روی کامپیوتر ذخیره می‌کند.

اکثر مردم کیف پول نرم‌افزاری را به‌دلیل سهولت استفاده و دسترسی آن ترجیح می‌دهند؛ اما قبل از اینکه کیف پول مناسب خود را انتخاب کنید، از امنیت حالت ذخیره‌سازی دارایی‌ها مطمئن شوید.

امنیت

امنیت بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزار بدین‌معنی نیست که کیف پول‌های نرم‌افزاری امن نیستند. با‌این‌حال، کیف پول‌هایی که کلیدهای خصوصی را روی کامپیوتر یا تلفن‌های هوشمند ذخیره می‌کنند، موجودی کاربران را در‌برابر طیف گسترده‌ای از حمله‌های هکرها آسیب‌پذیر می‌کنند. بدافزارها می‌توانند فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال در این دستگاه‌ها را شناسایی و موجودی کاربران را خالی کنند.

درمقابل، حتی اگر شخصی بتواند کیف پول سخت‌افزاری شما را به‌صورت فیزیکی به‌دست آورد، با وجود پین‌کدها نمی‌تواند دارایی‌ها را خرج کند؛ زیرا اگر چندین‌بار پین اشتباه وارد شود، دستگاه به‌طور‌خودکار به تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد.

وجوهی که از آن‌ها برای خرج‌کردن، سپرده‌گذاری (Staking)، وام‌دهی یا معامله (ترید) استفاده نمی‌شود، بهتر است به‌صورت سرد (آفلاین) ذخیره‌سازی شوند. کیف پول سخت‌افزاری وسیله‌ای مناسب برای دستیابی به این هدف است؛ حتی برای کاربرانی که دانش فنی کافی ندارند.

بیشتر بخوانید:

قیمت

یکی از تفاوت‌های اصلی کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قیمت آن‌هاست. همچنین، ازجمله عوامل تعیین‌کننده‌ در انتخاب کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری هزینه آن محسوب می‌شود. در‌نظر‌گرفتن تفاوت قیمت‌ها منطقی است؛ اما شایان ذکر است که دارایی‌های دیجیتال شما مهم هستند؛ به‌خصوص اگر مبلغ زیادی از سرمایه‌تان را به ارزهای دیجیتال اختصاص داده‌اید، بهتر است همیشه سعی کنید امنیتشان را به‌دلیل پرداخت هزینه کمتر به‌خطر نیندازید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری گران‌تر از کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند. کیف پول‌های نرم‌افزاری معمولاً رایگان هستند و فقط با گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود، دارایی دیجیتالتان را در برنامه‌های اغلب رایگان می‌توانید ذخیره کنید.

دسترسی

کیف پول سخت‌افزاری ممکن است در‌دسترس‌تر از کیف پول‌های نرم‌افزاری به‌نظر برسند؛ اما در واقعیت این‌طور نیست. تصور کنید دارایی‌هایتان را در کیف پول خود در آلمان ذخیره کرده‌اید و هفته بعد به ایالات متحده سفر خواهید کرد. این بدان‌معنی است که اگر کیف پول را همراه خودتان نبرید، تا وقتی از سفر برنگردید، به ارزهای دیجیتال خود دسترسی نخواهید داشت.

درمقابل، کیف پول نرم‌افزاری همیشه در‌دسترس است و نرم‌افزار را روی کامپیوتر شخصی یا تبلت یا تلفن هوشمند خود می‌توانید داشته باشید؛ بنابراین، هر‌جا که می‌روید، اگر دسترسی به اینترنت و برق وجود داشته باشد، کیف پول شما نیز در‌دسترس باقی می‌ماند. تنها چیزی که نیاز دارید، جزئیات ورود به سیستم است و ارزهای دیجیتال خود را در هر نقطه از جهان تنها در چند ثانیه می‌توانید ارسال و دریافت کنید.

چطور باید کیف پول سختافزاری انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کیف پول سخت‌افزاری مناسب، نکات گفته‌شده درادامه مقاله را در نظر بگیرید. ممکن است یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین برای کاربران تازه‌کار گیج‌کننده و نامناسب باشد و برای کاربران باتجربه‌تر مناسب بسیار راضی‌کننده به‌نظر برسد.

  • ویژگیهای امنیتی: بررسی کنید که آیا کیف پول احراز هویت دو‌مرحله‌ای و امضای چندگانه را ارائه می‌دهد یا خیر؟ آیا ویژگی پشتیبان‌گیری مانند عبارت ریکاوری (Seed) دارد یا خیر؟ این‌ها از ملزومات امنیتی کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند.
  • رابط کاربری و سهولت استفاده: برخی کیف پول‌ها برای مبتدیان مناسب‌تر هستند و برخی دیگر برای کاربران پیشرفته‌تر. ابتدا درباره این موضوع تحقیق و دیدگاه‌های کاربران دیگر را مطالعه کنید تا پس از خرید پشیمان نشوید.
  • ارزهای پشتیبانیشده: پیش از خرید کیف پول، مطمئن شوید کیف پول مدنظرتان از ارزهای دیجیتالی که قصد دارید آن‌ها را ذخیره کنید، پشتیبانی می‌کند یا خیر. تمام کیف پول‌ها از همه ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند.
  • سیستمعاملهای پشتیبانیشده: همه کیف پول‌ها با همه سیستم‌عامل‌ها سازگار نیستند؛ بنابراین، قبل از خرید مطابقت کیف پول با کامپیوتر شخصی خود را بررسی کنید.
  • سازگاری با پلتفرم: آیا می‌توانید کیف پول را به صرافی‌هایی وصل کنید که همیشه از آن‌ها استفاده می‌کنید؟ آیا کیف پول با برنامه غیرمتمرکز (Dapp) و صرافی غیرمتمرکز (DEX) شما درست کار می‌کند؟
  • قابلیت حمل: بررسی کنید که حمل روزانه کیف پول چقدر برایتان آسان است؟ اگر قصد دارید روزانه از ارزهای دیجیتال استفاده کنید و پرداخت‌هایتان را با آن‌ها انجام دهید، کیف پول‌ سخت‌افزاری انتخاب چندان مناسبی نخواهد بود.
  • شهرت: شهرت و سابقه فعالیت شرکت سازنده کیف پول از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ ازاین‌رو پیش از خرید، دیدگاه‌های مشتریان و اصالت شرکت سازنده کیف پول را بررسی کنید.

بهترین کیف پول سخت افزاری | خرید کیف پول سخت افزاری | قیمت کیف پول سخت افزاری دیجی کالا

درصورت گمکردن کیف پول سختافزاری، چه کاری باید انجام دهیم؟

یکی از نکات مثبت استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری این است که اگر کیف پول سخت‌افزاری شما گم یا خراب یا حتی سرقت شود، دارایی دیجیتالی‌تان از بین نمی‌رود.

تمام کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌همراه عبارات بازیابی سید (Seed) فروخته می‌شوند که گاهی اوقات با نام کیف‌پول‌های کاغذی شناخته می‌شوند. در زمان راه‌اندازی کیف پول سخت‌افزاری، به کاربر تعدادی (۱۲ یا ۲۴) واژه بازیابی داده می‌شود که همان نسخه پشتیبان یا بک‌آپ کیف پول است و باید در جایی امن یادداشت و نگه‌داری شود. در‌صورت به‌سرقت‌رفتن یا خرابی کیف پول سخت‌افزاری، برای دسترسی مجدد به دارایی‌ها کافی است آن ۱۲ یا ۲۴ کلمه را در کیف پول نرم‌افزاری وارد کنید. این قابلیت آرامشِ‌خاطر بیشتری برای کاربران فراهم می‌کند.

با‌این‌حال، بد نیست بدانید که حفظ عبارت بازیابی در مکانی امن بسیار مهم است. اگر کسی بتواند به عبارت بازیابی شما دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند کل ارزهای دیجیتال شما را برداشت کند. بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال ترجیح می‌دهند کیف پول سرد و عبارات بازیابی خود را در مکان‌های جداگانه نگه‌داری کنند تا در‌صورتی‌که یکی از آن‌ها به‌طور‌تصادفی از بین برود یا به‌خطر بیفتد، دیگری در مکانی امن باقی بماند.

مزایا و معایب کیف پولهای سختافزاری

کیف پول‌های سرد نیز مانند هر کالای دیگری در دنیا درکنار مزایایشان، معایبی نیز دارند. درادامه، مزایا و معایب مهم‌ این کیف پول‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب کیف پول سخت‌افزاری (طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال)

مزایای کیف پول سختافزاری

  • امکان کنترل داراییهای دیجیتال: کیف پول‌های سخت‌افزاری به شما امکان می‌دهند کلیدهای خصوصی خود را مدیریت کنید و مالکیت و کنترل کامل وجوه خود را در دست بگیرید. درحقیقت، هیچ شخص ثالثی دخالتی در مدیریت سرمایه شما ندارد.
  • امنیت حداکثری: کیف پول‌های سخت‌افزاری از‌نظر امنیت و رضایت مصرف‌کننده، از آزمون خود سربلند بیرون آمده‌اند. وقتی کارشناسان امنیتی آسیب‌پذیری این کیف پول‌ها را گزارش می‌کنند، سازندگان به‌سرعت مشکل را رفع می‌کنند. از‌آن‌جا‌که کلیدهای خصوصی همیشه آفلاین نگه داشته می‌شوند، در‌برابر نرم‌افزارهای مخرب مصون هستند؛ مگر در مواقعی که دستگاه معیوب باشد.
  • گزینههای پشتیبانگیری: اگر کیف پول خود را گم کردید، از عبارت بازیابی می‌توانید برای تولید مجدد کلید خصوصی و بازیابی دسترسی به وجوه خود با استفاده از کیف پول دیگری استفاده کنید
دکمه بازگشت به بالا