استان ها

اسرائیل تهدیدی علیه منافع راهبردی آمریکا است

نشنال اینترست بررسی کرد؛

روی کار آمدن کابینه‌ای افراطی در سرزمین های اشغالی، نه تنها نقاب دموکراسی را از چهره رژیم صهیونیستی انداخت، بلکه در حدی جبران ناپذیر، منافع واشنگتن را هم در سطح جهانی به چالش کشید.

گروه جهان خبرگزاری آنا- پایگاه تحلیلی «نشنال اینترست» در مقاله‌ای تحت عنوان «اسرائیل تهدیدی برای منافع آمریکا است»، به بررسی ابعاد آسیب ناشی از رابطه دولت واشنگتن با کابینه جدید رژیم صهیونیستی می‌پردازد.

 انتظار می رود که وقتی اسرائیل در مقام یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا، چنین آشکارا و عامدانه در مسیر نقض ارزش‌هایی گام برمی دارد که آمریکا مدعی ترویج آن‌ها است، دیر یا زود، در سایر نقاط جهان شاهد ناکامی‌های راهبردی ایالات متحده باشیم.

عبارت «ارزش‌های مشترک» را بار‌ها در سخنرانی رؤسای جمهور آمریکا به ویژه وقتی که روی همپیمانی با شرکای بین المللی مانور می‌دهند، شنیده ایم. اما کارشناسان حوزه سیاست خارجی هشدار می‌دهند که از زمان روی کار آمدن کابینه افراطی اسرائیل به نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو»، این ارزش‌ها با تهدید روبرو هستند.

هشدار‌ها از وقتی که لایحه «اصلاحات قضایی» رژیم صهیونیستی مطرح شد، با حساسیت بیشتری اعلام می‌شود چراکه بیم آن می‌رود که با کاهش حدود اختیارات دیوان عالی و واگذاری هرچه بیشتر آن‌ها به کابینه، اصل تفکیک قوا زیر سوال برود و با افتادن نقاب دموکراسی، چهره مستبد این رژیم بیش از پیش آشکار شود.

این برای آمریکایی که سال‌ها با اتکا به تبلیغات رسانه ای، تلاش کرده تا به دروغ اسرائیل را تنها دموکراسی خاورمیانه معرفی کند، یک معضل بزرگ است.

به نظر می‌آید که دولت واشنگتن به نوعی در دام نوعی اشتباه محاسباتی گرفتار است

البته، شاید به واسطه سوء محاسبه، این خوشبینی در بعضی سیاستمداران آمریکایی ایجاد شود که اگرچه ارزش‌های مشترک به عنوان یکی از ستون‌های رابطه واشنگتن-تل آیو به مخاطره افتاده، اما ستون دیگر یعنی «منافع مشترک» همچنان استوار به قوت خود باقی است.

اما نشانه‌های آشکاری برای به چالش کشیدن این خوشبینی ظاهری وجود دارد.

یکی از حوزه‌های مشخصی که در آنجا منافع آمریکا از سوی کابینه نتانیاهو به شدت به مخاطره می‌افتد، موضوع فلسطین است. سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و تشدید خشونت علیه فلسطینی ها، نه تنها در ماه گذشته به ایجاد نشست امنیتی «عقبه» منجر شد بلکه تردد کم سابقه مقامات آمریکایی به فلسطین اشغالی را نیز موجب شد که از آن جمله می‌توان به سفر «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و همچنین برنامه سفر «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده به اسرائیل اشاره کرد.

به نظر می‌آید که دولت واشنگتن به نوعی در دام این اشتباه محاسباتی گرفتار است چراکه وقتی «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و رهبر افراطی حزب «صهیونیسم مذهبی» خواستار محو شهرک «حواره» فلسطین شد، وزارت خارجه آمریکا اگرچه واکنش تندی نشان داد و این اظهارات را «غیرمسئولانه و منزجر کننده» توصیف کرد، اما همچنان بر ابعاد اخلاقی قضیه تاکید کرد و نه  آسیب‌های دیپلماتیک ناشی از آن.

آمریکا نباید فراموش کند که هرگونه بی ثباتی در سرزمین‌های اشغالی قابلیت این را دارد که به سرعت به اردن سرایت کند- کشوری که اغلب ساکنین آن فلسطینی الاصل هستند و با آن‌ها که ساکن کرانه باختری اند، هم ذات پنداری می‌کنند. 

اردن یکی از شرکای کلیدی آمریکا است و هرچه که به بی ثباتی این کشور عربی منجر شود، منافع راهبردی واشنگتن در سطح منطقه را به مخاطره می‌اندازد.

از آمریکای لاتین تا آسیا و حتی ایران، واشنگتن هرگونه مداخله‌ای را به اسم دفاع از آزادی بیان، توجیه کرده است

سایر شرکای منطقه‌ای واشنگتن هم از آسیب‌های افراطی که در کابینه نتانیاهو جریان دارد در امان نیستند. البته، دولت‌های مصر، عربستان سعودی یا اعراب حاشیه خلیج فارس ممکن است خود را از عواقب طوفانی که در فلسطین اشغالی است مصون ببینند، اما ملت‌های آن‌ها به نشانه همدردی با برادران و خواهران مسلمانشان دست به اعتراض خواهند زد که هرگونه سرکوب احتمالی آن‌ها نقض آزادی بیان تلقی می‌شود و این برای وجهه آمریکا که خود را به عنوان مدافع آزادی بیان جا زده، بسیار بد خواهد بود. 

از آمریکای لاتین تا آسیا و حتی ایران، واشنگتن هرگونه مداخله‌ای را به اسم دفاع از آزادی بیان، توجیه کرده است و سکوت در برابر سیاست‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی، دولت واشنگتن را با اتهام برخورداری از «استاندارد‌های دوگانه» روبرو می‌کند. 

آمریکایی که تلاش می‌کند تا مثلا از تشویق به نافرمانی مدنی به عنوان اهرمی علیه دولت ایران استفاده کند، اکنون متهم به سکوت در برابر خشونت‌های رژیم صهیونیستی است.

کابینه نتانیاهو، آمریکا را از جوانب متعدد آسیب پذیر کرده به ویژه آنکه دیگر نمی‌تواند چین را هم به سرکوب جریان‌های دموکراسی خواهانه در تایوان یا هنگ کنگ متهم کند.

با این اوصاف، خسارتی که نتانیاهو به آمریکا می‌زند نه تنها از دایره ارزش‌های مشترک فراتر رفته، بلکه با عبور از مرز‌های خاورمیانه، دومینو وار منافع حیاتی واشنگتن را در سطح جهان به مخاطره می‌اندازد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا