ورزشی

ویتامین D کلیدی برای جلوگیری از ابتلا به زوال عقل

تحقیقات نشان داد؛

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند از مغز شما در برابر زوال عقل محافظت کند

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، تحقیقات قبلی نشان داده بود که سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. این هورمون به حذف آمیلوئید از مغز کمک می‌کند – تجمع آن نشانه بیماری آلزایمر است – و همچنین ممکن است به جلوگیری از تجمع «تاو»، پروتئین دیگری که در ایجاد زوال عقل نقش دارد، کمک کند.

در حالی که ویتامین D از طریق نور مستقیم خورشید و رژیم غذایی به دست می‌آید، مطالعات به طور مداوم نشان داده است که حدود ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها دچار کمبود D هستند، که این رقم بسته به سن و رنگ پوست و سایر عوامل بیشتر است.

محققان ارتباط بین زوال عقل و مکمل‌های ویتامین D را در نزدیک به ۱۲۴۰۰ نفر که میانگین سنی ۷۱ سال داشتند و در شروع مطالعه به زوال عقل مبتلا نبودند، بررسی کردند. این گروه ۴۶۳۷ مکمل ویتامین D مصرف کردند.

از ۲۶۹۶ شرکت‌کننده‌ای که بعد از یک دهه  به زوال عقل مبتلا، ۷۵ درصد قبل از تشخیص، مکمل‌های ویتامین D مصرف نکرده بودند.

زهینور اسماعیل، محقق ارشد و استاد دانشگاه کلگری و دانشگاه اکستر، گفت: یافته‌های ما بینش‌های کلیدی در مورد گروه‌هایی ارائه می‌دهد که ممکن است به طور خاص برای مکمل‌های ویتامین D مورد هدف قرار گیرند. به طور کلی، ما شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های اولیه ممکن است قبل از شروع زوال عقل مفید باشد.

محققان دریافتند در میان ۴۶۳۷ شرکت‌کننده‌ای که مکمل‌های ویتامین D مصرف می‌کردند، ۴۰ درصد کمتر از گروهی که مکمل ویتامین D مصرف می‌کردند، تشخیص زوال عقل کمتر بود.

همچنین این مطالعه نشان داد که چند زیرمجموعه از شرکت‌کنندگان بیشتر از مکمل‌های ویتامین D  سود می‌برند: زنان، آن‌هایی که شناخت طبیعی دارند و در مقابل اختلالات خفیف، و افرادی که ژن APOE-e۴ را ندارند.

حدود ۴۰ تا ۶۵ درصد از مبتلایان به زوال عقل حامل ژن APOE-e۴ هستند. این ژن با تنظیم متابولیسم لیپید مرتبط است و با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است. محققان معتقدند افرادی که دارای این ژن هستند ویتامین D را از روده جذب می‌کنند که به طور بالقوه کارایی مکمل‌ها را تغییر می‌دهد.

بایرون کریس، یکی از نویسندگان و مدرس ارشد علوم اعصاب در دانشگاه اکستر، می‌گوید: «پیشگیری از زوال عقل یا حتی به تعویق انداختن شروع آن با توجه به تعداد فزاینده افراد مبتلا، بسیار مهم است.  این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین D ممکن است در پیشگیری یا به تاخیر انداختن زوال عقل مفید باشد.»

این مطالعه در مجله Alzheimer’s & Dementia منتشر شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا