فرهنگ و سینما

رمضان ۲۰۲۳ در جهان اسلام /۱/

ایسنا/خراسان رضوی ماه رمضان، مقدس‌ترین ماه در تقویم هجری (قمری) اسلامی است. مسلمانان اعتقاد راسخ دارند در این ماه بزرگ بود که جبرئیل از آسمان فرود آمد و پیام خداوند را بر حضرت محمد (ص) نازل کرد.

در ماه رمضان، مسلمانان موظفند با روزه‌داری میزان تسلیم روحی و جسمی خود را در برابر خداوند بالا ببرند. یعنی مسلمانان باید از صبح تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن خوددداری کنند.

تاریخ و تقویم رمضان ۲۰۲۳

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همواره با عرفان و تعمق همراه است. تاریخ دقیق آغاز ماه به‌طور سنتی توسط علما/مقامات دینی تعیین می‌شود زیرا به دنبال مشاهده برخی رؤیت‌های مربوط به ظاهر و چرخه ماه است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که به دلیل چرخه ماه، تاریخ‌های ماه رمضان در کشورهای مختلف (البته معمولاً فقط یک روز) متفاوت است بنابراین پاسخ به این سوال که ماه رمضان ۲۰۲۳ چه زمانی آغاز می‌شود تا حد زیادی به محل زندگی شما بستگی دارد.

اتحادیه بین‌المللی علوم نجوم و فضایی در امارات اعلام کرد که ماه رمضان سال ۲۰۲۳ احتمالاً در روز پنجشنبه ۲۳ مارس ۲۰۲۳ خواهد بود و انتظار می‌رود ماه رمضان سال ۲۰۲۳، ۳۰روزه باشد، به این معنی که عید فطر به احتمال زیاد در روز پنجشنبه، ۲۰ آوریل یا جمعه، ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ خواهد بود.

چرا ماه رمضان هر سال در تاریخ‌های مختلف شروع می‌شود؟

ماه رمضان هر سال ۱۰ تا ۱۲ روز زودتر شروع می‌شود به این دلیل است که تقویم اسلامی بر اساس تقویم هجری قمری با ماه‌هایی ۲۹ یا ۳۰ روزه است.

هلال ماه رمضان ۲۰۲۳ در برخی از نقاط جهان ۲۱ مارس و برخی ۲۲ مارس است. ماه رمضان ممکن است در هند، پاکستان، بنگلادش و سایر کشورهای جنوب آسیا یک روز دیرتر شروع شود، یعنی از غروب ۲۳ یا ۲۴ مارس، رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری که به رؤیت هلال ماه بستگی دارد.

رمضان ۲۰۲۳ در جهان اسلام /۱/

مراسم ماه مبارک رمضان در سراسر جهان اسلام

در اکثر کشورهای اسلامی یا عمدتا مسلمان، ساعات کار و مدرسه در ماه رمضان کوتاهتر است. رستوران‌های داخل محوطه هتل‌ها باز اما همه رستوران‌های دیگر عمدتاً در طول روز بسته هستند و برخی فقط برای صرف غذا پذیرای مهمان نیستند. برای کسانی که روزه نمی‌گیرند، خوردن غذا و نوشیدنی در طول روز به‌طور کلی غیرقابل قبول تلقی می‌شود حتی در برخی کشورها مجازات قانونی دارد.

الجزایر

مانند سایر کشورهای خاورمیانه، رمضان در الجزایر همیشه رویدادی شادی‌آور بوده است. علاوه بر این، هر چقدر هم که آداب و رسوم و سنت‌های قدیمی آنان متفاوت باشد، همه حول محور سخاوت، خیریه و خویشاوندی می‌چرخند. به این ترتیب، مسلمانان در سراسر الجزایر، رمضان را فرصتی عالی برای رقابت در کسب برکات و لطف خداوند از طریق انجام کارهای نیک می‌دانند.

رمضان سال ۲۰۲۳ در الجزایر روز چهارشنبه ۲۲ مارس ۲۰۲۳ و پس از آن جشن عید فطر در روز پنجشنبه ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ است.

بحرین

مردم بحرین در فضای آرامش‌بخش ماه رمضان که با احساس خویشاوندی، خیریه و معنویت مشخص می‌شود، شادی می‌کنند. این نوع خویشاوندی و خیرخواهی به ویژه در مساجد سراسر بحرین که در آن افطار رایگان برای مسلمانان و غیرمسلمانان ارائه می‌شود، قابل مشاهده است. پیش از همه‌گیری هرساله این وعده‌های افطاری رایگان در طول ماه رمضان برای حدود ۱۲هزار نفر به لطف خیرینی که می‌خواستند نامشان باقی بمانند، ارائه می‌شد.

رمضان سال ۲۰۲۳ در بحرین روز چهارشنبه ۲۲ مارس ۲۰۲۳ و پس از آن جشن عید فطر در روز جمعه ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ است.

بنگلادش

ماه رمضان ۲۰۲۳ وعده می‌دهد که ماه پر جنب و جوشی در بنگلادش باشد. سنت‌های آشپزی این کشور عملاً روزه‌داران را مجبور می‌کند به خیابان‌ها بروند و از بوفه در فضای باز لذت ببرند. با نزدیک شدن به غروب آفتاب، مردم به‌طور غیرقابل توضیحی جذب این بازارهای افطاری سنتی در داکا و دیگر شهرها می‌شوند، زیرا آنها غذاهای مختلفی که برای افطار مناسب به نظر می‌رسد را سرو می‌کنند.

رمضان سال ۲۰۲۳ در بنگلادش در روز چهارشنبه ۲۲ مارس ۲۰۲۳ و پس از آن جشن عید فطر در روز جمعه ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ است.

رمضان ۲۰۲۳ در جهان اسلام /۱/

مصر

فانوس سنتی، یکی از محبوب‌ترین نمادهای مرتبط با ماه رمضان در مصر است و حتی هویت مصری را در نام خود جای داده است. فانوس از مصر سرچشمه گرفت اما به جنبه فرهنگی غالب جهان اسلام تبدیل شده است، به ویژه در ماه فداکاری تزلزل‌ناپذیر، قدمت آن به قرن‌ها قبل باز می‌گردد. گمان می‌رود که این فانوس‌های عامیانه با طراحی زیبا در زمان خلیفه المعز لدین‌الله، زمانی که مصری‌های فانوس‌دار هنگام ورودش به قاهره در ماه رمضان از او استقبال کردند، به وجود آمدند.

ماه رمضان ۲۰۲۳ در مصر در روز پنجشنبه ۲۳ مارس ۲۰۲۳ و پس از آن جشن عید فطر در روز جمعه ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ است.

هند

سهریوالاها (یا زوهریدارها) دهلی نشان دهنده فرهنگ و میراث قدیمی مغولی این شهر و بخشی از سنت مسلمانان است که برای قرن‌ها ادامه داشته است. در ماه رمضان، سهریوالاها در اولین ساعات صبح در خیابان‌های شهر پرسه می‌زنند و با ذکر نام خدا و پیامبر به عنوان هشداری برای مسلمانان در نزدیک شدن به سحر عمل می‌کنند. این رسم چند صد ساله هنوز در بخش‌هایی از دهلی قدیم، به‌ویژه در مناطقی که جمعیت زیادی از مسلمانان ساکن هستند، انجام می‌شود. انتظار می‌رود سهریوالا به دنبال اعلام رسمی تاریخ رمضان ۲۰۲۳ در هند به وظیفه خود عمل کنند.

در سال ۲۰۲۳، ماه رمضان در هند احتمالاً در روز پنجشنبه، ۲۳ مارس ۲۰۲۳ است. انتظار می‌رود رمضان ۳۰ روز باشد، به این معنی که عید فطر به احتمال زیاد در روز جمعه، ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ خواهد بود.

اندونزی

اندونزی، مجمع الجزایر متنوعی است که از هزاران جزیره و صدها گروه قومی تشکیل شده است. این تنوع ناگزیر باعث ایجاد سنت‌های منحصر به فرد ماه رمضان می‌شود که میلیون‌ها مسلمان آن را اجرا می‌کنند. یکی از سنت‌های قابل توجه، مراسم پاکسازی مسلمانان اندونزی است که درست قبل از شروع ماه رمضان انجام می‌دهند؛ مردان، زنان و کودکان نیت کرده و در چشمه‌ها، استخرها و حتی حمام شخصی خود غسل می‌کنند. آنها به طور کامل از سر تا پا شسته می‌شوند که نشان دهنده یک وضعیت جسمی و روحی پاک است تا خود را در برابر خداوند متعال تسلیم کنند.

در سال ۲۰۲۳، ماه رمضان در اندونزی به احتمال زیاد در روز چهارشنبه، ۲۲ مارس ۲۰۲۳ است. انتظار می‌رود ماه رمضان ۳۰ روزه باشد، به این معنی که عید فطر به احتمال زیاد در روز جمعه، ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ خواهد بود.

منابع

muslimaid.org

blog.wego.com

islamic-relief.org

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا