فرهنگ و سینما

تعظیم‌ شعائر یک تکلیف است

یک استاد حوزه با اشاره به آیه ۳۲ سوره حج گفت: با توجه به آیه شریفه، خداوند متعال انتظار تعظیم شعائر الهی را از همه مؤمنین دارد. در واقع تک‌تک انسان‌ها، افراد و مومنین باید تعظیم شعائر الهی را داشته باشند. البته کسی که توان و قدرت پیدا کرده و همچنین توفیق تعظیم شعائر خواهد داشت که تقوا قلبی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با ایسنا در تفسیر آیه‌ ۳۲ سوره مبارکه حج «ذلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد این کار ناشی از تقوای قلب‌ها ست».

وی ادامه داد: چند نکته‌ از این آیه می‌توان بدست آورد، نکته اول اینکه با توجه به آیه شریفه، خداوند متعال انتظار تعظیم شعائر الهی را از همه مؤمنین دارد. در واقع تک‌تک انسان‌ها، افراد و مومنین باید تعظیم شعائر الهی را داشته باشند.

این استاد حوزه با طرح این سوال که منظور از شعائر الهی چیست؟ خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که شعائر جمع “شَعیرَه” به معنای علامت و نشانه است. یعنی اعمال و دستوراتی که نشانه و شریعت است، به عنوان شعائر الهی به شمار می‌رود که باید با عظمت در جامعه مطرح شود. 

حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی خاطرنشان کرد: گاهی شنیده می‌شود که برخی می‌گویند این مناسک و ظواهر خیلی اهمیتی ندارد در حالی که این درست نیست، شارع مقدس خداوند متعال در این آیه می‌فرماید شعار و علامت دین باید تقویت شود.

وی با طرح این سوال که تعظیم شعائر خاستگاهش کجا است؟ تصریح‌کرد: نکته سوم و پرسش به این سوال را خداوند این‌گونه پاسخ می‌دهد که این خاستگاه از تقوای قلوب می‌آید یعنی کسی به تعظیم شعائر خواهد پرداخت که قبل از تقوا در اعمال؛ تقوای در قلب داشته باشد که آن نیز شامل استقرار ایمان در قلب است، پس‌ کسی که توان و قدرت پیدا کرده و همچنین توفیق تعظیم شعائر خواهد داشت که تقوا قلبی داشته باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا