اقتصادیکسب و کار استانها

آینده مبهم ارز دیجیتال ترون و توجه هولدرها به این ارز

ارز دیجیتال ترون یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های بلاک‌چینی در بازار ارزهای دیجیتال است، یک پلتفرم بلاک‌چینی قدرتمند که قصد دارد انقلابی در عرصه سرگرمی و اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال ایجاد کند. این ارز دیجیتال یکی از موردتوجه‌ترین پروژه‌های بلاک‌چینی غیرمتمرکز بازار به شمار می‌رود که توجه هر سرمایه‌گذاری را به خود جلب می‌کند. همچنین علاوه بر توجه سرمایه‌گذاران، توجه تولید‌کنندگان محتوا در اینترنت نیز به سوی ترون جلب می‌شود چرا که ترون به تولید‌کنندگان محتوا بابت فعالیتشان در شبکه پاداش می‌دهد.

300 ترون چند تومان است | آیا ارز دیجیتال ترون قانونی است | آینده ارز ترون

ترون چیست؟

ترون (TRX) یک پلتفرم بلاک‌چین غیرمتمرکز است که از طریق فناوری‌ بلاک‌چین و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، مشغول تمرکززدایی اینترنت است. شبکه ترون که در سال 2017 توسط جاستین سان (Justin Sun) راه‌اندازی شده است، از قراردادهای هوشمند با توان عملیاتی بالا پشتیبانی می‌کند و موفق شده است که از زمان راه‌اندازی تا به امروز، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد و آن را حفظ کند. در جولای سال 2018، مدیران پشت ارز دیجیتال ترون، بیت‌تورنت (BitTorrent) که در زمینه خدمات غیرمتمرکز پیشگام است و نزدیک به 100 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد را خریداری و در اکوسیستم ترون ادغام کردند.

هدف ترون ایجاد یک پلتفرم با موضوع سرگرمی است که محتوای دیجیتالی را به صورت رایگان و جهانی در پلتفرم خود عرضه می‌کند و مزایای فناوری ذخیره‌سازی توزیع شده را به تولید‌کنندگان محتوا ارائه می‌دهد. علاوه بر این، پلتفرم ترون اشتراک‌گذاری آسان و مقرون به صرفه محتوای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم می‌کند و به طور کلی، فضایی مناسب برای کاربران خود فراهم می‌کند تا بتوانند محتوا یا اپلیکیشن‌های مورد نظرشان را بدون وابسته بودن به سرویس‌های متمرکز ایجاد کنند. شبکه ترون مقیاس‌پذیر است و قابلیت‌های گسترده‌ای دارد، به طوری که می‌تواند حجم بسیار زیادی از داده‌های برنامه‌های غیرمتمرکز و توزیع یافته را پشتیبانی کند.

علاوه بر این، ترون دارای بزرگ‌ترین عرضه جهانی استیبل‌کوین است و پیشی گرفتن آن از میزان عرضه استیبل‌کوین معروف بازار یعنی تتر (USDT) در بلاک‌چین اتریوم در آوریل سال 2021 میلادی، گواهی بر این موضوع است. همچنین لازم به ذکر است که ترون در دسامبر سال 2021، پس از کاملاً غیرمتمرکز شدن به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) تبدیل شد. پس از آن، بنیاد ترون (TRON Foundation) اقدام به انتشار ترونیکس (TRX) کرد، یک توکن مبتنی بر پروتکل ترون که به عنوان واحد پولی اساسی در پلتفرم عمل می‌کند و به تولید‌کنندگان محتوا، هنرمندان و دیگر دسته از کاربران بابت فعالیت‌هایشان پاداش می‌دهد.

تمامی توکن‌های مبتنی بر ترون به طور پیش‌فرض از ترونیکس به عنوان یک وسیله مبادله استفاده می‌کنند تا کارمزدی برای تراکنش‌ها پرداخت نکنند. به طور کلی، در پاسخ به این سؤال که ترونیکس چیست، می‌توان گفت که ترونیکس توکنی است که تمامی تراکنش‌ها و فعالیت‌های شبکه را هدایت می‌کند و به تولید‌کنندگان محتوا و هنرمندان، بابت فعالیتشان پاداش می‌دهد. ترون همواره سعی کرده است که با به‌کارگیری بازاریابی قدرتمند و همچنین ایجاد داده‌های تقلبی در شبکه، از دو رقیب جدی خود یعنی اتریوم (ETH) و ایاس (EOS) پیشی بگیرد.

آیا آینده ترون مشابه با رشد بیت‌کوین صعودی خواهد بود؟

 قبل از پیش‌بینی آینده ترون و شباهت آن به رشد بیت‌کوین (BTC)، بهتر است این مورد را در نظر بگیریم که هدف این دو ارز دیجیتال نسبت به سایر رمزارزها متفاوت است. بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال عرضه شده در بازار ارزهای دیجیتال است و به نوعی پایه‌گذار فناوری بلاک‌چین محسوب می‌شود. همچنین سایر ارزهای دیجیتال بعدها به عنوان فورکی از بیت‌کوین ایجاد شدند. هدف بیت‌کوین تغییر سیستم مالی جهانی و تبدیل آن به یک سیستم غیرمتمرکز است که تحت نظارت هیچ سازمان یا ارگانی قرار ندارد.

از سوی دیگر، ارز دیجیتال ترون در تلاش است تا اینترنت را غیرمتمرکز کند و سیستمی بالا بیاورد که انواع محتوا را تحت شبکه بلاک‌چین از تولیدکننده‌ی محتوا به مصرف‌کننده می‌رساند. همچنین توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا به وسیله قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز ایجاد کنند و مالیکت آن را برای خود حفظ کنند. ترون در جولای ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون رشد فوق‌العاده‌ای را مانند بیشتر ارزهای دیجیتال بازار تجربه کرده است؛ بنابراین، آیا می‌توان آینده ترون را مانند بیت‌کوین پرسود دانست؟

قیمت ترون در سال 2030 چقدر خواهد بود؟

با وجود نوسانات همیشگی در بازار ارزهای دیجیتال و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن رویدادهای جهانی، پیش‌بینی دقیق قیمتی ترون و هیچ ارز دیجیتال دیگری در بازار ارزهای دیجیتال ممکن نیست. با این حال، برخی از تحلیلگران با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و همچنین بررسی نمودار فاندامنتال پروژه ترون، قیمت آینده این ارز دیجیتال محبوب را پیش‌بینی کرده‌اند. اگرچه این پیش‌بینی‌ها نیز دقیق نیستند، اما بینشی جالب‌توجهی نسبت به ارز دیجیتال ترون به ما می‌دهند.

پیش‌بینی‌ تحلیلگران متفاوت از دیگری است، یکی پیش‌بینی می‌کند که ترون در سه سال آینده به 1 دلار خواهد رسید و دیگری پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال 2023 میلادی، ارز دیجیتال ترون به 1 دلار خواهد رسید. همچنین عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند که ترون تا سال 2030 میلادی، به ارزش بیشتری دست خواهد یافت و حداقل در قیمت 5 دلار قرار خواهد گرفت. با این حال، این پیش‌بینی نیز تضمین شده نیست چرا که در بازار ارزهای دیجیتال همه چیز سریع اتفاق می‌افتد.

جمع‌بندی

عرضه توکن بومی ترون یعنی ترونیکس محدود است، به این معنی که تنها تعداد مشخصی از آن تولید و عرضه شده است و دیگر تولید نخواهد شد. این ویژگی این امتیاز را به ارز دیجیتال ترون داده است تا در دراز‌مدت بر ارزشش افزوده شود چرا که با گذشت زمان، تعداد توکن‌ها کمتر می‌شود و در مقابل ارزش ترون بالاتر می‌رود. تحلیلگران نیز هر کدام نظر متفاوتی در خصوص آینده ترون دارند، اما با بررسی ویژگی‌ها و قدرت سخت‌افزاری ارز دیجیتال ترون، می‌توان به دید وسیع‌تری نسبت به این ارز دیجیتال دست پیدا کرد و آینده این ارز دیجیتال را متصور شد.

علیرضا اصیلی

علیرضا اصیلی فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و علاقمند به حوزه کریپتو کارنسی است. مقالات اون در زمینه کریپتو کارنسی در وبسایت سرمایکس و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شده است.
دکمه بازگشت به بالا