علمی و پزشکی

مردان افسرده چه علائمی دارند؟

آفتاب‌‌نیوز :

حال و روز بسیاری در طول دوران زندگی دچار رخوت و سستی شده و گاهی بروز چنین حالتی فرد را در ورطه آزار دهنده و بعضا خطرناک بیماری افسردگی قرار می‌دهد. افسردگی در زنان و مردان منجر به از دست رفتن انگیزه و شادی و نشاط زندگی می‌شود، اما افسردگی در افراد مختلف با نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند.

افسردگی در مردان بیشتر در سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی دیده می شود. با این حال، بسیاری از مردان ممکن است افسردگی خود را تا سن ۴۰ یا ۵۰ سالگی تشخیص ندهند. آنها ممکن است افسردگی خود را به طرق مختلف بپوشانند. اما ممکن است ناشی از عوامل استرس زا در خانواده و زندگی باشد که در آن سن و در طول یک بحران میانسالی رخ می دهد. در این گزارش تلاش کرده‌ایم علائمی را نام ببریم که مردان هنگام افسردگی از خود نشان می‌دهند.

۱- خستگی

افرادی که زیر بار تغییرات روحی و جسمی افسرده شده‌اند، احساس خستگی می‌کنند. کارآیی آنها پایین می‌آید و انرژی کافی برای فعالیت روزانه و حتی فکر کردن هم ندارند. مردان ممکن است بیشتر از زنان خستگی‌ها را با دیگر نشانه‌های افسردگی نشان دهند.

۲- زیاد یا کم خوابیدن

مشکلات خواب همچون بی‌خوابی، صبح خیلی زود از خواب بیدار شدن و یا حتی بیش از حد خوابیدن نشانه‌های رایج افسردگی هستند. برخی از افراد ۱۲ ساعت در شبانه روز می‌خوابند و حتی پس از بیدار شدن هم احساس خستگی دارند یا بیدارخوابی داشته و هر دو ساعت یکبار از خواب بیدار می‌شوند. همچون خستگی، مشکلات خواب نیز از دیگر نشانه‌های اصلی افسردگی است مردان باید در این خصوص با پزشک مشاوره کنند.

۳- درد معده یا درد کمر

مشکلاتی که در مسیر سلامتی افراد مانند سردرد یا کمردرد وجود دارد در افرادی که دچار افسردگی هستند بسیار معمول است. البته مردان این موضوع را درک نمی‌کنند که دردهای مزمن و ناهنجاری‌های گوارشی می‌تواند در نتیجه افسردگی باشد، اما باید توجه کرد مردانی که افسرده هستند ناراحتی‌های جسمانی بیشتری دارند.

۴- زود عصبانی شدن

مردانی که افسرده هستند اغلب نشانه‌هایی از خشم و عصبانیت زودهنگام از خود بروز می‌دهند. ممکن است هنگامی که در مورد مسائل احساسی صحبت می‌کنند، این موارد به عصبانیت ختم شود. افکار منفی اغلب اوقات نشانه‌های افسردگی است و مردان افسرده اصولا به این دلیل زود عصبانی می‌شوند که در ذهن خود افکار منفی می‌پرورانند.

۵- مشکل در تمرکز

افسردگی می‌تواند توانایی‌های یک مرد را در پردازش اطلاعات و تمرکز روی کارها و وظایف خود کاهش دهد. افرادی که به طور مدام به مسائل منفی فکر می‌کنند، به طور خودکار تمرکز خود را روی کارهای‌شان از دست می‌دهند.

۶- عصبانیت یا خصومت

برخی از مردان افسردگی خود را با نشانه‌هایی همچون خصومت، عصبانیت یا پرخاشگری نشان می‌دهند. مردی که احساس می‌کند در کاری دچار نقصان یا کمبودی شده است شاید برای جبران این کاستی بخواهد نشان دهد که همچنان قوی و تواناست اما عصبانیت و خصومت این موضوع را برعکس جلوه می‌دهد. البته باید دقت کرد عصبانیت و خصومت با تندخویی و زودخشمگین شدن فرق دارد. عصبانیت احساس قوی‌تری از تندخویی است.

۷- اضطراب

برخی از مردان افسردگی خود را با استرس و اضطراب زیاد نشان می‌دهند. البته استرس فقط نشانه افسردگی در مردان نیست بلکه می‌تواند خود نیز دلیلی برای افزایش افسردگی باشد، به طوری که زیاد در معرض استرس بودن می‌تواند منجر به ایجاد تغییراتی در بدن و مغز شده و منجر به افسردگی شود.

۸- نگرانی

ارتباط تنگاتنگی بین نگرانی و افسردگی وجود دارد. مردان در تجربه نگران بودن شبیه زنان نیستند، در حقیقت ناهنجاری‌های دلواپسی و اضطراب دو برابر بیشتر از مردان است اما برای مردان صحبت کردن در مورد نگرانی‌هایشان بسیار آسان‌تر از صحبت کردن در مورد غم‌هایشان است. به طوری که مردان خیلی راحت می‌توانند در مورد نگرانی خود برای از دست دادن کار یا مشکلات کاری صحبت کنند.

۹- مصرف مواد مخدر

احتمال زیادی وجود دارد که افراد مصرف کننده الکل یا معتاد به مواد مخدر افسرده باشند. بیشتر مردان برای پوشاندن شرایط سخت زندگی خود اصولا به جای درمان بیماری به سوی مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.در چنین حالتی این افراد فقط خود را گول می‌زنند؛چراکه راه بیراهه ای را طی می کنند.برای اینکه افراد از افسردگی بروز کرده خلاصی یابند مراجعه به یک روان شناس در وهله اول می تواند مسیر درمان بیماری افسردگی را روشن کند؛ در نتیجه مصرف مواد مخدر آدرس بیراهه و گمراه کننده ای است که برخی برای فرار از واقعیت بیماری خود و سرخوشی لحظه ای به آن پناه می برند. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

دکمه بازگشت به بالا