علمی و پزشکی

با این مواد غذایی قلب خود را جلا ببخشید

آفتاب‌‌نیوز :

 بیماری‌های قلبی عروقی‌ها بیماری‌هایی هستند که بر قلب و عروق خونی تأثیر می‌گذارند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری‌های قلبی عروقی سالانه جان ۱۷٫۹ میلیون نفر را می‌گیرند.

تنگ شدن یا انسداد شریان‌های خون رسانی به قلب، سکته مغزی یا آنوریسم که بر جریان خون به مغز تأثیر می‌گذارد و بیماری‌های عروق خونی در بازو‌ها و پا‌ها همگی در زیر چتر بیماری‌های قلبی عروقی گنجانده شده است.

به گفته محققان عوامل خطر رفتاری برای بیماری‌های قلبی عروقی به خوبی شناخته شده است و شامل رژیم غذایی ناسالم و چاقی، عدم تحرک بدنی، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل می‌شود. کارآزمایی‌های تصادفی سازی و کنترل شده قبلی و مطالعات مشاهده‌ای نشان داده اند که در مورد رژیم غذایی، میزان کربوهیدرات‌های مصرف شده بر سلامت قلب و عروق تأثیری ندارد.

پژوهشگران توضیح می‌دهد: کربوهیدرات‌ها بر اساس ترکیب شیمیایی طبقه بندی شده و شامل قند‌ها می‌شوند. قند‌ها بیشتر به دو گروه قند‌های آزاد و قند‌های غیرآزاد طبقه بندی می‌شوند. قند‌های آزاد توسط سازنده یا مصرف کننده به مواد غذایی اضافه می‌شوند و شامل قند‌هایی می‌شوند که در عسل، شربت ها، شهد‌ها یا آب میوه‌های شیرین وجود دارند، اما قند‌های غیرآزاد عمدتاً شامل قند‌های طبیعی موجود در میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی می‌شوند.

آژانس‌های بهداشت عمومی در سراسر جهان توصیه می‌کنند که مصرف قند‌های آزاد را برای کاهش خطر افزایش وزن و پوسیدگی دندان محدود کنید. به عنوان مثال، سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) توصیه می‌کند که بزرگسالان روزانه بیش از ۳۰ گرم قند آزاد مصرف نکنند. به گزارش سیناپرس، برای آگاهی بهتر، ۳۰ گرم معادل حدود هفت حبه قند است.

جدیدا یک مطالعه بزرگ در بریتانیا ارتباط بین بیماری‌های قلبی عروقی و کیفیت کربوهیدرات‌های مصرفی را به جای کمیت مورد بررسی قرار داده است. شرکت کنندگان با استفاده از ابزار ارزیابی آنلاین ۲۴ ساعته رژیم غذایی، میزان مصرف ۲۰۶ ماده غذایی و ۳۲ نوشیدنی را تحت نظر گرفتند و کربوهیدرات‌ها را بر اساس نوع و منبع تقسیم بندی کردند.

انواع کربوهیدرات‌ها شامل قند‌های آزاد، قند‌های غیرآزاد و فیبر بودند. منابع کربوهیدرات‌ها نشاسته غلات تصفیه شده شامل نان سفید، ماکارونی سفید و برنج، غلات، پیتزا، کراکر، کیک، شیرینی و دسر و نشاسته‌های سبوس دار شامل دانه‌های قهوه‌ای و نان سبوس دار، ماکارونی سبوس دار و برنج قهوه‌ای می‌شدند.

در ادامه نمونه خون از شرکت کنندگان برای اندازه گیری سطوح چربی خون شامل کلسترول و تری گلیسیرید گرفته شد و شرکت کنندگان در طول سال‌ها تحت نظر قرار گرفتند تا مشخص شود آیا آن‌ها به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شده اند یا خیر.

نتایج نشان داد که مصرف قند‌های آزاد به طور کلی با بیماری‌های قلبی عروقی و به طور خاص با بیماری عروق کرونر و سکته به طور مثبت ارتباط مثبتی دارد. مصرف قند آزاد همچنین منجر به افزایش سطح چربی خون یا تری گلیسیرید شد. برعکس، دریافت فیبر بیشتر برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یافت شد.

مطالعات فعلی هیچ ارتباطی بین مقدار کربوهیدرات مصرفی و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نشان نداد. در عوض، داده‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به نوع کربوهیدرات مصرفی، به ویژه مصرف قند‌های آزاد بستگی دارد.

دکمه بازگشت به بالا