علمی و پزشکیکسب و کار استانها

راه های جلوگیری از ریزش مو

20 راهکار برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

داشتن موهای پرپشت و خوش حالت همواره یکی از دلایل ظاهر زیبا و آراسته در زنان و مردان است. اما امروزه به دلایلی مختلفی چون تغذیه نامناسب، استرس زیاد، استفاده از مواد شیمیایی برای حالت دادن موها و… بسیاری از افراد به عارضه‌ی ریزش مو مبتلا می‌شوند. ریزش موی سر می‌تواند ارثی باشد یا می‌تواند در اثر عوامل بسیاری ایجاد شود. اما راه های جلوگیری از ریزش مو سر چیست؟ آیا ریزش مو راه درمان قطعی دارد؟ علائم ریزش موی سر چه هستند؟ اگر به دنبال پاسخ سوالات خود هستید تا انتها با ما همراه باشید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم | بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو | جلوگیری از ریزش مو خانگی

علائم ریزش مو چیست؟

ریزش مو به صورت روزانه، یک امر عادی است. هر روز تعدادی از موهای ضعیف شده می‌ریزد و موهای جدید جایگزین آن می‌شوند. اما ریزش شدید، ریزش سکه‌ای، ریزش ناگهانی، ریزش ناحیه‌ای و… نمی‌توانند عادی باشند. اگر ریزش موی شما غیرعادی بود حتما برای بررسی بیشتر و جلوگیری از ریزش بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

چطور از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

اگر شما هم به ریزش موی سر مبتلا هستید و به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش مو هستید در ادامه با ما همراه باشید، تا با راه‌های جلوگیری از ریزش مو بیشتر آشنا شوید.

از شانه چوبی استفاده کنید

شانه کردن موها روی رشد موها و رویش موهای جدید تاثیر بسیاری دارد. بهتر است برای شانه کردن موهایتان به جای استفاده از شانه‌های پلاستیکی، از شانه چوبی استفاده کنید تا از بروز موخوره روی موهای سرتان جلوگیری کنید. با استفاده از شانه پهن و دندانه بزرگ موهای سر خود را یکبار شانه کنید. به هیچ عنوان در شانه زدن موهایتان زیاده‌روی نکنید، همین امر می‌تواند منجر به ضعیف شدن فولیکول‌های موی سر شود و ریزش مو را بیش از قبل کند.

از شامپوی مناسب موی خود استفاده کنید.

استفاده از شامپوی مناسب با موهای سرتان یکی از عوامل بسیار مهم است که می‌تواند در شدت ریزش موی سر تاثیرگذار باشد. اگر شما به صورت روزانه استحمام می‌کنید به هیچ عنوان نباید هر روز از شامپو استفاده کنید. شامپوها خود از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند و استفاده روزانه از آن‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شدید و ضعیف شدن ریشه موها شود. به همین دلیل بهتر است اگر به صورت روزانه و روتین شامپو استفاده می‌کنید برای سلامتی موهایتان میزان آن را کاهش دهید.

از روبالشتی ساتن یا ابریشم استفاده کنید

استفاده از روبالشتی‌های ساتن و ابریشمی احتمال بروز موخوره و وز شدن موها را کاهش می‌دهد. روبالشتی می‌تواند علاوه بر سلامت مو روی سلامت پوست صورت هم تاثیرگذار باشد.

هر روز موهای خود را شانه کرده و ماساژ دهید

ماساژ موی سر می‌تواند تاثیر بسیاری روی سرعت رشد موها و سلامتی آن‌ها داشته باشد. اگر درست و اصولی پوست سر خود را ماساژ دهید، خون رسانی به بافت پوست سر افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع می‌تواند منجر به بهبود گردش خون و تغذیه فولیکول‌های موی سر شود.

از حوله و وسایل شخصی خود استفاده کنید.

موها در طول روز با محیط اطراف تماس بسیاری دارند، به همین دلیل می‌توان آن را یکی از بخش‌های آسیب پذیر بدن معرفی کرد. موهای سر همانند سایر اعضای بدن می‌توانند به عفونت‌های قارچی هم مبتلا شوند، یکی از رایج‌ترین این عفونت‌ها عفونت قارچی تینه‌آکاپیتیس است. گروهی‌ها از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها که در فضای گرم و مرطوبی رشد می‌کنند به راحتی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود.

به همین دلیل است که نباید به هیچ وجه حوله، شانه یا حتی کش ‌مو و گل‌سر یکدیگر را استفاده کنید. یکی از شایع‌ترین علائم این عفونت ریزش سکه‌ای موی سر است. در مواردی که این بیماری حاد و شدید می‌شود، تب خفیف، بزرگ شدن غدد لنفاوی را به همراه دارد. به همین دلیل سعی کنید همیشه از حوله، کلاه و لوازم شخصی خود استفاده کنید.

موهای خیس را شانه نکنید و با اتو خشک نکنید

اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی و با جریان هوای محیط خشک شوند. زمانی که موها خیس هستند به هیچ وجه با شانه، آن‌ها را شانه نکنید. فولیکول‌های مو در این زمان بسیار ضعیف هستند و با این کار شدت ریزش موهایتان بیش از قبل خواهد شد. شانه کردن موهای خیس می‌تواند باعث ایجاد الکتریسیته ساکن شود و موها شکننده‌تر از قبل شوند. بهترین زمان برای شانه کردن موها زمانی است که ۸۰ درصد موهایتان خشک شده باشد. برای خشک کردن آن هم نیازی به استفاده از سشوار یا اتو مو نیست اجازه دهید در تماس با دمای محیط خشک شود.

از ویتامین های مو استفاده کنید

موهای سر انسان به طور معمول ماهانه ۱۵ میلی‌متر رشد می‌کند. این موضوع می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اگر به دنبال تقویت رشد موهای سرتان هستید می‌توانید در کنار غذاهای خود از ویتامین استفاده کنید. ویتامین‌ها رشد موی سر را افزایش می‌دهند و با تقویت فولیول‌های مو منجر به بهبود رشد موها می‌شود.

از تونیک تقویت مو استفاده کنید

تونیک مو در اصل به صورت مایع است که می‌توانید روزانه از آن استفاده کنید. استفاده از تونیک باعث تقویت موی سر و بهبود سلامت پوست و فولیکول‌های مو می‌شود.

ماسک مو را فراموش نکنید

استفاده از ماسک‌های قبل از حمام یا بعد از حمام می‌تواند روی سلامتی موها و تقویت آن‌ها تاثیر بسیاری داشته باشد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از ماسک‌های شیمیایی از ماسک‌های خانگی که با روغن‌های گیاهی و طبیعی ساخته می‌شوند استفاده کنند. این ماسک‌ها در مقایسه با ماسک‌های شیمیایی موجود در بازار ممکن است کمی دیربازده باشند اما، در عوض استفاده از آن‌ها به موهای سر هیچگونه آسیبی وارد نمی‌کند. ماسک مو علاوه بر تقویت فولیکول‌های موی سر می‌تواند موهای شما را بسیار درخشان‌تر و زیباتر از حالت قبل نشان دهد.

قبل از حالت دادن به مو اسپری دو فاز استفاده کنید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از سشوار و اتو مو استفاده زیادی می‌کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم، که قبل از آن از اسپری دوفاز استفاده کنید. به مرور زمان موها در اثر قرار گرفتن و تماس مستقیم با حرارت حساس و شکننده می‌شوند. از این رو برای ترمیم موهای آسیب دیده قبل از استفاده از سشوار، موهای خود را حتما با اسپری دو فاز اسپری کنید. این اسپری آبرسان بوده و رطوبت موجود در موها را حفظ می‌کند.

در هفته دو بار روغن تراپی انجام دهید

یکی دیگر از راه‌های درمان ریزش موی سر، روغن تراپی است. روغن تراپی می‌تواند منجر به تقویت پیاز مو و جلوگیری از خشکی پوست سر شود. بهتر است با استفاده از روغن‌های گیاهی این کار را دوبار در هفته انجام دهید.

در حمام از آب خیلی گرم برای شستن موهایتان استفاده نکنید و موهایتان را چنگ نزنید

استفاده از آب گرم برای شستشوی موهای سر می‌تواند در طولانی مدت ریشه موها را ضعیف کند. بهتر است برای شست و شوی موهای خود از آب ولرم استفاده کنید. به هیچ وجه موهای خود را چنگ نزنید تنها با ماساژ دادن می‌توانید به سلامت آن‌ها کمک کنید. چنگ زدن مو تنها باعث سست شدن ریشه موهای سر می‌شود.

مزوتراپی می‌تواند بسیار مفید باشد

یکی از راه‌های پزشکی و تایید شده برای درمان ریزش موی سر، است. مزوتراپی می‌تواند با تحریک فولیکول‌های خواب، منجر به رشد موهای سر شود.

از استرس دوری کنید

یکی از مهم‌ترین عوارض داشتن استرس و اضطراب ریزش شدید و ناگهانی موی سر است. اگر به دلیل شغلی که دارید یا مشکلات خانوادگی خود استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنید، باید بگوییم که موهایتان به شدت در حال آسیب دیدن هستند. هر چه این استرس و اضطراب بیشتر شود، شدت ریزش موهای سر هم به مراتب بیشتر خواهد بود. با داشتن استرس علاوه بر اینکه فولیکول‌های مو ضعیف می‌شود، موها شکننده و نازک خواهند شد.

پس اگر به دنبال حفظ زیبایی ظاهر خود هستید به هیچ عنوان استرس، تنش، اضطراب را به خود راه ندهید. سعی کنید در مواقع بروز چنین حالتی با یک مشاور مشورت کنید و از تکنیک‌های کاهش استرس استفاده کنید. در بسیاری از مواقع استرس فرد به قدری شدت پیدا می‌کند که به یک بیماری به نام تریکوتیلومانیا یا در اصطلاح موکنی تبدیل می‌شود. فرد در اثر استرس زیاد تمام موهای سر خود را دانه دانه می‌کند. پس استرس اگر به موقع و درست درمان نشود می‌تواند باعث چنین عوارضی در فرد شود.

رژیم های غذایی غیر اصولی نگیرید

به هیچ عنوان رژیم غیراصولی و سرخود نگیرید. اگر اضافه وزن دارید یا لاغر هستید بهتر است برای درمان خود با پزشک تغذیه مشورت داشته باشید. پزشک تغذیه می‌تواند به بهترین شکل ممکن با استفاده از یک برنامه غذایی جامع و کامل شما را درمان کند. زمانی که رژیم شما غیراصولی باشد عوارض دیگری چون ریزش مو، نازک شدن ناخن‌ها، چروک شدن پوست صورت، سیاه شدن دور چشم و… می‌تواند به همراه داشته باشد. نوشیدن آب کافی و به اندازه، در طول روز می‌تواند برای سلامتی موهای سر بسیار مفید باشد.

دکمه بازگشت به بالا