فرهنگ و سینما

مصایب «استاد نوید ماکان و همسرش …» به روایت رحمانیان

نمایشنامه «مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندش رخشید فرزین» از جمله نمایشنامه‌هایی است که با حضور جمع پرشماری از بازیگران روی صحنه رفته است.

بهرام بیضایی، نویسنده این نمایشنامه در زمان بودنش در ایران آن را به مدت ۲۴ شب در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد.

به گزارش ایسنا، این اثر نمایشی تابستان سال ۸۴ با بازی بازیگرانی چون مژده شمسایی، علی عمرانی، مهرداد ضیایی، مهدی میامی، حسین محب اهری، مریم بوبانی، فهیمه رحیم‌نیا، رضا افشار، علاء محسنی، صادق ملکی، علی یداللهی، ماهگل مهر، علی اولیایی و با صحنه‌آراییِ محسن شاه‌ابراهیمی و موسیقی محمدرضا درویشی به صحنه رفت و البته اجرای آن زودتر از موعد به پایان رسید.

حالا قرار است با خوانش این نمایشنامه توسط محمد رحمانیان، سلسله‌نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران با عنوان «ما» آغاز شود.

کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر در سال‌های دورتر هم جلسات نمایشنامه خوانی برگزار می‌کرد که معمولا نمایشنامه‌ها توسط نویسنده اثر روخوانی می‌شد ولی در چند سال گذشته این فعالیت متوقف شد که حالا دوباره از سر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، نخستین جلسه این نمایش‌نامه‌خوانی  روز شنبه، ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷ ( ۵ بعدازظهر) در عمارت خانه‌تئاتر به نشانی: خیابان سمیه، بعد از نجات‌اللهی، پلاک ۲۶۰ برگزار می‌شود.

سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی «ما»  توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان خانه‌تئاتر و به دبیری رحیم رشیدی‌تبار تا پایان سال ۱۴۰۲ به‌صورت شنبه‌های اول و سوم هر ماه برگزار می‌شود. 

در این رویداد فرهنگی هنری، نمایش‌نامه‌ها توسط خودِنمایش‌نامه‌نویس خوانش و به‌صورت صوتی و تصویری ثبت و ضبط می‌شود که به علت نبود بهرام بیضایی، رحمانیان این نمایش نامه‌خوانی  را اجرا می کند.

گفته می شود که نمایشنامه «مجلش شبیه در ذکر مصایب استاد …» از جمله آثار بیضایی است که هنوز منتشر نشده است.

آثار ضبط‌شده به ‌عنوان اثری ماندگار و میراثی گران‌بها در آرشیو سایت کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا