استان ها

تولید ۵۰ درصد گندم مورد نیاز کشور در خوزستان

به گزارش خبرآنلاین خورستان، سیدرحمت الله پریچهر رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در ابتدای فصل زراعی و کشت پاییزه در حوضه سد کرخه با اما و اگرهایی مواجه بودیم، ولی در حوضه کارون، مارون و دز مشکلات کمتر بود که با همت و تلاش کشاورزان شاهد اتفاق‌های خوبی در کشاورزی بودیم.
وی افزود: باوجود نبود آب کافی در سد کرخه و پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر میزان عادی و حتی بیشتر از عادی بارندگی ها، با همکاری سازمان آب و برق خوزستان و براساس درخواست سازمان جهاد کشاورزی، اجازه کشت گندم و جو به کشاورزان داده شده است.

پریچهر ادامه داد: علاوه بر این، ۲ طرح عمده در سال زراعی مد نظر داشتیم که یکی از آن‌ها طرح گندم بنیان برای گندم آبی است که در این طرح تلاش کردیم حداکثر تولید را با افزایش بهره وری و عملکرد در اراضی کشاورزی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به اجرای طرح جهش تولید در بیش از ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی اشاره و اضافه کرد: تامین و تحویل کود مورد نیاز کشاورزان، تامین سوخت بیش از ۳۳ هزار دستگاه تراکتورها، استفاده از بذر اصلاح شده، انجام کشت قراردادی در سطح بیش از ۳۴۴ هزار هکتار به شرط خرید تضمینی محصول و پرداخت ۵۰ درصد هزینه کودهای پتاسه و فسفاته پس از برداشت و همچنین پرداخت هزینه بیمه پس از برداشت محصولات از دیگر مسائل موثر در کشاورزی موفق در استان به شمار می‌روند.

این مقام مسئول پراکنش و میزان مناسب بارندگی‌ها و همچنین رعایت زمان کشت محصولات از سوی کشاورزان را از دیگر عوامل موثر برشمرد و گفت: علاوه بر موارد یاد شده، باتوجه به وقوع بارندگی‌ها و رطوبت هوا، شیوع بیماری ها، رصد اراضی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها به ویژه زنگ زرد گندم در مزارع انجام شد.

وی سطح زیر کشت گندم آبی را ۴۲۱ هزار هکتار و گندم دیم را حدود ۱۷۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: برای برداشت محصول این مساحت از اراضی، بیش از ۳ هزار دستگاه کمباین از استان‌های همجوار از جمله؛ فارس، همدان و… وارد استان خوزستان شدند که با برنامه ریزی‌های انجام شده و تامین سوخت و نظارت بر فعالیت آنها، برداشت گندم بدون مشکل صورت گرفت.

پریچهر خرید تضمینی بیش از یک میلیون و ۸۴۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان را بی سابقه توصیف کرد و ادامه داد: امسال نیز حدود ۵۰ هزار تن بذر برای کاشت و تولید مجدد گندم، تولید شده است.

وی میزان پرداخت مطالبه‌های کشاورزان خوزستان بابت خرید تضمینی گندم به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان را بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: براساس اعلام آمارهای کشور در سال زراعی کنونی که ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در کشور خریداری شده است که حدود ۵۰ درصد آن را کشاورزان استان تولید و تامین کرده اند و همچنان پرچم دار تولید گندم در کشور هستیم.

پریچهر دستیابی خوزستان به رتبه نخست تولید و خرید تضمینی گندم در کشور در سال‌های را از الطاف الهی و حاصل تلاش کشاورزان، کارشناسان و دست اندکاران حوزه کشاورزی عنوان کرد.

46

دکمه بازگشت به بالا