چرا ایرانخودرو ماشین های ثبت نامی را تحویل نمی دهد

دلایل تاخیر در تحویل خودرو

در چند ماه گذشته بارها مشتریان ایران خودرو، سایپا، زامیاد، کرمان موتور، فردا موتورز، مدیران خودرو، گروه بهمن، خودروسازان بم و… به ما پیام داده اند که برای تحویل گرفتن خودرویشان با تاخیر مواجه هستند و خودروسازان پاسخ شفافی در مورد زمان تحویل به آن ها نمی دهند.

خودرو

این پیام ها برای شرایط فروش های جدید خودروسازانی است که محصولاتشان را با موعد تحویل ۳۰ تا ۱۲۰ روز کاری به مشتریان فروخته اند. نکته قابل توجه این است که همه خودروسازان برای اعلام شرایط فروش خود، مجوزهای لازم را از وزارت صمت گرفته اند و این نهاد دولتی و نظارتی، امکان تحویل خودروها را بر اساس سفارش گذاری قطعات را بررسی و تایید کرده است. یعنی بر اساس مجوزهای صادر شده، تمام خودروسازان برای بازه زمانی اعلام شده در قرارداد، قطعات لازم برای تولید و تحویل خودروها را داشته اند.

همچنین سفارش گذاری های گمرک هم چنین موضوعی را تایید می کنند که حداقل خودروسازان خصوصی مدارک تعداد قابل توجهی قطعات CKD و SKD خودروهای چینی را سفارش گذاری کرده اند. از سویی تصاویر پارکینگ برخی خودروسازان خصوصی نشان می دهد که بسیاری از این شرکت ها بیش از ۱۵۰۰ دستگاه خودروی آماده تحویل دارند. در یکی از موارد، خودروهای آمده یک خودروساز خصوصی بیش از ۱۰ هزار دستگاه اعلام می شود. اما اکثر این شرکت ها با تاخیر یک تا ۵ ماهه برای تحویل خودرو مواجه شده اند. پس اگر خودرو حاضر است، چرا فرایند تحویل و تخصیص پلاک اتفاق نمی افتد؟

واقعیت ماجرا؛ برخی خودروسازان از برنامه فروش عقب هستند

واقعیت ماجرا این است که بسیاری از خودروسازان دولتی و خصوصی حدود یک ماه از برنامه فروش عقب هستند. یعنی هر دلیلی برای تقویت تاخیر در تحویل خودرو وجود داشته باشد، یکی از علت های اصلی برای تاخیر در تحویل اکثر خودروهای مونتاژی، عقب بودن خط تولید از برنامه فروش شرکت ها است که این عقب ماندگی زمانی حدود یک ماه اعلام می شود.

گمرک و مناطق آزاد؛ چالش خودروسازان بخش خصوصی

بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی، در شهرک های صنعتی و مناطق آزادی با بندر خشک فعالیت می کنند که با این کار به دنبال کاهش زمان ترخیص قطعات و تولید بوده اند. اما در چند وقت اخیر با چالش های عجیبی مواجه شده اند. از صدور نامه های اشتباه به گمرک های مختلف از سوی اداره استاندارد، دارایی و… تا کاهش زمان فعالیت گمرک برخی مناطق که سبب می شود گاهی برخی قطعات CKD و SKD چند روز برای ترخیص در صف باقی بمانند.

همچنین وقتی خودرویی هم در مناطق آزاد مونتاژ می شود، عموماً با تاخیر در ترخیص مواجه هستند و در حال حاضر این تاخیر به چند ماه هم رسیده است. پیش از این فرایند ترخیص خودروها از مناطق آزاد با سرعت بیشتری انجام می شد. اما حال می بینیم که به جای فرانید ترخیص روزانه، به صورت سهمیه ای این اتفاق می افتد؛ یعنی فلان خودروساز می تواند در چند روز از ماه ترخیص خودرو را انجام دهد و نمی تواند در همه روزها خودروهای برای تحویل به مشتریان بارگیری کند.

نقص مدارک گمرکی؛ دلیلی بر تاخیر در تحویل

در حال حاضر برخی دستگاه های نظارتی پرونده سال های گذشته خودروسازان را در مورد پرداخت حقوق گمرکی و عوارض مورد بررسی قرار داده اند. در این بین برخی خودروسازان با نقص مدارک گمرکی یا برخی ایرادات در پرونده شان مواجه هستند و همین مسئله باعث شده است تا هر از چند گاهی دستور توقف ترخیص خودروها از طرف دستگاه های نظارتی صادر شود.

چالش مجوز شماره گذاری کوتاه مدت؛ مشکلی که برای همه خودروسازان است

پیش از این خودروسازان برای بازه های چند ماه مجوز شماره گذاری خودرویشان را دریافت می کردند. اما در چند وقت اخیر مدت زمان اعتبار مجوز شماره گذاری خودروسازان به شدت کاهش کرده و در برخی موارد به حدود یک ماه رسیده است. همین مسئله سبب می شود تا پس از پایان اعتبار مجوز، برخی خودروسازان که اکثرشان مونتاژکاران هستند با چند روز تاخیر به خاطر صدور مجوز جدید مواجه شوند. همین موضوع در بحث تحویل اختلال ایجاد می کند و برای همین همه خودروسازان، حداقل برای این موضوع تاخیر چند روزه و چند هفته ای را برای تحویل خودرو به مشتریان دارند.

ناهماهنگی در بازدید پلیس از خودرو و صدور پلاک

بر اساس قوانین خودروهایی که برای تحویل به مشتریان آماده می شوند، باید توسط پلیس مورد بازدید و بررسی قرار بگیرند. پس از تایید کارشناس پلیس اجازه شماره گذاری برای خودروها صادر می شود. در خودروسازان بزرگ بازدیدها سریع انجام می شود و به خاطر تعداد بالای خودروهای آماده برای تحویل، فرایند بازدید کارشناسان پلیس سریع انجام می شود. اما در خودروسازان خصوصی، این بازدیدها گاهی به صورت هفتگی و بعضی اوقات، ماهانه انجام می شود. همچنین مواردی مشاهده شده که کارشناسان رسمی با تاخیر برای بازدید از خودروهای آماده تحویل حاضر شده اند و همین موضوع، تاخیری را در تحویل به مشتریان ایجاد کرده است.

یکی دیگر از موارد مربوط به شماره گذاری، قانون خروج خودرو از کارخانه با پلاک است. همین مسئله سبب شده تا تمام خودروسازان مجبور باشند تا خودروهای آماده تحویل را با پلاک از درِ کارخانه راهی ستاد تحویل و شهرها کنند. لذا برخی اختلال ها در بحث صدور پلاک، گاهی تاخیر چند روزه را برای تحویل خودرو ایجاد می کنند.

نقص مدارک مشتری؛ مسئله ای که پر رنگ نیست اما وجود دارد

در برخی مواردی که برای تاخیر در تحویل خودرو گزارش می شود، مشتریان مدارک ناقصی را دارند و گاهی دستگاه های مربوطه تایید لازم برای صدور پلاک را به مشتریان نمی دهند. البته که در صدور نقص در مدارک مشتری، شرکت ها در صورت آماده بودن خودرو در اسرع وقت برای رفع مشکل به مشتریان اطلاع رسانی لازم را انجام می دهند.

ناوگان حمل و نقل خودرو؛ موضوع مهم و اساسی

در چند سال گذشته بارها شاهد بوده ایم که به خاطر هزینه های کرایه بار، وضعیت آب و هوا، دستور راهور در برخی ایام سال مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای سنگین و گاهی اعتصاب ها، ارسال خودروها از کارخانه به ستادهای تحویل با مشکلات شدیدی مواجه شده است. در حال حاضر شاهد هستیم که برخی خودروسازان مانند ایران خودرو و سایپا، مشتریان را به تحویل خودرو از کارخانه تشویق می کنند تا با این کار، زمان تحویل را کاهش دهند و هزینه سربار کمتری را داشته باشند. بدیهی است خودروسازانی که خطوط تولیدشان خارج از شهرهای بزرگ و یا در مناطق آزاد اقتصادی است، امکان تحویل خودرو از درِ کارخانه را به مشتریان ندارند.

سود تاخیر را بگیرید؛ نکته مهمی که باید مشتریان بدانند

بر اساس قوانین وزارت صمت و سازمان حمایت، در صدور هرگونه تاخیر در تحویل خودرو، خودروسازان موظف هستند که سود تاخیر را به مشتریان بدهند. این سود تاخیر در برخی موارد سه درصد سود به صورت ماهانه است که به ودیعه مشتری تعلق می گیرد. اما بسیاری از خودروسازان در قراردادهای خود حرفی از سود تاخیر نمی زنند و مشتریان فکر می کنند که سود تاخیری به آن ها تعلق نمی گیرند. اما باید مشتریان بدانند که در صدور وقوع تاخیر (حتی اگر بعد از تکمیل وجه باشد) می توانند با مراجعه به بخش امور مشتریان (CRM) و یا بخش فروش خودروسازان، درخواست دریافت جریمه و سود تاخیر را به صورت کتبی به شرکت ها اعلام کنند.

یکی از مشکلات حوزه خودرو مربوط به نحوه عرضه این محصول می‌شود؛ از حدود ۳ سال پیش که بازار خودرو بیش از پیش دچار آشفتگی و گرانی شده بود دولت تصمیم گرفت با شیوه‌ای تحت عنوان قرعه کشی، با ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعه‌کشی میان آنها، هرج و مرج را در بازار خودرو کاهش دهد.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت صمت وعده حذف قرعه کشی را داد و در این راستا از تابستان سال جاری تا کنون حدود ۷۰ درصد خودروها از فرایند قرعه کشی خارج شده و در دو قالب فروش از طریق بورس کالا و فروش از طریق سایت خودروساز، عرضه می‌شوند.

در این شرکت ایران خودرو که هنوز برخی از محصولات پرتیراژ خود را از طریق قرعه کشی به فروش می‌رساند، خرداد ماه اقدام به برگزاری قرعه کشی کرد و مقرر شد برندگان صرف ۳ ماه پس از واریز وجه، یعنی در مهر ماه خودروی خود را دریافت کنند. با این حال با گذشت تقریباً دو ماه از موعد تحویل خودرو، هنوز مشتریان خودرویی دریافت نکرده‌اند.

دو ماه گذشت، خبری از تحویل خودرو نیست

در این ارتباط یکی از برندگان این قرعه کشی در توضیحات تکمیلی، به گفت: بنده در قرعه کشی خرداد ماه برنده خودروی پژو پارس سفارشی سال با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان شدم. همان زمان پس از اعلام برنده شدن، تا یک هفته فرصت واریز نیمی از مبلغ خودرو بود که در همین راستا مبلغ ۷۴ میلیون تومان را به حساب خودروساز واریز کردم.

وی افزود: سپس در انتهای شهریور ماه پیامک واریز برای واریز کل مبلغ آمد که در آن زمان نیز مابقی مبلغ را واریز کردم.

وی ادامه داد: طبق قرارداد باید ۱۰ روز قبل از تحویل، خودروساز مابقی پول را می‌گرفت اما این موعد از ۴۰ روز هم عبور کرده و هنوز خودرویی به ما تحویل داده نشده است؛ در صورتی که در ثبت نام اولیه گفته بودند تاریخ واریز نهایی ۱۰ روز قبل ۳۰ مهر یعنی ۲۰ مهر ماه خواهد بود.

این مشتری گفت: وقتی از نمایندگی پیگیری کردم، نمایندگی به یک باره اعلام کرد که تاریخ تسویه حساب باید ۴۵ روز قبل از تحویل باشد و تحویل در ۱۳ آبان ماه خواهد بود، اما ۱۳ آبان ماه هم گذشت و تنها یک پیامک تبدیل اختیاری از پژو پارس به پژو ۲۰۶ و یا پژو پارس با آپشن های کمتر برای ما آمد.

وی افزود: بر اساس آنچه که نمایندگی اعلام کرد تمام خودروها تا پنجم آبان تحویل داده شده‌اند اما خودروهای بعد از آن تاریخ هنوز در سیستم تحویل داده نشده است؛ نمایندگی می‌گوید هیچ تاریخ تحویل دقیقی مشخص نیست، شاید یک هفته دیگر، شاید یک ماه دیگر شاید دو ماه دیگر و شاید هم بیشتر، باری اینکه خودرو را ثبت نام کنم خودروی قبلی را فروخته و الان بیش از ۲ ماه است بدون خودرو مانده‌ام و نمایندگی هیچ تاریخ دقیقی هم برای تحویل مشخص نکرده است.

خودروی فرسوده را اسقاط کردم اما خبری از تحویل خودرو نیست

همچنین یک مشتری دیگر که در همین دور از قرعه کشی برنده خودرو در قالب جایگزینی خودروهای فرسوده شده است، به مهر گفت: متأسفانه با گذشت دو ماه هنوز تکلیف ما مشخص نشده است در صورتی که قرار بود شهریور ماه جایگزینی خودرو انجام شود.

وی تصریح کرد: شرکت ایران خودرو باید پاسخ دهد که چرا تکلیف برندگان قرعه کشی شهریورماه خودروهای فرسوده هنوز مشخص نشده است؟

این مشتری گفت: بنده خودرو خود را اسقاط و تحویل مرکز اسقاط دادم و گواهی اسقاط و همچنین سند خودرو را به نام ایران خودرو وکالت کردم؛ با این حال اگرچه ۲ ماه از موعد گذشته اما همچنان بلاتکلیف هستیم و پاسخ درستی هم به ما نمی‌دهند.

به گزارش مهر، تا پیش از اعلام حذف قرعه کشی، طی سه سال گذشته معمولاً خودروسازان، خودروها را در موعد مقرر و در برخی از موارد زودتر از موعد مقرر به مشتریان تحویل می‌دادند اما امسال پدر چند ماه گذشته تعداد زیادی پیام از مخاطبان مزایده کار به این رسانه رسیده است که خودروسازان دولتی و خصوصی تاخیرهای زیادی را در تحویل خودروها دارند.

س از اینکه اعلام شد قرعه کشی حذف و در ادامه نیز قیمت گذاری دستوری لغو خواهد شد، خودروساز در تحویل خودرو بدقولی کرده است.

، منتظر پاسخ شرکت ایران خودرو در خصوص علت تأخیر در تحویل است.

منبع:

مدرن امداد

یدک کش تهران

امداد خودرو تویوتا

دکمه بازگشت به بالا