پیگیری پرونده شهرسازی در نظام مهندسی

پرونده شهرسازی

پرونده‌های شهرسازی از طریق شماره پرونده شهرسازی که (یك عدد حداكثر شش‌رقمی) و شماره منطقه مورد جستجو قرار می‌گیرد. به طور مثال پرونده شماره: 160025432 دو رقم اول از سمت چپ منطقه شهرداری و الباقی شماره پرونده در سیستم شهرسازی شهرداری است. پروژه فوق در منطقه 16 واقع شده است. داشتن شماره پرونده شهرسازی برای پیگیری پرونده الزامی است.

مشاهده وضعیت پرونده شهرسازی

برای مشاهده وضعیت پرونده شهرسازی روی لینک زیر کلیک کنید. در لینک مذکور برای مشاهده اطلاعات شهرسازی می‌بایست شماره پرونده شهرسازی را وارد کرده و بر روی دکمه تایید کلیک نمایید.

چطور شماره پرونده شهرسازی را بگیریم؟

به طور کلی می‌توان از دو طریق به شماره پرونده شهرسازی دست پیدا کرد:

اول به صورت حضوری: شما با در دست داشتن اسناد مالکیت و اسناد شناسائی به بایگانی شهرسازی منطقه خود یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کرده و این شماره را دریافت کنید

دوم به صورت الکترونیکی: دسترسی به شماره پرونده شهرسازی به صورت الکترونیکی:

  • به سایت Map tehran مراجعه کرده و زمین را در نقشه پیدا کرده و زوم نموده سپس راست کلیک نمایید و گزینه کد شناسایی ملک را انتخاب نموده.
  • سپس شماره شناسایی ملک را کپی کرده و به سایت تهران من وارد شوید.
  • بعد از ان بر روی گزینه خدمات ملک و شهرسازی کلیک نموده.
  • در صفحه جدید مشاهده اطلاعات شهرسازی را انتخاب می‌نمایید.
  • در باکس بالای صفحه کد کپی کرده( کد شناسایی ملک) را وارد می‌نماییم.
  • سپس از پایین صفحه مشاهده اطلاعات شهرسازی را انتخاب می‌نماییم.
  • در صفحه جدید گزینه پروانه را انتخاب می‌نماییم که در آن شماره پروانه و شماره پرونده شهرسازی درج شده است.

شماره پرونده شهرسازی در چه اسنادی درج می‌گردد؟

  • پروانه ساختمانی
  • شروع به کار ساختمانی
  • برگه‌های تعهد مهندسی
  • پایان کار ساختمانی
  • نقشه‌های ساختمانی
  • گزارش آزمایشگاه
  • گزارش مهندسین ناظر

چگونه با کد شهرسازی پرونده از روند کار در شهرداری مطلع گردیم؟

    اپ 137

    سامانه شهرسازی شهرداری تهران

    سامانه تهران من

مدارک مورد نیاز خدمات مختلف شهرداری

در این قسمت مدارکی که برای بخش های مختلف مراجعات به شهرداری مورد نیاز است را بیان خواهیم کرد.

مدارک موردنیاز صدور پروانه

  • حضور کلیه مالکین یا وکیل قانونی ایشان همراه مدارک زیر الزامی است
  • سند مالکیت و فتوکپی
  • شناسنامه مالک و رونوشت
  • وکالت‌نامه محضری و فتوکپی
  • اصل و رونوشت فیش پرداخت عوارض نوسازی سال جاری
  • صورت‌مجلس و نقشه تفکیکی اعیانی برای آپارتمان‌ها و کپی
  • اصل و رونوشت انحصار وراثت (در صورت فوت مالک)
  • ارائه گواهی 6و8 زمین شهری و یا نظریه کمیسیون تشخیص و عوارض دارایی سال جاری(درصورتی‌که ملک بایر باشد)
  • دریافت فرم شماره 600 کنترل کیفیت ساخت‌وساز از شرکت‌های مجاز و ارائه به شهرسازی (در رابطه با کنترل‌های لازم توسط شرکت‌های خصوصی تحت قرارداد شهرداری)

مدارک موردنیاز صدور گواهی انحصار وراثت

  • حضور یکی از مالکین یا وکیل قانونی ایشان همراه مدارک زیر الزامی است
  • سند مالکیت و فتوکپی سند مالکیت
  • اصل و رونوشت شناسنامه مالک
  • وکالت‌نامه محضری و فتوکپی
  • فیش پرداخت عوارض نوسازی سال جاری و کپی
  • اصل و رونوشت صورت‌مجلس و نقشه تفکیکی اعیانی برای آپارتمان‌ها
  • انحصار وراثت (در صورت فوت مالک) و کپی

مدارک موردنیاز تفکیک

  • سه نسخه کپی سند مالکیت (در صورت مشاع بودن 2 نسخه)
  • یک برگ نقشه 1/2000 که محل ملک دقیقاً توسط مالک بر روی آن مشخص‌شده باشد
  • بانضمام سه برگ کپی از محل مشخص‌شده ملک
  • مفاصا حساب نوسازی یا معافی آن
  • درصورتی‌که ملک بایر باشد، مفاصل حساب عوارض دارایی مربوط به عوارض زمین‌های بایر و ارائه گواهی 6 و 8 از سازمان زمین شهری الزامی است
  • درصورتی‌که مساحت ملک بیش از 3000 مترمربع باشد و یا زمین‌هایی که به علت هندسی نبودن شکل آن‌ها و یا نداشتن ابعاد در سند مالکیت که تعیین ابعاد و زوایا توسط مأمور بازدید محل مقدور نباشد. ارائه نقشه‌برداری که به امضاء مهندس مجاز رسیده باشد الزامی است
  • ملک به‌صورت ساختمان باشد، پروانه ساختمانی و پایان کار ارائه شود
  • قبلاً جهت پلاک مورد درخواست، پروانه ساختمانی صادرشده باشد، پروانه مربوطه باید ابطال و از درجه اعتبار ساقط گردد
  • ملک فاقد ابعاد باشد، نقشه ثبتی ارائه شود
  • ملک تفکیک‌شده باشد، صورت‌مجلس و نقشه تفکیک ثبت مربوطه ارائه شود
  • جهت تشکیل پرونده الزامی است مالک یا مالکین و یا وکیل رسمی آن‌ها همراه با شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر انجام گیرد و کلیه اوراق اصلی بایستی به امضاء ایشان برسد
  • ارائه طرح پیشنهادی تفکیک با مقیاس 1/500 که به امضاء مهندس مجاز رسیده باشد
  • افراز یا تفکیک ازلحاظ اجرای ماده 101 قانون شهرداری‌ها فرقی ندارد. اگر بین مالکین توافق باشد عمل تفکیک تلقی می‌گردد و الا به علت عدم توافق بین مالکین تقاضای افراز توسط دادگاه و یا ثبت به همراه ارائه کروکی تفکیک که تعیین‌کننده سهم مالکین و ممهور به مهر مراجع درخواست‌کننده است به شهرداری مربوطه جهت اجرای ماده 101 قانون شهرداری ارائه می‌گردد. *

مدارک موردنیاز پاسخ استعلام از طرح

  • ارائه استعلام از مراجع ذی‌ربط(بانک- دفترخانه اسناد رسمی – ارگان دولتی و …)
  • ارائه نقشه 1/2000 که محل ملک بر روی آن مشخص و به امضاء متقاضی و یا مهر مرجع استعلام کننده رسیده باشد
  • در صورت امکان ارائه کپی سند مالکیت یا پروانه ساختمانی و گواهی عدم خلاف یا پایان ساختمان
  • کلیه ضوابط و مقررات مربوط در جلد اول کتاب ملاک عمل منتشره از سوی اداره کل شهرسازی و معماری (صدور پروانه) درج گردیده است

مدارک موردنیاز پاسخ استعلامات کسبی

  • استعلام از اتحادیه صنف مربوطه
  • مفاصل حساب کسبی از اداره درآمد منطقه
  • اصل سند مالکیت و تصویر آن (درصورتی‌که متقاضی مالک ملک باشد)
  • اجاره نامه و کپی آن (به شرطی که متقاضی مستأجر ملک باشد)
  • شناسنامه و کپی آن
  • نامه و استعلام ارائه‌شده از صنف مربوطه حکم درخواست متقاضی را دارد و نیاز به تکمیل فرم دیگری نیست
  • کلیه ضوابط و مقررات مربوطه در جلد سوم کتاب ملاک عمل، بخش دوم(کسب و پیشه) که از سوی اداره کل شهرسازی و معماری شهرداری منتشر شده و متقاضیان محترم می‌توانند با اخذ و مطالعه آن اطلاعات کاملتری بدست آورند

پرونده های شهرسازی با سیستم پیام کوتاه پیگیری می شود

متقاضیان تشکیل پرونده پس از مراجعه به شهرداری منطقه شماره تلفن همراه خود را به کاربران این واحد ارائه می دهند و شماره آنها وارد سیستم شده و شهروندان هر بار با ارسال شماره کامپیوتری پرونده خود به صورت پیام کوتاه به شماره09128086879 می توانند از آخرین اقدامات انجام شده بر روی پرونده خود مطلع شوند.

بر اساس همین گزارش، کاهش مراجعات غیر حضوری به شهرداری و اطلاع رسانی از راه دور، کاهش حجم کاری در بخش های پاسخگویی و اطلاع رسانی، کاهش سفرهای درون شهری، حجم ترافیک و همچنین بحث امنیتی برای مالکین که تنها با شماره موبایل اعلام شده به واحد تشکیل، اطلاعات پروژه به آنها اعلام می شود و اشخاص دیگر نمی توانند از مشخصات پرونده مطلع گردند از ویژگی های این طرح به شمار می آید  که رضایت شهروندان را به همراه داشته است.

این گزارش می افزاید: طرح فوق توسط اداره فن آوری اطلاعات معاونت هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری منطقه یک اجرا شده و  مالکان پرونده های جدید تشکیل شده در معاونت شهرسازی و معماری می توانند از این سیستم استفاده کنند و طرح در حال حاضر در مورد پرونده های قدیمی صدق نمی کند.

لازم به ذکر است، هر گونه تغییر شماره پس از اعلام  به تشکیل پرونده در سرور مرکز قرار می گیرد و مالک می تواند اطلاعات پرونده ی دقیق و ساعتی برای بررسی و رسیدگی موثر به پیام های شهروندان شد.

 

منابع مقاله:

تهران جواز

وزارت راه و شهرسازی

دکمه بازگشت به بالا