استان ها

رویداد بین‌المللی صاحبدلان در قزوین برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ محمدحسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری رویداد بین‌المللی صاحبدلان اظهار کرد: رویداد بین‌المللی صاحبدلان به‌مدت ۱۲سال است که در سطح ملی برگزار می‌شود و امسال برای اولین‌بار به صورت بین‌المللی بوده و در بخش تئاتر به میزبانی قزوین برگزار می‌شود.

او افزود: رویداد صاحبدلان بُعد رقابتی ندارد و بیشتر برای ترویج هنر فاخر تئاتر در بین عموم مردم برگزار می‌شود که از ابتدای تیر ماه سال۱۴۰۱ تا اول تیر ماه سال۱۴۰۲ به مدت یک سال در جربان بوده که اختتامیه آن در قزوین است.

فائزی گفت: با بین‌المللی شدن جشنواره نیز ۶۰اثر خارجی به دبیرخانه ارسال شد که از بین آنها ۵اثر در ایران پذیرفته شد که از کشورهای تونس، عراق و عمان هستند.

این مسئول ادامه داد: به طور کلی دو گروه از کشور عراق و دو گروه از عمان در این رویداد حضور دارند که ۴۶میهمان خارجی برای اجرای تئاتر در قالب این چهار گروه در قزوین حضور می‌یابند و در این ایام سفرای کشورها هم به قزوین سفر می‌کنند.

او افزود: رویداد صاحبدلان از ۲۸خرداد تا یک تیرماه به مدت پنج شبانه‌روز در استان قزوین برگزار می‌شود که در این مدت ۴۵برنامه در پهنه استان داریم و تئاتر را به کف خیابان و به دل مردم بردیم.

فائزی گفت: چهار نمایش صحنه‌ای، چهار نمایش خیابانی از نوع نقالی و پرده‌خوانی، چهار نمایش خارجی، پنج نمایش رادیو تئاتر و هفت تعزیه که با تکرار این نمایش‌ها نیز ۴۵ برنامه ایجاد می‌شود.

این مسئول یادآور شد: رویداد صاحبدلان یک جشنواره دینی است که موضوع همه نمایش‌ها هم‌دینی است و در چهار نقطه از بقاع متبرکه از جمله چهار انبیاء، امامزاده اسماعیل(ع)، امامزاده حسین(ع) و امامزاده سلطان سید محمد(ع) نیز اجرای تئاتر داریم.

او با بیان اینکه در سعدالسلطنه هم اجرای برنامه داریم، ادامه داد: همزمان با اجرای برنامه‌ها نیز دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی هم داریم که با حضور اساتید ایرانی و خارجی در شهرستان‌های آبیک، تاکستان، البرز، بوئین‌زهرا و قزوین برگزار می‌شود.

فائزی با اشاره به هزینه‌های جشنواره گفت: کل هزینه رویداد صاحبدلان در طول این یک سال پنج میلیارد تومان بوده و صرفه‌جویی لازم صورت گرفته است.

مدیرکل ارشاد استان قزوین خاطرنشان کرد: مشارکت‌کنندگان در برگزاری اختتامیه شامل اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن نمایش ایران، کانون تئاتر دینی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن سینمای جوان، اداره اوقاف و امور خیریه، صداوسیمای مرکز قزوین، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی، شهرداری قزوین، شورای شهر قزوین، نهاد کتابخانه‌های استان، لشکر ۱۶زرهی، سپاه استان قزوین، بسیج هنرمندان، حوزه هنری قزوین، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین و سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

فائزی گفت: تلاش می‌کنیم تا این اتفاقات مهم در استان مستقر شود و دبیرخانه رویداد صاحبدلان را برای همیشه در قزوین دایر کنیم.

این مسئول با بیان اینکه تا دو سال آینده اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر استان رقم می‌خورد، افزود: گروه‌های حاضر در رویداد صاحبدلان همگی تحت حمایت مالی قرار گرفتند و گروه‌های داخلی همگی از استان قزوین هستند که به دعوت ما در این رویداد شرکت می‌کنند.

مدیرکل ارشاد استان قزوین در پایان اظهارکرد: رویداد صاحبدلان بُعد رقابتی و در واقع برگزیده ندارد و اختتامیه آن را تلاش می‌کنیم با حضور وزیر اتفاق بیفتد.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا