خانواده و جامعه

نسخه واحدی برای حل چالش‌های زیست‌محیطی کلانشهرها نمی‌توان پیچید

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در بحث چالش‌های محیط زیست، تلاش شده با نگاه های جدید و متفاوت یک هم افزایی بین چالش‌ها و رویکردهای محیط‌زیستی ایجاد کنند،که یکی از این موضوعات بحث رقابت پذیری کلانشهر ها است‌.

 به گزارش ایسنا حلیا سادات حسینی  در دهمین نشست کمیته محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور که صبح امروز به میزبانی شهرداری تهران و در برج میلاد برگزار شد، گفت: واژه‌ محیط زیست که در گذشته دور شاید نگاه واژه‌گرایانه را به خود اختصاص می‌داد، امروز به عنوان یک ضرورت و اولویت نه تنها برای دغدغه‌مندان و متخصصان بلکه برای کل جامعه و کلانشهر ها مطرح است‌.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه نگاه رقابت‌پذیری به همراه توسعه پایدار مهم است، افزود: اگر در این مهم هم  صرفا مباحث را بدون توسعه پایدار و غیره دنبال کنیم توسعه بی‌رویه و تقسیم نابرابر منابع و بدون عدالت ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای تاب‌آوری در سطح زیست‌پذیری مطلوب حوزه اقتصادی، اجتماعی و تاب آوری اکولوژیک پیوند صحیحی بین توسعه پایدار و رقابت پذیری کلانشهر ها باید مطرح شود .صرف نظر از اینکه ما رقابت‌پذیری را حاصل توانایی شهرها در پیوند استفاده از منابع و ایجاد تاب‌آوری زیستی برای شهرها می‌دانیم، ضرورت دارد که این پیوند را تداوم بخشیم تا باعث ایجاد شرایط برابر در توسعه شهرها شود.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه اظهار کرد: در برنامه پنجم، ماده ۱۸۴ و ۱۸۵ برای  تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی تشریح می‌کند که در بحث رقابت‌پذیر باید به سمت مشارکت برویم و ارتباط تنگاتنگی بین بحث آمایش سرزمین و تاب‌آوری کلانشهری و اکولوژیک در موضوع  رقابت پذیری کلانشهر ها برقرار کنیم.

حسینی افزود: در بحث‌های اکوسیستم کلانشهرها نمی‌توانیم نسخه واحدی داشته باشیم. ظرفیت‌ها و پتانسیل شهرها با توجه به اقلیم، شرایط آب‌و هوا و… متفاوت است بنابراین تغییر رویکرد به چالش‌های محیط زیستی شهر تهران ضرورت دارد بنابراین اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تمرکز خود را از معلول بر علت آلودگی و چالش‌های محیط زیستی که همانا مصرف منابع بوده است، قرار داده است.

‌‎به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران وی با بیان اینکه مصرف بهینه منابع در جهان به عنوان راهکاری واقع بینانه که هم امکان رشد و توسعه را مقدور می‌سازد و هم چالش‌های محیط زیستی را کاهش می‌دهد، مورد توجه است، اظهارکرد: رویکرد نوین هوش سبز در نظام مدیریت شهری ضمن کاهش آلودگی‌های محیط زیستی، کاهش هزینه‌های شهری و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات شهری را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا