فرهنگ و سینما

موزه پارینه سنگی در رودبار افتتاح می شود

ایسنا/گیلان مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از راه اندازی موزه پارینه سنگی رودبار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: داده‌های فرهنگی و تاریخی مربوط در این موزه جانمایی شده و می‌خواهیم غار دربند رشی را در این موزه بازسازی کنیم.

ولی جهانی امروز در جشنواره چهارمین سالروز ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که در سایت رودبار برگزار شد، با اشاره به ثبت جهانی سه سایت از جنگلهای هیرکانی استان گیلان، اظهار کرد: جنگلهای هیرکانی گیلان قدمت بیش از ۵۲ میلیون سال دارد.

وی با بیان اینکه نخستین پایگاه میراث جهانی جنگل های هیرکانی در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان راه اندازی شده است، افزود: جنگل‌های سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار فومن ثبت جهانی شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ها و همایش‌های معرفی جنگل‌های هیرکانی، افزود: در سال جاری اعتبار ۳۵۰ میلیون تومانی به پایگاه میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی در گیلان تخصیص یافته تا اقدام به نصب نماد هیرکانی در سطح جنگل‌های استان کنیم.

جهانی، شهرستان رودبار را دارای بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دانست و بیان کرد: آثار تاریخی و فرهنگی موجود در رودبار مدیون جنگل‌های هیرکانی و رودخانه سفیدرود است.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر اولیه در ایران در رودبار وجود دارد، خاطرنشان کرد: غار دربند رشی رودبار پس از ماسوله و قلعه رودخان دارای بیشترین بازدیدکننده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، از راه اندازی موزه پارینه سنگی رودبار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: داده‌های فرهنگی و تاریخی مربوط در این موزه جانمایی شده و می خواهیم غار دربند را به عنوان یک غاز سرپوشیده در این موزه بازسازی کنیم.

جهانی، همچنین از افتتاح موزه زلزله در رودبار خبر داد و خاطرنشان کرد: زلزله سال ۶۹ رودبار دارای آثار و اسناد تاریخی بوده و لذا می‌خواهیم موزه رودبار را احیا کنیم و کلیه اسناد مربوط به زلزله را از موزه رشت به این مکان انتقال دهیم.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا