علمی و پزشکیکسب و کار استانها

روش های افزایش باردهی نهال گردو لارا

مهم‌ ترین دغدغه باغداران امروزی کسب سود بیشتر از طریق افزایش بازدهی درختان گردو است، در این مقاله خواهیم آموخت که با مقرون به صرفه‌ترین حالت و با بهره‌گیری از امکاناتی محدود اما موثر چگونه می توان بازدهی نهال گردو لارا باغ مان را به چندین برابر حد معمول افزایش داد؟

سوال رایجی که اغلب باغداران در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال گردو می‌پرسند آن است که چه کنیم که درختان گردو در کمترین زمان ممکن بیشترین میزان باردهی را داشته باشند و ما را به سود مطلوبی برسانند. در واقع می‌دانید که هدف تنها افزایش میزان باردهی (کمیت) نیست بلکه کیفیت محصولات درختان گردو نیز مد نظر ماست که در این جا به بررسی سه عاملی که سبب افزایش سطح کیفی و کمی محصولات درختان گردو خواهند شد می‌پردازیم.

آبیاری نهال گردو پکان | قیمت نهال سه ساله گردو | گردو پدرو

بررسی نیازهای نهال گردو لارا برای باردهی بیشتر

خرید نهال گردو لارا سالم و سازگار با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود

کاشت نهال در خاک مناسب و رعایت فواصل استاندارد در هنگام کاشت

انتخاب شیوه‌های آبیاری مدرن و صحیح با توجه به نیاز آبی نهال گردو در دوره‌های مختلف حیات نهال

کوددهی اصولی بنابر نیازها و کمبودهای درخت گردو

بهره‌گیری از ابزارهای‌ نوین جهت هرس سالیانه درختان گردو

تمامی موارد گفته شده در بالا نیازهای اولیه و حیاتی درختان گردو است که حتما باید رفع شوند تا نهال گردو لارا بتواند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد؛ ممکن است بگویید که چگونه می‌توانیم موارد بالا را عملی کرد؟

بهتر است بدانید که در اولین گام کسب آگاهی در خصوص نیازهای درختان گردو بهترین کار ممکن خواهد بود و در مرحله‌ی دوم نیز مطلوب است تا موارد آموخته شده را به کمک یک فرد متخصص و با تجربه عملی نمود.

خرید نهال گردو لارا سالم و سازگار

هنگام مراجعه به نهالستان برای خرید نهال گردو لارا اولین نکته حائز اهمیت کیفیت نهال است که از طریق ظاهر آن مشخص خواهد شد؛ نهال گردو سالم و با کیفیت نهالی است که ریشه‌های توپر و متراکمی به رنگ تیره داشته باشد و تنه‌ی اصلی آن نیز فاقد هر گونه جراحت و بریدگی باشد؛ در غیر این صورت نهال رو به روی شما نهال سالم و مرغوبی نخواهد بود و هیچ گونه تضمینی برای باردهی آن در سال‌های آتی وجود نخواهد داشت.

نکته دوم برای خرید نهال سالم و سازگار آن است که شما باغدار عزیزی که قصد خرید نهال گردو و احداث باغ گردو را به منظور تجاری سازی و صادرات محصولات دارید باید برنامه ریزی جامعی در خصوص آب و هوای منطقه خود و نهال گردو مد نظر داشته باشید و از هر لحاظ سازگاری درختان را بررسی نموده و سپس بهترین انتخاب را داشته باشید؛ زیرا عدم توجه به سازگاری آب و هوایی منطقه با ارقام نهال گردو یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش میزان باردهی درختان است.

کاشت نهال در بستری مناسب

خاک اصلی‌ترین منبع غذایی نهال گردو جوان و ضعیفی است که تازه کاشته شده است؛ لذا توصیه می‌شود که قبل از کاشت نهال حتما خاک منطقه را از لحاظ کمبود مواد غذایی و همچنین بافت مورد بررسی قرار دهید و پس از مشخص شدن نتایج اقدام به رفع کمبود ها از طریق کود مطلوب نمایید.

بافت خاک نیز با توجه به نیازهای مختلف نهال گردو باید مورد بررسی قرار گیرد و سازگار باشد؛ نهال گردو در خاک‌های قلیایی با میزان شوری اندک رشد بهتری خواهند داشت و توصیه شده است که قبل از گاشت نهال از عملیات زهکشی خاک غافل نباشید و پس از حذف علف‌های هرز عملیات مالچ پاشی را نیز صورت دهید تا شرایط برای کاشت نهال گردو به خوبی مهیا باشد.

در رابطه با زمان صحیح کاشت نهال گردو لارا نیز باید گفت که هر زمان که یخ زمین باز شد و از سرمای هوا کاسته شد می‌توانید شروع به کاشت نهال گردو با رعایت فواصل استاندارد ۵ متری نمایید؛ ممکن است بپرسید که این فاصله استاندارد بر چه معیارهایی تعیین شده است؟ از آن جایی که درختان گردو در سن بلوغ به فضای بیشتری برای تاج خود احتیاج دارند و برای ممانعت از ایجاد رقابت نوری در باغ باید این فواصل رعایت شود.

از آن جایی که زمان بازدهی درختان گردو در برخی مناطی ممکن است طولانی شود برخی باغداران برای بهینه‌تر عمل کردن فواصل بیشتری را در هنگام کاشت نهال اعمال می‌کنند و در این میان اقدام به کاشت برخی غلات همچون گندم و جو و… می‌کنند که چنین عملی به هیچ وجه توصیه نخواهد شد؛ چرا که با این کار ممکن است سود خوبی کسب کنید اما ضربه مهلکی به عملکرد درختان گردو خواهید زد زیرا علاوه بر این که منابع غذایی خاک برای نیازهای درختان گردو در سال‌های اولیه محدود می‌شود، بازدهی آنها نیز در سال‌های آتی به شدت افت خواهد کرد پس بهتر است اندکی صبور باشید.

آبیاری نهال گردو

کسب آگاهی از نیاز آبی نهال گردو در دوره‌های مختلف حیات این نهال با توجه به شرایط آب و هوایی محیط نیز یکی از عواملی است که در افزایش بازدهی درختان گردو بسیار موثر خواهد بود و با توجه به نیاز آبی بالای درختان گردو از همه شیوه‌های کرت بندی،غرقابی، قطره‌ای و … می‌توان برای آبیاری نهال گردو استفاده کرد اما توجه داشته باشید که آبیاری صحیح تا چه می تواند در رنگ، طعم و اندازه میوه‌های شما تاثیرگذار باشد. البته ناگفته نماند که شیوه آبیاری درختان گردو بر اساس گرمسیری یا سردسیری بودن منطقه مشخص خواهد شد.

 کوددهی نهال گردو

بر خلاف گمان بسیاری افراد، نهال گردو تنها در سال‌های بلوغ و پیری نیاز به کوددهی نخواهند داشت بلکه از همان ابتدا در زمان کاشت نهال نیز باید با شیوه‌های مناسبی (اعم از روش چالکود در زمان کاشت نهال)، در زمان مطلوب اقدام به کوددهی نماییم تا درختانی پربار با محصولاتی درشت و پرمغز داشته باشیم.

درختان مغزدار همچون گردو، پسته، بادام و فندق نیاز ویژه‌ای به عنصر نیتروژن دارند؛ لذا در تمام دوره‌های زندگی نهال گردو بایستی سطح نیتروژن خاک را به کمک کودهای ویژه در مقدار مطلوبی نگاه داشت. جالب است بدانید که سطح نیتروژن خاک بایستی دو برابر سطح فسفر و پتاسیم باشد تا مغز سنگین‌‌تر و با رنگ روشن‌تری تولید نماید. استفاده از کودهای دانه دار فسفر و پتاسیم به جای کودمایع نیز به افزایش مصونیت درختان گردو در برابر آفات و بیماری‌ها و همچنین شرایط کم آبی کمک خواهد نمود.

بهترین زمانی که می‌توانید برای کوددهی به نهال گردو انتخاب کنید اواخر فصل زمستان قبل از رویش جوانه‌های زایشی است؛ چرا که کوددهی به نهال گردو در فصل تابستان و زمان برداشت محصول می‌تواند گونه را شدیدا مستعد سرمازدگی و دیررس تر شدن کند و بهتر است در ابتدای فصل بهار کود متناسب را به پای درخت بریزیم و از آن جایی که گونه گردو نسبت به میزان بالای عناصر بور، سدیم و کلر حساس است بهتر است سطح این عناصر را در خاک همواره کنترل کنیم.

هرس نهال گردو

فرقی نمی‌کند که شما ‌کاشت درختان گردو را با هدف پرورش چوب یا مغز انجام داده‌اید؛ در هر صورت باید بدانید که هرس درختان چه در سال‌های اولیه و چه در سال‌های بلوغ و کهنسالی تا چه حد بر میزان رشد شاخه‌های اصلی و افزایش کیفیت محصولات درخت تاثیر گذار خواهد بود‌، البته ممکن است نتایج کار شما در دراز مدت مشخص شود.

با توجه به این که درختان مغزدار همچون درخت گردو نیاز کمتری به هرس نسبت به درختان میوه دیگر دارد بهتر است در سال‌های اولیه و زمانی که درختان به خواب زمستانه فرو رفته‌اند، هرس فرم دهی را انجام دهید تا شکل درخت مستحکم‌تر و بهتر شود و در سال‌های بعدی نیز شاخه‌های خشکیده، بیمار و اضافی را جمع آوری کنید.

کاشت گیاهان پوششی

راهکار موثر دیگری که برای حفاظت از درختان بارده و سالم گردو انجام می‌شود، کاشت گیاهان پوششی همچون خردل است که علاوه بر حفاظت از گونه در برابر وزش باد، باران شدید و فرسایش خاک، همواره دمای باغ و سطح نیتروژن خاک را در سطح مطلوبی نگاه می‌دارد و تهویه خاک را نیز مطلوب می‌سازد و نیازی به آبیاری زیاد خاک در فصول گرم نخواهد بود.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم از میان راهکارهای ارائه شده در بالا سه راهکار را به عنوان راهکارهای طلایی و مقرون به صرفه برای افزایش بازدهی درختان گردو و همچنین زودبازده‌تر شدن ارقام معرفی کنیم می‌توان به خرید نهال گردو سالم، آبیاری اصولی و کوددهی اشاره کنیم.

دکمه بازگشت به بالا