علمی و پزشکی

اجرای کمپین خانه به خانه در رودبار جنوب برای بیماریابی مالاریا/ ابتلای ۱۷ نفر

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به اشاره به افزایش موارد ابتلا به مالاریا گفت: کمپین خانه به خانه در رودبار جنوب برای بیماریابی در حال اجرا است. 

طاهره بیگ‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت آمار مبتلایان به مالاریا  در جنوب استان کرمان اظهار کرد: در سال جاری ۱۷ مورد ابتلا به بیماری مالاریا در جنوب کرمان داشتیم که به جز یک مورد، همگی از اتباع غیرمجاز پاکستانی یا افغانستانی بودند.

وی با تشریح اهداف اجرای کمپین خانه به خانه در مناطق رودبارجنوب، اسلام آباد و زهکلوت به منظور بیماریابی مالاریا افزود: ورود اتباع خارجی غیرمجاز از کشورهای همسایه جنوب شرقی به کشور و انتقال آنها از طریق استان سیستان و بلوچستان به منطقه، دلیل شیوع و  افزایش آمار مبتلایان به مالاریا است.

بیگ زاده با انتقاد از درمان ناقص مبتلایان اتباع به مالاریا اظهار کرد: اتباع غیرمجاز که برخی از آنها در افغانستان بطور ناقص درمان می‌شوند، تا چندین هفته می‌توانند ناقل انگل مالاریا باشند، متاسفانه دائما و  بطور قاچاقی در حال جابجایی و انتقال به سایر شهرها هستند که این امر می‌تواند در انتقال بیماری‌ها، خطرآفرین باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم افزایی در امر اطلاع‌رسانی و آموزش‌های پیشگیرانه را  مورد تاکید قرار داد و گفت: از طریق شوراهای اداری شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه و ائمه جمعه آگاه سازی و اطلاع رسانی‌های لازم به مدیران و مردم جنوب کرمان صورت گرفته است.

بیگ‌زاده از  هماهنگی لازم با نیروی انتظامی در بیماریابی اتباع خبر داد و افزود: از نیروی انتظامی خواستیم در صورت دستگیری باندهای غیرمجاز اتباع  هماهنگی لازم با معاونت بهداشتی برای نمونه‌گیری و تهیه لام آزمایشگاهی داشته باشند.

وی همکاری مردم را در شناسایی مبتلایان و ناقلان خواستار شد که با مشاهده هر گونه موارد مشکوک به مسئولان بهداشتی اطلاع بدهند. 

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر بعد از اعلام یک مورد مبتلا به مالاریا در جنوب کرمان و همچنین دغدغه  شیوع بیماری تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک حیوان و انسان، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با برگزاری جلسات شورای سلامت راهکارهای عملی پیشگیری از ابتلای به مالاریا را تبیین و از صاحبان تریبون‌های فرهنگی و اطلاع رسانی خواست تا در این راستا به مجموعه بهداشت و درمان در امر بیماریابی کمک کنند.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا