فرهنگ و سینما

محتواسازی باغ‌موزه دفاع مقدس نیازمند کمک همه‌جانبه است/رزمندگان به میدان بیایند

ایسنا/لرستان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: برای انجام محتواسازی باغ موزه دفاع مقدس به همکاری و کمک همه جانبه تمام دستگاه‌های اجرایی و حتی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیاز داریم.

محسن رشیدی بیست و هفتم شهریور ماه در بازدید اصحاب رسانه از ساختمان باغ موزه دفاع مقدس لرستان، اظهار کرد: ساختمان موزه دفاع مقدس در ۶۵۰۰ متر مربع ایجاد شده و زمین ما ۱۳.۲ هکتار است که در بهترین نقطه شهر خرم‌آباد واقع شده است.

وی ادامه داد: از لحاظ توپوگرافی که به منطقه نگاه می‌کنیم این بخش چون منطقه گردشگری کیو را داریم و اینجا نیز به عنوان یک مرکز فرهنگی با یک اتصال که بین این دو برقرار شود که شهرداری با یک پل مانند پل طبیعت تهران قرار است این کار را برای ما انجام دهد، می‌شود بزرگترین مرکز فرهنگی کشور، چون ما چنین مساحتی را نداریم.

رشیدی تصریح کرد: مساحت باغ موزه دفاع مقدس ۱۳.۲ هکتار است و مجموعه تفریحی کیو نیز بالای ۱۵ هکتار است و اگر تجمیع شوند در کشور بی‌نظیر است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: چنین مجموعه‌ای را در کشور نداریم چراکه ما در این مجموعه دریاچه طبیعی داریم، فضای سبز و دو مجموعه گردشگری و فرهنگی در کنار یکدیگر نداریم و آخرین ورژن موزه‌هایی که در کشور داریم؛ در این مجموعه را داریم.

وی افزود: از لحاظ فنی معماری اسلامی و کلاسیک کار شده و تمام اشکالات موزه‌هایی که از قبل داشتیم این موزه ندارد و هیچ پرتی در این موزه نمی‌توانیم ببینیم.

رشیدی تصریح کرد: ما در یک طبقه از این موزه به مناسبت هشت سال دفاع مقدس هشت گالری داریم که بناست نقش‌آفرینانی که در هشت سال دفاع مقدس داشتیم را در این گالری‌ها داشته باشیم و کسی از قلم نیفتد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان افزود: یک گالری خاص داریم که ویژه کار مقام معظم رهبری است و یک گالری دیگر برای امام خمینی(ره) است.

وی ادامه داد: در طبقات فوقانی نیز دو گالری جداگانه داریم که دوره‌ای هستند، افتراق موزه دفاع مقدس با موزه مردم شناسی در این است که آن‌ها یک بار چینش انجام می‌دهند ولی اینحا هر سری با توجه به عملیات‌ها و روزشماری که داریم محتویات تغییر می‌کند.

رشیدی بیان کرد: هزینه‌های زیادی برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس شده ولی در مقابل عظمتی که مردم ایران و لرستان داشتند هرچه ما هزینه کنیم رقمی برای ما حساب نمی‌ود چون شهدای ما جان خود را کف دستشان گذاشتند، ایثارگری کردند و در هشت سال دفاع مقدس ما مردم لرستان به جز اینکه پشتیبان سه استان بودیم، ۶۵۵۴ شهید را تقدیم انقلاب کردیم و ۴۶ هزار رزمنده داریم که در نوع ودش بی‌نظیر است و از طرفی به عنوان خاکریز دوم دشمن ۱۷۶ بار بمباران شدیم و شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی کردیم، یک پنجم از شهدای ما دانش‌آموزان و معلمان هستند که ما در کشور چنین آماری نداریم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان افزود: وظیفه ما این بود که یک ساختمانی با این عظمت به عنوان موزه دفاع مقدس ساخته و الان به محتوا نیاز داریم، همه افرادی که در هشت سال دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند مجدداً باید پای کار بیایند که بتوانیم موزه را تکمیل کنیم، با یک اداره و دو اداره نمی‌شود، ما اداره‌ای نداریم که در هشت سال دفاع مقدس کاری نکرده باشد اگر همه را تجمیع کرده و اینجا بیاوریم، نسل آینده ما متوجه خواهند شد که جنگ را فقط نیروهای مسلح اداره نکردند.

وی افزود: در دنیا می‌بینیم که نیروهای مسلح جنگ را اداره می کنند اما اگر در هشت ساله دفاع مقدس بسیج مردمی را نداشتیم، مردم نمی‌آمدند، همسران و مادران شهدا همکاری نمی‌کردند در کار جنگ گره می‌افتاد، لذا چون همه نقش‌آفرینی کردند همه مجدداً باید بیایند که بتوانیم این محتوای زیبا را برای نسل آینده بیاوریم که بدانند پدران و پدربزرگانشان چه کردند.

وی اضافه کرد: اگر الان محتواسازی را انجام دهیم امکان‌پذیر است اما اگر الان انجام نشود قطعاً بعداً مورد تحریف قرار می‌گیرد ونسل آینده ما شهدا را به عنوان کشته می‌گویند و این وظیفه ماست که نگذاریم این اتفاق بیفتد.

رشیدی تصریح کرد: رسانه‌ها سربازان گمنام حوزه دفاع مقدس هستند، تیر ترکش به سمت آن‌هاست چون قرار است واقعیت‌ها را باز کرده، غبار را کنار بزنند و واقعیت را به جامعه بگویند و ممکن است به مزاق من مسئول خوش نیاید و تیری به سمت رسانه بزنم، بشکند قلمی که ننویسد که چه بر سپاهیان خمینی(ره) گذشت.

 انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا