علمی و پزشکی

روش باورنکردنی دزدها برای ورود به ماشین از طریق چراغ جلو/ عکس

با توسعه روزافزون خودروها امروزه فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل اطلاعات و سرگرمی و رانندگی خودکار جزو اجزای اصلی آن‌ها شده‌اند و به‌واسطه چنین سیستم‌هایی هم نقش قدرت پردازشی در خودروها پررنگ‌تر شده است. به هر حال، راننده‌ها برای امور مختلف، از پارک خودکار تا تماشای محتوای تصویری روی نمایشگر مرکزی به همین فرایندهای پردازشی نیاز دارند. با وجود این، وجه دیگر حضور گسترده‌تر کامپیوترها در خودروها این است که امکان دستکاری آن‌ها برای نفوذ به خودرو با اهدافی مثل دزدی و… وجود دارد. حالا گفته می‌شود که دزدها راهی برای ورود به داخل ماشین از طریق چراغ های جلو پیدا کرده‌اند.

روش هوشمندانه دزدها برای ورود به ماشین

«ایان تابور» (Ian Tabor)، مشاور حوزه امنیت سایبری مدتی قبل تصویری را از طریق حساب توییتر خود به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد چراغ جلو سمت راننده‌ی تویوتا راو 4 او را دزدیده‌اند؛ در واقع، سیم چراغ جلو از ناحیه زیر کاپوت خودرو بیرون آورده شده بود. او پس از این اتفاق، چراغ جلو ماشین خود را عوض کرد ولی سه ماه بعد دزدها دوباره به آن دستبرد زدند. حالا تابور هم به کمک یکی دیگر از متخصصان حوزه امنیت سایبری پیگیر این مسئله شده و متوجه شده است که چطور دزدها از چراغ های جلو برای ورود به داخل اتومبیل استفاده می‌کنند.

روش باورنکردنی دزدها برای ورود به ماشین از طریق چراغ جلو/ عکس

دزدها برای اینکه به شبکه ناحیه کنترلیِ (Controller Area Network) تویوتا راو 4 او دسترسی پیدا کنند، از مهار سیم چراغ جلو آن استفاده کرده‌اند. شبکه مذکور که با عنوان «کن باس» (CAN bus) هم شناخته می‌شود، امکان ارتباطات پیچیده بین اجزای الکترونیکی مختلف را فراهم می‌کند؛ همان اجزایی که ایربگ‌ها و سیستم‌هایی مثل دستیار پارک در خودرو به آن نیاز دارند. در ماشین تابور هم دزدها به کانکتوری دسترسی پیدا کرده‌اند که برای تنظیم جهت نور چراغ جلو استفاده می‌شود.

با توجه به توضیحات این مشاور حوزه امنیت سایبری، سارقان از دستگاهی تحت عنوان «کن اینجکتور» استفاده می‌کنند. با استفاده از این دستگاه، آن‌ها پیام فیکی را به واحد کنترل درب ارسال می‌کنند که محتوای این پیام تایید صحت سوییچ است. در نتیجه‌ی همین، قفل درب‌ها باز می‌شود تا فرد سارق بتواند بدون اینکه صدمه فیزیکی به خودرو وارد کند، وارد آن شود و حتی نشسته پشت فرمان آن دست به فرار بزند.

البته همان‌طور که صاحب این ماشین هم اشاره کرده، تویوتا می‌تواند با ارائه یک آپدیت نرم‌افزاری این نقص امنیتی را رفع کند. با این حال، واضح است که مثل همیشه سارقان به فکر راه جدیدی برای نفوذ به ماشین می‌افتند. در چنین شرایطی، بهترین کاری که رانندگان می‌توانند برای جلوگیری از دستبرد به خودرویشان انجام دهند این است که خودرو خود را در مکان‌های سربسته با نور کافی و تردد همیشگی عابران پارک کنند.

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا