علمی و پزشکیکسب و کار استانها

صفر تا صد روش های جلوگیری از ریزش مو

روتین مراقب از مو برای انواع مو چگونه است؟

برای جلوگیری از ریزش مو هر نوع مو (چرب،معمولی، خشک) و هر بافت مو (صاف، فر، موج‌دار) مراقبت‌های خاص خود را دارد. در این میان هریک از روش‌های درمانی مو مانند مزوتراپی یا روش‌های تقویتی مانند کراتینه مو یا برخی روش‌های زیبایی مانند رنگ مو، کاشت مو، پروتز مو و غیره نیاز به نکات و تکنیک‌های مراقبتی خاص خود دارند. در ادامه تک این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

Zero to one hundred ways to prevent hair loss

۱. مراقبت از موهای چرب

بسیاری از افراد موهایی چرب دارند. در این گروه پوست سر بیش‌از‌حد چرب می‌شود و در نتیجه ممکن است موجب خارش پوست سر یا حتی شوره سر شود. ازاین‌رو روتین مراقبت از مو در خصوص موهای چرب باید کمی متفاوت باشد.

نکته مهم در خصوص مراقبت از این است که نباید تمام چربی سر را از بین برد و هدف متعادل‌سازی چربی موهاست. به‌این‌ترتیب موهایی سالم‌تر و درخشان‌تر خواهید داشت. به این افراد توصیه می‌شود در هر با استحمام میزان شامپوی بیشتری استفاده کنند و بیشتر موهای خود را شست‌وشو دهند.

اما بااین‌حال توصیه می‌شود که تعداد دفعات شست‌وشو را کاهش دهند و از شست‌وشوی بیش‌ازحد موها خودداری کنند. نحوه شستن درست مو و پوست سر با شامپو هم در متعادل‌سازی چربی سر مؤثر است. برای شست‌وشوی صحیح موهای خود، مقدار کمی شامپو را به‌آرامی روی ریشه و پوست سر بمالید. از استفاده از ناخن یا ایجاد اصطکاک غیرضروری روی تارهای مو خودداری کنید. شست‌وشوی تهاجمی می‌تواند پوست سر شما را تحریک کند و باعث تولید روغن بیشتر شود.

در صورت استفاده از نرم‌کننده مو باید تنها ساقه موها را با نرم‌کننده آغشته کنید و از برخورد نرم‌کننده با ریشه مو خودداری شود. برای مراقبت از موهای چرب بهتر است تا جای ممکن از ابزارهای حرارتی استفاده نشود. استفاده از برس تمیز و شامپوهای مخصوص موهای چرب هم می‌تواند برای مراقبت از موی چرب مناسب باشد.

۲. مراقبت از موهای خشک

مراقبت از موهای خشک، آسیب‌دیده و وز گاهی اوقات می‌تواند کمی مشکل باشد، زیرا این نوع مو به‌راحتی مستعد شکستگی است. استفاده از برخی مواد مغذی و آب‌رسان می‌تواند به کاهش این خشکی مو و بهبود آنها کمک کند. به گفته متخصصان پوست و مو، ترکیباتی طبیعی مانند روغن زیتون، تخم‌مرغ، موز، آلوئه‌ورا، شنبلیله و ویتامین‌های موجود در ماست همگی از جمله موادی هستند که می‌توان از آن‌ها برای مراقبت از موی خشک استفاده کرد.

این ترکیبات نه‌تنها به هیدراته‌کردن موها کمک می‌کنند، بلکه منبعی غنی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنها همچنین حاوی موادی مغذی مانند ویتامین K، ویتامین B6 و فیبر هستند که همگی خشکی مو را درمان کرده و موها را نرم و ابریشمی خواهدکرد.

۳. مراقبت از موهای معمولی

مراقبت از موهای معمولی چندان سخت نیست. این موها مشکل خاصی ندارند که نیاز به مراقبت‌های ویژه داشته‌باشند. برای مراقبت از موهای معمولی هم بهتر است از شامپوی مناسب این موها استفاده شود. به‌این‌ترتیب نه رطوبت موها گرفته می‌شود و نه موها بیش‌از‌حد چرب خواهند‌شد. درست شانه‌کردن موها، استفاده از سرم و نرم‌کننده‌های مو، حفظ بهداشت و سلامت موها و مواردی ازاین‌دست می‌تواند برای مراقبت از موهای معمولی مفید باشند.

۴. مراقبت از موهای فر و وز

موهای فر و وز مراقبت‌های به خصوصی را می‌طلبند. در قدم اول باید از نرم‌کننده‌ها و شامپوهایی مناسب استفاده کرد. در درجه بعدی برای مراقبت از موهای فر و وز، توصیه می‌شود از مصرف بیش‌از‌حد شامپو خودداری شود.

برای مراقبت از موهای فر و وز حتما باید از ماسک و نرم‌کننده‌های قبل از حمام استفاده کرد. بهتر است موهای مجعد را زیاد برس نزنید و از حالت دادن به این موها با ابزارهای حرارتی تا جای ممکن خودداری کنید. در صورت استفاده از سشوار یا اتوی مو، حتما آنها را روی حرارت متوسط بگذارید.

امروزه برس‌های مختلف برای انواع مو وجود دارد. دقت داشته باشند که از برس مخصوص موی فر استفاده کنید. برای شانه‌زدن موهای فر و وز از شانه‌های دندانه‌دار بسیار پهن استفاده کنید و همیشه از آب سرد برای شستن موها استفاده کنید. کوتاهی منظم موها و اصلاح انتهای آنها می‌تواند برای جلوگیری از ریش‌ریش شدن و شکستگی موها مفید باشد. سرم‌های مغذی مو بعد از حمام و اسپری‌های گره بازکن هم می‌توانند به‌سلامت و درخشش موهای فر و وز کمک زیادی کند.

۵. مراقبت از موهای بلند

موهای بلند همیشه زیبا بوده‌است و اکثر افراد به داشتن موهایی بلند و زیبا علاقه دارند. اما این زیبایی به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد. داشتن موهایی بلند اما ناسالم و تیره قطعا جذابیت کمتری خواهدداشت. برای مراقبت از موهای بلند استفاده از سرم‌ها و نرم‌کننده‌های مناسب اهمیت زیادی دارد.

این موها به دلیل قرارگرفتن در معرض عناصر مختلف آسیب‌رسان به مراقبت بیشتری نیاز دارند. رطوبت‌رسانی دائمی یکی از مهمترین موارد در مراقبت از موی بلند است. مهمترین کارها برای مراقبت از موی بلند عبارت‌اند از:

  • حالت‌دهی منظم به موها
  • استفاده از سرم‌های مغذی مو
  • خودداری از سشوار زدن‌های مداوم
  • استفاده کمتر از شامپوهای شیمیایی
  • ماساژ سر به‌صورت منظم برای تقویت رشد موها
  • استفاده از اسپری‌های گره بازکن
  • استفاده از شانه‌های دندانه‌دار چوبی برای بازکردن گره‌های مو.

مزوتراپی مو از ریزش موها جلوگیری می‌کنه؟ نوبت بگیر!

۶. مراقبت از موهای رنگ شده و دکلره شده

موهای رنگ‌شده از جمله موهایی هستند که همیشه به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارند. این موها به‌شدت در معرض خشکی، شکستگی و آسیب هستند و به همین دلیل هم احتمال ریزش مو و شکنندگی آن‌ها بسیار بالاست. دلیل آن هم این است که در یک رنگ مو بیش از ۵۰۰۰ ماده شیمیایی مختلف وجود دارد و جای تعجب نیست که این ترکیبات موجب واکنش‌های آلرژیک و آسیب به مو شوند.

برای این افراد روش مراقبت از مو بر اساس آب‌رسانی، ترمیم موها و ازبین‌بردن خشکی تارهای مو است و باید تا جای ممکن تأثیرات منفی رنگ موها کاهش داده شود. استفاده از نرم‌کننده‌های مناسب موهای رنگ‌شده و انواع شامپو سازگار با موی دکلره‌شده از جمله مواردی است که برای مراقبت از موهای رنگ‌شده باید در نظر گرفته شود. گزینه بهتر، استفاده از رنگ‌های گیاهی به‌جای رنگ‌های شیمیایی است.

اگر موهای شکننده و آسیب‌پذیری دارد که در اثر رنگ کردن موها به این حالت دچار شده‌اند می‌توانید از دکتر پوست و مو برای بهبود این موهای آسیب‌دیده استفاده کنید. مشاوره تلفنی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر پوست و مو می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

۷. مراقبت از مو در برابر مواد شیمیایی

یکی از گزینه‌های آسیب‌رسان به موها، ترکیبات شیمیایی مختلف است که از راه‌های مختلف، می‌توانند سلامت و طراوت موها را تهدید کنند. شامپوها و نرم‌کننده‌هایی که استفاده می‌شوند، خود منبع اصلی ترکیبات شیمیایی مضر برای موها هستند. در اصول مراقبت از مو توصیه می‌شود در انتخاب شامپو و نرم‌کننده دقت بیشتری شود و تا جای ممکن از محصولات طبیعی و ارگانیک برای شستن موها استفاده شود. با این کار می‌توان مواد شیمیایی مضر برای مو مانند پارابن‌ها و سولفات را محدود کرد.

نکته دیگر برای مراقبت از مو در برابر ترکیبات شیمیایی استفاده از محلول‌های دست‌ساز و ماسک‌های مناسب مو به‌منظور پاک‌سازی مو از ترکیبات شیمیایی است. محلول جوش شیرین به همراه آب یکی از این ترکیبات است. می‌توان با افزودن اسانس رزماری، عطر مطبوعی هم به موها بخشید.

۸. مراقبت از مو با ماسک مناسب و محصولات مراقبت از مو

می‌تواند به‌صورت اختصاصی یک روش مهم مراقبت از مو باشد. البته این به شرطی است که از ماسک‌های مناسب و باکیفیت استفاده شود. ترجیحا بهتر است در انتخاب ماسک مو، ماسک‌های ارگانیک و طبیعی را مد نظر قرارداد.

روغن‌ها را می‌توان یکی از بهترین ماسک‌های طبیعی برای مو در نظر گرفت. استفاده از روغن‌ها روشی طبیعی برای مراقبت از موهاست. روغن آرگان، روغن زیتون، روغن لوندر و روغن نارگیل می‌توانند موها را نرم کنند و به تقویت رشد موها هم کمک زیادی کنند. این ترکیبات را می‌توان برای درمان خشکی مو هم مد نظر قرارداد.

ماسک مو خانگی

یکی دیگر از خوبی‌های ماسک مو این است که می‌توانید از ماسک موهای خانگی استفاده کنید و این خود هم مقرون به صرفه است و هم برای بهبود موهای شما موثرتر است. زیرا هنگامی که شما ماسک مو را در خانه تهیه می‌کنید، از سلامت مواد اولیه‌ی آنها طبیعی بودن آنها مطمئن هستید. با اینکار می‌توانید بهتر به موهای خود رسیدگی کنید. برای اینکه موهای شمما دچار مشکل دیگری نشود، همچنین می‌توانید از روش‌های خانگی مانند، روغن‌های خانگی و یا حتی شامپوهای خانگی هم استفاده کنید.

۹. مراقبت پس از کراتین مو یا مراقبت بعد از پروتئین تراپی مو

احتمالا نام پروتئین تراپی مو و یا کراتیه مو را شنیده‌اید. هر دو مورد یک معنی را می‌دهند. کراتین همان پروتئینی است که باعث سلامت و صاف نشان‌دادن موها می‌شود. زمانی‌که شما موهای خود را سشوار می‌کشید موهای شما تغییر حالت می‌دهند چون پروتئین کراتین در موهای شما تغییر می‌کند. در واقع کراتین کردن مو نوعی مراقبت از موها است.

یکی از کارهایی که معمولا برای زیبایی و صاف‌کردن موها انجام می‌شود، روشی شیمیایی به نام است که به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد. ازاین‌رو بعد از کراتینه مو به روش‌های متفاوت مراقبت از مو نیاز است. یکی از این مراقبت‌ها مربوط به نوع آب است. موهای کراتینه‌شده نباید در معرض آب‌های شور دریا یا آب کلردار استخر قرار بگیرند. از طرفی نوع شامپو و نرم‌کننده برای موهای کراتینه‌شده هم اهمیت زیادی دارد. این ترکیبات باید فاقد کلرید سدیم و سولفات باشند.

۱۰. مراقبت پس از فیلر مو

فیلر روشی است که برخی از افراد برای رفع کچلی یا کم‌پشتی موها انجام می‌دهند. در واقع آن را به‌عنوان یک درمان پرکننده مو می‌شناسند. یکی از روش‌های مراقبت از موها مربوط به دوره بعد از فیلر مو است و باید دراین‌خصوص دقت زیادی شود. توصیه مراقبتی بعد از این است که برای ترمیم فولیکول‌های مو و پوست سر در خانه به‌صورت روزانه از محلول‌های احیاکننده استفاده شود.

ماساژ لوسیون‌های تسکین‌دهنده روی پوست سر می‌تواند به تقویت و بهبود شرایط کمک زیادی کند. افرادی که به‌تازگی فیلر مو انجام داده‌اند، نباید در معرض گرمای شدید باشند. سولار و سونا هم برای آنها ممنوع است. افرادی که به‌تازگی فیلر مو انجام داده‌اند، نباید در معرض گرمای شدید باشند. سولار و سونا هم برای آنها ممنوع است.

۱۱. مراقبت های بعد از کاشت مو

دسته دیگر روش‌های مراقبت از موها، مربوط به مراقبت‌هایی است که بعد از کاشت مو باید انجام داد. توصیه‌های مراقبتی برای افرادی که دوره بعد از کاشت مو را سپری می‌کنند این است که نواحی کاشت را با لوسیون، کرم مو، روغن‌های مناسب و ترکیباتی مشابه بپوشانند تا این نواحی مرطوب شوند. باید هر روز این کار تکرار شود و به‌مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند.

نکته بعدی برای مراقبت پس از ، شستن و خشک‌کردن موها و پوست سر است. باید بعد از شستن مو، سر را با دستمال کاغذی به‌آرامی خشک کرد. باید برای ازبین‌رفتن پوسته‌ها هم باید روزانه از شامپوی مناسب استفاده شود. بعد از کاشت مو در انتخاب محصولات مراقبت از مو و نحوه‌ی شستن و برس‌کردن مو باید دقت زیادی داشته باشید.

۱۲. مراقبت پس از پروتز مو

روش دیگر برای درمان کم پشت‌بودن موها، پروتز مو است. برای مراقبت بعد ازباید روش‌های درست شست‌وشو را رعایت کرد. این موارد شامل گزینه‌های زیر است:

  • قبل از زدن شامپو موها را با یک شانه دندانه پهن از هم بازکنید.
  • از قراردادن نرم‌کننده روی ریشه موها خودداری کنید.
  • برای شستن موهای پروتز‌شده تنها از آب سرد استفاده کنید.
  • بخش پروتز‌شده را به‌صورت ملایم و رو به پایین بشویید و زیاد آن را در آب غوطه‌ور نکنید.
  • از محصولات شست‌وشوی موی مخصوص پروتز مو استفاده کنید.
  • بعد از شستن به‌آرامی خیس و رطوبت مو را با یک حوله تمیز بگیرید و از چنگ زدن موها خودداری کنید.
  • در زمان برس‌زدن، موها را دسته‌دسته کنید و به‌آرامی شانه بزنید.
  • در صورت استفاده از ابزارهای حرارتی، از کمترین دمای دستگاه استفاده کنید.
دکمه بازگشت به بالا