درمان قطعی بی اختیاری ادرار در مردان

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلف و در تمام سنین در مردان بروز می کند. این مشکل بر تمام جنبه های زندگی تاثیر مستقیم دارد و روحیه فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از مشکلات ناشی از بی اختیاری ادرار در آقایان، اختلال در فعالیت های روزمره است، تا زمانی که تشدید نشود، فرد نمی تواند چندین ساعت از خانه خارج شود.

البته بی اختیاری ادرار در مردان قابل درمان است، به خصوص اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان آن سخت نخواهد بود. بهترین راه برای درمان این بیماری استفاده از تمرینات فیزیوتراپی است.

بی اختیاری چیست؟

ادرار یکی از فرآیندها و فرآیندهای روزانه است که بدن برای دفع مواد زائد و سمی انجام می دهد. اگرچه تولید ادرار یک فرآیند ناخودآگاه توسط بدن است، اما در شرایط عادی و زمانی که فرد در سلامت کامل باشد، می تواند دفع آن را کنترل کرده و به تاخیر بیاندازد.

در واقع زمانی که مثانه پر است، فرد میل به ادرار کردن را احساس می کند و مایع تا زمانی که ارادی نباشد در مثانه باقی می ماند.

این روند طبیعی است اما در برخی مشکل ساز می شود، فرد توانایی کنترل ادرار را از دست می دهد و در مثانه خود گیر می کند.

پیشنهاد می کنیم بعد دکتر کیوان آقامحمدپور مراجعه کنید.

بی اختیاری ادرار چیست؟

همانطور که گفتیم برخی از افراد در فرآیند دفع ادرار دچار اختلالاتی می شوند که یکی از این بیماری ها ناتوانی در کنترل ادرار و ترشحات ارادی آن است که به آن بی اختیاری ادرار می گویند.

این اختلال یکی از شایع ترین مشکلاتی است که هم در زنان و هم در مردان بروز می کند و دلایل مختلفی برای بروز آن وجود دارد.

در این بیماری مثانه توانایی کنترل ادرار را از دست می دهد که البته برای افراد مختلف عوارض متفاوتی دارد. در برخی افراد تنها بخشی از ادرار از مثانه خارج می شود تا حجم مثانه کاهش یابد.

مدت درگیری در این بیماری نیز متفاوت است برخی از بیماران برای مدت کوتاهی از این بیماری رنج می برند

به عنوان مثال در خانم ها ممکن است به دلیل رابطه جنسی موقت این حالت ظاهر شود و با بهبود عضلات اندام تناسلی برطرف شود اما در برخی افراد این حالت دائمی است که در این صورت مشکلی جدی است و کل وضعیت . زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد.

بی اختیاری ادرار از چند راه رخ می دهد؟

همانطور که گفته شد، اختلاف در افراد مختلف به اشکال مختلف ظاهر می شود. این عارضه برای برخی افراد شدید، برای برخی خفیف، برای برخی موقتی و برای برخی دائمی است.

و به طور کلی شرایط بسته به شرایط بیمار متفاوت است. در این قسمت از مقاله بی اختیاری ادرار در مردان به بررسی انواع این بیماری می پردازیم.

بی اختیاری ادرار به دلیل استرس

یکی از شایع ترین علائم بی اختیاری ادرار بی اختیاری استرسی است. این نوع ضعف معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار دچار نوعی استرس یا اضطراب بوده که به داخل بدن فشار وارد می‌کند.

درست است که انواع مختلف مشکلات می توانند باعث بی اختیاری استرسی شوند، نه فقط مشکلات روحی.

به عنوان مثال، عطسه های ناگهانی و شدید، تنش عضلانی مانند بلند کردن اجسام سنگین و خنده های طولانی مدت می تواند باعث این نوع بی اختیاری شود. در این نوع بی اختیاری، فرد تنها در صورت وجود علت بی اختیاری قادر به کنترل ادرار نیست.

عدم فوریت

نابرابری فوری شکل دیگری از پیچیدگی است. هنگامی که این نوع عدم تعادل رخ می دهد، فرد نیاز فوری به ادرار کردن را احساس می کند.

این نوع بی اختیاری ادرار معمولاً در بیمارانی با علائم خاص رخ می دهد. به عنوان مثال، در بیمارانی که سکته مغزی یا ام اس داشته اند، علاوه بر این، بیماری هایی مانند دیابت، بیماری پارکینسون. و سرطان مثانه می تواند باعث این نوع بی اختیاری ادرار شود.

بی اختیاری غیر ضروری

نوع بعدی ابداکشن، ابداکشن ادرار است. در این شکل از بی اختیاری، بیمار نمی تواند در تمام مدت مدفوع، مثانه را به طور کامل تخلیه کند، بنابراین دو مشکل پیش می آید.

اولین مشکل میل مداوم به ادرار کردن است و مشکل دوم افزایش تکرر ادرار است. این عارضه معمولاً ناشی از یک بیماری از جمله تورم پروستات است.

بی اختیاری عملکردی ادرار

بی اختیاری عملکردی نوع دیگری از بی اختیاری ادرار است که یک اختلال یا بیماری نیست. به طور مشخص در این نوع بی اختیاری ادرار، فرد کنترل کاملی بر ادرار خود دارد، اما به دلیل انجام ندادن به موقع فرآیند دفاعی و دیر رفتن به توالت، فشار زیادی در مثانه ایجاد می شود و این فشار باعث دفع ادرار می شود. از مثانه بیرون آمدن..

در واقع عملکرد خود فرد در رسیدن به دستشویی باعث ایجاد این مشکل می شود. این مشکل در افراد دارای مشکلات حرکتی و یا در افراد مسن رخ می دهد.

بزرگترین شکست

در نهایت آخرین نوع بی اختیاری بی اختیاری عمومی است که فرد مدام ادرار می کند، این مشکل می تواند به دلیل آسیب به مثانه یا عوارض جراحی آلت تناسلی باشد.

بیشتر انواع بی اختیاری ادرار را می توان با درمان هایی مانند فیزیوتراپی درمان کرد. بنابراین، این درمان باید در یک مرکز قابل اعتماد مانند کلینیک پزشک انجام شود.

چه عواملی احتمال بی اختیاری ادرار را افزایش می دهد؟

در قسمت قبلی مقاله بی اختیاری ادرار در مردان موارد مختلف این عارضه توضیح داده شد بطوریکه گفته شد در بیشتر موارد علت این حالت یک بیماری پزشکی است.

این بیماری می‌تواند مستقیماً با مثانه یا با درگیر کردن همه اندام‌های داخلی بدن مرتبط باشد و بر عملکرد مثانه نیز تأثیر بگذارد. اما عواملی وجود دارند که می توانند احتمال بروز این عوارض را افزایش دهند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عواملی که باعث افزایش بی اختیاری ادرار می شوند

جنسیت فرد یکی از عواملی است که در افزایش دفعات بی اختیاری ادرار موثر است. مطالعات انجام شده بر روی این بیماری نشان می دهد که زنان دو برابر مردان از این بیماری رنج می برند.

به طور خاص، بی اختیاری ادراری گسترده در زنان بیشتر از مردان است. بالا رفتن سن و ضعیف شدن عضلات بدن از دیگر عواملی است که می تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

از دیگر مواردی که باعث افزایش کمبود ادرار می شود، می توان به افزایش چربی در بدن و به عبارتی چاقی اشاره کرد. افزایش وزن و چربی بدن به مثانه فشار وارد می کند که به ویژه در افراد چاق هنگام عطسه، سرفه یا خنده قابل توجه است.

برخی از بیماری های سرسخت مانند پارکینسون، بیماری کلیوی و غیره نیز می توانند در این بیمار جدی باشند. یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش بی اختیاری ادرار می شود سیگار است.

به ویژه سیگار کشیدن برای مدت طولانی می تواند باعث این بیماری شود و در نهایت برخی از انواع ورزش های سنگین به خصوص فعالیت هایی که فشار زیادی به مثانه وارد می کنند. می تواند این وضعیت را شدیدتر کند. این فعالیت ها شامل دوچرخه سواری، پرش و غیره است.

بی اختیار | بی اختیاری ادرار

علائم و نشانه های بی اختیاری ادرار چیست؟

بارزترین علامت بی اختیاری ادرار نشت ادرار در زمانی است که فرد آمادگی آن را ندارد اما پس از آن فرد کاملاً از این مشکل رنج می برد.

در بسیاری از موارد، علائم این بیماری قبل از بروز به شکلی متفاوت ظاهر می شود، اما چون موقتی است یا در برخی موارد بروز می کند، به عنوان عارضه بی اختیاری ادرار جدی گرفته نمی شود. این علائم عبارتند از:

علائم بی اختیاری ادرار

یکی از علائم بی اختیاری ادرار، احساس نیاز به ادرار در بیشتر مواقع است. این مشکل به دلیل عدم وجود کامل ترشحات ادراری است که در دراز مدت باعث بی اختیاری و از دست دادن ناگهانی ادرار می شود.

یکی دیگر از علائم این بیماری نیاز به دفع فوری است، البته این علامت می تواند به دلیل بی توجهی به نیاز به ادرار نیز رخ دهد.

اما در غیر این صورت در مواقعی که در حالت استراحت و مانند آن اتفاق می افتد، فرد دچار بی اختیاری ادرار می شود یا در خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرد. تکرر ادرار، به ویژه در خواب شبانه، یکی دیگر از علائم بی اختیاری ادرار است.

یکی از علائم این بیماری زمانی است که فرد احساس نیاز به ادرار می کند و سعی می کند به موقع به دستشویی برود اما قبل از اینکه بتواند ادرارش خارج شود.

آخرین علامت این عارضه نشت ادرار هنگام ورزش است. همچنین اگر فردی اغلب هنگام عطسه، سرفه و خندیدن احساس نیاز به ادرار یا ادرار می کند، از این عارضه رنج می برد.

هنگامی که علائم بی اختیاری ادرار شروع می شود، باید فوراً با پزشک مشورت کنید، همان لحظه ظاهر شدن علائم زمان مناسبی برای درمان ساده ای مانند فیزیوتراپی است. یکی از بهترین مراکز فیزیوتراپی در زمینه بی اختیاری ادرار، دکتر. فیزیوتراپی معینی.

علت عفونت ادراری در مردان چیست؟

آناتومی بدن زن با بدن مرد متفاوت است و مقاومت فیزیکی بیشتری نسبت به بدن زن دارد. علاوه بر این، وجود پروستات در مثانه کنترل ادرار را برای مردان آسان تر از زنان می کند.

اما احتمال بی اختیاری ادرار در مردان وجود دارد. در مردان، این وضعیت معمولا زمانی رخ می دهد که مغز در ارسال سیگنال های کنترل ادرار به مثانه دچار مشکل می شود.

همچنین مردان نیز به دلیل از دست دادن کنترل عصبی در مثانه مستعد ابتلا به این مشکل هستند. علت این اختلالات در بدن انسان و بی اختیاری ادرار معمولا یکی از دلایل زیر است.

علل بی اختیاری در مردان

یکی از دلایل بی اختیاری ادرار در مردان مشکل زایمان است که بیشتر این نقایص باعث ایجاد مشکل در رشد مجاری ادراری می شود.

به عبارت دیگر سیستم ادراری فرد از بدو تولد به درستی رشد نمی کند و در بزرگسالی منجر به بیماری هایی مانند بی اختیاری می شود.

این بیماری همچنین می تواند منجر به سرطان پروستات شود. راه درمان این نوع سرطان جراحی و پرتودرمانی است که مشکلاتی مانند سرطان پروستات را برای بیماران ایجاد می کند.

از دیگر علل بی اختیاری ادرار در مردان می توان به بزرگ شدن غده پروستات، سرفه های شدید و مزمن، سرماخوردگی همراه با عطسه های شدید، مشکلات عصبی، آسیب به اعصاب بدن، فعالیت شدید بدنی یا عدم فعالیت بدنی و تنبلی مثانه، چاقی و پیری اشاره کرد.

به علاوه در مردانی که بیشتر سیگار می کشند احتمال این عارضه زیاد است.

بی اختیاری ادرار در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

بی اختیاری ادرار می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و این بیماری همه جوانب زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از اوقات افراد به قدری به این بیماری مبتلا می شوند که حتی نمی توانند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. در چنین شرایطی، بیماری نیاز به درمان دارد.

هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود، درمان آسانتر و سریعتر خواهد بود. برای تشخیص این بیماری بهتر است با یک متخصص اورولوژی مشورت کنید.

پزشک از طریق آزمایش ها و روش های مختلف تشخیصی، احتمال بیماری، شدت آن، علت بیماری و روش های درمان را تعیین می کند.

روش های تشخیص اختلالات ادراری

در اولین قدم برای تشخیص این مشکل، پزشک سابقه پزشکی و بیماری های فرد را بررسی می کند، در صورتی که در پرونده بیماری هایی مانند دیابت، پارکینسون و غیره مشاهده شود می تواند باعث عفونت ادراری شود و پزشک درمان را تجویز می کند. بسته به نوع عفونت

البته درمان فقط برای بررسی پرونده پزشکی انجام می شود. پس از بررسی سوابق، پزشک معاینه فیزیکی بیمار را انجام می دهد.

بعد از معاینه فیزیکی، آزمایشاتی برای بیمار تجویز می شود و نوع آزمایش ها بستگی به معاینات فیزیکی و سوابق پزشکی قبلی دارد.

در نهایت نتایج تمامی آزمایشات و آزمایشات، مسیر صحیح درمان را برای بیمار مشخص می کند. از جمله آزمایشاتی که برای تشخیص بی اختیاری ادرار در مردان تجویز می شود می توان به مواردی مانند معاینه انگشت مقعدی، آزمایش ادرار، کشت ادرار، آنالیز خون طبیعی و تست اورودینامیک اشاره کرد.

معمولا بعد از این آزمایشات اولین درمان فیزیوتراپی و حرکت درمانی است و در صورت جواب ندادن این درمان ها روش های درمانی بعدی انجام می شود.

درمان فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار باید زیر نظر متخصص این کار و در یک مرکز معتبر انجام شود. یکی از بهترین مراکز درمانی این بیماری، کلینیک فیزیوتراپی پزشک معین است.

دکمه بازگشت به بالا