عمومیکسب و کار استانها

صندلی اداری استاندارد چیست؟

خوشبختانه در چند سال اخیر اکثر مراکز اداری و سازمان ها برای رفاه حال کارمندان شان از صندلی اداری استاندارد و میز و صندلی کارشناسی استفاده می کنند. دقت داشته باشید که هر صندلی نمی تواند استاندارد و ایمن باشد. شما می بایست با ویژگی های صندلی های استاندارد آشنا شده و سپس نسبت به خرید آن ها اقدام نمایید.

What is a standard office chair

مشخصات صندلی اداری استاندارد

همان طور که از نام صندلی اداری بر می آید، متداول ترین کاربرد این نوع صندلی در مراکز اداری و سازمان ها می باشد. اغلب ارباب رجوع و بیشتر کارکنان از این نوع صندلی ها استفاده می کنند. از این رو توجه به استاندارد بودن و سالم بودن یک صندلی اداری از ضروریات آن می باشد؛ چرا که یک فرد ممکن است برای مدت زمان زیادی از آن استفاده کند. از جمله مشخصات اصلی یک صندلی اداری استاندارد می توان به فنری بودن پشتی صندلی، نرم بودن متعادل قسمت نشیمنگاه صندلی، ارتفاع مناسب صندلی از سطح زمین، جنس با کیفیت رویه صندلی و … اشاره کرد.

سطح صندلی نباید سر باشد و می بایست دارای اندکی اصطکاکی باشد تا از لغزش فرد جلوگیری شود. صندلی حتما باید دارای پشتی باشد تا به ستون فقرات فشار وارد نشود. پشتی صندلی و طول نشیمنگاه آن باید طوری باشد که بدن فرد به عقب یا جلو خم نشده و در طولانی مدت باعث آسیب وارد شدن به ستون فقرات نشود. نکته مهمتر این که می بایست برای خانم ها و آقایان قابل استفاده باشد و طبق فیزیک بدنی آن ها طراحی شود.

ویژگی های بخش های مختلف یک صندلی اداری استاندارد

بخش های مختلف یک صندلی اداری استاندارد باید براساس اصول طراحی شده باشد. زاویه بین پشتی صندلی و نشیمنگاه صندلی می بایست، تقریبا 90 درجه باشد. صندلی اداری استاندارد باید طوری باشد که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد و شما بتوانید آن را بر اساس قد خود تنظیم نمایید. معمولا بهترین ارتفاع برای نشستن روی صندلی، طوری است که پاها به زمین رسیده و مقداری از وزن بدن روی پاها باشد. اگر صندلی شما کوتاه باشد، بیشتر وزن بدن شما روی نشیمنگاه قرار گرفته و به کمرتان فشار وارد می سازد. عمق نشیمنگاه صندلی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. معمولا در صندلی هایی که مرکز نشیمنگاه آن گود هستند، نشستن برای شما خسته کننده است و به ران های تان فشار وارد می شود.

در صندلی هایی هم برعکس لبه ها گودتر از مرکز صندلی هستند، شما برای جلوگیری از سر خوردن روی صندلی باید به زانوها و ران های تان فشار وارد سازید. البته این نوع صندلی ها استفاده می شود. در خصوص پشتی های صندلی نیز باید عرض کنیم، پیشنهاد ما به شما این است که از صندلی هایی استفاده کنید که علاوه پشتی بلند، جایگاهی هم برای کنترل گردن دارند و شما از خستگی گردن جلوگیری می کنند. صندلی هایی که پشتی کوتاه دارند، معمولا وزن کمتری را به شانه ها منتقل می کنند و بیشتر وزن شما روی کمر و نشیمنگاه بوده و در طولانی مدت ممکن است باعث آسیب رسیدن به بدن تان شود.

نکات مهم در هنگام خرید صندلی اداری

در هنگام خرید صندلی اداری استاندارد باید به چند نکته توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین صندلی را خریداری کنید.

–   سعی کنید بین قیمت صندلی اداری و استانداردهای آن یک تعادل برقرار کنید. این که صرفا یک صندلی ارزان بخرید، شاید هزینه های شما را در لحظه کاهش دهد؛ اما در طولانی مدت می بایست هزینه های بیشتری را برای درمان بیماری های ناشی از استفادیک خوب و استاندارد را می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. حتی این ویژگی‌ها از فردی به فرد دیگر و از موضوع کاری به کار دیگر، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال صندلی استاندارد مناسب برای کار با کامپیوتر، ممکن است گزینه مناسبی برای پاسخ‌گویی متوالی به ارباب رجوع نباشد. با این وجود همیشه استانداردهایی وجود دارد؛ که در نظر گرفتن آنها هنگام خرید صندلی اداری، موجب می‌شود تا انتخاب‌هایی بهتر و بهینه‌تر داشته باشید. بر همین اساس در این نوشته می‌خواهیم با جزئیات بیشتر درباره صندلی های استاندارد اداری صحبت کنیم.

صندلی استاندارد چیست؟

مانند هر وسیله دیگری، صندلی‌ها هم از استانداردهای خاصی برخوردار هستند. به این معنا که از نظر جنس، ابعاد و اندازه، دارای نسبت‌های مشخص و طول و عرض‌های حداکثر و حداقل هستند. این ویژگی‌ها بر اساس تجربه و پژوهش‌های علمی گوناگون و طی زمان به‌دست آمده است؛ و رعایت آنها در طراحی و تولید صندلی، موجب می‌شود تا کاربر صندلی استفاده امن‌تر و راحت‌تری از آن داشته و با خستگی و فشار کمتری روی آن بنشیند.

همچنین گفتن این نکته خالی از لطف نیست که رعایت این استانداردها در صندلی‌های اداری در مقایسه با صندلی‌های خانگی و… از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. چراکه به‌طور معمول یک کارمند اداری روزانه 8 ساعت تقریبا متوالی را روی این صندلی‌ها نشسته و مشغول کار است. این در حالی است که صندلی‌هایی مانند مبلمان خانگی، صندلی انتظار، صندلی سالن‌های همایش و نمایش و کنفرانس و… معمولا برای مدت‌زمان کمتری میزبان کاربر خود هستند. در نتیجه استاندارد نبودن صندلی‌های اداری می‌تواند بر روی کارایی و سلامت جسمی کاربر آن اثرگذاری شدیدتری داشته باشد.

مشخصات صندلی اداری استاندارد

همان‌طور که گفتیم یک صندلی استاندارد اداری می‌تواند مشخصات متعددی داشته باشد. با این وجود شاید بتوان به ساده‌ترین شکل چنین گفت که بهترین صندلی اداری، صندلی‌ای است که نشستن طولانی‌مدت روی آن سخت نبوده و شما را دچار خستگی نمی‌کند. از طرفی از آنجا که ارگونومی بدن انسان‌ها با وجود شباهت زیاد و کلی، در جزئیاتی مانند قد، عرض شانه‌ها، قوس کمر و… متفاوت است؛ طبیعتا حتی یک صندلی استاندارد اداری خاص نیز می‌تواند برای فردی بهتر از افراد دیگر باشد. با وجود موارد گفته شده، می‌توان مشخصات زیر را بارزترین ویژگی‌های یک صندلی اداری استاندارد دانست:

استحکام و ثبات. به این معنا که در فرم تعیین شده باقی مانده و دچار لغزش، لرزش و سروصدا نشود. جنس روکش و پشتی مناسب. یک صندلی استاندارد باید از جنسی طراحی شود که به‌خوبی قادر به تبادل هوا بوده و در هر دمایی موجب عرق کردن بخش‌های تماس کاربر و صندلی نشود. قابلیت تنظیم دقیق. امروزه اغلب صندلی‌های اداری استاندارد به شما اجازه می‌دهند با توجه به قد خودتان و ارتفاع میز اداری‌تان، ارتفاع صندلی را تنظیم کنید. همچنین قابلیت تنظیم پشتی صندلی و ارتفاع دسته‌ها نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که یک صندلی استاندارد اداری باید داشته باشد.

پایه چرخان. اگرچه چرخ‌دار بودن صندلی، به استاندارد بودن یا نبودن آن مرتبط نیست؛ اما تجربه ثابت کرده است که استفاده از صندلی‌های چرخان از نظر ارگونومی سازگاری بیشتر با بدن انسان داشته و نشستن طولانی‌مدت روی آن، موجب خستگی کمتری می‌شود. بنابراین می‌توان این ویژگی را نیز به عنوان یک استاندارد اضافه و مثبت پذیرفت.طراحی نشیمن‌گاه و پشتی. در نهایت یک صندلی استاندارد باید طوری طراحی شود که بتوان به شکل استاندارد روی آن شست. به عنوان مثال اگر از روی صندلی مدام به جلو سر می‌خورید؛ و یا اگر هنگام تکیه به پشتی آن، پشت کمرتان خالی می‌ماند؛ احتمالا با یک صندلی غیراستاندارد روبه‌رو هستید. همین‌طور یک صندلی استاندارد معمولا مجهز به تکیه‌گاه سر یا به اصطلاح پشت سری با قابلیت تنظیم ارتفاع است.

ارتفاع استاندارد صندلی اداری

یک صندلی اداری که از نشیمن‌گاه حدود 16 تا 21 اینچ از زمین فاصله داشته باشد؛ برای اکثر افراد مناسب است. این میزان ارتفاع به کاربر اجازه می‌دهد که پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهد. همچنین در این صندلی ران‌ها به شکل افقی و بازوها متناسب با ارتفاع میز هستند. با این وجود همان‌طور که می‌بینید نمی‌توان عدد دقیقی برای آن تعریف کرد. بنابراین قابلیت تنظیم ارتفاعی که بتواند بازه 16 تا 21 اینچ را پوشش دهد را هنگام خرید صندلی اداری در نظر داشته باشید.

ابعاد استاندارد صندلی اداری

در زمینه ابعاد یک صندلی استاندارد اداری، اولین و مهم‌ترین قسمت ارتفاع است؛ که در بخش قبلی به‌طور جداگانه توضیح داده شد. اما به‌جز ارتفاع ابعاد سایر بخش‌های صندلی نیز در راحتی آن موثر هستند. بنابراین یک صندلی اداری استاندارد باید دارای عرض و عمق کافی برای پشتیبانی راحت هر کاربری با هر سایزی باشد. معمولا عرض نشیمن‌گاه صندلی اداری با 17 تا 20 اینچ استاندارد است. عمق صندلی (از جلو تا پشت صندلی) هم باید به اندازه‌ای باشد که کاربر بتواند با کمر خود به‌طور کامل به پشتی صندلی اداری ارگونومیک تکیه بزند. این در حالی باید باشد که تقریبا 2 تا 4 اینچ بین پشت زانو و لبه صندلی فضا باقی بماند. در نهایت ابعاد سایر بخش‌ها از اهمیت کمتری برخوردار بوده و معمولا به‌عنوان یک استاندارد مهم در نظر گرفته نمی‌شوند.

استاندارد ارگونومی صندلی اداری

همان‌طور که گفتیم منظور از طراحی صندلی اداری بر اساس ارگونومی، در نظر گرفتن ساختار بدنی کاربر صندلی است. در این زمینه هیچ چیز به اندازه کمر و گردن مهم نیست. بر همین اساس دو ویژگی زیر مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید: حمایت از کمر. حمایت از کمر در صندلی ارگونومیک بسیار مهم است. ستون فقرات کمری دارای انحنای به سمت داخل است؛ و نشستن برای مدت طولانی بدون حمایت از این منحنی، منجر به خمیدگی (که انحنای طبیعی را صاف می‌کند) شده و ساختارهای پایین ستون فقرات را تحت فشار قرار می‌دهد.

یک صندلی ارگونومیک باید دارای تنظیم کمری (هم ارتفاع و هم عمق) باشد تا هر کاربری بتواند تناسب مناسبی برای حمایت از منحنی به سمت داخل کمر خود داشته باشد. پشتی. پشتی صندلی اداری ارگونومیک باید 12 تا 19 اینچ عرض داشته باشد. اگر تکیه‌گاه از صندلی جدا باشد، باید از نظر ارتفاع و زاویه قابل تنظیم باشد. همچنین باید بتواند انحنای طبیعی ستون فقرات را با توجه ویژه به حمایت مناسب از ناحیه کمر حمایت کند. اگر صندلی اداری نشیمن‌گاه و تکیه‌گاه را با هم یک‌تکه دارد؛ تکیه‌گاه باید در زوایای جلو و عقب قابل تنظیم باشد؛ و مکانیزم قفلی داشته باشد تا پس از تعیین زاویه مناسب، رفتن بیش از حد آن جلوگیری کند.

نکات خرید صندلی استاندارد اداری

طبیعتا مهم‌ترین نکات برای خرید یک صندلی اداری استاندارد و مناسب، توجه به استانداردهای تشریح شده است. با این وجود معمولا بسیار سخت است که هنگام خرید صندلی اداری، یک متر را با خود به همراه برده و شخصا رعایت یا عدم رعایت استانداردهای لازم را بررسی کنیم. بر همین اساس هنگام خرید صندلی استاندارد اداری، توجه به موارد زیر می‌تواند شما را از داشتن یک خرید مناسب‌تر مطمئن کند. صندلی را شخصا امتحان کنید. در این زمینه باحوصله باشید؛ و مطمئن شوید عملکردهای مختلف و تنظیمات آن به‌راحتی قابل انجام است. همچنین دقایق بیشتری روی صندلی بنشینید و بررسی کنید که آیا نشستن بیش از چند دقیقه، بخشی از بدن شما را تحت فشار قرار می‌دهد یا خیر. از جای مطمئن خرید کنید. فروشگاه‌های معتبر، محصولات استانداردتری را ارائه می‌دهند. آنها همچنین می‌توانند توصیه‌های برای شما داشته باشند. همه این موارد باعث می‌شود تا خرید بهتری داشته باشید.

از برندهای گمنام دوری کنید. اگرچه نمی‌توان قضاوتی دقیق داشت؛ اما معمولا برندهای گمنام کمتر به استانداردها توجه می‌کنند. از سویی یک برند معتبر هیچ‌وقت کیفیت را فدای قیمت نمی‌کند. گارانتی بسیار مهم است. طبیعتا خرید صندلی اداری استاندارد به شکل عمده و برای تعداد زیادی از کارمندان انجام می‌شود. همچنین برای همه کارفرماها مهم است که صندلی خریداری شده برای مدت‌زمان مشخص و نسبتا طولانی، با همان کیفیت اولیه کار کند. بر همین اساس داشتن گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش مناسب، می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های بعدی، نشانه خوبی از استاندارد بودن و کیفیت بالای محصول خریداری شده باشد.

ویژگی‌های میز و صندلی استاندارد

در نهایت و به‌طور خلاصه باید گفت میز و صندلی‌های استاندارد و به‌طور کلی مبلمان اداری استاندارد، دارای یک ویژگی و مشخصه واضح هستند. این ویژگی ارگونومیک بودن آنهاست. ارگونومیک بودن به معنای هماهنگی یک محصول با ویژگی‌های انسانی است. در میز و صندلی استاندارد این موضوع بیش از هر چیز در ابعاد و اندازه و قابلیت تنظیم آنها دیده می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌شود خرید مبلمان اداری، به‌خصوص میز و صندلی را به‌صورت هم‌زمان و با درنظر گرفتن ویژگی‌های هر دو محصول انجام دهید. این کار کمک می‌کند تا ساختار استانداردتری را برای کار و فعالیت کارکنان خود تهیه کرده و شانس بالاتری در افزایش کارایی و بهره‌وری آنها داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا