اقتصادی

سایپا در مدار رشد قرار گرفت

طبق آخرین آمارها تعهدات معوق سایپا به 845 دستگاه رسیده که این عدد با توجه به تولید روزانه 1900 دستگاه خودرو،‌ خیلی کم است؛ همین موضوع نوید خبرهای خوشی را از صنعت تولید خودرو نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته، صنعت خودرو بسیار نحیف شده است. صنعتی که می توانست در دهه 90 رشد کند و حرفی برای گفتن در بازار داخلی و حتی کشورهای هدف صادراتی داشته باشد،‌ به دلیل تحریم و بی‌فکری مدیران وقت، گرفتار افول شد.

در حالی که تولید خودرو به شدت کاهش یافت، تعهدات معوق خودروسازان فزونی یافت و روز به روز از کیفیت خودروهای وطنی کاسته شد. حتی رهبر معظم انقلاب از کیفیت خودروهای ایرانی ابراز نارضایتی کردند. مجموع این عوامل باعث شد که مردم نسبت به صنعت خودرو و آینده ای که خواهد داشت،‌ ناامید شوند. اما از سال 1400 ورق برگشت و اتفاق‌های مهمی در صنعت خودرو رخ داد که مهم ترین آن افزایش تولید و دیگری پاسخ بهتر به مشتریانی بود که ماه‌های طولانی برای تحویل خودرو معطل مانده بودند، یکی از خودروسازانی که توانست این اتفاق مهم را رقم بزند،‌ سایپاست.

نرخ عبور مستقیم محصولات سایپا 100درصد است  
 از سال 1401، خودروسازان و به خصوص سایپا روند رو به جلو و توسعه‌ای را آغاز کردند. بر اساس اطلاعات رسیده به دست ایسنا،  26 ماه پیش،‌ سایپا 87 هزار خودرو کف پارکینگ خود داشت، خودروهای که نقص قطعه داشتند و یا به جهت پاس نکردن استانداردهای اجباری زمین‌گیر شده بودند. حتی آمارها نشان می‌دهد طی سه سال 98 ،‌99 و 1400 میانگین تعهدات معوق سایپا 42 هزار دستگاه بوده است. قطعا این عدد برای صنعت خودرو و انحصاری که شورای رقابت از آن صحبت می‌کند، فاجعه بوده است. طبق آخرین آمارها تعهدات معوق سایپا به 845 دستگاه رسیده که این عدد با توجه به تولید روزانه 1900 دستگاه خودرو،‌ خیلی کم است. از سویی در حالی که در سال 1400،‌ تنها 9 درصد خودروهای سایپا تجاری سازی می شد و مابقی در صف می ماند تا تامین قطعه صورت گیرد،‌ مجموع تولید روزانه با زحمت به یک هزار دستگاه می رسید اما اکنون نرخ عبور مستقیم خودروهای سایپا 100درصد شده است. آمار دیگر که فاجعه آن روزها را نشان می دهد این است که در سال 1400 یعنی اولین سالی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد،‌ فروش گروه سایپا به عنوان یک بنگاه صنعتی که باید به فکر توسعه محصول، بهبود کیفیت و افزایش بهره وری باشد، تنها 50 همت بود ولی اکنون این عدد در حال نزدیک شدن به 160 همت است.
کاهش مصرف بنزین محصولات سایپا   
به جهت آنکه طی سال‌های گذشته خودروهای جدید و به روز، ‌روانه بازار نشده بود، میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی افزایش یافت، و همین امر سبب شد که روز به روز از تعداد روزهای هوای پاک کاسته شد. خوشبختانه این رویه هم در حال اصلاح است. به عنوان مثال در سال 1400،‌ خودروهای سواری سایپا 7.35 لیتر سوخت به ازای هر صدکیلومتر پیمایش مصرف می‌کردند اما سال گذشته این عدد به 7.26 لیتر رسید و سال جاری قطعا میانگین مصرف بنزین سایپا 6.9 لیتر خواهد شد. همچنین در راستای برنامه توسعه محصول و ورود انبوه خودروهای دوگانه سوز، برقی و هیبرید تولید داخل و وارداتی، میزان مصرف سوخت محصولات سواری گروه سایپا سال آینده به 6 لیتر و سال 1404 متوسط مصرف بنزین به 4.1 لیتر خواهد رسید.  
افزایش بهره وری سایپا به 40 درصد   
با روندی که طی ماه‌های گذشته سپری شده، بهره‌وری گروه سایپا بهبود یافته است. هزینه‌های دستمزد و سربار در شرکت سایپا در سال 1400 حدود 11.2 درصد بود و این عدد در سال 1401 حدود 8درصد شد و در شش ماه اول سال جاری عدد یاد شده به 6.8 درصد رسید. همچنین شاخص بهره‌وری نیروی انسانی با محاسبه هزینه تبدیل هر خودرو 40 درصد شده است. در سایر شاخص‌ها نیز رشدهای مناسبی کسب شده است. به عنوان مثال شاخص اثربخشی کلی تجهیزات در سایپا در سال 1400، حدود 25 درصد بود و در سال گذشته عدد 38 درصد حاصل شد و در شش ماه امسال نیز عدد 50 درصد به دست آمده است.  
کاهش مراجعه مردم به نمایندگی‌های سایپا   
کیفیت هم یکی از موضوعات مهمی است که خودروسازان در دستور کار خود قرار دادند. از 26ماه پیش گروه سایپا به دنبال ارتقا کیفیت محصولات خود است و شاید برگ برنده او در این ماجرا بهبود کیفیت قابل توجه خودروی شاهین است. بر اساس آنچه که سایپایی ها اعلام کردند،‌ 250 پروژه بهبود کیفیت با هدف رفع ایرادات مدنظر قرار گرفته و نتایج خوبی هم حاصل شده است. از جمله دستاوردها در این حوزه می‌توان به بهبود 59درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه خدمات پس از فروش طی 2ماه یا 3 هزار کیلومتر،‌ کاهش 18درصدی شکایات مشتریان از کیفیت محصول،‌ کاهش صدای موتور و سیستم تعلیق از طریق بهبود مکانیزم‌ها و کاهش مراجعه مشتریان به نمایندگی‌ها اشاره کرد. همچنین در سه ماه ابتدایی سال 1400، ‌به ازای هر دستگاه خودرو،‌ سه میلیون تومان هزینه گارانتی پرداخت می‌شد اما سال 1401 این عدد به دو میلیون تومان رسید و در سال جاری عدد یاد شده به یک میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که طی این مدت افزایش نرخ دستمزد و قطعات،‌ را شاهد بودیم.
بر این اساس می توان خوش بین بود که با دست فرمانی که خودروسازان و به خصوص سایپا در پیش گرفته است، سال آینده خبرهای خوشی از صنعت خودرو و به خصوص سایپا بشنویم و شاید وعده ای که مدیران قبلی نتوانستند محقق کنند در این دولت محقق شود و سایپا بتواند آریای برقی را به عنوان اولین خودروی برقی کشور روانه بازار کند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا