عمومیکسب و کار استانها

صاعقه گیر ساختمان و همه چیز درباره آن

صاعقه گیر ساختمان وسیله ای است که برای محافظت از انواع تجهیزات و سیستم های الکتریکی در برابر اثرات صاعقه استفاده می شود. صاعقه گیر یا برق گیرها در واقع میله های فلزی هستند که برای حفاظت در برابر صاعقه بر روی ساختمان نصب می شوند. صاعقه گیر ها از سازه ها در برابر امواج در حال حرکت صاعقه محافظت می کنند و ولتاژ غیرعادی بالا را به سمت زمین منحرف می کنند. جنس صاعقه گیر ها از آلیاژ مس، برنج یا آلومینیوم ساخته شده اند که بهترین هادی های الکتریسیته هستند و پوشش بسیار بالایی، تا 60 متر را دارند. یک صاعقه گیر معمولی از یک ترمینال ولتاژ بالا در بالا و به دنبال آن یک پایانه ولتاژ پایین در زمین تشکیل شده است.

دکل مهاری :

دکل مهاری g45 سه وجهی به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارد و در مکان هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده می گردد. اغلب در شبکه تلفن همراه، رادیو و بی سیم و شبکه های رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این دکل ها قابلیت نصب در پشت بام منازل و ادارات را داشته و علاوه بر اینکه ارتفاع ساختمان به بلندی محل نصب آنتن ها کمک کرده، در مناطق شهری مزیت فراوان دارد. این نوع دکل ها در صورتی که روی زمین نصب گردد نیاز به فضای زیادی جهت نصب سیم مهارها دارد. این دکل ها بسته به ابعاد و نوع ساخت به چند دسته تقسیم می شوند.

درست است که صاعقه ممکن است به انسان، زمین، درخت و هر چیزی برخورد کند و حادثه و خسارت ایجاد کند، ولی در ساختمان های بلند مرتبه استفاده از صاعقه گیرها دارای اهمیت بیشتری است. در حالت کلی ساختمان هایی که بیش از 30 متر هستند، چه در مناطق پر خطر و چه در مناطق کم خطر، باید از صاعقه گیر استفاده کنند. با توجه به رشد ساختمان های مسکونی و ساختمان های تجاری و شرکت های بزرگی که در دنیا ساختمان سازی به این سمت ساختمان سازی بلند مرتبه رفته است و شاید لوازم برقی، کامپیوترها، تجهیزات گران قیمت و … داشته باشند و ضرر مالی زیادی را به ساختمان و وسایل و تجهیزات در اثر رعد و برق و صاعقه وارد کنند، استفاده از صاعقه گیرها ضروری می باشد.

غیر رسانا بودن خانه ها و اهمیت صاعقه گیر ساختمان با توجه به این که دیوار، سقف، پنجره ها و در حالت کلی غیر فلزی بودن قسمت های مختلف یک ساختمان باعث ایجاد مقاومت در برابر صاعقه می شود و اصطلاحا جلوی عبور جریان در آن را می گیرد باید از طریق هادی ها و رساناها این انرژی را به طرز صحیحی از جریان الکتریکی ابرها به زمین منتقل کنیم تا جلوی خسارت ناشی از آن شامل خسارت های مالی و جانی را بگیریم یا به حداقل برسانیم. همانطوری که گفته شد با توجه به دلیل اصلی نصب صاعقه گیر بر روی ساختمان ها که محافظت از ساختمان ها در برابر اثرات خطرناک صاعقه است.

مدار داخلی برق گیر نحوه ی کار مدار داخلی سرج استیر بسیار ساده می باشد. در حالت اولیه زمانی که مدار روشن است و یا منبع تغذیه دوباره متصل شده است، رله در حالت فاقد از انرژی باقی می ماند. که این مورد جلوگیری می کند از دسترسی منبع تغذیه به بار متصل. زمانی که فشار از روی سوئیچ برداشته شود مدار سرج استیر وارد حالت کاملا فعال می شود، انرژی به رله می رسد و نتیجه این می شود که منبع تغذیه به بار متصل با آن دسترسی پیدا می کند. دکل خود مهاری به دکل هایی گفته می شود که به وسیله سیم مهار به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد .

صاعقه گیرها یا میله ها این ولتاژ را قطع می کنند و مسیر امنی برای جریان صاعقه به زمین فراهم می کنند. صاعقه گیرها یک مسیر مستقیم به زمین می دهند و از آسیب دیدن سازه در اثر آتش سوزی، انفجار و موج های الکتریکی ناشی از برخورد صاعقه جلوگیری می کنند. رعد و برق یک تخلیه الکترواستاتیکی طبیعی است که در طی آن دو ناحیه باردار الکتریکی، هر دو در جو یا آسمان (مثل دو ابر) یا بین ابر و زمین، یکی به طور موقت خود را خنثی می کند و باعث آزاد شدن آنی انرژی، به طور متوسط یک گیگاژول انرژی می شود. صاعقه جزء‌ پدیده های طبیعی و خدادای می باشد که در هر تخلیه الکتریکی ناشی از رعد و برق 10% آن صاعقه و بقیه رعد و برق می باشد.

تفاوت برق گیرها و صاعقه گیرها

همانطور که از نظر نوع حفاظت داخلی (سرج ارسترها) و خارجی نیز توضیح داده شد. در استفاده از صاعقه گیرها می توان برق گیر و صاعقه گیر را از نظر موارد نصبی و … از هم جدا کرد. این نوع دیدگاه را می توان به نوع حفاظت اولیه و ثانویه نیز تقسیم بندی کرد. به طوری که صاعقه گیر یا Lightning arrester برای حفاظ خارجی یا اولیه است و برق گیر یا Surge arrester برای حفاظت داخلی یا ثانویه. تفاوت برق گیرها و صاعقه گیرها را به صورت جزئی تر عبارتند از: برق گیر درون برد نصب می شود، در حالی که صاعقه گیر بیرون برد.

برق گیر جهت حفاظت وسایل برقی از درون پنل می باشد، در حالی که صاعقه گیر برعکس برق گیر از سطح بیرونی حفاظت را انجام می دهد. موضوعی که امروز ما می خواهیم درباره ی آن بحث کنیم این است که صاعقه گیر ساختمان چیست؟ و عملکرد آن به چه صورت است. این صاعقه گیر ها اولین بار کی مورد استفاده قرار گفتند؟ و اصلا چه کاربردی دارند. اگر می خواهید همه این موضوعات را بدانید و بفهمید که صاعقه گیر ساختمان چگونه عمل می کند حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. ما در این مطلب به شما می گوییم که صاعقه گیر چیست؟ چگونه عمل می کند؟ واصلا برای چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد؟

صاعقه گیر ساختمان چیست؟

صاعقه گیر یا به بیانی دیگر سرج استر یک وسیله ای است که در بالاترین نقطه ی برج یا ساختمان نصب می شود و همچنین اولین نقطه ای می باشد که صاعقه به آن اصابت می کند به این دلیل که صاعقه همیشه کوتاه ترین فاصله ای را که بین ابر و زمین وجود دارد تخلیه می شود، که نحوه ای که این وسیله نصب می شود با توجه به برج یا ساختمان مورد نظر این توان را دارد که به صورت توپولوژی ساده یا توپولوژی پیچیده باشد. نحوه ی عملکرد صاعقه گیر برقگیر ها به صورتی عمل می کنند که تا زمانی که ولتاژ مدار در محدوده ی مجاز قرار داشته باشد، ارستر به شکل مدار باز عمل می کند که در این صورت هیچ دخالتی در کار اصلی و رایج سیستم نخواهد داشت ولی زمانی که ولتاژ سیستم به بالاتر از حد مجاز صاعقه گیر برود ، این قطعه ها به صورت مسیر های بسته ای عمل می کنند و همچنین ولتاژ بالای موجود را از طریق اتصال به زمین تخلیه می شود.

انواع ساخت دکل مهاری :

حرف G در مقابل عدد نشان دهنده قاعده دکل مهاری g35 چهار وجهی می باشد که به طور مثال در دکل G35 یعنی فاصله لوله های اصلی از یکدیگر ۳۵ سانتیمتر و در دکل G45 این فاصله ۴۵ سانتیمتر می باشد. بدنه اصلی دکل از لوله و میلگرد ساخته شده و توسط سیم مهار مفتولی به زمین و یا تکیه گاه مستحکم دیگری متصل می گردد.نصب مهاری در ارتفاعات مختلف معمولا به صورت دستی و با استفاده از ابزار مخصوص این کار انجام می گیرد. اجزای این نوع دکل ها شامل سکشن (بدنه)، بیس پلیت، سیم مهاری، مهار کش، کرپی (کلمس)، صفحه تعادل، گوشواره، تاج سر دکل، تسمه کمربندی، پیچ و مهره و… می باشد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا