علمی و پزشکیکسب و کار استانها

انواع دستکش ایمنی

هر ساله حوادث مربوط به دست ها همچنان در حال افزایش است. از میان 1.4 میلیون حادثه گزارش شده، تقریباً 500000 حادثه مربوط به صدمات دستی است. 27 درصد از آنها منجر به مرخصی استعلاجی می شود. 1.6 درصد از جراحات دست هاف منجر به ناتوانی جسمی می شود. پیامدهای انسانی و اقتصادی فاجعه باری دارد. ایمنی در کار مستلزم حداکثر پیشگیری و محافظت است. محافظت از دستان متصدیان و کارگران یک چالش بزرگ است.

دست ها ابزار اصلی، ضروری و شکننده ی یک کارگر روزمره هستند. در هر دست نزدیک به 2000 گیرنده لمسی در نوک هر انگشت وجود دارد که آن را به یک ماشین انسانی گرانبها تبدیل می کند که حس لامسه بی نظیر، دقت و مهارت فوق العاده در حرکت و همچنین گرفتن انعطاف پذیری را ارائه می دهد.

خطراتی که دست ها با آنها روبرو هستند عبارتند از : سایش، بریدگی، سوختگی، سوراخ شدن، پاشیدن فلز مذاب یا مایعات شیمیایی. این خطرات می توانند صدمات عمده ای با عواقب کم و بیش جدی ایجاد کنند، شکستگی استخوان، دررفتگی، رگ به رگ شدن، زخم، سوختگی، عفونت، شوک های شدید و همچنین در برخی از موقعیت های غم انگیز منجر به قطع دست یا انگشت آسیب زا می شود. در مواجهه با این واقعیت، پیش بینی خطرات و ارائه حفاظت موثر از دست حیاتی است. پوشیدن دستکش کار تضمینی برای محافظت در برابر خطرات است.

انواع دستکش ایمنی کار

  • دستکش ضد برش

دستکش‌های مقاوم در برابر برش انواع مختلفی دارند و خرید «بهترین» آن‌ها به محیطی که کارگران شما در آن هستند و نیاز به محافظت از برش بستگی دارد. همیشه دستکش‌هایی را که می‌خواهید استفاده کنید آزمایش کنید تا مطمئن شوید قابلیت محافظت از خطر را دارند. دستکش های ضد برش بر اساس استحکام کششی در سطوح مختلف رتبه بندی می شوند. استحکام کششی در تعیین دستکشی که باید استفاده کنید بسیار مهم است. امروزه کاربرد دستکش ضد برش در صنایع و مشاغل گوناگون امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.

  • دستکش های عمومی و ضد لغزش

دستکش های عمومی می توانند دستکش های یک بار مصرف یا دستکش های بادوام تر و قابل استفاده مجدد باشند. دستکش های پارچه ای و بوم برای جابجایی جعبه ها، جلوگیری از تاول و ساییدگی های خفیف عالی هستند. با این حال، آنها نباید برای مواد تیز استفاده شوند.

از دستکش های پارچه ای روکش دار می توان مانند دستکش های پارچه ای و بوم استفاده کنید. دستکش های پوست بز و چرم مصنوعی محافظت بهتری در برابر خراش ها دارند. هر نوع دستکش چرمی مهارت و انعطاف پذیری بالایی را ارائه می دهد، اگرچه چرم مصنوعی قابلیت تنفس بهتر و دوام بالاتر را می دهد.

دستکش های نیتریل اغلب به عنوان جایگزین دستکش لاتکس استفاده می شود. به دلیل مشکلات آلرژی با لاتکس، بسیاری از کارگاه ها به دستکش های نیتریل روی آورده اند. این دستکش ها به گونه ای ساخته شده اند که ظاهری شبیه به لاتکس دارند، اما عمر طولانی تری دارند. دستکش های نیتریل سه برابر بیشتر از لاتکس در برابر سوراخ شدن مقاوم هستند و مقرون به صرفه تر هستند. نیتریل اغلب با پارچه‌های دیگر ترکیب می‌شود تا دستکش‌های قوی‌تر، بادوام‌تر و مقاوم‌تر برش ایجاد شود.

  • دستکش جوشکاری، حرارت متوسط ​​و شعله

دستکش‌های پوست بز یکی از انواع دستکش ایمنی بوده که به دلیل انعطاف‌پذیری، سبک وزن بودن، علاوه بر مقاومت در برابر گرما، آب و هوا و روغن، دستکش‌های جوشکاری عالی می‌سازند. دستکش‌های چرم مصنوعی تنفس بهتری نسبت به چرم بز دارند، اما همان انعطاف‌پذیری و سبک وزن بودن، مقاومت در برابر گرما و آب و هوا را دارند.

چرم مصنوعی همچنین قابل شستشو با ماشین لباسشویی است، و می تواند روغن و چربی را دفع کند. دستکش های هات میل می توانند دستکش های دو لایه یا سه لایه باشند که عمر سایش طولانی و محافظت در برابر حرارت تا 400 درجه را فراهم می کنند. اینکه دستکش چقدر دمای بالایی را می تواند تحمل کند به دو یا سه لایه بودن آن بستگی دارد. این دستکش ها برای کارخانه های شیشه یا سرامیک، آهنگری یا ریخته گری عالی هستند.

دستکش های کولار از ترکیبی از بافتنی، الیاف کربن و فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. دستکش کولار تا 800 درجه را تحمل می کند و در برابر شعله و برش مقاوم است. این دستکش‌ها یکی از بادوام‌ترین انواع دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت هستند، زیرا مقاومت در برابر برش و عمر طولانی‌تری دارند.

  • دستکش مقاوم شیمیایی

دقیقاً مانند دستکش های مقاوم در برابر برش، دستکش های محافظت شیمیایی نیز به نوع مواد شیمیایی که با آن کار می کنید بستگی دارد. همیشه با قرار دادن دستکش در ماده شیمیایی تا سه برابر زمانی که در فرآیند معمولی از آن استفاده می کنید، دستکش های خود را با مواد شیمیایی که می خواهید استفاده کنید آزمایش کنید. اگر دستکش هیچ حفره ای ایجاد نکرده یا به هیچ وجه منبسط نشده است، دستکش سالم است و دارای درجه ی اطمینان بالا می باشد.

خطرات مختلف مرتبط با محافظت از دست چیست؟

دست‌های ما در معرض حملات متعددی قرار می‌گیرند: بریدگی، ضربه، له شدن، آلرژی، سوختگی، پارگی و غیره . به همین دلیل است که شناسایی خطرات موجود در یک فعالیت و انتخاب انواع دستکش ایمنی کار که مطابق با استاندارد اروپایی مناسب باشد، مهم است.

  • ریسک مکانیکی چیست؟

در کارگاه ها و کارخانه ها، بسیاری از ابزارها و ماشین ها با عمل مکانیکی کار می کنند. این می تواند منجر به صدمات زیادی شود: بریدگی تیغه، ساییدگی، پارگی، سوراخ شدن. کار با مواد روی تجهیزات مکانیکی ممکن است باعث صدمات قابل توجهی شود. این خطر مکانیکی توسط استاندارد اروپایی EN 388 تنظیم شده است که با یک پیکتوگرام روی دستکش محافظ نشان داده شده است.

  • خطر حرارتی چیست؟

خطرات حرارتی در بسیاری از مشاغل مانند جوشکاری، نانوایی، کارگران کارخانه های ریخته گری و یا در مناطق بسیار سرد در صنایع غذایی وجود دارد. گرما و سرما خطرات جدی سوختگی و یخ زدگی ایجاد می کند که مشکلات قابل توجهی را به کار اضافه می کند.

دستکش های محافظ حرارتی توسط استاندارد EN 407 تنظیم می شوند که سطح عملکرد را در برابر خطرات حرارتی مانند سوختگی، مقاومت در برابر حرارت تماس، گرمای همرفتی یا گرمای تابشی و همچنین پاشش فلز مذاب را تعیین می کند. دستکش های محافظ سرما مطابق با استاندارد EN 511 هستند . آنها با توجه به مقاومت آنها در برابر تماس یا سرمای همرفتی یا به دلیل خاصیت ضد آب انتخاب می شوند.

  • خطر شیمیایی چیست؟

متصدیان صنایع بیولوژیکی و دارویی در معرض خطرات شیمیایی در هنگام کار با محصولات خطرناک هستند. که عواقب آن می تواند تحریکات پوستی مانند اگزما، آلرژی شدید یا حتی سوختگی باشد. دستکش های محافظ با علامت EN 374 خطر شیمیایی ناشی از پاشش یک ماده خطرناک را محدود می کند. مقاومت آنها در برابر نفوذ و همچنین ضد آب بودن آنها زموجب می شود تا حداکثر محافظت را تضمین می کند. این استاندارد خطر بیولوژیکی میکروارگانیسم ها و ویروس ها را نیز پوشش می دهد.

  • خطر الکتریکی چیست؟

حفاظت در برابر شوک الکتریکی و تخلیه الکترواستاتیکی حیاتی است . دستکش های ایمنی سازگار با این خطر توسط استانداردهای EN 60903 و EN16350 تنظیم می شوند . این استانداردها انطباق PPE را با توجه به خطر برق گرفتگی و تخلیه الکترواستاتیک تأیید می کند.

چگونه از خطرات جلوگیری کنیم و از محافظت خوب دست اطمینان حاصل کنیم؟

هر محل کار خطراتی را برای اندام های فوقانی بدن انسان به همراه دارد. این را تعداد زیادی از حوادث ناشی از دست در محل کار ثابت می کند. بنابراین برای کارفرمایان مهم است که به درستی علل این حوادث را شناسایی کنند تا بهتر از آنها پیشگیری کنند. به عنوان مثال، ماشین‌هایی با قطعات متحرک منبع موقعیت‌های خطرناکی هستند که همیشه از قبل به درستی در نظر گرفته نمی‌شوند.

ابزارهای سرد یا داغ، با لبه های تیز ، خطر سرمازدگی، سوختگی و بریدگی را ایجاد می کنند. استفاده از مواد شیمیایی که مخصوصاً برای پوست دست سمی هستند، باعث آسیب جبران ناپذیری به پوست می شود . بنابراین، هر شرکتی باید برآورد دقیقی از انواع صدمات دستی را داشته باشد تا کارکنان خود را آگاه ساخته و به آنها تجهیزات حفاظت فردی متناسب با خطرات را ارائه دهد.

کارکنان باید یک برنامه آموزشی موازی در مورد استفاده صحیح از انواع دستکش ایمنی محافظ دست و رویه های ایمنی در محل کار را فرا بگیرند. افزایش آگاهی و آگاه سازی کارگران در مورد سطح خطر در ایستگاه کاری ، قرار گرفتن در معرض خطرات مکانیکی، حرارتی و شیمیایی را کاهش می دهد. و همچنین آموزش استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی و استفاده ایمن از آن، پوشیدن دستکش های محافظ، عایق و مقاوم اولین قدم ضروری در محافظت است.

انتخاب انواع دستکش ایمنی مناسب برای محافظت بهینه از دست

دستکش های ایمنی توسط استانداردهای اروپایی تنظیم می شوند که بسته به خطرات موجود، سطوح مختلفی از محافظت را ارائه می دهند. بنابراین مهم است که یک جفت دستکش  مناسب را انتخاب کنید .

در انتخاب انواع دستکش کار باید تمام دقت خود را به خرج دهید قطعا یک دستکش مقاوم در برابر برش ویژگی های مشابه دستکشی که در برابر سرما یا گرما محافظت می کند را نخواهد داشت.

همچنین  مواد (پلی استر، نایلون، مش، اکریلیک) و پوشش (بدون درز، تقویت شده، پوشش داده شده) متفاوت است. استفاده از استانداردهای دستکش و سطح تقویت برای محافظت بهینه از دستان بسیار مهم است.

یک نکته بسیار مهم این است که  اگر دستکش خیلی کوچک باشد، چسبندگی خوبی ایجاد نمی کند زیرا در پشت و کف دست خیلی سفت است. اگر دستکش های شما بری شما حس ناراحت و فشار را ایجاد کنند، شما رغبتی به پوشیدن آنها نخواهید داشت.

اگر خیلی بزرگ باشند، از دستان کارگر در حین جابجایی خود و یا وسایل محل کار خواهد افتاد و آنها را از دست می دهد. و یا امکان اینکه لای ماشینهای صنعتی گیر کند و موجب قطع دست یا انگشتان شود. یک دستکش محافظ دست خوب باید مانند پوست دوم باشد و برای شما ایجاد مهارت، راحتی و ایمنی مناسبی به وجود آورد.

دکمه بازگشت به بالا