اقتصادیکسب و کار استانها

دراپ شیپینگ : کسب درآمد بدون سرمایه اولیه با آنلاین شاپ

به نظر شما بدون داشتن محصول و سرمایه می‌توان یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرد؟ نداشتن سرمایه اولیه، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که قصد راه‌اندازی فروشگاه آنلاین را دارند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این مشکل نیز برطرف شده است و افراد مختلف می‌توانند نسبت به راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول اقدام کنند! Shopify Sales Recap از درگاه‌های پرداخت متفاوت پشتیبانی می‌کند و مشتریان می‌توانند با استفاده از کارت اعتباری، پی‌پل و روش‌های دیگر برای خرید استفاده کنند.

دراپ شیپینگ چیست؟ کسب درآمد از درآپ شیپینگ در ایران | Uplance آپلنس

این‌روزها خرید اینترنتی محصولات روز‌به‌روز طرفداران بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کند. کسب‌و‌کارهای مختلف نیز به فروش آنلاین محصولاتشان روی آورده‌اند تا از قافله جذاب رقابت با رقبای خود عقب نمانند. اگر شما هم قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بدون سرمایه را دارید، این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب روش‌های ساخت آنلاین شاپ بدون محصول را بررسی می‌کنیم.

دراپ شیپینگ؛ اولین راه‌کار راه‌اندازی انلاین شاپ بدون سرمایه

دراپ شیپینگ (dropshipping) سیستمی مناسب برای همه افرادی است که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول را دارند. در این مدل کسب‌و‌کار باید با بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین و در‌واقع غول‌های فضای اینترنت همکاری کنید.

این شرکت‌ها صفر تا صد خرید، بسته‌بندی، آماده کردن محصول و حتی تهیه درگاه بانکی را انجام و همه این امکانات را با پرداخت هزینه‌ای سالیانه در اختیار شما قرار می‌دهند.

پس از پرداخت مبلغ، این کسب‌و‌کارِ بزرگ از طریق یک برای شما یک سایت فروشگاهی نصب می‌کند. در داخل این وبسایت می‌توانید محصولات مورد نظر خود را که از قبل انتخاب کرده‌اید، به فروش برسانید.

دراپ شیپینگ دقیقاً مشابه همان روشی است که خرده‌فروشان در خارج از فضای مجازی انجام می‌دهند. در این سیستم قیمت محصولات مختلف به‌طور عمده با شما محاسبه خواهد شد.

تفاوت دراپ شیپینگ با سیستم همکاری در فروش چیست؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول به روش دراپ شیپینگ با سیستم همکاری در فروش کاملاً متفاوت است. در مدل کسب‌و‌کار dropshipping، همه محصولات با نام برند و سایت خود شما برای مشتریان ارسال می‌شوند.

در‌واقع، در این سیستم دامین و لوگو مختص برند شماست و حتی مشکلاتی از قبیل برگشت کالاها نیز بر عهده فروشگاه مادر خواهد بود. در حال حاضر یکی دو در ایران به سبک دراپ شیپینگ فعالیت می‌کنند؛ اما به‌دلیل مزایای بالای این روش،‌ مطئناً روز‌به‌روز بر تعداد این شرکت‌ها افزوده خواهد شد.

عقد قرارداد با تأمین‌کنندگان اصلی؛ راه‌اندازی سایت کسب‌و‌کار بدون نیاز به محصول

برای راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی بدون سرمایه، روش دیگری نیز وجود دارد. در مواردی که توانایی انبار و دخیره کردن محصولات مختلف را ندارید، این امکان را دارید که از شیوه عقد قرارداد با تأمین‌کننده اصلی کالا استفاده کنید. در این روش شما نقش واسطه را ایفا خواهید کرد و نیازی نیست که محصولات را تحویل بگیرید و برای مشتری ارسال کنید.

معمولاً تأمین‌کننده آدرس خریدار را از شما تحویل گرفته و محصول را به‌طور مستقیم برای او ارسال می‌کند. برای عقد قرارداد با تأمین‌کنندگان، کافی است یک روز وقت گذاشته و به بازار مراجعه کنید. با کمی پرس‌و‌جو در بازار بهترین تولید‌کننده هر کالا را پیدا خواهید کرد.

نکاتی مهم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول

درست مانند مراکز فروش حضوری، فروشگاه‌های اینترنتی نیز با چالش‌های فراوانی مواجه‌اند. برای به‌حداقل رساندن این چالش‌ها،‌ قبل از ساخت آنلاین شاپ بدون سرمایه،‌ حتماً نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • شهر، محله و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید: با توجه به این موضوع می‌توانید قدرت خرید و سلیقه مردم آن شهر را سنجیده و بهترین محصولات را متناسب با آن مردم برای فروش انتخاب کنید.
  •  مردم بیشتر به چه محصولاتی نیاز دارند: اطلاع از محصولاتی که فروش بیشتری در شهر دارند، بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال، در شهری مانند بانه، لوازم خانگی فروش بالایی را تجربه می‌کند. بهتر است تمرکز خود را روی محصولات پر‌فروش قرار دهید.
  • توجه به تخفیف‌ها و فروش ویژه تأمین‌کننده اصلی:‌ بسیاری از تأمین‌کنندگان و سایت‌های پرفروش مانند دیجی‌کالا، در زمان‌هایی از سال محصولات خود را با قیمت‌های ویژه می‌فروشند. شما به‌عنوان یک سایت فروشگاهی نوپا می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول حتماً به مواردی مانند رسیدگی به سئوی سایت و فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشید. ساخت یک سایت جذاب و حرفه‌ای در کنار تبلیغات مناسب می‌تواند فروش کسب‌و‌کارتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

شاپفا؛ پلتفرمی جذاب و حرفه‌ای برای راه‌اندازی و رشد فروشگاه‌های اینترنتی

در این مقاله روش‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول را در کنار یکدیگر بررسی کردیم. مجموعه شاپفا کلیه امکاناتی که برای شروع، راه‌اندازی و رشد فروشگاه اینترنتی نیاز دارید را در اختیایکی از مشکلات اصلی اکثر ما برای راه‌اندازی کسب و کار این است که در ابتدای راه بودجه خیلی محدودی داریم. در این مقاله به شما روشی معرفی می‌کنیم که با سرمایه کم، یک کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنید.

یک سوال، اگر همین الان بخواهید یک فروشگاه راه‌اندازی کنید، چقدر سرمایه نیاز دارید؟ خب در کم‌ترین حالت برای اجاره مغازه، تامین محصول، استخدام نیرو و… نیاز به چیزی بین 50 تا چند صد میلیون تومان بودجه دارید. خیلی از ما چنین پولی را نداریم و به همین دلیل هم قید راه‌اندازی کسب و کار را می‌زنیم.

اما اگر یک روش به شما آموزش بدهم که با کم‌تر از 5 میلیون تومان بتوانید کسب و کار شخصی‌تان را راه‌اندازی کنید چه؟! دراپ شیپینگ دقیقا همین روش جادویی است که در این مقاله همه چیزش را به شما آموزش می‌دهم.

دراپ شیپینگ یکی از روش‌های راه‌اندازی کسب و کار فروشگاهی است. در این روش، خرده‌فروش محصولی که به مشتری می‌فروشد را در انبار ندارد. در واقع محصول او را یک تولیدکننده یا تامین‌کننده دیگر برای مشتری می‌فرستد. این یعنی چه؟

تصور کنید من علاقه دارم یک فروشگاه در زمینه فروش لوازم کوهنوردی داشته باشم، اما خب نه هزینه کافی برای اجاره انبار دارم و نه اصلا آنقدر سرمایه که بتوانم محصولات را بخرم و در انبار موجود کنم. پس به سراغ آقای سعادت می‌روم که خودش یک فروشگاه بزرگ محصولات کوهنوردی دارد. حالا با او قرارداد می‌بندم و تعیین می‌کنم که در صورت فروش هر مقدار از محصولاتش، درصدی سود به من بدهد.

بعد، از محصولاتش عکس می‌گیرم و در وب سایت اینترنتی خودم قرار می‌دهم. در ادامه به‌محض اینکه مشتری محصولی را از من خرید، با فروشگاه آقای سعادت تماس گرفته و اطلاعات مشتری مثل شماره تماس، آدرس و… را برای او ارسال می‌کنم.

به این ترتیب آقای سعادت محصول را برای مشتری ارسال می‌کند. در مورد نحوه پرداخت هزینه محصول به آقای سعادت هم طبق توافق قبلی، همان زمان سفارش محصول یا بعد از رسیدن تعداد محصولات به یک عدد مشخص، بدهی تسویه می‌شود. این دقیقا یک مدل دراپ شیپینگ است!

بنابراین تفاوت این مدل فروش با مدل عادی این است که عملا به سرمایه‌ای برای اجاره انبار نیاز نداریم و لازم نیست برای خرید محصول هزینه کنیم.

آیا Dropshipping در فروشگاه حضوری هم ممکن است؟

اصولا دراپ شیپینگ در کسب و کارهای آنلاین، هم درآمد زیادی دارد و هم فرآیند اجرایش آسان است. اما خب در هر حال در یک فروشگاه حضوری هم می‌توانید به‌شکل دراپ شیپینگ فعالیت کنید. البته در این روش باید یک هزینه برای اجاره مغازه و سپس بودجه برای خرید محصول یا محصولات مورد نظر در تعداد کم برای نمایش به مشتری و همینطور فروش حضوری داشته باشید.

مثلا یکی از دوستان من کسب و کارش به همین شکل است. دوست یک مغازه لوازم خانگی دارد و فقط یک نمونه از هر محصول را برای نمایش به مشتری در مغازه دارد. وقتی مشتری مثلا یک یخچال می‌خرد، دوست من با تامین کننده‌ای که دارد تماس می‌گیرد و آدرس مشتری را برای او می‌فرستد. تامین کننده که در این جا معمولا نماینده آن برند است، محصول را برای مشتری می‌فرستد و نصب می‌کند. این مورد یکی از نمونه‌های دراپ شیپینگ است.

اما خب مدل بهتر برای کسب و کارهای حضوری، اجرای دراپ شیپینگ در دفاتر فروش است. منظورم آن دفاتری است که کار فروش را صرفا به‌شکل تلفنی انجام داده و قرار نیست مشتری برای دریافت جنس به محل‌شان مراجعه کند.

مزایای دراپ شیپینگ

همین حالا تعداد زیادی از کسب و کارهای بزرگ در حال فعالیت به روش دراپ شیپینگ هستند. حتی جالب است بدانید که دیجی کالا هم با بعضی از فروشندگان به‌شکل دراپ شیپینگ همکاری می‌کند و عملا محصولاتی را در معرض فروش قرار داده که اصلا در انبار خودش موجود نیست. این محصولات توسط خود فروشندگان برای مشتری ارسال می‌شود. در هر حال بیایید با مزایای دراپ شیپینگ بیشتر آشنا شویم.

1_ بدون نیاز به سرمایه زیاد

بزرگ‌ترین مزیت دراپ شیپینگ این است که به شما امکان راه‌اندازی یک فروشگاه با تعداد زیادی کالا بدون نیاز به سرمایه زیاد را می‌دهد. به‌طور عادی همانطور که بالاتر هم گفتم، قطعا برای شروع کسب و کارتان نیاز دارید سرمایه زیادی را برای تهیه محصول کنار بگذارید اما خب در این روش، شما پولی که از مشتری گرفته‌اید را بعد از کسر سود به تامین‌کننده یا تولیدکننده می‌دهید و نیاز ندارید هیچ سرمایه در گردشی داشته باشید.

2_ شروع آسان

راه‌اندازی کسب و کار به روش Dropshipping بسیاری از مشکلاتی که در حالت عادی وجود دارد را حذف می‌کند. مثلا:

  • دیگر نیاز نیست دائما با محصولات فیزیکی سر و کار داشته باشید،
  • از شر انبارداری راحت می‌شوید،
  • با مشکلات بسته‌بندی روبرو نیستید،
  • حمل سفارشات از شما زمان نمی‌گیرد،
  • در حسابداری به مشکل نمی‌خورید.

3_ کاهش هزینه‌های اضافه

یک کسب و کار سنتی یا عادی چه هزینه‌های اضافه‌ای دارد؟

  • مزایا و بیمه نیروها،
  • هزینه‌های آب و برق و گاز محل،
  • مالیات،
  • اجاره مکان
  • و…

اما اگر کسب و کار شما از نوع دراپ شیپینگ باشد، چنین هزینه‌هایی نخواهید داشت. در واقع بسیاری از این نوع کسب و کارها، صرفا به کمک یک لپ تاپ یا رایانه از خانه مدیریت می‌شوند! در ادامه هم در صورتی که درآمد کسب و کار بالا برود، ممکن است هزینه‌های بسیار جزئی گسترش فروشگاه اینترنتی به آن اضافه شود نه چیز دیگری. برای داشتن درآمد دلاری در ایران چه شرایطی باید داشته باشیم؟

 

دکمه بازگشت به بالا