علمی و پزشکیکسب و کار استانها

طرح تنبلی چشم بهزیستی

 تنبلی چشم بهزیستی

به گزارش خبرگزاری از قزوین؛ علی دهباشی‌پور، مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه هم‌اکنون طرح تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶سال در ۵۳مراکز مثبت زندگی و ۱۵پایگاه غیردائمی و سیار در حال اجراست، اظهارکرد: تنبلی‌ چشم از بیماری‌های چشمی است که براساس آمار اعلام شده حدود یک تا دو درصد کودکان به آن مبتلا می‌شوند.

او افزود: سه تا ۶سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است و در صورتی که این بیماری در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان‌پذیر بوده و از سوی دیگر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

او با بیان اینکه این طرح در سه سطح اجرا می‌شود، افزود: در سطح یک مربی که از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی در پایگاه‌های غربالگری و یا به‌صورت سیار در مناطق روستایی مورد معاینه بینائی قرار می‌گیرند در صورت عدم همکاری کودک یا مشکوک بودن به سطح دوم اپتومتریست ارجاع می‌شود و بعد از مشخص شدن وضعیت کودک پس از معاینه در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی‌تر به سطح سوم به بهترین دکتر متخصص چشم در شیراز معرفی می‌شوند.

دهباشی‌پور گفت: با توجه به اهمیت این موضوع مسئولان و متخصصان امر بر ضرورت توجه بیشتر والدین به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم و انجام معاینات به منظور تشخیص به موقع بیماری در سنین طلایی تاکید دارند.

این مسئول گفت: هرساله طرح غربالگری تنبلی چشم از آبان ماه آغاز و تا پایان بهمن انجام می‌شد که با توجه به ضرورت اجرای این طرح و به منظور پیشگیری از ازدحام جمعیت در مراکز، مدت بازه زمانی اجرای این طرح در سال جاری افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم از نیمه اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان اسفند ماه سال جاری ادامه دارد.

آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم

دهباشی‌پور گفت: کودکان مشکوک به تنبلی چشم برای معاینات دقیق‌تر به بینایی سنج و چشم پزشک ارجاع می‌شوند و در صورتی که بینایی کودکان مشکوک تشخیص داده شد، برای بررسی‌ها و ارزیابی‌های بیشتر به سطح۲ ارجاع می‌شوند و در صورتی که ابتلای کودک به تنبلی چشم محرز شود در سطح بالاتر این کودکان به چشم پزشکان همکار طرح، ارجاع خواهند شد.

این مسئول ادامه داد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینائی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه این طرح برای متولدین از نیمه دوم سال۹۶ لغایت سال۹۷-۹۸-۹۹ اجرا می‌شود، افزود: برای ارزیابی و معاینه چشم کودکان ابزار اصلی غربالگری بینایی در کلیه موارد چارت E بوده و دستگاه صرفاً جهت کودکان سه ساله و یا در مواقعی که کودکانبه گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، محمد نصیری مدیرکل بهزیستی استان تهران ضمن گرامیداشت روز زن گفت: امسال ما در طرح تنبلی چشم در استان تهران عقب هستیم و اصلی ترین موضوع هم اطلاع رسانی و همکاری خانواده ها است.

وی در جمع خبرنگاران افزود کار ما در خصوص این طرح آغاز شده و همکاران ما در بهزیستی هم همه ی تلاش خود را می‌کنند اما حلقه رسانه ای باید بیشتر از قبل به ما کمک کند.

محمد نصیری گفت: سال گذشته استان تهران در طرح تنبلی چشم و ارائه خدمات غربالگری و ارجاع در صدر بوده است ولی امسال اگر حوضه رسانه در امر اطلاع رسانی به ما کمک نکند ممکن است نتوانیم رسالتی که داریم را به خوبی انجام دهیم پس انعکاس این خبر مهم، با حساس سازی جامعه و خانواده ها برای آگاهی از اهمیت طرح و تاثیر آن بر سلامت کودکانشان میسر خواهد شد.
نصیری گفت خانواده های دارای فرزند ۳ تا ۶ سال به نزدیکترین پایگاه های معرفی شده از سوی بهزیستی  مراجعه کنند؛ چون نیامدن و دیر آمدن منجر به نابینایی و کم بینایی می شود. پس این موضوع در ضرورت اطلاع رسانی از واجبات است که باید به آن بپردازیم.

مدیر کل بهزیستی استان تهران در ادامه گفت: تنبلی چشم هیچ نشانه ای ندارد و در  سن ۳ تا ۶ سال ضرورت دارد که خانواده ها هر سال فرزندانشان را برای سنجش بینایی به پایگاه ها سنجش ببرند و اگر تنبلی چشم محرز شد، خانواده تنها یک فرصت دارد تا در راستای درمان اقدام کند و آن بسیار ساده است و حداکثر فرصت تا ۱۰ سالگی است.

در ادامه نصیری به آمار غربالگری اشاره نمود و  گفت از سال ۷۵ تا الان که این طرح در کشور ما اجرایی شده است؛ پنجاه و شش میلیون و هفتصد هزار نفر در این طرح شرکت کردند که یک میلیون هشتصد و هشتاد و شش نفر با سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند و
سیصد و نود هزار نفر با تنبلی چشم شناسایی شده که این یعنی  از سیصد و نود هزار نفر نابینایی پیشگیری شده است.

نصیری افزود امسال هم در کشور از اول سال دو میلیون و شصت هزار نفر مورد سنجش قرار گرفتند و هزار و هفتصد و هشتاد پایگاه و ده هزارو دویست و چهل و دو نفر غربالگر و هزار هشتصد و سی و نه اپتومتریست در سطح کشور داشتیم.

حداکثر زمان برای درمان فقط تا ۱۰ سالگی

نصیری تاکید کرد: تنبلی چشم در صورتی که در زمان مناسب تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است، نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تکامل دستگاه بینایی از دوره جنینی آغاز و تا حدود هشت الی ۱۰ سالگی ادامه دارد اما حداکثر رشد آن تا پنج سالگی است، هر عاملی که باعث اشکال در دید یک یا هر ۲ چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می سازد و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی طفل می شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: همه تلاش هایی که پزشکان امروزی انجام می دهند برای تشخیص به موقع و درمان مناسب آن است، در درمان تنبلی چشم هر چه سن کودک پایین تر باشد شانس درمان بیشتر و مدت درمان کوتاه تر خواهد شد.

وی اعلام کرد: خانواده ها و والدین در صورت تشخیص تنبلی چشم بدون شک تا پایان ۱۰ سالگی پیگیر وضعیت بینایی و تغییرات عیوب انکساری کودک باشند، زیرا امکان عود تنبلی چشم وجود دارد.

نصیری ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با وجود شیوع بیماری کرونا و مشکلات اجرایی موجود بر سر راه برنامه موفق به غربال بالغ بر ۶۱۹ هزار و ۳۳۴ کودک و شناسایی یک هزار و ۲۶۷ کودک آمبلیوپ و ۱۰ هزار و ۸۵ بیمار مبتلا به سایر مشکلات دید شدیم اما در سالجاری تا کنون ۲۶۷ هزار و ۸۴۰ کودک مورد غربال قرار گرفته اند که در مقایسه با سال های قبل افت قابل توجهی را نشان می دهد لذا اقبال والدین به امر غربال کودکان در مهلت باقی مانده تا پایان سال می تواند ضامن سلامتی دید کودکانشان باشد.

دکمه بازگشت به بالا