استان ها

آشنایی با قم؛ بازار قدیم

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، بازار قدیم یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری قم است که علاوه بر خرید سوغاتی، می‌توانید از اثری تاریخی بازدید کنید و در عین حال، از معاشرت با مردم  بومی لذت ببرید. هنگامی‌ که از ورودی این بازار عبور می‌کنید، باید خودتان را به موج جمعیت بسپارید. البته اگر اول وقت به بازار بروید، به‌راحتی می‌توانید قدم بزنید و به تماشای معماری آن بپردازید. مغازه‌های زیبا و متنوعی در بازار وجود دارد که ظاهر قدیمی آن‌ها با پرده‌های منگوله‌ای رنگارنگ و فرش‌های ابریشمی پوشانده شده‌ است.

مغازه‌های این بازار همچنان به حرفه‌های قدیمی اختصاص دارند و از رنگرزی و آهنگری تا نجاری و حتی مغازه زغال‌فروشی در آن به چشم می‌خورد. در کل، حال‌وهوای بازار شما را به ایران قدیم می‌برد. 

بازار قدیم قم از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که ساخت برخی از آن‌ها از دوره سلجوقی و ایلخانی شروع شد؛ اما بخش اصلی بازار در دوره صفوی و دوره قاجار شکل گرفت. بازار نو در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد. ضمن اینکه در دو سوی این راسته نو، ساخت بناهای دیگری مثل تیمچه بزرگ در دستور کار قرار گرفت.

در سال‌های نخست دوره پهلوی بر مبنای ضرورت‌های تجاری موجود، بخش‌هایی به بازار نو الحاق شد. حدود ۵۰ سال پیش به موازات توسعه شهر قم و به‌دلیل احداث خیابان‌های جدید، بازار را به چند بخش تقسیم کردند و قسمت‌هایی از آن برای همیشه از میان رفت. در طول جنگ ایران و عراق نیز بازار قدیمی تا حدی تخریب شد. در حال حاضر، از بازار قدیم قم، دو بخش «بازار کهنه» و «بازار نو» بر جای مانده‌اند که هرکدام تقریبا یک کیلومتر طول دارند. 

این مجموعه که از دو قسمت بازار کهنه و بازار نو تشکیل می‌شود، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار قدیم قم در حاشیه خیابان طالقانی و در حدفاصل خیابان ۱۹ دی و عمار یاسر واقع شده است. این بازار تقریبا در نزدیکی حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا