فرهنگ و سینما

ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امامزادگان محروق

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: تاکنون ۳۰ اثر ادبی در قالب شعر به کنگره ملی امامزادگان محروق ارسال شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد احمدزاده در جمع خبرنگاران در خصوص اختتامیه کنگره ملی امام‌زادگان محروق اظهار کرد: آیین پایانی کنگره  ملی امامزادگان در نیمه اول تیرماه سال ۱۴۰۳ همزمان با مراسم سالروز ورود امام رضا(ع) و روز ملی حدیث سلسله الذهب در محل بقعه امام زادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به وجود ۳۰۵ بقعه متبرکه در استان خراسان رضوی اضافه کرد: از مجموع کل بقاع متبرکه استان، یک پنجم در نیشابور قرار دارد و از این تعداد چند امام‌زاده از جمله امامزاده محمد محروق(ع) دارای شهرت بین‌المللی است و یکی از وظایف ما شناساندن گوهرهایی است که در بقاع متبرکه مدفون هستند که متاسفانه شناسایی کافی در سطح جامعه از این عزیزان وجود ندارد.

احمدزاده با بیان اینکه در نیشابور امام‌زادگان و نیز شخصیت‌های مذهبی بی‌نظیری همچون امامزاده محمد محروق(ع), امامزاده ابراهیم(ع)، بانو بی بی شطیطه و جناب فضل بن شادان نیشابوری مدفون هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود، ادامه داد: امامزاده محروق(ع) شخصیت ممتازی است و تنها امام‌زاده‌ای است که امام رضا(ع) در مسیر حرکت خود از مدینه به مرو، زمانی که به نیشابور رسیدند، فرمودند «مخدوم ما اینجا مدفون است باید به زیارت ایشان برویم این نشان از شخصیت والای امامزاده محمد محروق و جایگاه ایشان دارد.»

وی گفت: امامزاده محروق شخصیتی مجاهد، شهادت طلب، موثر بودند و از جمله الگوهایی است که باید ایشان را بشناسیم و به آن‌ها ادای احترام کنیم و لازم است یک کار علمی گسترده در این خصوص انجام شود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی گفت: برای بالا بردن جنبه علمی این کنگره و ایجاد اشتیاق دانشجویان و علاقه‌مندان جهت ارائه مقاله به کنگره، این مقالات در سامانه ISC که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است ثبت شده و تاکنون  بیش از ۲۵ پژوهشگر بنیاد پژوهش‌ها به این همایش مقاله ارسال کردند.

وی عناوین فراخوان آثار علمی را شخصیت‌شناسی امام زادگان محمد محروق و ابراهیم، هدف امام رضا(ع) از زیارت امام‌زاده محمد محروق(ع)، نقش علویان به ویژه امام زادگان محمد محروق و ابراهیم (ع) در ارتقا فرهنگ و تمدن نیشابور، نقش بقعه امام زادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) در کاهش آسیب‌های اجتماعی و… برشمرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: عناوین مقالات علمی دریافتی که تاکنون رسیده شامل بررسی نسب و شخصیت امام زاده محمد محروق(ع)، واکاوی حضور امام زاده محمد محروق(ع) در قیام ابوالسرایا، بررسی و تحلیل تدوام نسل امام زاده محروق و… است.

وی در خصوص عناوین فراخوان در بخش ادبی اظهار کرد: در بخش ادبی در ۴ محور شامل شخصیت، کرامت، زیارت و شفاعت امام زادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) فراخوان و تاکنون بیش از ۳۰ شعر از هنرمندان و شاعران دریافت شده است.

احمدزاده بیان کرد: در بخش عکس، هنرمندان می‌توانند عکس‌های قدیمی، جدید، مراسم‌های مختلف در آستان مقدس امامزاده و … را به دبیرخانه ارسال کنند همچنین در بخش گرافیک و چندرسانه‌ای هنرمندان می‌توانند آثار خود را در قالب فیلم کوتاه و موبایلی، مستند و نماهنگ ارسال کنند.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا