عمومیکسب و کار استانها

توییچ، پرمخاطب ترین سرویس ارائه بازی دنیا، در ایران فیلتر شد

فیلتر توییچ در حالی رخ داده که در دوهفته گذشته بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها از افت شدید کیفیت اینترنت و از دسترس خارج شدن بسیاری از فیلترشکن‌ها خبر داده‌اند. برخی کسب‌وکارها اعلام کرده‌اند که اختلال به‌وجودآمده در چند هفته اخیر روی شبکه اینترنت از سمت زیرساخت نیست و از سمت سیستم فیلترینگ و پیاده‌سازی یا به‌روزرسانی سیستم فیلترینگ کشور است؛ چراکه اختلال اخیر دستکاری روی DNSها و سرویس‌های رمزنگاری‌‌شده (TLS) به حساب می‌آید که فیلترشکن‌ها هم از آن استفاده می‌کنند.

هرچند که در پاسخ به این ادعا‌ها سخنگوی وزارت ارتباطات اعلام کرد که اختلال روی سرویس‌های اینترنتی که به صورت قانونی کار می‌کنند ایجاد نشده و فقط آن‌ها در حال مسدودسازی سایت‌های فروش و خرید vpn پرسرعت برای اندروید که غیرقانونی  هستند، می باشند. البته درمقابل این ادعا هم مدیران برخی از کسب‌وکارها اعلام کرده‌اند که ادعای مطرح‌شده که برخی سایت‌های فروش غیرقانونی VPN در حال مسدودسازی است و به همین خاطر IP آدرس آن‌ها با اختلال یا فیلترینگ همراه شده، درست نیست. به باور این گروه دولت یا حاکمیت به صورت کلی پروتکل رمزنگاری‌شده TLS را دچار اختلال کرده که یعنی امنیت کل سرویس‌های HTTPS را به‌خاطر چند سایت که VPN می‌فروشند به خطر انداخته است.

در کنار کندی کلی شبکه اینترنت، بسیاری از کاربران در یک هفته گذشته از کند شدن شدید برخی برنامه‌ها از جمله اینستاگرام خبر می‌دهند که این کندی با استفاده از فیلترشکن برطرف می‌شود. پیش از این محمد امینی، فعال حوزه دیتاسنتر و اینترنت گفته بود که: «بخشی که مشخص نیست کجا است، هر IP را که دوست داشته باشند می‌بندند یا ترافیک برخی سرویس‌ها مانند اینستاگرام را کاهش می‌دهند.»

در حال‌حاضر دسترسی به این پلتفرم با فیلترشکن هم وجود ندارد؛ چرا که دسترسی از IP خارج از ایران به این سرویس امکان‌پذیر نیست. اوایل تیر ماه هم دسترسی به پلتفرم توییچ، پرمخاطب‌ترین سرویس استریم بازی دنیا در ایران مسدود شد و همچنان کاربران امکان استفاده از آن را ندارند.

هرچند تا کنون هیچ نهادی مسئولیت مسدودسازی توییچ را نپذیرفته ولی براساس پیگیری‌های آی‌تی ایران انتشار دو بازی مشخص در پرانیکس باعث فیلتر این سرویس شده است.

اولین بازی که باعث فیلتر این سایت شده، GTA است. برنا در گزارشی اعلام کرده این بازی به دلیل مغایرت جدی با ارزش‌های ایرانی اسلامی سال‌ها است که در رده‌بندی سنی نهاد‌های ذی‌صلاح جایگاهی ندارد و عرضۀ آن در بازار کشور ممنوع است؛ اما پرانیکس بدون هیچ محدودیتی حتی طبقه بندی شده این محصول را پخش می‌کند.

دومین بازی که از طریق این سرویس پخش و فیلتر آن را به دنبال داشته، بازی Red Dead II  است که طبق گزارش‌های مختلف فقط با اعمال برخی اصلاحات اجازۀ پخش در بازار ایران را پیدا کرده؛ اما این سرویس ابری این بازی را بدون هیچ اصلاحیه‌ای در اختیار بازیکن‌ها قرار داده است.

توییچ فیلتر شد

در یک هفته گذشته بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر فیلتر شدن توییچ (Twitch)‌ را مطرح کردند و از آن زمان تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان دولتی و حاکمیتی نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند. این پلتفرم سال‌هاست که در ایران هر از گاهی دچار اختلال یا فیلترینگ می‌شود و معمولا این اختلال/فیلترینگ بعد از چند روز برطرف می‌شود.

پرانیکس پلتفرم ارائه سرویس گیمینگ ابری است که کاربران می‌توانند از طریق آن، بازی‌ها را به صورت فردی یا گروهی و بدون محدودیت سخت‌افزار، با هر صفحه نمایشی بازی کنند. پرانیکس از سال ۹۸ به شتابدهنده نوین‌تک پیوست و در این مدت با کمک برنامه شتابدهی نوین تک توانست نتایج جالب توجه‌ای به دست بیاورد.

در نهایت در سال ۱۳۹۹ حوزه جذاب کاری این استارتاپ، باعث شد تا اسمارت‌آپ ونچرز علاقه‌مند به سرمایه گذاری در پرانیکس شود و قدم در این زمین بازی جدید بگذارد. در زمان جذب سرمایه پرانیکس از طریق اسمارت‌آپ ونچرز، جواد جزندری، بنیانگذار پرانیکس ابزار امیدواری کرده بود که با آغاز همکاری اسمارتاپ و پرانیکس، این پلتفرم بتواند با شتابی بیش از پیش برای رسیدن به چشم‌انداز خود که «رسیدن به نقطه ای که هر گیمری بدون دغدغه پینگ، هزینه و تحریم بتواند به راحتی بازی کند» و درخشیدن نام پرانیکس در کنار نام های معتبر جهانی است، حرکت کند.

. زمستان سال گذشته نیز این پلتفرم برای مدتی از دسترس کاربران ایرانی خارج شد. در آن زمان وقتی درخواستی به سایت «توییچ» ارسال می‌شد، آی‌‌پی به ۱۰٫۱۰٫۳۴٫۳۵ برگشت داده می‌شد که در واقع همان آی‌پی صفحه فیلترینگ (پیوند‌ها) بود. در نهایت نیز چند روز بعد از اعتراض کاربران به فیلتر شدن این پلتفرم، فیلتر از روی این سایت بدون هیچ توضیحی برداشته شد.

در اتفاق جدید کاربران برای باز کردن توییچ باید دقایقی صبر کنند و در نهایت پیامی که به آنها داده می‌شود این است که امکان دسترسی به این سایت وجود ندارد؛ اما بلافاصله با وصل شدن فیلترشکن دسترسی به این پلتفرم به‌راحتی امکان‌پذیر است. «توییچ» یک سرویس تعاملی استریم یا پخش زنده ویدئویی است که محتوا در شاخه‌های بازی، سرگرمی، ورزش، موسیقی و غیره دارد.
در کنار مسدود شدن «توییچ»، برخی از کانال‌های تلگرامی که در آن فعالان فضای مجازی حضور دارند نیز از برنامه بعدی برای مسدودسازی اپلیکیشن «دیسکورد» خبر می‌دهند. دیسکورد یک اپلیکیشن ارتباط گروهی بسیار محبوب است که برای گیمرها طراحی شده؛ گیمرهایی که به امکاناتی فراتر از آنچه استیم به آنها ارائه می‌دهد نیاز دارند.

البته امکانات بسیار خب دیسکورد باعث شده تا علاوه بر گیمرها، تیم‌های مختلف از جمله توسعه‌دهندگان نیز از این بستر برای ارتباطات گروهی خود استفاده کنند. فیلتر «توییچ» در حالی رخ داده که در دو هفته گذشته بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها از افت شدید کیفیت اینترنت و از دسترس خارج شدن بسیاری از فیلترشکن‌ها خبر داده‌اند.

برخی کسب‌وکارها اعلام کرده‌اند که اختلال به‌وجودآمده در چند هفته اخیر روی شبکه اینترنت از سمت زیرساخت نیست و از سمت سیستم فیلترینگ و پیاده‌سازی یا به‌روزرسانی سیستم فیلترینگ کشور است؛ چراکه اختلال اخیر دستکاری روی DNSها و سرویس‌های رمزنگاری‌‌شده (TLS) به حساب می‌آید که فیلترشکن‌ها هم از آن استفاده می‌کنند.

هرچند که در پاسخ به این ادعا‌ها سخنگوی وزارت ارتباطات اعلام کرد که اختلال روی سرویس‌های اینترنتی که به صورت قانونی کار می‌کنند ایجاد نشده و فقط آنها در حال مسدودسازی سایت‌های فروش غیرقانونی VPN هستند. البته درمقابل این ادعا هم مدیران برخی از کسب‌وکارها اعلام کرده‌اند که ادعای مطرح‌شده که برخی سایت‌های فروش غیرقانونی VPN در حال مسدودسازی است و به همین خاطر IP آدرس آنها با اختلال یا فیلترینگ همراه شده، درست نیست.

به باور این گروه دولت یا حاکمیت به صورت کلی پروتکل رمزنگاری‌شده TLS را دچار اختلال کرده که یعنی امنیت کل سرویس‌های HTTPS را به‌خاطر چند سایت که VPN می‌فروشند به خطر انداخته است.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا