اقتصادیکسب و کار استانها

معیارهای کلیدی در استخدام حسابدار

در هر شرکت و سازمان، یکی از مهم‌ترین مسائل برای مدیران و سایر کارمندان مجموعه، مسائل مالی مانند سود، هزینه، حقوق و… است. به همین دلیل جذب حسابدار از حساس‌ترین و سخت‌ترین کارهاست. تمامی امور مالی از جمله بودجه‌بندی، بستن حساب‌ها، پرداخت حقوق و دستمزد و مهمترین خدمات حسابداری بر عهده حسابدار شرکت است. این مسئله باعث شده تقاضا برای روزبه‌روز افزایش یابد.

با در نظر گرفتن این نکات می‌توان گفت برخلاف گذشته که حسابداری شغلی نسبتا کم‌اهمیت تلقی می‌شد؛ این روزها دانش شما در این زمینه بسیار ارزشمند شناخته می‌شود و با داشتن مدرک حسابداری هر کجا بروید؛ جای شماست و می‌شوید.در این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با اهمیت شغل حسابداری، شرح وظایف حسابدارها در شرکت‌ها و سازمان‌ها، مهارت‌های مورد نیاز، شاخه‌های مختلف حسابداری، بازار کار حسابداری، مزایای شغلی و درآمد شغل حسابداری، همه آنچه که لازم است را بدانید.

چرا روزبه‌روز تقاضا برای استخدام حسابدار افزایش می‌یابد؟

همان‌گونه که می‌دانید؛ و وظیفه اصلی هر حسابدار، سروسامان دادن به مسائل مالی شرکت‌ها و برنامه‌ریزی برای کسب سود بیشتر است. بنابراین هر کجا پولی ردوبدل می‌شود؛ باید حسابداری هم حضور داشته باشد. از آنجا که اساسی‌ترین مسئله هر سازمان کسب درآمد است می‌توان گفت در هر شرکت و مجموعه‌ای، کوچک یا بزرگ، تولیدی یا خدماتی، استخدام حسابدار ضروری به نظر می‌رسد.

فرصت‌های شغلی حسابداری

اگر در جستجوی یافتن شغلی در این زمینه هستید؛ کافی است سری به بزنید و با انتخاب دسته شغلی حسابداری، تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام کمک حسابدار، حسابدار و… را مشاهده کنید.

با توجه به افزایش شرکت‌های ثبت شده و سختگیری بیشتر در قوانین مالیاتی، نیاز به جذب حسابدار بیشتر شده و آزادی عمل بیشتری در انتخاب مسیر شغلی خود به‌عنوان حسابدار دارید. البته نیاز به حسابدار و تعداد فرصت‌های شغلی پیشنهادی، به عوامل دیگری مانند رشد اقتصادی هم وابسته است.

آینده شغلی حسابداری

بر اساس گزارش دفتر آمار ایلات متحده امریکا، رشد شغل حسابداری تا انتهای سال 2026 میلادی به میزان 10 درصد افزایش پیدا خواهد کرد؛ در حالی که میانگین رشد شغلی در سایر گروه‌ها، 7 درصد اعلام شده است.
با توجه به تغییر قوانین مالیاتی و رواج بیشتر شرکت‌ها، به نظر می‌رسد تعداد فرصت‌های شغلی برای همکاری با حسابدارها افزایش خواهد داشت.

امکان استخدام حسابدار پاره وقت

یکی از مزایای این شغل، امکان انجام کارها به صورت غیرحضوری و یا پاره وقت است. بسیاری از حسابدارها، با استفاده از این مزیت، چندین پروژه را به صورت همزمان و بدون حضور در شرکت‌ها انجام می‌دهند. این امکان نه تنها باعث شده حسابدارها بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند؛ بلکه به کارفرما هم اجازه می‌دهد هزینه کمتری بابت حضور حسابدار در شرکت بپردازد.

برای آگاهی از این فرصت‌های شغلی می‌توانید در صفحه سایت جاب ویژن، گروه شغلی «مالی و حسابداری» را انتخاب کنید و برای موقعیت‌های مناسب، رزومه ارسال کنید.

وظایف مشاغل مرتبط با حسابداری

از اول صبح که پشت میز حسابداری می‌نشینید تا عصر که محل کارتان را ترک کنید؛ وظایف متنوع و زیادی را باید انجام دهید. البته تعداد و نوع کارهایی که بر عهده شماست؛ به کارفرما و حوزه کاری شما بسیار وابسته است. اما معمولا و به صورت کلی، هدف کارفرما از جذب حسابدار، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • آماده کردن بودجه، صورت درآمد، هزینه، حقوق و دستمزد و…
  • تسلط کامل به قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات
  • ثبت کردن ریز هزینه‌ها، درآمدها و فاکتورها
  • مشخص کردن بستانکار و بدهکار و تراز کردن حساب‌ها
  • کار کردن با حساب‌رسان خارجی و ارائه گزارش به آنها
  • آماده کردن اسناد مالی و ارائه توضیحات درباره آنها
  • تعیین اهداف مالی (با کمک مدیریت) و ارائه برنامه برای رسیدن به آنها
  • آماده‌سازی ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان
  • پرداخت حقوق و دستمزد و تهیه گزارش از این موارد

همان‌طور که می‌بینید؛ وظایف کاری حسابدار بسیار گسترده و حساس است. البته معمولا کارفرما انتظار انجام کامل همه این موارد را از شما ندارد؛ اما برای جذب در سازمان‌های برتر باید به تمامی این موارد تسلط داشته باشید؛ چرا که ممکن است در یک روز مجبور به انجام چندین کار از موارد بالا شوید.در مجموع می‌توان گفت وظیفه اصلی یک حسابدار، آماده کردن و بررسی صحت صورت‌های مالی افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها و تطبیق آنها با قوانین است.

گرایش‌های متفاوت حسابداری در بازار کار

قبلا هم اشاره کردیم که فرصت‌های شغلی مرتبط با جذب حسابدار، بسیار گسترده و متنوع هستند. اگر به آگهی‌های درخواست همکاری فراوانی که روزانه در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که در بازار کار، با توجه به نوع واحد یا سازمان، گرایش‌های متنوع حسابداری مورد نیاز است.

هر کدام از این گرایش‌ها، روی بخشی از وظایف اشاره شده تمرکز دارند. برای اینکه بتوانید در هر کدام از این گرایش‌ها حرفه‌ای شده و در این جایگاه‌ها پذیرفته شوید؛ نیازی نیست که لزوما در زمان تحصیل آن را انتخاب کرده باشید. گذراندن دوره‌های معتبر در این حوزه‌ها و یا تجربه و سابقه کاری، اهمیت بسیاری در تعیین گرایش حسابداری در زمان شروع همکاری دارند. پرتقاضاترین گرایش‌ها در بازار کار عبارتند از:

1- حسابداری عمومی

این گرایش، به اصول کلی حسابداری می‌پردازد و بیشتر افراد، در این حوزه مشغول به کار هستند. اکثر آگهی‌های شغلی جذب حسابدار هم برای این گرایش منتشر می‌شوند.

2- حسابداری صنعتی

یکی دیگر از زیرشاخه‌های حسابداری که آگهی‌های درخواست همکاری زیادی برای آن منتشر می‌شود؛ حسابداری صنعتی است. فرصت‌های شغلی این گرایش بیشتر در واحدهای تولیدی و کارخانه‌هاست. اگر قصد دارید به‌عنوان حسابدار صنعتی گزینش شوید، باید به محاسبه و ارزیابی قیمت تمام‌شده؛ محاسبه سود و زیان ماهانه و سالانه و… مسلط باشید.

3- حسابداری مالیاتی

اصولا انجام امور مالیاتی و تسلط کامل به قوانین مالیات، یکی از مهم‌ترین وظایف حسابدارهاست. اما بسیاری از سازمان‌ها و مجموعه‌های بزرگ، اقدام به استخدام حسابدار مالیاتی می‌کنند تا به‌طور اختصاصی مسائل مربوط به مالیات را حل و فصل کند. تعداد آگهی‌های استخدامی حسابدار مالیاتی به اندازه حسابدار عمومی نیست؛ اما با توجه به اهمیت مالیات برای سازمان‌ها، این شغل از حقوق و مزایای بالاتری برخوردار است.

4- حسابرسی

افرادی که تمایل دارند به‌عنوان حسابرس مشغول به کار شوند؛ باید صورت‌های مالی، دفاتر مالی و اسناد و مدارک را بررسی کنند و هرگونه مغایرت یا اشتباه را گزارش دهند. اگر دوست دارید کسب و کار خودتان را راه بیاندازید؛ انتخاب این گرایش کمک زیادی به شما می‌کند.حسابرس‌ها معمولا دفاتر خود را دارند و به‌شکل پروژه‌ای با صاحبان کسب و کار همکاری دارند. البته معمولا شرکت‌های بزرگ مالی هم آگهی‌های استخدام حسابرس منتشر می‌کنند.

5- حسابداری مالی

استقبال از حسابدارهای مالی هم در بازار کار، نسبتا زیاد است. اگر ترجیح می‌دهید کار تحلیل و آنالیز داده‌های مالی و صورت‌ها را بر عهده داشته باشید و گزارش‌هایی برای پیشرفت سازمان آماده کنید؛ این شغل مخصوص شماست!معمولا حسابداران مالی، چندان درگیر قوانین مالیاتی یا ترازنامه‌ها نیستند؛ بلکه با بررسی این داده‌ها تلاش می‌کنند هزینه‌ها را کاهش داده و راه روشن‌تری برای مسیر پیش روی سازمان ترسیم کنند. وظیفه اصلی حسابدار مالی، ارائه گزارش‌های ماهیانه و تجزیه و تحلیل روند درآمد و کنترل هزینه‌هاست.

مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام حسابدار چیست؟

هر قدر توانمندی‌های بیشتری داشته باشید؛ یافتن شغلی با مزایای بالاتر برای شما راحت‌تر خواهد بود. مهارت‌های مورد نیاز برای ، به دو دسته مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم دسته‌بندی می‌شوند.مهارت‌های فنی به توانمندی‌های شما در مورد شناخت قوانین، کار با نرم‌افزار، توانایی کار با اعداد، توجه به جزئیات حساب‌ها و… مربوط می‌شود. اما مهارت‌های نرم موردنظر برای جذب حسابدار، بسیار گسترده‌تر است.برخلاف دیدگاه عمومی، انتخاب شغل حسابداری به این معنا نیست که تنها پشت میز بنشینید و اعداد و داده‌ها را وارد کنید؛ بلکه حسابدار موفق باید از توانایی‌های ارتباطی بسیاری برخوردار باشد. در اینجا به برخی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هنگام گزینش حسابدار مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ نگاهی انداخته‌ایم:

تسلط بر نرم‌افزارهای تخصصی

از زمانی که باید دستی اعداد را وارد اسناد کرده و یا با ماشین حساب ترازنامه‌ها را کنترل می‌کردید؛ سال‌ها گذشته است! امروزه اکثر کارهای مربوط به حسابداری با نرم‌افزارهای تخصصی انجام می‌شود.نه تنها کارهایی مانند ثبت اسناد و صورت‌ها نرم‌افزارهای مخصوص خود را دارند؛ بلکه برای گزارش‌گیری و تحلیل هم بهتر است از برنامه‌های مرتبط استفاده کنید. نرم‌افزارهای پرکاربرد در هر زمینه، دو یا سه عدد بیشتر نیستند و کافی است نگاهی به آگهی‌های استخدام حسابدار در جاب ویژن بیاندازید تا بدانید نرم‌افزارهای محبوب بین کارفرماها دقیقا کدام یک هستند.

توانایی کار با Microsoft Office

یکی از مهم‌ترین ابزارهای هر حسابدار، Excell و word است. برای گزارش‌گیری و تحلیل و رسم نمودارها، نرم‌افزاری بهتر از Excell پیدا نخواهید کرد. مخصوصا اگر در اول راهید؛ خوب است بدانید که شرکت‌ها برای استخدام کمک حسابدار یا استخدام حسابدار پاره‌وقت به این توانایی شما توجه ویژه‌ای دارند.

منظم بودن

حسابداری کاری بسیار ظریف و حساس است و ثبت نکردن یک فاکتور می‌تواند مشکلات جدی برای شما ایجاد کند. اگر به دنبال موفقیت در این شغل هستید؛ حتما روی مهارت نظم کار کنید.

توانایی انجام کار روتین

اگرچه وظایف شغلی یک حسابدار بسیار متنوع و پیچیده است؛ ولی در اکثر روزها، باید به کارهای روتین و روزمره مثل ثبت و مستندسازی ورودی‌‎ها و خروجی‌های مالی بپردازید. اگر روحیه انجام کارهای روتین و روزمره را به مدت طولانی ندارید؛ بهتر است بیشتر روی این مهارت خود کار کنید تا در هنگام جذب گزینه‌های بیشتری پیش روی شما قرار گیرد.

تمرکز و دقت

هنگامی که مشغول به کار هستید؛ ممکن است اتفاقات زیادی اطراف شما رخ دهد: از سروصداهای زیاد و مزاحم تا مشکلات شخصی. اما اگر بنا باشد با هر کدام از این اتفاقات تمرکز خود را از دست بدهید؛ هیچ حسابی تراز نخواهد شد.شما باید در تمامی ساعات کاری، تمرکز خود را معطوف به وظایف و اسنادی کنید که پیش روی شماست. حواس‌پرتی و عدم تمرکز در شغل حسابداری، ممکن است ضررهای چند میلیون تومانی در پی داشته باشد. بنابراین؛ تقویت مهارت تمرکز در شرایط سخت را حتما جدی بگیرید تا پیشرفت کنید.

حقوق حسابدار

حقوقی که حسابدارها دریافت می‌کنند؛ ارتباط مستقیمی با مهارت‌ها، سابقه کار و مجموعه‌ای دارد که در آن مشغول هستند. البته شما می‌توانید علاوه بر کار تمام وقت به دنبال استخدام حسابدار پاره‌وقت یا دورکار هم باشید و بعد از ساعات کاری با انجام این پروژه‌ها، حقوق بیشتری دریافت کنید.همچنین بیشتر سازمان‌ها، هنگام گزینش حسابدار کمتر به مدرک تحصیلی توجه می‌کنند و گذراندن دوره‌های معتبر در موسسات مطرح، از اهمیت بیشتری برخوردار است و می‌تواند در بالا رفتن حقوق دریافتی شما تاثیرگذار باشد.

اگر ترجیح می‌دهید به طور تخصصی در یکی از گرایش‌های حسابداری مشغول به کار شوید؛ قطعا گذراندن دوره‌های مرتبط با آن گرایش کمک شایانی به شما خواهد کرد. اما اگر برای موقعیت شغلی حسابدار عمومی در جستجوی کار هستید؛ مهم‌ترین دوره‌هایی که به شما در گزینش کمک خواهند کرد دوره‌های آموزشی مالیات و حسابرسی هستند. چرا که معمولا سازمان‌ها برای حسابدارانی که تسلط کامل به قوانین بیمه و مالیات دارند؛ حقوق بالاتری در نظر می‌گیرند.اگر حقوق دریافتی برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد؛ می‌توانید در سایت جاب ویژن با استفاده از فیلتر حقوق درخواستی، بازه مورد نظرتان را انتخاب کنید و آگهی‌های شغلی مرتبط را ببینید.

 

دکمه بازگشت به بالا