شکایت از ثبت شرکت ها چگونه است؟
امروزه اغلب شرکتها نیز همانند انسان، دارای شخصیت قانونی هستند که به آن در اصطلاح شخصیت حقوقی گفته میشود و در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیدهاند.پس ممکن است شرکتها نیز مثل افراد جامعه، همه روزه با مشکلات قانونی متعددی روبهرو شوند و نیاز است تا وکلای متخصص امور شرکتها برای رسیدگی و نهایتا حل مشکلات قانونی آنها اقدامات لازم را به عمل آورند.

گزارشات و آمار دستگاههای ذیربط به خوبی نشان میدهند که در سالهای گذشته، مسائل و مشکلات قانونی اشخاص حقوقی، بسیار بیشتر از اشخاص حقیقی بوده و پرونده شرکتها معمولا از پیچیدگیهای خاص خود برخوردار است.لذا کاملا منطقی است که تعیین تکلیف چنین پروندههایی را باید به یک وکلای متخصص و باتجربه در امور ثبت شرکتها واگذار نمود.
حقیقت این است که مالکان و سهامداران شرکتها و شرکای آنها، در یک مجموعه غیرتجاری یا تجاری، باید به این مسئله توجه داشته باشند که از همان ابتدای ثبت شرکت خود از وکیل ثبت شرکت کمک بخواهند.
زیرا ثبت شرکت و تعیین قوانین مربوط به آنها و صورتجلسه کردن تمام مراحل ثبت شرکت و یا حتی مشخص نمودن میزان سود شرکا و همچنین وظایف کارمندان و بسیار یا از موارد دیگر، دارای قواعد حقوقی خاص و معینی است که با رعایت نمودن آنها، اغلب شرکتها در نحوه اداره، کمتر با مشکل مواجه خواهند شد.
برای طرح شکایت از مراحل ثبت شرکت، باید در ابتدا دانست که شرکت چیست و انواع شرکتها را در قانون تجارت مورد بررسی قرار داد و در نهایت مرجع ثبت شرکت را شناسایی کرده تا بتوان در صورت بروز هرگونه خطا در این موارد، مرجع مربوطه را مورد پیگرد قانونی قرار داد. در این مقاله سعی داریم به تمام این موارد اشاره نماییم.
شرکت چیست؟
هنگامی که چند نفر دور هم جمع شده و مجموعهای را تشکیل دهند و با آن مجموعه درگیر فعالیتهای اقتصادی شوند یا نفعی به دست آورند و پس از کسر هزینههایی که در این خصوص انجام دادهاند، سود باقیمانده را بین اعضای شرکت تقسیم نمایند، میتوان گفت شرکتی تاسیس شده است.
در جامعه امروزی بسیاری از افراد را مشاهده میکنیم که به قول معروف با هم شریک هستند یا کسب و کاری را راهاندازی نمودهاند و در حال انجام یک فعالیت اقتصادی هستند.
این افراد، بدون اینکه به طور رسمی شرکتی را به ثبت رسانده باشند، در واقع در قالب یک شرکت به انجام فعالیت مشغول هستند و کارکرد یک شرکت را پیاده سازی نمودهاند و از قوانین آن پیروی میکنند، تنها تفاوت آنها با شرکتهای رسمی این است که فعالیت آنها رسمی نیست و نمیتوان آن مجموعه را یک شرکت تجاری محسوب کرد.
شرکتها به چند دسته تقسیم میشوند؟
شرکتها در مجموع به 2 دسته شرکتهای مدنی و شرکتهای تجاری تقسیم بندی میگردند. که در ادامه به تعریف و بررسی هر یک از آنها میپردازیم:
شرکتهای تجاری
شرکت تجاری به نوعی از شرکت اطلاق میگردد، که مطابق قوانین تجارتی تشکیل میشود و هدف از ایجاد این نوع از شرکتها، به دست آوردن سود و منفعت و تقسیم آن بین کلیه اعضا است و تمام فعالیتهای آن شرکت در امور بازرگانی و تجاری سر و شکل میگیرد.
شرکتهای مدنی
شرکت مدنی نیز نوعی از شرکت است که از جمع شدن مالکین متعدد در یک شی واحد به نحو اشاعه تشکیل گردیده است و در حقیقت از در هم آمیخته شدن، سهم الشرکه ی غیرنقدی و نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی به وجود میآید.
تفاوت این نوع شرکت با شرکت تجاری در این است که مالکیت سرمایه شرکت مدنی به شخصیت حقوقی شرکت انتقال نیافته و هر فرد به صورت جداگانه مالک سرمایه خود محسوب شده و امورات شرکت به صورت مشارکتی اداره میشود. مثل شراکت در یک زمین یا آپارتمان یا فرش و غیره.
معرفی وکلای خوب
در کل کشور افراد بسیاری در زمینه املاک و مستقلات فعالیت می کنند و قراردادهای متعددی میان آن ها بسته می شود، لذا اگر یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند مشکلات ملکی متعددی برای طرف مقابل به وجود می آید که برطرف کردن آن به تنهایی امکان پذیر نیست. توصیه می کنیم برای موفقیت و رسیدن به حقوق تان در این دعاوی، به وکیل ملکی خوب مراجعه کنید
چرا در ایران ثبت شرکتها لازم است؟
در قسمت قبل به این موضوع اشاره شد که دو شریک با هم یک فعالیت اقتصادی را اداره مینمایند ولی این فعالیت آنها رسمی نیست، در واقع در کشور ما رسمی نبودن یک فعالیت اقتصادی چه معنایی دارد؟
اولین موضوعی که در هر شراکتی ممکن است به وجود بیاید، تقسیم سود و منفعت حاصل از آن فعالیت اقتصادی بین شرکا است که در بیشتر مواقع به درستی انجام نخواهد شد.
حال چنانچه آن شرکا در ابتدای فعالیتشان شرکتی را به ثبت کرده باشند، از آنجایی که همه موضوعات هنگام ثبت آن شرکت و تنظیم اوراق اداری در شرکتنامه و اساسنامه لحاظ خواهد شد، مطمئنا در هنگام تقسیم سود به مشکل خاصی بر نمیخورند و قادر خواهند بود با ارائه اسناد و مدرک لازم، از حق خود دفاع کنند.
یکی دیگر از مزیتهای مهم ثبت شرکتها این است که به کسب و کارتان جلوه حقوقی، رسمی و قانونی میبخشد، به عنوان مثال تصور کنید که امکانی برایتان بهوجود آمده و شما میتوانید با سازمانی دولتی یا خصوصی وارد مذاکره و کار شوید و قراردادی را با آنها منعقد نمایید.
قبل از انجام مذاکره از شما سوال خواهد شد که شما چه شخصی هستید و یا اسم شرکت شما چیست؟ در صورتی که شرکتی را ثبت نکرده باشید، موقعیت اعطای آن کسب و کار و انجام فعالیت شغلی در قالب قرارداد با آن سازمان، منتفی خواهد شد.
این روزهای شرکتهای مهم، به سختی با اشخاص حقیقی وارد مذاکره و عقد قرارداد تجاری میشوند و بزرگترین علتی که شرکتها با اشخاص حقیقی همکاری نمینمایند این است که قادر نخواهند بود به راحتی به اشخاص حقیقی اعتماد نمایند و آن کار را به یک فرد انسانی بسپارند و همچنین خیالشان از این بابت راحت نیست که کسی غیر از آن فرد حقیقی وجود ندارد که مسئولیت تمام کار را برعهده گیرد.
حال به این نکته میپردازیم که ثبت شرکت چه دشواریها و معایبی را به همراه دارد؟ البته در ابتدا لازم است بگوییم این موضوعاتی که از نظر ما مطرح میگردد، عیب نیستند و بیشتر جنبه قانونی دارد.از جمله اقداماتی که بعد از ثبت شرکت باید به انجام برسانیم، معرفی شرکت ثبت شده خود به سازمان امور مالیاتی و تنظیم و پلمپ دفاتر مالیاتی است که به صورت سالانه این اقدامات باید انجام شود.
بعد از ثبت شرکت باید شرکت را به سازمان دارایی معرفی نمایید و همه ساله گزارش مجمع سالانه و شرحی از عملکرد خرید و فروش شرکت خود را به آن اداره منعکس کنید و مطابق سود خالصی که هر سال برای شرکت باقی میماند، درصدی را به عنوان مالیات بر عملکرد، به این سازمان پرداخت نمایید. معمولا اینگونه پرداختها برای هر تاجری بسیار دشوار است.
چگونه یک شرکت در اداره ثبت شرکتها به ثبت میرسد؟
مراحل و فرایند ثبت شرکت نیز مثل بقیه فعالیتهای اداری که این روزها در ادارات مختلف انجام میشود، دارای پیچدگیهای خاصی است که با الکترونیکی شدن فرایند آن، قطعا نیاز به آموزش و یادگیری، بیش از قبل خواهد بود.
در گذشته نه چندان دور، در صورتی که شخصی میخواست اقدام به ثبت شرکت نماید، باید به سازمان ثبت شرکتهای استان خود مراجعه میکرد و فرمهای ثبت شرکت را دریافت و پس تکمیل این فرمها و فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، آن را تسلیم اداره ثبت شرکتها میکرد.همچنین بعد از پرداخت هزینههای قانونی ثبت شرکت، باید منتظر میشد تا پروسه ثبت شرکت یکی بعد از دیگری توسط اداره ثبت شرکتها انجام گردد تا در نهایت شرکت ثبت شده محسوب گردد.
ولی هماکنون انجام این فرایند کمی تسهیل شده است. ولی همچنان پیچیدگیهای خاص خود را دارد. این روزها نیز مانند گذشته شما شخصا قادر خواهید بود اقدام به ثبت شرکت خود نمایید ولی توصیه میکنیم این کار را شخصا انجام ندهید!بهتر است انجام پروسه ثبت شرکت خود را به وکلای متبحر ثبت شرکت یا موسسات و سامانههای حقوقی خوشنام بسپارید.
چه نامهایی را میتوان برای ثبت شرکت انتخاب نمود؟
انتخاب نام شرکتها نیز دارای پروسه خاص خود است، زیرا این نام باید توسط اداره ثبت شرکتها مورد تایید قرار گرفته و نهایی شود. اداره ثبت شرکتها نام شرکتی که شما انتخاب نمودهاید را با نام سایر شرکتهای موجود بررسی خواهد کرد.
در این بررسی نباید که شما نام مشابه شرکت دیگری را انتخاب کرده باشید.کارشناسان سایتهای حقوقی معتبر که در زمینه ثبت شرکت فعالیت دارند قادر خواهند بود نامهای پیشنهادی شما را از سامانه ثبت شرکتها استعلام نموده و در صورتی که مشابهتی در این زمینه وجود داشته باشد، قبل از شروع فرایند رسیدگی ثبت به شما اعلام نمایند تا مشکلی در ادامه مراحل ایجاد نگردد.
روند و مراحل کامل فرایند ثبت شرکت، در اداره ثبت شرکتها
لازم به توضیح است که مراحل استعلام و تعیین نام، صرفا در اداره ثبت شرکتهای تهران انجام میشود و شرکتهایی که میخواهند در سایر شهرها به ثبت برسند نیز میبایست برای تعیین نام به اداره ثبت شرکتهای تهران معرفی گردند.در صورتی که مدارک تقدیم شده به مرجع ثبت شرکتها کامل باشد، کارشناسان اداره ثبت شرکتها اقدام به آمادهسازی پیشنویس آگهی ثبت کرده و آن را به متقاضیان ثبت شرکت یا یکی از شرکای شرکت و یا وکیل رسمی شرکت تحویل خواهند داد.
برای معین کردن حقالدرج آگهی میبایست به «نمایندگی روابط عمومی» مراجعه نمایید.لازم به توضیح است چنانچه کارشناس اداره، موضوع شرکت تقاضا شده برای ثبت از سوی متقاضی را، نیازمند کسب مجوزهایی از مراجع خاصی بداند، حتما این مورد را استعلام مینماید.
بعد از آن متقاضی میبایست مبلغی که بابت حقالدرج آگهی و حقالثبت، تعیین میگردد به بانک و حساب تعیینشده واریز نماید و بعد از آن فیش پرداخت حق آگهی و حقالثبت را به «واحد حسابداری» اداره ثبت شرکتها تحویل دهد.این واحد نیز موارد را در پایین برگه تقاضانامه، درج مینماید و بعد از تمام، مدارک به «واحد ثبت تاسیس و تغییرات» اداره ثبت شرکتها ارسال خواهد شد و شرکت ثبت میگردد و در ادامه نقش امضایی مبنی بر «برابر بودن ثبت با سند» از وکیل رسمی یا شرکا شرکت، اخذ خواهد شد.
بعد از آن دو نسخه آگهی به تایید رئیس اداره ثبت شرکتها رسیده و یک نسخه کامل نیز از تمامی مدارک در پرونده شرکت، بایگانی و نسخه دوم آن نیز برای نگهداری در شرکت به متقاضی ثبت تحویل خواهد شد و این سند در واقع «سند ثبت شرکت» محسوب میشود.
لازم به ذکر است که تمام این مراحل توسط وکیل پرونده انجام خواهد شد.در پایان این فرایند، متقاضی ثبت باید یک نسخه از آگهی را به «واحد روابط عمومی» مستقر در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و نسخه دوم را به دفتر روزنامهی رسمی جمهوری اسلامی ایران واقع در تهران، تحویل دهد.
با عنایت به ماده 197 قانون تجارت و ماده 6 نظامنامه قانون تجارت و وزارت عدلیه، ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، وکیل شرکت باید خلاصهای از شرکتنامه و منضمات آن را، توسط اداره ثبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت منتشر نماید که البته هزینه آن به عهده خود شرکت خواهد بود.
برای مشاهده وکلای خوب و ماهر و جهت مشاور آنلاین روی کلمه زیر کلیک کنید