علمی و پزشکیکسب و کار استانها

خطرات و عوارض جراحی زیبایی شکم

عوارض جراحی زیبایی شکم چیست؟ بایدها و نبایدهایی که باید در مورد جراحی شکم بدانید

در این مقاله قصد داریم تا درباره جراحی زیبایی شکم با شما صحبت کنیم و همچنین قصد داریم  عوارض جراحی زیبایی شکم را به شما توضیح دهیم تا شما اطلاعات کافی از این عمل جراحی زیبایی کسب کنید .

عوارض جراحی زیبایی شکم چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلات افراد ،چاقی ،شلی و یا افتادگی شکم می باشد و ابدومینوپلاستی یا همون جراحی زیبایی شکم روشی برای لاغر یا سفت کردن شکم مورد استفاده قرار می گرد .عمل زیبایی جراحی شکم شامل  برداشتن پوست و چربی اضافی از ناحیه میانی و تحتانی شکم به منظور محکم کردن عضله دیواره شکم می باشد .

عمل جراحی زیبایی شکم جراحی است که ظاهر شکم را به ایده ال ترین حالت ممکن نزدیک میکند.زیبایی ششکم باید صاف و بدون چربی اضافی باشد و همچنین عضلاتی سفت داشته باشد . و همچنین جراحی شکم با برداشتن پوست و چربی اضافه باعث ایجاد تغیراتی در عضلات شکم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد و شکمی صاف و تخت به شما تحویل میدهد.

جراحی زیبایی شکم درست است که مزایایی دارد ولی یک جراحی محسوب می شود به همین خاطر شما باید اطلاعات کاملی نسبت به این جراحی داشته باشید .همجنین قابل ذکر است که ابدومینو پلاستی با لیپوساکشن فرق می کند هرچند می توانید برای بهبود خود لیپوساکشن را به همراه جراحی ابدو پلاستی انجام دهید . شما می توانید با انتخاب بهترین دکتر متخصص از عوارض جراحي زيبايي شكم جلوگیری کنید .

توضیح در مورد انواع پیکر تراشی

ما در پیکر تراشی ما دو نوع اصلی عمل داریم که شامل؛ ابدومینو پلاستی با جراحی زیبایی شکم و دیگری لیپوماتیک می باشد ، که در لیپوماتیک روی اعضای مختلف بدن انجام میشود ولی ابدومینوپلاستی فقط برای رفع مشکلات چاقی و افتادگی شکم استفاده می شود . پس ما برای اعضای دیگر بدن مثل بازو باسن و … لیپوماتیک داریم ولی ابدو مینو پلاستی خیر؛و برای شکم هر دو استفاده می شود .

در جراحی ابدومینوپلاستی چند حالت داریم که شامل ؛ ابدو مینو پلاستی کلاسیک یا ابدومینو پلاستی کامل یا تام تاک ،مینی ابدو مینو پلاستی می باشد. افراد زیادی به منظور انجام ابدو مینو پلاستی به پزشک مراجعه می کنند و پزشک بعد از شنیدن خواسته هایشان ،جراحی لاغری را به انان پیشنهاد میکند.

علت این عمر هم فقط درک نادرست افراد می باشد ،در واقع این نوع جراحی نوعی جراحی زیبایی می باشد که بر خلاف جراحی لاغری برای درمان بیمار استفاده نمی شود . در جراحی لاغری به فرد کمک می شود که لاغر شود ولی جراحی زیبایی شکم برای افرادی است که انواغ رژیم غذایی و ورزش را امتحان کردن ولی به نتیجه نرسیده اند و همچنان چاق می باشند و بخش زیادی از چربی های شکمشان باقی ماندهه است و یا شکمی شل یا افتاده دارند کی طی این عمل چربی ها و پوست های اضافی شکم برداشته می شود و عضلات شکم سفت می شود .هزینه عمل جراحی زیبایی شکم را در انتهای مقاله به شما توضیح داده ایم .

چه زمان می توان گفت جراحی زیبایی شکم انتخاب صحیح است؟

جراحی زیبایی شکم زمانی برای شما بهترین انتخاب است اگر؛ به کمک ورزش و رژیم لاغری توانسته اید وزن خود را کم کرده اید اما چربی های شکمتان هنوز اب نشده و نافرم می باشد ، پس از بارداری ،پوست و عضلات شکمتان کشیده و شل شده باشد،پس از کاهش وزن بسیار ،دور شکمتان پست های اضافه اویزان شده باشد.

رژیم های سخت و فعالیت های سنگین ورزشی برای شما کار ساز نبوده باشد و همچنان در ناحیه شکم چربی زیادی باشد، به خاطر کاهش وزن شدید دچار افتادگی یا ترک خوردگی پوست شکم شدید، اگگر تناسب اندام خوبی دارید و تنها در ناحیه ی شکم دچار چاقی هستید ،اگر به خاطر افزایش سن پوستتان دیگر خاضیت ارتحاعی ندارد یا چاقی و لاغری مکرر باعث ایجاد خطوط استریا و ازدیاد این خطوط شده است،وزن ثابتی دارید و از نظر فیزیکی در سلامت به سر میبرید ولی شکمی تخت و صاف می خواهید و با وجود تمام موارد گفته شده بهترین راه برای اینکه شما ایا این عمل زیبایی را انجام دهید این است که با یک جراح متخصص در این زمینه صحبت کنید تا مطمعن شوید که مشکلی پیش نمی اید .

در نتیجه به صورت کلی بهترین کاندید برای عمل ابدومینو پلاستی افرادی هستند که شکم های بزرگ و پر چربی دارند که پوست ان شل یا اویزون باشد و با برنامه ورزشی و رژِم غذایی شکمشان تغیر چندانی نمیکند .عوارض جراحی زیبای شکم را در انتهای مقاله به شما توضیخ داده ایم.

جراحی زیبایی شکم تخت بیهوشی عمومی انجام می شود بسته به نوع جراحی برش ها ایجاد میشود و چربی و پوست اضافی شکم برداشته می شود و همچنین این جراحی بین 2 الی 5 ساعت طول می کشد .ما با معرفی بهترین دکتر متخصص هزینه جراحی زیبایی شکم و پهلو را به شدت کاهش خواهیم داد . همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین دکتر جراحی شکم و پهلو را مطالعه کنید.

در ابدو مینو پلاستی کامل یک برش طولی از استخوان لگن یک طرف تا استخوان لگن طرف مقابل ایجاد می شود ،این برش بالای ناحیه الت تناسلی ایجاد می شود و با یک برش گرد در اطراف شکم پوست ازاد می شود و در نهایت پوست دیواره شکم در زیر ناحیه خط دنده ها جدا می شود.

همچنین فلپ پوستی بزرگ از دیواره شکم دیواره شکم جدا می وشد تا عضلات طولانی نمایان شود و بعد از دیده شدن این عضلات را به هم نزدیک میکنند و در کنار هم توسط بخیه فیکس می کنند در این مرحله کمر باریک می شود و اضافات پوست جدا شده و ما بقی ان به دیواره شکم بخیه می شود و در نهایت یم محل جدید برای سوراخ ناف تعیین می شود و یک لوله فضای زیر پوست را به بیرون ارتباط می دهد .ما به شما هزینه جراحی زیبایی شکم در مشهد را در انتهای این مقاله توضیح داده ایم .

در ابدو مینو پلاستی مینی نسبت به جراحی ابدو مینو پلاستی کامل در ابعاد کوچکتری انجام می شود در نتیجه برش های تیغ جراح کمتر خواهد بود ، در این عمل پوست از بین ناف و خط برش به دو قسمت تقسیم می شود و همچنین بر خلاف روش جراحی کامل موقعیت مکانی ناف تغغیر نمی کند و با استفاده از دوربین کوچک سر یک میله در این روش معلوم است این عمل کلا 2 ساعت زمان میبرد .عوارض عمل جراحی زیبایی شکم را جدی بگیرید.

دو لوله باریک به نام درن در پایان عمل و پس از دوخته شدن پوست ،در دو طرف زیر پوست شکم جهت تخلیه خون ابه ها میگزارند که در بیرون از بدن به دو مخزن کوچیک پلاستیکی وصل می شود و خونابه ها را طی روز های بعد از عمل از زیر پوست خارج می کنند و هر روز تخلیه می شود.

این لوله ها به مدت 3 الی 5 روز در زیر پوست باقی می ماند و بعد از انکه میزان خونابه ها تخلیه شده کم شد خارج می شود و شما بعد از عمل یک گن فشاری مخصوص روی شکم و پهلو های خود را می پوشاند .عوارض بعد از جراحی زیبایی شکم همانند بقیه جراحی ها جدی بگیرید.

در این جراحی برش باقی می ماند ولی جای بخیه وجود ندارد زیرا بخیه ای که در این جراحی استفاده میشود از جنس پلاستیک می باشد همچنین رد بخیه ها بعد از عمل جراحی دیده نمی شود .

    پیشنهاد می کنیم مقاله شکم در ویکی پدیا را نیز مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی را در مورد این عضو بدن انسان بدست آورید.

دیگر عوارض جراحی زیبایی شکم که باید بدانید

عوارض جراحی زیبایی شکم شامل:عفونت ،خونریزی ،تجمع مایعات،لخته ، ترمیم ناکافی و باز شدن زخم ها ،سیاه شدن پوست ، بی حسی یا گزگز در نواحی پایین ناف ،تغییر رنگ پوست،تورم ناحیه ای ،عدم تقارن نیز میباشد . شما می توانید عوارض بعد از عمل زیبایی شکم را با انتخاب بهترین دکتر متخصص جلوگیری کنید ازش .

هزینه جراحی زیبایی شکم چقدر است؟

هزینه جراحی زیبایی شکم برای همه یکسان نمیباشد که این هزینه ها به عواملی چون:هزینه بیهوشی ،هزینه بیمارستان یا کلینیک ،قیمت دارو های تجویز شده ،هزینه ازمایش ،قیمت گن پس از جراحی دستمزد جراح متخصص نیز میباشد .هزینه جراحی زیبایی شکم در ایران نسبت به بقیه کشور ها کم تر می باشد .

عوارض بعد از جراحی زیبایی شکم

در صورتی که شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که در ناحیه شکم خود چربی های اضافی احساس می کنید و اینکه با ورزش مداوم و رژیم غذایی سخت نتوانستید این معضل را رفع کنید، می توانید از جراحی زیبایی شکم استفاده کنید. نام پزشکی این عمل ابدومینوپلاستی می باشد و یکی از روش های نوین امروزی برای رفع چربی های اضافی در ناحیه شکم لقب گرفته است. در این عمل چربی های اضافی را برش می دهند تا از میزان حجم آن کاسته شود.

در ابتدا پزشک باید در مورد عوارض احتمالی این عمل بیمار را به طور کار در جریان بگذارد و تصمیم گیری در مورد انجام چنین جراحی را بر خود او واگذار نماید. یک از عوارضی که می توان بعد از انجام عمل با آن روبرو شد خونریزی در قسمت های مورد نظر می باشد.

همانطور که می دانید در این جراحی می بایست قسمت هایی از پوست شکم را برش بدهند تا بتوانند چربی های اضافه را بردارند. برای این کار معمولا از روش سنتی استفاده می کنند که تیغ های جراحی بهترین گزینه هستند. برای بستن شکاف مورد نظر جای آن را بخیه می زنند و ممکن است پس از عمل دچار خونریزی شوید. شما می توانید در صورت مواجهه با چنین عارضه ای با پزشک تماس بگیرید و او را در جریان بگذارید. سپس پزشک اقدامات و دستورالعمل های لازم را برای شما بازگو می کند.

عوارض بعد از عمل زیبایی شکم

علاوه بر خونریزی، معمولا بیماران با عارضه دیگری مانند عفونت نیز روبرو می شوند. پس از برش زدن قسمتی از پوست شکم برای خارج کردن چربی های اضافه معمولا قسمت برش خورده را بخیه می زنند. این بخیه به دلیل عمق زیاد مدت زمان زیادی نیز لازم دارد، تا جوش بخورد.

در این مدت ممکن است محل مورد نظر دچار عفونت شود و موجب نگرانی شما گردد. همچنین احتمال دارد که پوست آن قسمت از بدن از بین برود و دچار پوست اندازی شود. یا اینکه رنگ پوست آن محل تغییر کند و پس از مدتی شاهد تورم باشیم. در این صورت می بایست به پزشک مراجعه کرده و مراتب درمان آن را از او طلب کنید.

همچنین یکی دیگر از عوارض آن می تواند این باشد که در قسمت هایی از شکم که عمل روی آنها انجام شده است، افتادگی پوست اتفاق بیافتد. به دلیل خالی شدن چربی های اضافه احتمالا پوست آن محل ها شل شده و به نوعی افتادگی اتفاق بیافتد که امری رایج است. در این صورت پزشک باید قبل از انجام عمل شما را از این مسئله آگاه نماید و با شما در مورد چنین موضوعی صحبت کرده باشد.

راه های درمانی متعددی برای ان وجود دارد که می توان به لیفت پوست شکم اشاره کرد. البته در بیشتر بیمارانی که حجم زیادی از چربی از شکم آنها خارج می شود می بایست جراحی ترمیمی صورت گیرد. در غیر این صورت شاهد چین و چروک هایی در ناحیه شکم خواهیم بود.

خطرات جراحی زیبایی شکم

شاید یکی از نگرانی های بیماران در مورد جراحی زیبایی شکم این باشد که در این قسمت از بدن شاهد عدم هماهنگی ظاهری ایجاد شود. به این معنی که تقارن مورد نظر در این قسمت به وجود نیاید و فرم آن پس از عمل تغییر کند. بارها در بیمارانی که متقاضی انجام چنین عملی بودند، شاهد این مسئله بودیم که به عنوان مثال نقطه ناف در جای خود قرار نگیرد و یا به سمت بالا و یا پایین حرکت کند.

البته برخی از پزشکان از این مسئله آگاه هستند و معمولا قبل از انجام عمل بیماران را در جریان می گذارند و دلایل و راه های درمان ان را نیز بازگو کرده و سپس دستورالعمل های کارشناسانه خود را نیز به آنها اعلام می کنند.

یکی از دلایلی که تا به حال همیشه تاکید کرده ایم که قبل از انجام هر عملی می بایست با پزشک مربوطه جلسات مشورتی انجام دهید، همین مسئله است تا ابهامات موجود رفع گردد. در برخی از بیماران شاهد آن هستیم که پس از عمل از نتیجه آن رضایت ندارند و از آن ابراز ندامت و پشیمانی می کنند. دلیل این کار به این خاطر است که مشورتی صحیح در این باره انجام نداده اند و اطلاعات کافی در مورد آن به دست نیاورده اند.

جراحی زیبایی شکم و عوارض آن

شاید در چند جلسه بتوان این عمل را انجام داد و پس از آن باید مدتی را به استراحت بپردازید. در روزهای نخست احتمالا با دردی در ناحیه مورد نظر مواجه باشید که امری عادی به نظر می رسد. اما اگر درد شدید داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید و شرایط خود را برای او توضیح دهید.

به دلیل اینکه حجم زیادی از چربی های اضافی شکم کم شده، احتمالا شاهد بروز تغییراتی در این ناحیه از بدن خود شوید. به عنوان مثال، دور ناف برجستگی هایی ایجاد شود که غیرعادی باشد و تا چند روز دوام داشته باشد. همچنین جای زخم برش پوست نیز می تواند تا چند روز دوام داشته باشد و شما را اذیت کند و بعضی مواقع دوباره تازه شود. برای این کار می توانید از پمادهای موضعی استفاده کنید تا از درد آن کاسته شود.

علاوه بر آن، آسیب های عصبی نیز امکان دارد اتفاق بیافتد. انجام عمل می تواند به عصب های دور شکم شما آسیب وارد کند و در صورتی که پزشک تجربه کافی نداشته باشد آثار آن جبران ناپذیر می باشد. همچنین یکی دیگر از عوارض این جراحی، تورم پاها می باشد که البته باید گفت که احتمالا بعد از چند روز رفع شود.

سوالات متداول در مورد خطرات عمل زیبایی شکم

عوارض جراحی زیبایی شکم را نام ببرید؟

می توان به خونریزی، التهاب، تورم، افتادگی پوست، ورم پاها، آسیب های عصبی، بیماری قلبی عروقی، نامتقارنی در قسمت شکم و چند مورد دیگر اشاره کرد.

آیا عوارض جراحی زیبایی شکم دائمی هستند؟

بیشتر این عوارض را می توان با مشورت با پزشک و نیز با استفاده از روشی مناسب درمان کرد و از شدت آنها کاست.

مدت عوارض جراحی زیبایی شکم چقدر می باشد؟

مدت آن معمولا به نوع عارضه و  موارد بسیاری بستگی دارد.

برای کاهش عوارض ابدومینوپلاستی چه کنیم ؟

علی رغم رایج بودن و میزان موفقیت نسبتا بالا در جراحی ابدومینوپلاستی، اما همچنان خطرات و عوارضی در ارتباط با این جراحی وجود دارد که هم افراد متقاضی و هم ارائه دهندگان خدمات بهداشتی باید از آن آگاه باشند.

در حقیقت، همانطور که توسط انجمن جراحان پلاستیک آمریکا گزارش شده است بر اساس مطالعه ای از محققان دانشگاه وندربیلت در نشویل، جراحی ابدومیوپلاستی به دلیل حساسیت و گستردگی نوع عمل می تواند بیشتر از سایر جراحی های زیبایی خطرناک باشد، خصوصا زمانی که این جراحی در ترکیب با سایر روش ها انجام می شود.

این محققان دریافتند که خطر ابتلا به عوارض بعد از عمل در بیشتر جراحی های زیبایی کمی بیش تر از یک درصد است. در حالی که درمورد ابدومینوپلاستی این عدد حدود چهار درصد است.

عوارض ابدومینوپلاستی چقدر خطرناک است ؟

ابدومینوپلاستی مانند هر جراحی غیر سرپایی دیگر عوارض خاصی را به همراه دارد که ممکن است جدی و طولانی باشند. از این رو، همه افرادی که قصد انجام ابدومینوپلاستی دارند باید در مورد تمام خطرات و عوارض بعد از عمل آگاهی داشته باشند.

هنگام تصمیم گیری در مورد انجام چنین عملی توصیه می شود مزایا و فواید آن را با خطرات و عوارض احتمالی مقایسه کنید. اگرچه ایجاد مشکلات جدی غیر معمول است، اما احتمال ایجاد خطراتی بعد از هر عمل وجود دارد و ابدومینوپلاستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این وجود در مواردی، عوارض جدی مانند لخته شدن خون، ترومبوز، ناراحتی های قلبی و ریوی یا عفونت ممکن است رخ دهند.

عفونت یا لخته های خون

ایجاد عفونت یک خطر با احتمال کم اما در عین حال قابل توجه است. همانطور که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توضیح داده شده است، عفونت های جراحی می توانند کاملا متغیر باشند و در حالی که برخی از عفونت ها به قدری پیشرفته هستند که به اعماق بافت های بدن بیمار حمله می کنند، برخی دیگر می توانند تا حدی ملایم باشند که بر بافت اثر کوچکی بگذارند. این عفونت ها زمانی رخ می دهند که باکتری ها وارد زخم ایجاد شده در حین جراحی شوند. معمولا از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت استفاده می شود.

برای جلوگیری از ایجاد عفونت، یک راه استفاده از ابزارهای یکبار مصرف است. اگرچه از بین بردن خطر عوارض بعد از جراحی به طور کامل دشوار است، مراکز بهداشتی می توانند برای به حداقل رساندن خطر ایجاد عفونت اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و در کنار استراتژی های کنترل عفونت مرسوم از ابزارهای یکبار مصرف استفاده کنند. این ابزار ها خطر انتقال آلودگی بین بیماران را از بین می برد، زیرا تنها یک بار از آن ها استفاده می شود.

ایجاد عفونت یا ایجاد لخته های خون بعد از جراحی شکم عارضه و خطری جدی است اما به ندرت رخ می دهد. عفونت ها نیز معمولا با آنتی بیوتیک و قرار دادن لوله های خروج مایعات درمان می شوند.  به بیماران توصیه می شود که هرچه سریعتر بعد از عمل جراحی حرکت کنند تا خطر ایجاد لخته های خون در آن ها به حداقل برسد.

پیاده روی در اسرع وقت و تمرینات کششی پا ها حتی در رختخواب خطر ایجاد لخته های خونی را کاهش می دهد.

آمبولی ریوی، حمله قلبی

آمبولی ریوی، حمله قلبی یا سکته مغزی از عوارض بسیار نادری هستند که به دلیل بی تحرکی بعد از هر عمل جراحی و نه فقط ابدومینوپلاستی ممکن ایجاد شود. بنابراین، آمبولی ریوی ناشی از عدم تحرک پس از انجام عمل جراحی ابدومینوپلاستی یک خطر جدی است و در صورت بروز، معمولا در طی سه هفته بعد از عمل جراحی اتفاق می افتد، اما احتمال بروز آن در طی ۷۲ ساعت اول بعد از انجام عمل بیشتر است.

در مورد بیمارانی که در معرض خطر بیشتری برای این عوارض هستند، مانند افرادی که سابقا دچار سکته ی قلبی شده اند، پزشک ممکن است یک رقیق کننده خون خفیف تجویز کند.

نکروز پوست

بروز عوارض معمولا روند بهبودی را به تاخیر می اندازد و در موارد نادر جراحی دیگری برای رفع عارضه احتمالی مورد نیاز است. نکروز پوستی یکی از عوارضی است که ممکن است به یک جراحی دیگر برای برطرف شدن نیاز داشته باشد که در آن پوست مرده با پیوند پوست جایگزین شود.

اگرچه نکروز نیز بسیار نادر است، اما در افراد سیگاری خطر ابتلا به نکروز پوستی بیشتر است. قطع مصرف نیکوتین و استعمال سیگار چند هفته قبل و چند هفته بعد از جراحی، بدن را پاک نگه می دارد و احتمال بهبودی بهتر و بدون عارضه را افزایش می دهد.

درد شدید و تورم در ناحیه جراحی

یکی از مشکلات شایع بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، جمع شدن مایعات در زیر پوست پس از برداشتن لوله های خروج مایعات است. در این مورد پزشک می تواند مایعات را با سرنگ خارج کند. اگرچه این روند ظرف یک ماه متوقف می شود و بر نتایج نهایی عمل تاثیر سوء ندارد.

درد شدید بیشتر در چند روز اول بعد از عمل جراحی خواهد بود. برای کنترل دردی که احتمالا تجربه می کنید می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. ممکن است تا سه ماه بعد از عمل نیز تورم در ناحیه ی تحت عمل وجود داشته باشد.

زمانی که می خواهید صاف بایستید ممکن است احساس کنید که شکمتان کشیده می شود. وجود کبودی و تورم در ناحیه شکم طبیعی است. بخش متورم ممکن است حاوی مایع میان بافتی باشد که همانطور که اشاره شد توسط پزشک خارج می شود و به مرور زمان از بین می رود.

سایر خطرات احتمالی عبارتند از خونریزی، ضعف در بهبود، زخم شدن یا از بین رفتن پوست، عفونت و نکروز چربی. اگر بافت چربی در زیر پوست به دلیل عدم تامین خون کافی از بین برود، می تواند منجر به ایجاد توده های کوچک در زیر پوست شود. اینگونه مشکلات معمولا به مرور زمان برطرف می شوند.

آسیب به اعصاب شکمی و بی حسی

آسیب عصبی و تورم مداوم در پاها که ممکن است همراه با بی حسی در اندام ها یا مشکلات قلبی و ریوی باشد، از خطرات دیگر هستند. با توجه به این که در ابدومینوپلاستی مقداری از بافت و پوست شکم خارج می شود، این خطر وجود دارد که اعصاب این ناحیه در طی جراحی آسیب ببینند که می تواند منجر به احساس سوزن سوزن شدن یا به طور کلی از بین رفتن حس در شکم شود.

بهبودی کند یا عدم بهبودی زخم های ناشی از عمل

زخم های ناشی از ابدومینوپلاستی از نظر ظاهری طولانی، بزرگ و دائمی هستند. اندازه زخم بستگی به میزان پوستی که مورد جراحی قرار گرفته، تکنیک های مورد استفاده برای عمل جراحی، مهارت های جراح و توانایی بدن در بهبودی سریع تر دارد. اسکار ممکن است قرمز و بزرگ شود، اما در نهایت محو می شود.اگرچه این اسکار پوستی هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت، اما معمولا توسط لباس پوشانده می شود. به طور معمول نه ماه تا یک سال طول می کشد تا زخم ها صاف شده و رنگ آنها روشن شود.

جای زخم و کبودی

در کلیه ی افرادی که جراحی ابدومینوپلاستی انجام می دهند، زخم ناشی از عمل باقی می ماند. ظاهر این اسکار پوستی ممکن است در بعضی از افراد برجسته تر از سایرین باشد. علاوه بر این، کبودی و هماتوم نیز از عوارض نسبتا خوش خیم بعد از عمل هستند.

برای کاهش عوارض ابدومینوپلاستی چه کنیم ؟

برای بهبودی و کاهش خطر عوارض بسیار مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را قبل و بعد از عمل به دقت رعایت کنید. انتخاب یک پزشک متخصص و معتبر که به طور صحیح در حوزه ی جراحی پلاستیک آموزش دیده است، اولین قدم در جهت کاهش خطر عوارض است.

خطرات احتمالی ابدومینوپلاستی به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • خون ریزی
  • تجمع مایع میان بافتی
  • عدم بهبودی زخم یا بهبودی بسیار کند
  • مشکلات پوستی
  • تهوع یا سایر تغییرات در حواس
  • عوارض ناشی از بیهوشی
  • تغییر رنگ پوست و یا تورم طولانی مدت
  • نکروز چربی (ممکن است بافت چربی در اعماق پوست بمیرد)
  • جدایی زخم از پوست
  • عدم تقارن در ناحیه ی شکم
  • درد مداوم و طولانی
  • تورم مداوم در پاها
  • آسیب عصبی
  • تکرار جراحی به تشخیص پزشک
  • هماتوم (که البته ممکن است در سه تا چهار درصد موارد رخ دهد)
  • کلوئید (اسکار و زخم سنگین)
  • سرما (تجمع مایع میان بافتی)
  • پارگی بخیه
  • تورم در ناحیه ی تحت عمل
  • اسکار بزرگ و قابل مشاهده

چگونه می شود اسکار کوچک تری داشت ؟

اگر تحت جراحی ابدومینوپلاستی قرار گرفته اید، انتظار ایجاد زخم و اسکار پوستی را داشته باشید. با این حال با عمل به چند توصیه می توانید به کاهش اثرات آن کمک کنید.

توصیه های قبل از عمل جراحی را جدی بگیرید :

آن چه قبل از عمل انجام می دهید، به اندازه ی هر آن چه برای بهبودی انجام می دهید، مهم است.

از جمله کارهایی که می توانید قبل از جراحی انجام دهید تا عمل کم ترین اثر را بر روی پوست شما بگذارد، انتخاب یک جراح حرفه ای است. هنگام انتخاب یک جراح، ضروری است که به نمونه کارهای او توجه کنید. این کار به شما مثال هایی از نتایج عمل ها و مهارت جراح را نشان می دهد. شخصی را انتخاب کنید که به عنوان یک جراح معتبر با او احساس راحتی کنید و از کار او مطمئن باشید.

قبل از عمل، در مورد جای زخم با جراح خود صحبت کنید. می توانید نگرانی های خاص خود را مطرح کنید تا او برای شما مشخص کند که ظاهر جای زخم شما چگونه خواهد بود. بسته به نوع جراحی مخصوص شما، ممکن است یک اسکار وی شکل یا یو شکل داشته باشید.

همچنین حداقل شش هفته قبل از عمل باید سیگار کشیدن را به طور کامل متوقف کنید. این کار به کاهش عوارض بسیار کمک می کند.

جای زخم معمولا بعد از حدود ۱۲ هفته بهبود می یابد، اما بهبودی کامل آن تا یک سال طول می کشد. ممکن است بخواهید برای برطرف کردن این اسکار و محو کردن آن از جراحی دیگری استفاده کنید. در این صورت بهتر است تا یک سال بعد از ابدومینوپلاستی صبر کنید و بعد اقدام به انجام جراحی های زیبایی دیگر بکنید.

البته این جراحی ها نمی توانند جای زخم را به طور کامل از بین ببرند، اما می توانند به کاهش اندازه، روشن تر شدن رنگ زخم و بهبود بافت آن کمک کنند. از جمله روش هایی که برای اصلاح و بهبودی هر چه بیشتر زخم مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

درمان و تزریق استروئیدی

برای رهایی از زخم های بلند، ضخیم یا قرمز رنگ می توانید از درمان های کاربردی استروئیدی یا تزریق استفاده کنید. این روش های درمانی ممکن است در زمان جراحی برای پیشگیری از اسکار یا چهار هفته پس از عمل برای اصلاح آن ها استفاده شوند. هزینه ی این درمان به اندازه و شدت زخم بستگی دارد.

درمان با لیزر

قبل از شروع درمان با لیزر باید به پزشک مراجعه کنید. درمان با لیزر هزینه بر است و اگر این روش درمانی را انتخاب کنید احتمالا در طی چند ماه به دو یا چند جلسه لیزر درمانی نیاز دارید. در این روش پزشک با لیزر عروقی، رگ های خونی ریز روی سطح پوست را که باعث قرمزی می شوند از بین می برد.

لیزر تسطیحی نیز یکی از بهترین گزینه ها برای بهبود بافت و رنگ محل زخم ها است. این فناوری می تواند پوست را دوباره زنده کند. در این فرآیند پوست زخم شده با کلاژن سالم جایگزین می شود که این امر باعث بهبود بافت و رنگ کلی آن می شود.

جراحی اصلاح اسکار

اگر می خواهید جای زخم به رنگ طبیعی پوست نزدیک تر شود، جراحی اسکار گزینه ی مناسبی است. پزشک در این روش ممکن است از ترکیبی از درمان های موضعی، روش های حداقل تهاجمی و جراحی استفاده کند. بعد از این درمان هنوز جای زخم وجود خواهد داشت اما کم تر مورد توجه قرار می گیرد و محو تر می شود.

همانند درمان با لیزر، در این مورد هم باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که چه مدت بعد از ابدومینوپلاستی می توانید این درمان را شروع کنید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند یک سال صبر کنید تا روند بهبودی زخم را بررسی کند و بعد به شما درمان های مختلف را پیشنهاد دهد. هزینه های این روش نیز بسته به نوع جای زخم و تکنیک های درمانی متفاوت است.

کاهش عوارض ابدومینوپلاستی با رعایت کامل مراقبت های بعد از جراحی

کارهایی که بعد از انجام ابدومینوپلاستی انجام می دهید نیز بسیار مهم هستند، ضروری است که از تمام دستورالعمل های مراقبتی که توسط جراح شما ارائه می شود، به خوبی پیروی کنید.

برخی از دستورالعمل های عمومی شامل موارد زیر است:

  • پیاده روی و حرکت : سعی کنید در اسرع وقت بعد از عمل پیاده روی کنید. این کار باعث کاهش تورم و کاهش خطر لخته شدن خون می شود.
  • رژیم غذایی سالم : رژیم سالمی را دنبال کنید و مایعات، میوه های تازه و سبزیجات فراوانی را در آن قرار دهید.
  • حداقل شش هفته از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید و حداقل شش هفته از هرگونه فعالیت شدید جلوگیری کنید. از هرگونه فعالیتی که دارای حرکات کششی و خم شدن است و یا باعث شود که بر شکم خود فشار بیاورید، خودداری کنید.
  • به مدت سه هفته بعد از عمل از داشتن فعالیت جنسی خودداری کنید.
  • ویتامین E موضعی مصرف کنید. برخی از تحقیقات معتبر نشان می دهند که استفاده از ویتامین E به صورت موضعی می تواند ظاهر زخم ها را بهبود بخشد. همچنین می تواند به مرطوب نگه داشتن اسکار کمک کند. حتما از روغن ویتامین E خالص استفاده کنید. حداقل دو بار در دو ماه اول بعد از عمل آن را روی زخم خود بمالید. همچنین می توانید از این روش به عنوان فرصتی برای ماساژ بافت پوستی پس از بهبودی اسکار نیز استفاده کنید. اما اگر هر نوع سوزش پوست یا واکنش آلرژیک را تجربه کردید، مصرف آن را قطع کنید.
  • ضد آفتاب را فراموش نکنید. استفاده از ضد آفتاب به مدت حداقل یک سال پس از عمل مهم است. زخم ها از پوست جدید ساخته می شوند و در مقایسه با پوست طبیعی نسبت به نور خورشید حساس تر هستند. استفاده از ضد آفتاب از تیره شدن جای زخم و پوست اطراف آن جلوگیری می کند. در صورت امکان، از فرمولی استفاده کنید که بطور خاص برای زخم ها ساخته شده است و همچنین دارای SPF30 یا بالاتر باشد. البته بهتر است به طور کلی پوست این ناحیه را در معرض آفتاب قرار ندهید.
  • مراقب علائم عفونت باشید. هر روز جای زخم خود را تمیز کنید. تمیز و سالم نگه داشتن اسکار نه تنها علائم ظاهری آن را کاهش می دهد، بلکه از ایجاد عفونت نیز جلوگیری می کند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • خونریزی بیش از حد در طول خط برش،
  • تورم، کبودی یا قرمزی که بهبود نمی یابد و یا شدید است.
  • درد شدیدی که توسط دارو تسکین نمی یابد.
  • خروج مایع مایل به زرد یا سبز از محل برش،
  • هر نوع ترشحی که بوی نامطبوع دارد.
  • از دست دادن احساس یا حرکت،
  • تب بیش از ۳۸ درجه یا لرز.

 

منبع:

https://noorabeauty.com/عملية-شد-البطن/

دکمه بازگشت به بالا